Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt litt på dette. Dette med at det er så mange som synes kristne er noen dumme mennesker som tror på eventyr (de henviser da til Bibelen). De jobber helhjertet med at det skal legges for mye vekt på kristendommen i skolen, de kaller seg kanskje ikke-troende. Bort med hele kristendommen! Hvorfor ikke også være konsekvent i kampen mot de kristen og kristendommen? Den gjennomsyrer jo hele samfunnet! Stakkars barn som kan bli påvirket av dette. Jeg har følgende forslag til saker dere kan jobbe med:

1. Jobbe for å få vekk ordet "høytid".

2. Jobbe for å få vekk fridager som kan assosieres med kristendommen: 2. pinsedag, 2. påskedag, 1-2. juledag, Kristi Himmelfartsdag.

3. Nekte barnehagene og skolene å tenne adventslys.

4. Ha underskriftskampanje mot adventsstjerne / adventsstaker i vinduene (barna kan jo spørre hvilken betydning de har)

5. Forby engler som julepynt.

6. Forlange at julekrybber byttes ut med symboler som assosieres med hedenske tradisjoner.

7. Forby alle julesanger med kristent innhold (oi det blir mange).

8. Forby alle 17. mai sanger med kristent innhold (feks: Ja vi elsker, Gud signe vårt dyre fedreland, Fagert er landet, Gud sign vår konge god, Mellom bakkar og berg).

9. Kreve at flagget får ny design (det er kors på det, og vi ønsker IKKE at flagget skal vise at vi anerkjenner kristendommen).

10. Boikotte dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirker. Der forkynnes det, og barna tar som kjent skade av dette. Hva vil de tro når foreldre står og lover å oppdra barnet sitt i den kristen tro, når konfirmanten stadfester sin tro, når brudeparet lover evig troskap innfor Gud, eller når presten snakker om himmelen i begravelser?

Bare noen tips fra meg, lykke til! Dette er tross alt like viktig å bekjempe som en skarve kristendomstime på skolen?

Gjest mandolina
Skrevet

Det var fine tanker, for er en først imot kristendommen og sier at en ikke tror på Kristus, så må en jo gå hele veien og avskaffe alle kristne tradisjoner.

Hilsen

Skrevet

Ja, for det er helt opplagt at den som ikke ønsker at ens egne barna skal læres opp i den kristne tro også har et ønske om å innføre et generelt lovforbud med hensyn til hva slags dekor folk kan ha på et tre inne i sin egen stue!!!

Dette må være dagens fjerneste innlegg! *ler hoderystende*

Skrevet

Neida, vi lar det være opp til de overtroiske å forby ting.

Skrevet

Ja, for det er helt opplagt at den som ikke ønsker at ens egne barna skal læres opp i den kristne tro også har et ønske om å innføre et generelt lovforbud med hensyn til hva slags dekor folk kan ha på et tre inne i sin egen stue!!!

Dette må være dagens fjerneste innlegg! *ler hoderystende*

Se bort fra dekoren da, hvis du synes det var så fjernt ;-)

Får barna dine delta i dåp, bryllup og begravelse i kirken? I tilfelle hvorfor, hvis du tenker det er skadelig at barna får opplæring i den kristne tro?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det finnes ikke lenger kristendomstimer på skolen, det finnes KRL-timer. Så vi trenger ikke bekjempe kristendomstimen lenger - Vi trenger bare å kjempe mot snikforkynning og overdreven overvekt av kristendomskunnskap, samt andre fordeler kristendommen har i skolen, i motsetning til andre religioner/livvsyn. Vi trenger å kjempe mot at mange vil at skolen skal være stedet for kristendomsoppdragelse, slik at folk kan gjøre dette på hjemmebane og la skolen være nøytral mht dette, altså fokusere på kunnskap. men kunnskap om kristendommen er visstnok en trussel for de kristne, og de tor at det innebærer en fordømmelse av kristendommen og fører til at barna mister sin tro.

Jeg opplever egentlig at det er kristnes frykt for at barna skal bli påvirket av de ikke-troende som er størst, ikke ikke-troendes frykt for at barna skal bli påvirket av kristendommen;)

'''' De jobber helhjertet med at det skal legges for mye vekt på kristendommen i skolen, de kaller seg kanskje ikke-troende. Bort med hele kristendommen! Hvorfor ikke også være konsekvent i kampen mot de kristen og kristendommen?''''

Man prøver å begrense kristendommens overordna status, ikke å fjerne den.

''''Den gjennomsyrer jo hele samfunnet! Stakkars barn som kan bli påvirket av dette.''''

Nei, den gjennomsyrer ikke hele samfunnet, men noen mener den gjør det og mener derfor at de har rett til å gjennomsyre enda mer;)

Gratulerer med tidenes svart-hvittsyn på denne saken:)

Gjest haha-hehe-hihi
Skrevet

Får barna dine delta i dåp, bryllup og begravelse i kirken? I tilfelle hvorfor, hvis du tenker det er skadelig at barna får opplæring i den kristne tro?

Er det noe man får oppdragelse i i bryllup så er det alkoholkonsum og fylleri, ikke særlig mye halleluja der nei.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Dåp, begravelse og bryllupp er ikke opplæring i den kristne tro.

Jeg ville aldri døpt mine egne barn, ikke giftet meg i kirken, og håper dypt og inderlig at Jeg slipper en kristelig begravelse.

Men om noen jeg kjenner døpes, giftes eller begraves så er det en annen sak. Synes det er dørgelig kjedelig, og til tider grusomt å høre på pisspreiket, spesielt om det er noen som jeg vet ikke tror på gud selv, men som bare gjør det for tradisjonens skyld.

(Skjønner ikke at noen kan finne hold i å love å oppdra et barn i den kristne tro, eller love hevrandre evig troskap overfor en gud de ikke tror på ... men det får nå være deres sak.) Men uansett, å delta på en annens fest er noe annet.

Skrevet

Du har ikke skjønt så mye...

''Jeg har lurt litt på dette. Dette med at det er så mange som synes kristne er noen dumme mennesker som tror på eventyr (de henviser da til Bibelen). De jobber helhjertet med at det skal legges for mye vekt på kristendommen i skolen, de kaller seg kanskje ikke-troende. Bort med hele kristendommen! ''

Jeg kaller meg ikke-troende, men jeg synes ikke alle kristne er dumme, og jeg ønsker ikke å bli kvitt hele kristendommen.

Det jeg ønsker er å bli kvitt den påtvungne kristendommen som jeg selv var offer for da jeg gikk på skolen. Jeg synes for eksempel at det er ganske hårreisende å påtvinge folk å lære trosbekjennelsen utenat, det bør definitivt være en frivillig sak. I dag har vi heldigvis ikke kristendomsundervisning på samme måte som jeg hadde, men jeg føler nok at det er på sin plass å være på vakt mot snik-misjonering i skolen. Å tro eller å ikke tro bør være et privat valg, og opplæring i tro bør derfor være noe som gjøres hjemme.

Skrevet

Dåp, begravelse og bryllupp er ikke opplæring i den kristne tro.

Jeg ville aldri døpt mine egne barn, ikke giftet meg i kirken, og håper dypt og inderlig at Jeg slipper en kristelig begravelse.

Men om noen jeg kjenner døpes, giftes eller begraves så er det en annen sak. Synes det er dørgelig kjedelig, og til tider grusomt å høre på pisspreiket, spesielt om det er noen som jeg vet ikke tror på gud selv, men som bare gjør det for tradisjonens skyld.

(Skjønner ikke at noen kan finne hold i å love å oppdra et barn i den kristne tro, eller love hevrandre evig troskap overfor en gud de ikke tror på ... men det får nå være deres sak.) Men uansett, å delta på en annens fest er noe annet.

Ingen av dere som svarer sier noe om hvorfor dere ikke jobber for bli kvitt mer av de kristne grunnverdiene som, ja, gjennomsyrer samfunnet. Flagg, høytider, kirkelige tradisjoner, vår tidsregning som henspeiler til før og etter Kristus. Kanskje dere ikke opplever dette som opplæring, men det er i høyeste grad det, selv om det ikke foregår i skolen. Barna lærer at staten Norge er tuftet på noe foreldrene tror er en oppdiktet historie, blir ikke det feil å formidle?

Skrevet

*måper*

Sjeldent tåpelig innlegg.

Slik kravet om livssynsnøytralitet blir forsøkt iverksatt, er det kun er utbytting av kristendom med humanetikk, New Age og diverse andre rariteter.

Barna tilhører ikke dadda stat, men foreldrene. Kun foreldrene har rett til å bestemme hva slags oppdragelse barna skal ha. Det følger av FNs barnekonvensjon og menneskerettighetene at folks ulike livssyn skal respekteres.

Selv om skolen ikke skal være misjonerende, trenger man ta hensyn til den kultur vi lever i og som har hatt mer enn 1000 år gammel tradisjon i Norge. Den historien kan ikke fornektes.

Dessuten vil pensum i ulike livssyn medregnet kristendom, gi større innsikt i hverandre tenkemåte og gi bedre grunnlag for toleranse mot annerledestenkende. For den toleransen er helt borte hos trådstarter. Øst-Europas kommuniststater har lang erfaring i krenkelse av trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet, tabber som vi kan lære av i stedet for å etterape deres kulturfornekting.

Skrevet

Ingen av dere som svarer sier noe om hvorfor dere ikke jobber for bli kvitt mer av de kristne grunnverdiene som, ja, gjennomsyrer samfunnet. Flagg, høytider, kirkelige tradisjoner, vår tidsregning som henspeiler til før og etter Kristus. Kanskje dere ikke opplever dette som opplæring, men det er i høyeste grad det, selv om det ikke foregår i skolen. Barna lærer at staten Norge er tuftet på noe foreldrene tror er en oppdiktet historie, blir ikke det feil å formidle?

Nå ble Norge kristnet med vold for 1000 år siden og det har tatt lang tid å få tilbake reell religionsfrihet. Derfor er det lett å forklare for ungene hvorfor vi har en rekke kristne tradisjoner. Det gjør ikke meg noe. Vi har forøvrig også en rekke ikke-kristne tradisjoner og sedvaner som jeg heller ikke direkte er enig i opphavet til, det forteller jeg også barna.

Det er stor forskjell på å forklare barna at flagget har et kors fordi vi på det tidspunktet hadde en sterk statskirke og å måtte fortelle at læreren tar feil når han formidler at kristendommen er sannhet. Læreren som er en autoritet som jeg vil at barna skal stole på.

Mener du virkelig at det skal være forkynnelse i skolen. Mener du at forkynnelse i skolen er det samme som å ta fri 2. pinsedag?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Fordi ja, det kristelige er en del av kulturen vår, men kulturen vår ikke er en del av det kristelige:)

Jeg personlig vil ha kristendommen bort fra alle instanser, bortsett fra deres egne en del folk vil også fjerne hellegdager. Men disse tingene er egentig ikke vesentlige i forhold til å skulle holde alt annet religionsrelatert enn elve kunnkapen borte fra skolen.

Siden målet ikke er å bli kvitt det kristne, men å "tone det ned", så bli ikke disse tingene du nevner spesielt vesentlige.

hehe, det blir litt tåpelig for meg om man skulle argumetere slik: haha, om dere kutter statskirka og ikke gir oss større innpass i skolen, så får dere ikke VÅRE helligdager eller flagget vårt:D

Skrevet

Fordi ja, det kristelige er en del av kulturen vår, men kulturen vår ikke er en del av det kristelige:)

Jeg personlig vil ha kristendommen bort fra alle instanser, bortsett fra deres egne en del folk vil også fjerne hellegdager. Men disse tingene er egentig ikke vesentlige i forhold til å skulle holde alt annet religionsrelatert enn elve kunnkapen borte fra skolen.

Siden målet ikke er å bli kvitt det kristne, men å "tone det ned", så bli ikke disse tingene du nevner spesielt vesentlige.

hehe, det blir litt tåpelig for meg om man skulle argumetere slik: haha, om dere kutter statskirka og ikke gir oss større innpass i skolen, så får dere ikke VÅRE helligdager eller flagget vårt:D

"hehe, det blir litt tåpelig for meg om man skulle argumetere slik: haha, om dere kutter statskirka og ikke gir oss større innpass i skolen, så får dere ikke VÅRE helligdager eller flagget vårt:D"

Tja, for meg blir det dobbeltmoralistisk å skulle ha både i pose og sekk. Jeg sier ikke at "dere" ikke skal få ha flagget eller helligdagene, jeg synes bare det er merkelig at "dere" ikke er konsekvente når det gjelder å tone ned kristendomspåvirkningen.

Skrevet

*måper*

Sjeldent tåpelig innlegg.

Slik kravet om livssynsnøytralitet blir forsøkt iverksatt, er det kun er utbytting av kristendom med humanetikk, New Age og diverse andre rariteter.

Barna tilhører ikke dadda stat, men foreldrene. Kun foreldrene har rett til å bestemme hva slags oppdragelse barna skal ha. Det følger av FNs barnekonvensjon og menneskerettighetene at folks ulike livssyn skal respekteres.

Selv om skolen ikke skal være misjonerende, trenger man ta hensyn til den kultur vi lever i og som har hatt mer enn 1000 år gammel tradisjon i Norge. Den historien kan ikke fornektes.

Dessuten vil pensum i ulike livssyn medregnet kristendom, gi større innsikt i hverandre tenkemåte og gi bedre grunnlag for toleranse mot annerledestenkende. For den toleransen er helt borte hos trådstarter. Øst-Europas kommuniststater har lang erfaring i krenkelse av trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet, tabber som vi kan lære av i stedet for å etterape deres kulturfornekting.

"*måper*

Sjeldent tåpelig innlegg."

Skjønner ikke at det er nødvendig å komme med slike kommentarer. Men...... det er vel slik denne diskusjonen pleier å gå: noen blir utpekt som tåpelige fordi en sak settes på spissen. Og fordi det man sier er i strid med det flertallet (?) på dette forumet mener. Lurer på om man føler seg mer intelligent og smart med å "måpe" og kalle andre tåpelige............ :-)

Skrevet

Du får nok lære deg å se forskjellen på opplæring vs indoktrinering/misjonering. Ingen har vel noe i mot at barna lærer om de forskjellige religionene. Det er i det øyeblikket det blir misjonert at det blir annerledes. Å si at staten Norge er tuftet på kristendommen, er i beste fall en overdrivelse. Men uansett betyr ikke det Norge ikke utvikler seg...

Skrevet

Nå ble Norge kristnet med vold for 1000 år siden og det har tatt lang tid å få tilbake reell religionsfrihet. Derfor er det lett å forklare for ungene hvorfor vi har en rekke kristne tradisjoner. Det gjør ikke meg noe. Vi har forøvrig også en rekke ikke-kristne tradisjoner og sedvaner som jeg heller ikke direkte er enig i opphavet til, det forteller jeg også barna.

Det er stor forskjell på å forklare barna at flagget har et kors fordi vi på det tidspunktet hadde en sterk statskirke og å måtte fortelle at læreren tar feil når han formidler at kristendommen er sannhet. Læreren som er en autoritet som jeg vil at barna skal stole på.

Mener du virkelig at det skal være forkynnelse i skolen. Mener du at forkynnelse i skolen er det samme som å ta fri 2. pinsedag?

"Mener du virkelig at det skal være forkynnelse i skolen. Mener du at forkynnelse i skolen er det samme som å ta fri 2. pinsedag?"

Hva jeg personlig mener er rett for mine barn er vel irrelevant kanskje. MEN jeg mener at kristendom bør ha hovedprioritet i KRL-faget i skolen. Dette fordi Norge er en kristen stat, med ett samfunn oppbygd rundt de kristen tradisjoner (selv om dette skjedde med vold, som du sier). Det er veldig mange som er uenige i at Kr-dom skal ha større plass enn andre religioner i KRL-faget. Da etterspør jeg bare engasjementet i andre sammenhenger også. Det er nok arenaer å kjempe mot kristen påvirkning på, ikke bare i skolen.

Skrevet

Du får nok lære deg å se forskjellen på opplæring vs indoktrinering/misjonering. Ingen har vel noe i mot at barna lærer om de forskjellige religionene. Det er i det øyeblikket det blir misjonert at det blir annerledes. Å si at staten Norge er tuftet på kristendommen, er i beste fall en overdrivelse. Men uansett betyr ikke det Norge ikke utvikler seg...

Når du sier det er en overdrivelse, anmoder jeg deg om å lese om kristendommens historie i Norge.

Skrevet

Når du sier det er en overdrivelse, anmoder jeg deg om å lese om kristendommens historie i Norge.

Da anmoder jeg deg å lese Norges historie.

Skrevet

"hehe, det blir litt tåpelig for meg om man skulle argumetere slik: haha, om dere kutter statskirka og ikke gir oss større innpass i skolen, så får dere ikke VÅRE helligdager eller flagget vårt:D"

Tja, for meg blir det dobbeltmoralistisk å skulle ha både i pose og sekk. Jeg sier ikke at "dere" ikke skal få ha flagget eller helligdagene, jeg synes bare det er merkelig at "dere" ikke er konsekvente når det gjelder å tone ned kristendomspåvirkningen.

Hvis det er noen som er inkonsekvente må det vel være alle dem som er medlem av statskirka og dermed presumptivt kristne, men som likevel har sex før ekteskapet, onanener, skiller seg, ikke tar vare på skaperverket ( feks ved å tilgrise det med eksos fra bile) osv osv;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...