Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan vi skal fordele boutgiftene i forholdet, da jeg nettopp av har fått samboer. Sånn at det blir mest rettferdig og minst mulig konflikter ved et evt.brudd.

Jeg eier leilighet som jeg betaler 12000 pr.mnd inkl husleie,

og har utbetalt 22000,- pr.mnd. Faste utgifter beløper seg til

4000 pr.mnd.

Min samboer har utbetalt 13000,- pr.mnd., og faste utgifter på

ca.2000 pr.mnd+studielån(4x3500,-)

Vi skal dele utgifter til mat etc.

Hvor mye burde jeg "kreve" i boutgifter fra henne?

Det er ikke aktuelt for henne å kjøpe seg inn nå....

Takker for svar og anbefalinger :))

Gjest mallet
Skrevet

Ettersom du eier leiligheten alene synes jeg at hun skal betale halvparten av det som er husleie, og at du står for renter og avdrag alene. Eventuelt kan hun betale en del av renter og avdrag, og slik gradvis kjøpe seg inn i leiligheten. Pass på å dokumentere dette skikkelig i så fall slik at et eventuelt brudd ikke fører til uenighet. Få satt opp en samboeravtale hos advokat, det koster ikke så veldig mye.

jubalong70
Skrevet

Hva om dere deler prosentvis etter hvor mye dere har i inntekt og evt med tanke på andre faste utgifter?

Gjest mallet
Skrevet

Hva om dere deler prosentvis etter hvor mye dere har i inntekt og evt med tanke på andre faste utgifter?

Det blir vel ikke helt rettferdig ettersom han eier leiligheten alene. Om det blir brudd vil jo han sitte igjen med hele gevinsten.

jubalong70
Skrevet

Det blir vel ikke helt rettferdig ettersom han eier leiligheten alene. Om det blir brudd vil jo han sitte igjen med hele gevinsten.

Ja, det tenkte jeg ikke på.

Så får de skrive samboeravtale der de spesifiserer slike ting :)

Gjest Elextra
Skrevet

Ettersom du eier leiligheten alene synes jeg at hun skal betale halvparten av det som er husleie, og at du står for renter og avdrag alene. Eventuelt kan hun betale en del av renter og avdrag, og slik gradvis kjøpe seg inn i leiligheten. Pass på å dokumentere dette skikkelig i så fall slik at et eventuelt brudd ikke fører til uenighet. Få satt opp en samboeravtale hos advokat, det koster ikke så veldig mye.

Det var da skrekkelig billig. Det er vanlig å også betale noe for forrentningen - det gjør man jo om man leier en leilighet.

Jeg synes det er naturlig at hun betaler i hvertfall hva hun ellers ville betalt for en hybel, i tillegg til halvparten av strøm og andre helt faste utgifter, ellers kommer hun vel heldig ut i regnetstykket.

Skrevet

Hvis det blir en gevinst. Det er ikke alltid gitt at det gjør det. Han tar også en risiko alene her.

Jeg ser ingen grunn til at hun skal bo gratis fordi han tilfeldigvis eier istedenfor å leie.

Skrevet

Avdragene bør du dekke 100% selv. Renter, husleie, strøm osv. kan dere dele likt.

Slike ting blir jo selvsagt aldri rettferdig. Dersom du har betalt mye på leiligheten så kommer jo ho billigere fra det. Men det er jo umulig å få alt rettferdig.

Du bør også se det i forhold til andre alternativer. Dersom du skal kreve henne for urimelig mye/lite, så blir jo dette uansett urimelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...