Gå til innhold

Til dere som har eller har hatt hushjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Slippe å vaske selv?
Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg hushjelp. Jeg orker bare ikke tørke støv, vaske og støvsuge. Men jeg vet ikke helt hvordan det er å ha hushjelp. Jeg er redd jeg kommer til å føle at det er litt rart at noen skal være i huset mitt, og "rote" i sakene mine. Jeg kommer sikkert også til å være redd at personen skal snoke, eller til og med ta noe, noe som jo sikkert er bare dumt å tenke.

Hvilke erfaringer har dere? Hva koster det? Hvor ofte? Er dere hjemme når hushjelpen er hos dere?

Skrevet

Vi har vaskehjelp hver 14. dag og kunne ikke tenke oss å slutte med det. Vi betaler 700 kr pr gang, da vaskes hele huset grundig, ink. støvtørking. Nå er ikke vi av de mest "private" typene, så jeg tenker ikke et øyeblikk på at det går et fremmed menneske rundt i mitt hus. Vi rydder selv, så det er jo ikke snakk om å håndtere våre ting i noen særlig grad utover å flytte på stoler og bord for å komme til. Vi vet jo godt hvem som vasker, så at ting skal bli borte er jeg ikke redd for, og det har heller ikke skjedd noen gang.

Skrevet

Vi har vaskehjelp hver 14. dag og kunne ikke tenke oss å slutte med det. Vi betaler 700 kr pr gang, da vaskes hele huset grundig, ink. støvtørking. Nå er ikke vi av de mest "private" typene, så jeg tenker ikke et øyeblikk på at det går et fremmed menneske rundt i mitt hus. Vi rydder selv, så det er jo ikke snakk om å håndtere våre ting i noen særlig grad utover å flytte på stoler og bord for å komme til. Vi vet jo godt hvem som vasker, så at ting skal bli borte er jeg ikke redd for, og det har heller ikke skjedd noen gang.

Godt å høre:)

Jeg er så tullete at jeg kan finne på å tenke ting som om personen vasker ting i riktig rekkefølge, feks ikke ta doen før vasken. Om personen generelt er hygienisk, sånn at ikke møkk, eller bakterier bare blir flyttet osv. Har dårlig erfaring med vaskepersonell på jobben, de er IKKE særlig hygieniske, og vasker mest for "syns skyld" ser det ut som, ikke for å faktisk få det rent...

Skrevet

Godt å høre:)

Jeg er så tullete at jeg kan finne på å tenke ting som om personen vasker ting i riktig rekkefølge, feks ikke ta doen før vasken. Om personen generelt er hygienisk, sånn at ikke møkk, eller bakterier bare blir flyttet osv. Har dårlig erfaring med vaskepersonell på jobben, de er IKKE særlig hygieniske, og vasker mest for "syns skyld" ser det ut som, ikke for å faktisk få det rent...

Det er jo bare å si hvordan du vil ha det, det er du som er sjefen :-)

Jeg glemte å si at vi nesten aldri er hjemme når det vaskes. Hvis jeg tilfeldigvis er hjemme, sitter jeg på kontoret med lukket dør. Jeg liker ikke at andre titter over skulderen min når jeg jobber, så da gjør jeg ikke det på andre heller.

Skrevet

Det er jo bare å si hvordan du vil ha det, det er du som er sjefen :-)

Jeg glemte å si at vi nesten aldri er hjemme når det vaskes. Hvis jeg tilfeldigvis er hjemme, sitter jeg på kontoret med lukket dør. Jeg liker ikke at andre titter over skulderen min når jeg jobber, så da gjør jeg ikke det på andre heller.

Har vaskehjelpen nøkkel da?

Holder du vaskeutstyr og midler?

Skrevet

Har vaskehjelpen nøkkel da?

Holder du vaskeutstyr og midler?

Ja, vaskehjelpen har nøkkel. Vi holder vaskemidler og utstyr, men det varierer nok litt, vi vurderte å bruke noen andre som ville holde utstyr selv og ta det med seg fra gang til gang.

Vi har alarm og kan programmere flere koder slik at vi kan ha en egen kode for vaskehjelpen.

Skrevet

Jeg betalte 300 pr. gang. (Noen år siden) Ho holdt da på ca. 2,5-3 timer. Ho støvsugde, vaska gulv, vaska bad + tørket litt støv.

Jeg bruke barn til noen jeg jobber sammen med, så jeg følte meg trygg. Dette er også "ordentlige" mennesker.

Veldig godt å komme hjem når alt er gjort:-) Får liksom aldri tatt alt på en gang selv.

Skrevet

En bekjent har vaskehjelp. Det går fint nå, men det er nå slik at hun må passe på at tv ikke står på når hun er der for da setter hun seg for å se tv. Hun er skravlete, og spør og graver om bilder osv. Åpnet en fotokalender og bladde gjennom denne. Hun var ikke bekjent av min bekjente. Nå passer hun på å være opptatt med noe den timen som vaskehjelpen er der, og da går det bra :) Pris? Tror det er 150kr timen gjennom trygdekontoret.

Altså, ikke end opp med å være støttekontakt, slå av tv og nyt den gode lukta :)

Gjest blandede erfaringer
Skrevet

Det er best uten. Men i enkelte faser av livet kan det være nødvendig med litt hjelp hver 14. dag feks. Min erfa er at det vaskes grundig de par-tre første gangene, for å gjøre gjodt inntrykk, og så blir det slurvete etterhvert. (Har brukt studenter som ikke har så mye husmorerfaring at de skjønner at man må ta under hyller, sofa etc.) Og noen pøser på med vaskemidler. I det hele tatt, man må nesten godta det slik det er, ellers sliter man seg ut på å gi de samme beskjedene om igjen.

Feks "kan du ta barnas rom først" - Ja, ja! - Og så blir de konsekvent tatt sist (en utlending som hadde dårlige engelskkunnskaper og sannsynligvis dårlig hukommelse).

Persille1365381127
Skrevet

Har brukt to forskjellige selskaper, begge hvitt, og begge med polske damer - og har vært veldig fornøyd.

De er her ca annenhver uke, varierer litt hva de gjør - de gjør det jeg ber dem om, og jeg betaler 170 kr. i timen.

Men de er effektive, så de bruker aldri mer enn maks tre timer på hele leiligheten (120m2), inkl. å skifte på sengen osv.

Skrevet

Har brukt to forskjellige selskaper, begge hvitt, og begge med polske damer - og har vært veldig fornøyd.

De er her ca annenhver uke, varierer litt hva de gjør - de gjør det jeg ber dem om, og jeg betaler 170 kr. i timen.

Men de er effektive, så de bruker aldri mer enn maks tre timer på hele leiligheten (120m2), inkl. å skifte på sengen osv.

Hvordan gjør en når en skal ha det hvitt? Hva må en rapportere/skrive opp/gjøre i forhold til staten og dem?

Persille1365381127
Skrevet

Hvordan gjør en når en skal ha det hvitt? Hva må en rapportere/skrive opp/gjøre i forhold til staten og dem?

Nei, det ordner de selv.

Jeg får bare en faktura - og betaler det som står der. De melder selv inn mva osv. De er ikke ansatt hos meg, de er ansatt i firmaet jeg bruker.

Skrevet

Nei, det ordner de selv.

Jeg får bare en faktura - og betaler det som står der. De melder selv inn mva osv. De er ikke ansatt hos meg, de er ansatt i firmaet jeg bruker.

Ok, de er i et firma ja. Men hvis de ikke er i et firma, da må jeg gjøre det som en arbeidsgiver må, eller roter jeg nå?

Snacky1365380698
Skrevet

Har hatt vaskehjelp siden før jul - angrer ikke ett sekund!

Sambo syntes dette var litt vel snobbete, men med en kjæreste i laaangt bedre humør (ble seriøst grinete bare på tanken å komme hem fra jobb for å vaske!!) og mindre mas om at han måtte støvsuge - så er han riktig fornøyd.

Har det hver 14.dag (så vasker/støvsuger litt selv, men det takler jeg :)) og betaler 500kr. Bruker firma, og alt foregår hvitt, noe jeg tar som en trygghet etter å ha hørt en del tvilsomme historier. BLir noe stjelt, trenger jeg ikke å bekymre meg for at hele "vaskegjengen" har rømt til polen...

Men det vvar skikkelig ekkelt de første gangene. Torde ikke gi fra meg nøkkel og var superskeptisk. Nå har de fast nøkkel og jeg har ingen betenkligheter med å la dem være alene i leiligheten.

Om de vasker bra...Vel, første gangen vasket de dusjen og vinduer, men må vel si at de har blitt litt mer slurvete. Men seriøst, alle kvinner vet jo at "ingen vasker så bra som nettopp oss selv" Men må ærlig talt si at jeg elsker å komme hjem på fredager til nyvasket hus så mye at jeg ikke har tenkt å gå i hjørnene med våt finger å sjekke...Velger å leve i god tro - i godt humør (Det er jo fredag i dag :))

Persille1365381127
Skrevet

Ok, de er i et firma ja. Men hvis de ikke er i et firma, da må jeg gjøre det som en arbeidsgiver må, eller roter jeg nå?

Ja, da må du være arbeidsgiver :)

Det letteste er jo å bruke et firma, da slipper du det ansvaret, samtidig som du gjør alt rett - ikke at jeg tror jeg kan bli tatt for å ha svart vaskehjelp, men man vet jo aldri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...