Gå til innhold

alle verdens flagg på 17 mai?

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg tror ikke du har fulgt ordentlig med. De aller, aller fleste innvandrerne forlanger ikke å bruke sine egne flagg, tvert i mot ønsker de heller å vifte med det norske. Forslaget kom fra en liten gruppe mennesker og støttes stort sett bare av overivrige antirasister.

av overivrige antirasister og andre helt vanlige folk som ikke ser problemet med andre flagg enn det norske:)

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

12

• laban

7

• trollemor;o)

3

• Jølsen

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse
Skrevet

Utspillet kommer fra Norsk Innvandrerforum v/Athar Ali, og han har ingenting med skoleverket å gjøre, han er bare en selvoppnevnt sjefssynser om hva som er bra for pakistansk-norske barn. Det er ikke en eneste Osloskole som har opplevd reglene som problematiske. Jeg synes man skal vente med å lage rabalder til det finnes et problem.

Nå er dette blitt et slags mesterskap i toleranse og integreringspolitikk, og det blir enda mer fokus på forskjellene på en dag som burde være et samlingspunkt.

Ellers i landet har vi ikke regler mot andre flagg, og man trenger ikke sette frem noe krav om å få lov. Det er heller ikke noe som har skapt noe problem:)

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det har vært debatt på tv, og ettersom jeg forsto..kom kravet fra muslimske miljøer!

Bare så det er sagt:jeg er ingen rasist og har gode venner blant mange forskjellige kulturer.Og de er enig med meg.Er du norsk statsborger...så er du det fullt ut!

Jeg reagerer på bruken og forståelsen av ordet KRAV.

Man får det til å høres ut som om de har krevd å få bruke sine egne flagg, og nekter å bruke det norske. Dette er jo totalt misforstått! Man har spurt om lov til å bruke andre flagg. Det er noe helt annet, og det betyr på ingen måte at alle innvandrere skal bruke egne flagg istedenfor det norske.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det betyr nødvendigvis ikke at de har mindre følelser for masjonaldagen enn vi har, vel? Det er da selvsagt at om man er i utlandet og besøker et land på nasjonaldagen deres, så deltarman i en eventuell feiring på deres premisser.

''''så deltarman i en eventuell feiring på deres premisser.''''

Men hvem sier at de norske premissene må være like nasjonalistiske som andre lands premisser? Hva ER de norske premissene?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Om du sammenligner bruk av flagg på nasjonaldagen og det å ha flagg på sekken når man drar på ferie, så er du historieløs og vil ikke ta inn over deg hva som er grunnen til nasjonaldagen vår.

Så: hva er grunnen til nasjonaldagen vår?

Skulle en følge en argumentasjon som dette (om grunnen til nasjonaldagen vår), kan vi jo ikke engang slippe dansker inn i togene våre, selv om de bruker aldri så mange norske flagg;) Søkt eksempel, men :)

Det er mange av elementene i grunnlaget for 17.maifeiringen som er fullt forenelig med å ha andre flagg enn det norske. Det er jo tross alt ikke "det norske flaggets fest", er det det?

Skrevet

Ellers i landet har vi ikke regler mot andre flagg, og man trenger ikke sette frem noe krav om å få lov. Det er heller ikke noe som har skapt noe problem:)

Det er 17. mai-komiteer og regelverk i de fleste byene, med omtrent tilsvarende regler som i Oslo. Her er et eksempel:

http://www.f-b.no/article/20080426/NYHET/923681188/1220/NYHET

Reglene er ikke der primært med tanke på barn med bakgrunn fra andre land, men for å ha noe å henvise til hvis noen forsøker å kuppe 17.mai-toget til politiske demonstrasjoner.

Jeg er ikke imot andre flagg i det hele tatt, men jeg er imot at 17.mai i Oslo vris fra å være en stort sett uproblematisk dag for alle innbyggerne, uansett hvor mange generasjoner av familien som har bodd her, til å bli en dag med sterkt fokus på ulikheter og bakgrunn.

Gjest bedda
Skrevet

Jeg tror ikke du har fulgt ordentlig med. De aller, aller fleste innvandrerne forlanger ikke å bruke sine egne flagg, tvert i mot ønsker de heller å vifte med det norske. Forslaget kom fra en liten gruppe mennesker og støttes stort sett bare av overivrige antirasister.

beklager sent svar) er ikke så ofte på denne siden.Jeg har kun sett debatten en kveld på tv, men ellers hørt det titt og ofte av andre.Det er nok riktig det du sier:mine venner som er fra Cap verde, marokko,Pakistan og chile, mener akkurat det samme.De feirer 17 mai, som vi andre, og det er jo kjempe koselig.

Vi feirer 17 mai, engang i året og da må vi få lov

å være litt sær og typisk norsk)))

Jeg simpelten elsker Barnetogene, først og fremst og er ikke så opptatt av grunnlovsdagen!

norsk statsborger siden 1968

trollemor;o)
Skrevet

Jeg synes vi skal ta i mot folk utenfra, og hjelpe og støtte.

Men jeg synes også vi skal forlange.

Slik det er nå så har de det masse bedre enn nordmannen selv, og det blir ikke riktig det heller.

Og de kommer til Norge. Her driver vi ikke å gifter bort, vi omskjærer ikke barna våre, vi slakter dyr på våre vis og vi har norges nationaldag hvor vi vifter med det norske flagg.

La Norge få beholde litt av seg selv.

Vi er så tollerante at vi er rasister mot oss selv, og vi fremstår som noen virkelig dumme, bleike individer.

Ja for Norge og 17. mai mister sin identitet hvis det veives med noe annet enn norske flagg i togene....... Eller?

Gjest togli
Skrevet

Å ønske å feire Norges nasjonaldag med norske flagg har ingenting med rasisme og fremmedfrykt å gjøre. Vi feirer Norges frihet og selvstendighet denne dagen. Jeg tror dessuten ikke det er innvandrerne som ønsker å bruke sitt eget flagg denne spesielle dagen, men norske nordmenn som har misforstått det med inkludering. Vi inkluderer selvsagt alle som ønsker det i feiringen av landet vårt.

Det er akkurat på samme måte når jeg snakker til unger som gjør rampestreker. Er det lyse barn med norsk opprinnelse er det ingen som reagerer, bortsett fra enkelte foreldre som mener at deres egen lille øyensten aldri gjør noe galt. Snakker jeg til et mørkhudet barn med utenlandsk opprinnelse er jeg straks rasist.

''Det er akkurat på samme måte når jeg snakker til unger som gjør rampestreker. Er det lyse barn med norsk opprinnelse er det ingen som reagerer, bortsett fra enkelte foreldre som mener at deres egen lille øyensten aldri gjør noe galt. Snakker jeg til et mørkhudet barn med utenlandsk opprinnelse er jeg straks rasist.''

Og hvem har skylda for at det har blitt slik? Vi eller de? ;-)

Gjest Norske flagg
Skrevet

Ja for Norge og 17. mai mister sin identitet hvis det veives med noe annet enn norske flagg i togene....... Eller?

Nei, Norge mister ikke sin identitet hvis det viftes med annet enn norske flagg.

Men, Norge er på vei til å miste sin identitet fordi vi i vår iver, for å se fryktelig flotte ut utenfra, etter å være ikke rasister blir rasister mot våre egne.

Norge mister sin identitet fordi vi i vår redsel etter å være rasister tillater all verden av skikker de utenfra kommer med, kirker og levesett.

Norge må sette en standard snart, litt lover og regler for seg selv slik at Norge fortsetter å være Norge, og ikke blir et ingenmannsland.

Men det er en grunn til at Norge er på vei til å miste sin identitet. Se bare nå, det er et lite "krav" at det viftes med norske flagg og hva skjer?

trollemor;o)
Skrevet

Nei, Norge mister ikke sin identitet hvis det viftes med annet enn norske flagg.

Men, Norge er på vei til å miste sin identitet fordi vi i vår iver, for å se fryktelig flotte ut utenfra, etter å være ikke rasister blir rasister mot våre egne.

Norge mister sin identitet fordi vi i vår redsel etter å være rasister tillater all verden av skikker de utenfra kommer med, kirker og levesett.

Norge må sette en standard snart, litt lover og regler for seg selv slik at Norge fortsetter å være Norge, og ikke blir et ingenmannsland.

Men det er en grunn til at Norge er på vei til å miste sin identitet. Se bare nå, det er et lite "krav" at det viftes med norske flagg og hva skjer?

Dette er sterkt overdrevet.

Gjest Norske flagg
Skrevet

Dette er sterkt overdrevet.

Det er mulig du ser ting slik.

Men jeg er et annet individ enn deg, har levd opp annerledes enn deg, har hatt et annet liv og andre erfaringer enn deg.

Det er min mening, så enkelt er det.

Og jeg føler jeg har litt "kjøtt på bena", det ser jeg bare her inne. Så fort noen sier "mørk" så er det ei huskestue uten sidestykke :)

trollemor;o)
Skrevet

Å ønske å feire Norges nasjonaldag med norske flagg har ingenting med rasisme og fremmedfrykt å gjøre. Vi feirer Norges frihet og selvstendighet denne dagen. Jeg tror dessuten ikke det er innvandrerne som ønsker å bruke sitt eget flagg denne spesielle dagen, men norske nordmenn som har misforstått det med inkludering. Vi inkluderer selvsagt alle som ønsker det i feiringen av landet vårt.

Det er akkurat på samme måte når jeg snakker til unger som gjør rampestreker. Er det lyse barn med norsk opprinnelse er det ingen som reagerer, bortsett fra enkelte foreldre som mener at deres egen lille øyensten aldri gjør noe galt. Snakker jeg til et mørkhudet barn med utenlandsk opprinnelse er jeg straks rasist.

Men det er selvsagt helt ok at nordmenn drar med seg norske flagg til feks Spania og feirer Norges nasjonaldag der nede?

Gjest Guster
Skrevet

Men det er selvsagt helt ok at nordmenn drar med seg norske flagg til feks Spania og feirer Norges nasjonaldag der nede?

Hva har det med saken å gjøre? Hvor og hvordan folk velger å feire sin egen nasjondaldagen, er vel irrelevant i denne sammenhengen?

Gjest hurra, hurra
Skrevet

Ja. Og jeg synes det er greit at utlendinger/innvandrere tar med flagg fra sine land, og feirer eller markerer sine nasjonaldager her i Norge. På 17.mai er de hjertelig velkommen til å delta i feiringen av Norges nasjonaldag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...