Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i bryllup i sommer og lurer på en ting...

Bruden sier hun vil skrive på innbydelsen at kjoler i sort, rødt og hvitt ikke er ønskelig..Ei heller bunad.

Hvitt er jo greit da, det er brudens farge...

Nå er det veldig lenge siden jeg var i bryllup, men jeg lurer på, er det vanlig å bestemme kjolefarge til gjestene??

Synes jeg ser meg selv i yndlingsfargen, bli stoppet i kirkedøra, for å ikke å ha riktig farge på kjolen!

Mulig jeg er helt på blåbærtur, men dette syntes jeg var rart, og litt sært:-)

Eller er jeg sær kanskje? Hm..mulig det..

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• mariaflyfly

15

• Lillemus

12

• Gregga

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Jeg syns også dette er litt rart.. hvitt er liksom opplest og vedtatt, men det andre var rart. Kan liksom ikke vente at alle kvinnelige gjester skal kjøpe kjole som passer til evt temafarge.. Hallo!! Da hadde jeg blitt hjemme!

Skrevet

Ikke hvitt er jo helt greit, i bryllup er det kun bruden som stiller i hvitt. :o) Men ikke sort, rød eller bunad?! Denne bruden høres veldig spesiell ut... Synes ikke man kan diktere gjestenes antrekk på den måte gitt. Mine to staskjoler er røde begge to og til og med bunaden min er rød!

Og jeg er slett ikke sikker på om jeg hadde kjøpt ny kjole i en farge jeg ikke liker bare for å tilfredsstille bruden... Da måtte vi hatt et veldig nært forhold i så fall og da hadde jeg rett ut spurt henne om grunnen til dette idiotiske opplegget.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes dette var utrolig sært.

Skrevet

Jeg har alltid lært at man verken stiller i sort eller i hvitt i bryllup.

Sort fordi det er sørgefarge, hvitt fordi man ikke skal konkurrere med bruden. Men rødt? Og bunad? En av grunnene til at det er fint å ha bunad, er jo at man alltid har et festantrekk parat.

Dette synes jeg var i overkant sært.

Gjest snodige greier
Skrevet

En brud som er redd for å ikke komme i fokus??

Synes dette hørtes veldig sært ut, ja. Nesten rart det ikke står at lengden på kjolen må være under knærne , he, he.

Bunad er jo vanlig å bruke da, skjønner ikke problemet med det??

Glimtipper
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke hun kan nekte noen å gå i bunad eller rødt. Det er sært.

Hvitt og svart behøver hun ikke si noe om, det er vanlig skikk og bruk å ikke bruke disse fargene på kjoler i bryllup.

mariaflyfly
Skrevet

Brud fra helvete...

Jeg er med på at man ikke stiller i hvitt eller helsvart, men rødt må da være greit. Og bunad er jo et flott festantrekk! Makan.

Skrevet

Jøssunavn..Hun må være redd for å komme i skyggen. Kanskje kjolen hennes er noe utenom det vanlige med noe rødt i? Det er første gang jeg har hørt at der er fargekrav i et bryllup. Snodig.

Gjest vanlig skikk og bruk
Skrevet

Det er vel helt vanlig skikk og bruk at hvitt, sort og rødt er fy i bryllup. Og grunnen til at hun vil skrive det er kanskje for å minne folk på dette? Ser jo bare her inne hvor mange som ikke vet dette lenger... Og når det gjelder bunad, det er også helt vanlig å i en innbydelse spesifisere for fint eller formelt man skal kle seg, og ingen bunad, betur at det er litt finere/litt mer formelt. Bunad er jo ganske kjedelig da, og passer vel ikke så godt i et bryllup?

Skrevet

Ikke hvitt er jo helt greit, i bryllup er det kun bruden som stiller i hvitt. :o) Men ikke sort, rød eller bunad?! Denne bruden høres veldig spesiell ut... Synes ikke man kan diktere gjestenes antrekk på den måte gitt. Mine to staskjoler er røde begge to og til og med bunaden min er rød!

Og jeg er slett ikke sikker på om jeg hadde kjøpt ny kjole i en farge jeg ikke liker bare for å tilfredsstille bruden... Da måtte vi hatt et veldig nært forhold i så fall og da hadde jeg rett ut spurt henne om grunnen til dette idiotiske opplegget.

Unnskyld meg, men du kjøper ikke nye kjoler etterhvert? Du har liksom to stasd kjoler, ferdig med det? Blir ikke folk litt lei av å se deg i samme kjole hele tiden?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Skikk og bruk eller ikke, det virker vel kontrollerende, ja. Det tror jeg jeg ville sagt til henne om det var min venninne.

Men om hun først skriver det på innbydelsen, så får hun det sikkert som hun vil for ingen vil vel bruke brylluppet hennes til å demonstrere:)

Skrevet

Jeg har alltid lært at man verken stiller i sort eller i hvitt i bryllup.

Sort fordi det er sørgefarge, hvitt fordi man ikke skal konkurrere med bruden. Men rødt? Og bunad? En av grunnene til at det er fint å ha bunad, er jo at man alltid har et festantrekk parat.

Dette synes jeg var i overkant sært.

Bunad passer ikke i bryllup da. Konfirmasjon, barnedåp, 17 mai, og kanskje et 50 års lag eller noe, men ikke bryllup, da skal man jo pynte seg litt mer.

Skrevet

Det er vel helt vanlig skikk og bruk at hvitt, sort og rødt er fy i bryllup. Og grunnen til at hun vil skrive det er kanskje for å minne folk på dette? Ser jo bare her inne hvor mange som ikke vet dette lenger... Og når det gjelder bunad, det er også helt vanlig å i en innbydelse spesifisere for fint eller formelt man skal kle seg, og ingen bunad, betur at det er litt finere/litt mer formelt. Bunad er jo ganske kjedelig da, og passer vel ikke så godt i et bryllup?

Bunad er galla-antrekk faktisk! Den kan brukes i alle selskaper, selv om det er heller uvanlig å bruke den i begravelser, men det er noen som gjør det også.

Et så formelt bryllup at bunad ikke kan brukes finnes ikke.

Skrevet

Unnskyld meg, men du kjøper ikke nye kjoler etterhvert? Du har liksom to stasd kjoler, ferdig med det? Blir ikke folk litt lei av å se deg i samme kjole hele tiden?

*Hehe* Jeg er ikke i store selskaper så veldig ofte. :o) Om folk synes det er kjedelig å se meg i samme kjole i tre selskaper så er det de som har et problem.

AneM1365380603
Skrevet

Det var litt sært, ja, bortsett fra hvit kjole. Jeg har sett mange sorte kjoler i bryllup.

En venninne av meg sendte bilde av seg selv sammen med en brud. Begge hadde hvit kjole på seg. De så ut som brud begge to, for venninna mi sin kjole var så lekker og elegant. Jeg tenker noen reagerte på det, ja..

Skrevet

Jeg ville ha mistet all lyst til å gå i dette bryllupet hvis bruden så å si skal stå i døra og sjekke antrekket. Visst er det "feil" med hvit kjole for gjest i et bryllup, men dette vet de fleste, og om de likevel har det, er det neppe noen stor skandale. I vårt bryllup kom det ei i sort kjole, men hun hadde et festlig rødmønstret sjal over, og det var så helt i hennes stil hele antrekket.

Å være så opphengt i gjestenes antrekk høres ikke helt friskt ut. Og bunad er korrekt, uansett hva hun sier. Jeg har heller aldri hørt at rødt skulle være feil.

Skrevet

Bunad er galla-antrekk faktisk! Den kan brukes i alle selskaper, selv om det er heller uvanlig å bruke den i begravelser, men det er noen som gjør det også.

Et så formelt bryllup at bunad ikke kan brukes finnes ikke.

Vi lever ikke på 1800 tallet nå. Bunad passer definitivt ikke alle steder, blir litt for sært å sprade rundt i husfliden antrekk i galla, eller i et fint bryllup. Det tar seg ikke ut.

Skrevet

Vi lever ikke på 1800 tallet nå. Bunad passer definitivt ikke alle steder, blir litt for sært å sprade rundt i husfliden antrekk i galla, eller i et fint bryllup. Det tar seg ikke ut.

*Flirer*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...