Gå til innhold

alle verdens flagg på 17 mai?

Anbefalte innlegg

Gjest midro
Skrevet

Såvidt jeg skjønte etter å ha hørt et debattprogram på radio, så var det ikke utlendingene selv som ønsket å ha andre enn norske flagg på 17.mai. Det er nordmenn som skal være inkluderende som har hausset opp denne saken.

Dette handler jo om Norges frihet og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal gå med et dansk eller italiensk flagg da. Jeg hadde aldri dratt frem et norsk flagg på USA's nasjonaldag om jeg bodde der.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

12

• laban

7

• trollemor;o)

3

• Jølsen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Heia Norge
Skrevet

Var det i Oslo? Hvilken skole da? Det har ikke vært noe element i debatten her i byen i det hele tatt.

Jeg har forstått det slik at dette er et spørsmål som den pakistanske lederen av norsk innvandrerforum tok opp. Det siste jeg leste var at de foreløpig ikke hadde vedtatt om de skulle bruke norske flagg eller eget.

Jeg er blandt de som vil oppleve det helt feil å se andre flagg på 17. mai

Gjest Spekepølse
Skrevet

Var det i Oslo? Hvilken skole da? Det har ikke vært noe element i debatten her i byen i det hele tatt.

tøyen skole tror jeg, husker ikke helt.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg har forstått det slik at dette er et spørsmål som den pakistanske lederen av norsk innvandrerforum tok opp. Det siste jeg leste var at de foreløpig ikke hadde vedtatt om de skulle bruke norske flagg eller eget.

jeg har sett andre flagg enn det norske hver eneste 17mai, og har aldri reagert:)

bustebeisa
Skrevet

Men de fleste av oss har vel vett nok til å la være å vifte med det på nasjonaldagen i landet man besøker?

Nå er det veldig få land som feirer nasjonaldagen på den måten vi nordmenn gjør da.

bustebeisa
Skrevet

Har gjerne et norsk flagg på sekken når jeg er i utlandet, for å vise hvor jeg kommer fra, ja. Men kunne aldri tenkt meg å gå rundt med et norsk flagg i utlandet, på dette landets nasjonaldag.

Så da gjemmer du flagget ditt om du tilfeldigvis er på ferie i et land hvor de feirer nasjonaldagen sin og tar det frem igjen dagen etter...

Ja, ja.. deg om det. Likevel altså viktig for deg å fortelle hvor du kommer fra de 364 andre dagene.

bustebeisa
Skrevet

Det er vel en stor forskjell på det å reise med et flagg på ferie, til det å vifte med det under andre lands nasjonaldager.

Ser ikke helt sammenligningen her. Det er vel svært få nordmenn som reagerer på en turist med sitt eget flagg i sekken på alle andre dager enn nasjonaldagen.

Og jeg ser ikke helt forskjellen...

bustebeisa
Skrevet

Godt poeng. Alle disse harry turistene som ankommer ferien iført t-skjorter med påtrykt norsk flagg. Ha ha.

Ikke sant... :-)

bustebeisa
Skrevet

Det er sant, men for å feire 17 Mai!

Det må alle få gjøre på sin egen nasjonaldag!

Det samme gjelder da også for våre innvandrerne her i Norge, går jeg utifra?De må da også få lov å feire sine egne dager , uten innblanding fra oss)

Mange nordmenn passer på å vise hvor de er fra både i tide og utide... Og da gjerne ved å bruke flagg. Og det veldig ofte utenom 17. mai også.

Gjest Heia Norge
Skrevet

jeg har sett andre flagg enn det norske hver eneste 17mai, og har aldri reagert:)

Jeg er nå slik at jeg ærer bursdagbarnet på 17. mai, og at ikke alle respekterer det sier vel litt om hvilke holdninger de har til landet de har bosatt i å gjøre

Gjest mallet
Skrevet

Jeg lurer egentlig litt på hvor dette "kravet" kommer fra, jeg. Jeg har aldri hørt annet enn etniske nordmenn diskutere det. Tror egentlig ikke innvandrerne er så oppsatt på å bære andre flagg på 17. mai. Mistenker at i denne saken er det en gjeng etniske nordmenn som lager problemer og diskusjoner av noe som egentlig ikke er noe problem i det hele tatt.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg er nå slik at jeg ærer bursdagbarnet på 17. mai, og at ikke alle respekterer det sier vel litt om hvilke holdninger de har til landet de har bosatt i å gjøre

Er den eneste måten å ære burdsagsbarnet å vifte med det norske flagget?

Jeg har ikke problemer med å se at det er like mye beæring å vifte med andre flagg, og synes vel heller at det er folk som synes dette er krenkende som tenker feil :)

Litt som det halvtomme og det halvfulle glasset;)

Gjest bedda
Skrevet

Jeg lurer egentlig litt på hvor dette "kravet" kommer fra, jeg. Jeg har aldri hørt annet enn etniske nordmenn diskutere det. Tror egentlig ikke innvandrerne er så oppsatt på å bære andre flagg på 17. mai. Mistenker at i denne saken er det en gjeng etniske nordmenn som lager problemer og diskusjoner av noe som egentlig ikke er noe problem i det hele tatt.

Det har vært debatt på tv, og ettersom jeg forsto..kom kravet fra muslimske miljøer!

Bare så det er sagt:jeg er ingen rasist og har gode venner blant mange forskjellige kulturer.Og de er enig med meg.Er du norsk statsborger...så er du det fullt ut!

Gjest det er rasisme og fremmedfrykt
Skrevet

Himmel og hav denne diskusjonen er hinsides. Å bruke sitt hjemlands flagg er da ingen trussel mot hverken land eller nordmenn. Se i Spania på alle de norske flaggene som tas med dit. Hva i helvete skal nordmenn med norske flagg i Spania??

bustebeisa
Skrevet

Himmel og hav denne diskusjonen er hinsides. Å bruke sitt hjemlands flagg er da ingen trussel mot hverken land eller nordmenn. Se i Spania på alle de norske flaggene som tas med dit. Hva i helvete skal nordmenn med norske flagg i Spania??

Litt det jeg også har satt spørsmål ved.

Andre skal følge våre regler og bruke vårt flagg, mens vi skal selv flagge med vårt både her og der...

Gjest bedda
Skrevet

Det er da mange som ikke har flagg på 17. mai, det har jeg aldri reagert på. Men de flaggene man har, de skal være norske.

helt enig med deg))

Gjest bedda
Skrevet

Enig med deg ang norske flagg denne dagen. Alle våre nye landsmenn som har fått lov å bosette seg her i Norge burde kunne bære det norske flagg med stolthet til ære for denne dagen som er grunnlovsdagen. Hjemme på balkonger og slikt er det jo bare koselig om de vil pynte med fødelandets flagg (om de føler for å hedre landet sitt), men barnetoget bør være norskt flagg . Men det er min mening..

Hmm, bare vi ikke mister hele feiringen med årene fordi våre nye landsmenn ikke liker at denne dagen feires kun med norske flagg? Dette var bare en tanke....

Jeg synes det er stas med denne dagen jeg, selv om det er et pes i de tusen hjem på morraen og utover dagen, til man segner om i sofaen når kvelden endelig kommer ;)

:0)))

Skrevet

tøyen skole tror jeg, husker ikke helt.

Jeg har søkt _masse_ på saken, og det finnes ikke ett ord om noen Osloskole som går inn for å bruke andre flagg. Utspillet kom opprinnelig fra Norsk Innvandrerforum v/Athar Ali, og han har ingenting med skoleverket å gjøre. Han synser en masse om hva som er best for barn, men det er det mange andre også som gjør.

I andre byer har det kommet søknader _etter_ at debatten startet, men i utgangspunktet var dette ikke noe reelt problem i det hele tatt.

Skrevet

Nettopp. Det er ikke en eneste Osloskole som har sett saken som noe problem i det hele tatt. Altså er det en skinndebatt om et konstruert problem.

Utspillet kommer fra Norsk Innvandrerforum v/Athar Ali, og han har ingenting med skoleverket å gjøre. Han er selvoppnevnt sjefssynser om hva som er best for pakistanske barn, men det er mange som er uenige med ham, uansett bakgrunn.

Skrevet

Utspillet kommer fra Norsk Innvandrerforum v/Athar Ali, og han har ingenting med skoleverket å gjøre, han er bare en selvoppnevnt sjefssynser om hva som er bra for pakistansk-norske barn. Det er ikke en eneste Osloskole som har opplevd reglene som problematiske. Jeg synes man skal vente med å lage rabalder til det finnes et problem.

Nå er dette blitt et slags mesterskap i toleranse og integreringspolitikk, og det blir enda mer fokus på forskjellene på en dag som burde være et samlingspunkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...