Gå til innhold

alle verdens flagg på 17 mai?

Anbefalte innlegg

Gjest Norske flagg.
Skrevet

Jeg synes vi skal ta i mot folk utenfra, og hjelpe og støtte.

Men jeg synes også vi skal forlange.

Slik det er nå så har de det masse bedre enn nordmannen selv, og det blir ikke riktig det heller.

Og de kommer til Norge. Her driver vi ikke å gifter bort, vi omskjærer ikke barna våre, vi slakter dyr på våre vis og vi har norges nationaldag hvor vi vifter med det norske flagg.

La Norge få beholde litt av seg selv.

Vi er så tollerante at vi er rasister mot oss selv, og vi fremstår som noen virkelig dumme, bleike individer.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

12

• laban

7

• trollemor;o)

3

• Jølsen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Norske flagg
Skrevet

Himmel og hav denne diskusjonen er hinsides. Å bruke sitt hjemlands flagg er da ingen trussel mot hverken land eller nordmenn. Se i Spania på alle de norske flaggene som tas med dit. Hva i helvete skal nordmenn med norske flagg i Spania??

Nå har jeg bodd i Spania og har til gode å se norske flagg på Spanske høytidsdager (som er typisk spanske)

Nordmenn feirer 17 mai der nede, går i tog og vifter med norske flagg. De feirer Norges dag og det har ikke noe med spansk feiring å gjøre.

Når det gjelder typiske spanske skikker så setter også spanjolene veldig pris på at vi respekterer det de pleier å gjøre/pleier å kle seg/føre seg etc.

Skrevet

Såvidt jeg skjønte etter å ha hørt et debattprogram på radio, så var det ikke utlendingene selv som ønsket å ha andre enn norske flagg på 17.mai. Det er nordmenn som skal være inkluderende som har hausset opp denne saken.

Dette handler jo om Norges frihet og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal gå med et dansk eller italiensk flagg da. Jeg hadde aldri dratt frem et norsk flagg på USA's nasjonaldag om jeg bodde der.

Regelen for det store toget i Oslo har vært der i årevis uten at noen har laget noe problem ut av den, selv om mange skoler omtrent ikke har etnisk helnorske elever.

I år har lederen for Norsk Innvandrerforum kommet med et utspill. Han har ingenting med skolen å gjøre, han er bare selvoppnevnt sjefssynser for hva som er bra for pakistansk-norske barn. Mange, uansett bakgrunn, er uenige med ham.

Så har saken blitt til et mesterskap i toleranse og inkludering.

Jeg synes man skal vente med rabalder til man har et problem.

Gjest bedda
Skrevet

Utspillet kommer fra Norsk Innvandrerforum v/Athar Ali, og han har ingenting med skoleverket å gjøre, han er bare en selvoppnevnt sjefssynser om hva som er bra for pakistansk-norske barn. Det er ikke en eneste Osloskole som har opplevd reglene som problematiske. Jeg synes man skal vente med å lage rabalder til det finnes et problem.

Nå er dette blitt et slags mesterskap i toleranse og integreringspolitikk, og det blir enda mer fokus på forskjellene på en dag som burde være et samlingspunkt.

takker for en livlig debatt på DOL)) dette er da bedre, enn rynkekremer og kjøttkaker!

og innerst inne ...er jeg helt enig med deg)))))

flagger ut for ikveld

Gjest midro
Skrevet

Regelen for det store toget i Oslo har vært der i årevis uten at noen har laget noe problem ut av den, selv om mange skoler omtrent ikke har etnisk helnorske elever.

I år har lederen for Norsk Innvandrerforum kommet med et utspill. Han har ingenting med skolen å gjøre, han er bare selvoppnevnt sjefssynser for hva som er bra for pakistansk-norske barn. Mange, uansett bakgrunn, er uenige med ham.

Så har saken blitt til et mesterskap i toleranse og inkludering.

Jeg synes man skal vente med rabalder til man har et problem.

Der er jeg fullstendig enig med deg!

Gjest hurra, hurra
Skrevet

Himmel og hav denne diskusjonen er hinsides. Å bruke sitt hjemlands flagg er da ingen trussel mot hverken land eller nordmenn. Se i Spania på alle de norske flaggene som tas med dit. Hva i helvete skal nordmenn med norske flagg i Spania??

Å ønske å feire Norges nasjonaldag med norske flagg har ingenting med rasisme og fremmedfrykt å gjøre. Vi feirer Norges frihet og selvstendighet denne dagen. Jeg tror dessuten ikke det er innvandrerne som ønsker å bruke sitt eget flagg denne spesielle dagen, men norske nordmenn som har misforstått det med inkludering. Vi inkluderer selvsagt alle som ønsker det i feiringen av landet vårt.

Det er akkurat på samme måte når jeg snakker til unger som gjør rampestreker. Er det lyse barn med norsk opprinnelse er det ingen som reagerer, bortsett fra enkelte foreldre som mener at deres egen lille øyensten aldri gjør noe galt. Snakker jeg til et mørkhudet barn med utenlandsk opprinnelse er jeg straks rasist.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nå er det veldig få land som feirer nasjonaldagen på den måten vi nordmenn gjør da.

Det betyr nødvendigvis ikke at de har mindre følelser for masjonaldagen enn vi har, vel? Det er da selvsagt at om man er i utlandet og besøker et land på nasjonaldagen deres, så deltarman i en eventuell feiring på deres premisser.

bustebeisa
Skrevet

Det betyr nødvendigvis ikke at de har mindre følelser for masjonaldagen enn vi har, vel? Det er da selvsagt at om man er i utlandet og besøker et land på nasjonaldagen deres, så deltarman i en eventuell feiring på deres premisser.

Noen av oss gjør det, men det finnes også de av oss som absolutt må vinke med det norske flagget uansett...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Litt det jeg også har satt spørsmål ved.

Andre skal følge våre regler og bruke vårt flagg, mens vi skal selv flagge med vårt både her og der...

''mens vi skal selv flagge med vårt både her og der''

Mulig du gjør sånt, men jeg tror nordmenn flest har samme respekt for andres nasjonale særegenheter som det de fleste av oss forventer av utlendinger i Norge.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Noen av oss gjør det, men det finnes også de av oss som absolutt må vinke med det norske flagget uansett...

Mulig, det har jeg til gode å se.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Og jeg ser ikke helt forskjellen...

Om du sammenligner bruk av flagg på nasjonaldagen og det å ha flagg på sekken når man drar på ferie, så er du historieløs og vil ikke ta inn over deg hva som er grunnen til nasjonaldagen vår.

bustebeisa
Skrevet

''mens vi skal selv flagge med vårt både her og der''

Mulig du gjør sånt, men jeg tror nordmenn flest har samme respekt for andres nasjonale særegenheter som det de fleste av oss forventer av utlendinger i Norge.

Jeg har vel heller en tendens til å skjemmes over andre nordmenn i utlandet. og spesielt når de kommer tilbake og krever at andre skal respektere oss...

bustebeisa
Skrevet

Om du sammenligner bruk av flagg på nasjonaldagen og det å ha flagg på sekken når man drar på ferie, så er du historieløs og vil ikke ta inn over deg hva som er grunnen til nasjonaldagen vår.

Det jeg har sett av nordmenn ute, så er det mange som gjør mye mer enn å ha et flagg bakpå sekken. Og da ser jeg ikke helt forskjellen.

Skrevet

Jeg har vel heller en tendens til å skjemmes over andre nordmenn i utlandet. og spesielt når de kommer tilbake og krever at andre skal respektere oss...

Er du sikker på at det er de samme menneskene som driter seg ut i utlandet, som krever å blir respektert her hjemme da?

bustebeisa
Skrevet

Er du sikker på at det er de samme menneskene som driter seg ut i utlandet, som krever å blir respektert her hjemme da?

Vil nok tro at noen av dem gjør det. Er mange ganger de som roper høyest i enkelte sammenhenger.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Ja ja ja til alle verdens flagg i toget:-) Har sett folketoget i Stavanger en gang, og det var et rørende syn:-) Utrolig mange nasjoner var representert, spesielt barn fra den internasjonale skolen:-)

Skrevet

Jeg tror ikke du har fulgt ordentlig med. De aller, aller fleste innvandrerne forlanger ikke å bruke sine egne flagg, tvert i mot ønsker de heller å vifte med det norske. Forslaget kom fra en liten gruppe mennesker og støttes stort sett bare av overivrige antirasister.

Skrevet

Jeg tror ikke du har fulgt ordentlig med. De aller, aller fleste innvandrerne forlanger ikke å bruke sine egne flagg, tvert i mot ønsker de heller å vifte med det norske. Forslaget kom fra en liten gruppe mennesker og støttes stort sett bare av overivrige antirasister.

Skrevet

Gjest Spekepølse
Skrevet

Var det i Oslo? Hvilken skole da? Det har ikke vært noe element i debatten her i byen i det hele tatt.

Beklager, det var i fjor Tøyen skole søkte og fikk avslag. Men de har nå allikevel gjort det:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...