Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe slikt? http://www.queenc.com/kayleefluffy/kayleefluffy_reference.jpg

''Jeg hadde sagt at må velge mellom å kjøpe ny kjole, eller at hun får en gave. Rett og slett.

''

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Det får da være måte på å være sær. Og i tillegg diktatorisk...

Å gode gud...! Dette var skikkelig ulekkert! Hehe :)

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• mariaflyfly

15

• Lillemus

12

• Gregga

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kjøper da ny kjole til nesten hver ny anledning. Man trenger da ikke svi av flere tusen, men noen hundrelapper. Bedre det enn å gå i en dyr kjole år etter år. Hva med moten? Må jo bli helt ut da om en skal bruke den samme om og om igjen? Nå er jeg neppe like gamle som dere da, jeg er 25...

''Nå er jeg neppe like gamle ''

Så "artig" at du bruker flertallsformen om deg selv, da! ;-) Er vel ganske betegnende for din "ferd" her på dol skulle jeg tro....;-)

Skrevet

Jeg har faktisk også hørt at man ikke skal bruke rødt i bryllup, men er ikke i stand til å huske hvorfor... Men - uansett synes jeg det er sært å spesifisere dette i en innbydelse:-)

Rød kjole betyr visstnok at man har "hatt seg" med brudgommen. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kjøper da ny kjole til nesten hver ny anledning. Man trenger da ikke svi av flere tusen, men noen hundrelapper. Bedre det enn å gå i en dyr kjole år etter år. Hva med moten? Må jo bli helt ut da om en skal bruke den samme om og om igjen? Nå er jeg neppe like gamle som dere da, jeg er 25...

Kunne ikke falle meg inn å kjøpe kjole til et par hundrelapper for å ha ny ved enhver anledning!

Nei, da heller kjøpe litt skikkelige ting som man kanskje kan ha glede av i flere år. Ikke dermed sagt at jeg som Lillemus holder meg med to kjoler - jeg har et helt lite arsenal etterhvert - men kjolene jeg liker brukes igjen og igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det var sært.

Det er jo vanlig skikk og bruk ikke å ha hvit kjole i bryllup, og etter eldre skikk og bruk skulle en vel heller ikke ha sort, men slik er det vel ikke lenger. Men det burde være unødvendig å nevne dette for gjestene. At en ikke skulle ha rød kjole eller bunad har jeg aldri hørt om.

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, spør Lillemus! (kfr. hennes svar)

;)

Skrevet

LOL! Kanskje bruden frykter at halvparten av venninne hennes tropper opp i rødt? ;-)

mariaflyfly
Skrevet

Jøss, jeg lurer på om jeg ikke må sende en mail til Toppen Beck og få det bekrefta eller avkrefta! ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har faktisk også hørt at man ikke skal bruke rødt i bryllup, men er ikke i stand til å huske hvorfor... Men - uansett synes jeg det er sært å spesifisere dette i en innbydelse:-)

Ifølge gammel skikk og bruk skulle man nedtone antrekket noe og ikke på noen måte forsøke å overstråle bruden. Av samme grunn skal man vel ikke ha hvitt - bruden skal få lov til å stikke seg ut. Kanskje er det samme grunn til at man evt. ikke skulle bære rødt - rødt er jo kjent for å være en sexy farge.

Skrevet

LOL! Kanskje bruden frykter at halvparten av venninne hennes tropper opp i rødt? ;-)

Det hadde nok muligens lagt en liten demper på festen, ja. ;)

Skrevet

Jøss, jeg lurer på om jeg ikke må sende en mail til Toppen Beck og få det bekrefta eller avkrefta! ;)

Gjør det. Jeg bare googla kjapt, så det hadde vært greit å få et helt sikkert svar på dette viktige spørsmålet. :D

Gjest vanlig skikk og bruk
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å kjøpe kjole til et par hundrelapper for å ha ny ved enhver anledning!

Nei, da heller kjøpe litt skikkelige ting som man kanskje kan ha glede av i flere år. Ikke dermed sagt at jeg som Lillemus holder meg med to kjoler - jeg har et helt lite arsenal etterhvert - men kjolene jeg liker brukes igjen og igjen.

Ja, men det er jo ikke dermed sagt at jeg ikke bruker mine kjoler om igjen, men ikke bare den ene, eller bare to, og passer jo på at ikke de samme folka har sett de ulike kjolene osv.

Skrevet

Her er noe jeg fant om saken, der det bl a står:

''Ingen kvinne skal heller være kledd i hvit kjole, fordi det kan skape usikkerhet om hvem bruden er. Ved siden av bruden er det bare brudepikene og brudesvennene som kan bære hvitt antrekk.

En kvinnes kjole bør de ikke være for kort. Er man utringet i et kirkebryllup, må man bære sjal for å dekke utringningen og skuldrene under seremonien. Dette er en regel som praktiseres strengere i Syd-Europa og i katolske land. Nasjonaldrakt for både menn og kvinner er også en mulighet. Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge.''

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=107

Skrevet

Ifølge gammel skikk og bruk skulle man nedtone antrekket noe og ikke på noen måte forsøke å overstråle bruden. Av samme grunn skal man vel ikke ha hvitt - bruden skal få lov til å stikke seg ut. Kanskje er det samme grunn til at man evt. ikke skulle bære rødt - rødt er jo kjent for å være en sexy farge.

Nettopp, samt at det er noe med at rødt signalisere at man har hatt sex med en av de som skal gifte seg.

Skrevet

Hehe, spør Lillemus! (kfr. hennes svar)

;)

Vet ikke om jeg tør... ;)

Skrevet

''Nå er jeg neppe like gamle ''

Så "artig" at du bruker flertallsformen om deg selv, da! ;-) Er vel ganske betegnende for din "ferd" her på dol skulle jeg tro....;-)

Uheldigvis er ikke alle like perfekte som deg, så noen av oss kommer i skade for å skrive feil av og til. Du får bære over med oss...

Skrevet

Uheldigvis er ikke alle like perfekte som deg, så noen av oss kommer i skade for å skrive feil av og til. Du får bære over med oss...

Ja, det skal vi gjøre;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, men det er jo ikke dermed sagt at jeg ikke bruker mine kjoler om igjen, men ikke bare den ene, eller bare to, og passer jo på at ikke de samme folka har sett de ulike kjolene osv.

I ene innlegget sier du at du kjøper ny kjole så å si til enhver anledning, i andre innlegget at du bruker dem om igjen, så dette skjønte jeg ikke helt.

For meg har det lite å si om venner har sett kjolene mine før, selv om jeg selvfølgelig ikke liker å bestandig bli sett i det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...