Gå til innhold

Diktatur i regi av lærer og klassekontakter?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg betrakter dette fra sidelinjen
Skrevet

Bakgrunn: ikke alle har mange venner.

Lærere og klassekontakter har bestemt at alle barn på et trinn (1. klasse) skal være med i "vennegrupper". Èn gang pr mnd skal denne gruppa 5-6 unger, møtes hjemme til en av barna i gruppa, dette skal gå på rundgang.

Man blir som barn tvunget til å bli med.

Som forelder, må man stille opp, og åpne hjemmet sitt OG finne på en aktivitet (baking, spill etc), sammen med unger som ens eget barn muligens aldri ville vært sammen med.

Alle de andre gangene, må man hente og bringe hit og dit.

Denne vennegruppas møtekvelder skal være viktigere/overstyre andre fritidsaktiviteter (!).

Jeg ønsker innspill. Hva synes dere om et slikt tiltak?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

5

• frosken

1

• GeirB

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eg syns det var ett glimrende tiltak, som kan forhindre at de få som _aldri_ blir bedt med på noe heretter blir inkludert på lik linje med alle andre.

Som far hadde eg gladelig stilt huset til disposisjon, og eg skulle til og med lært meg å bake.

Skrevet

Velment, men usannsynlig naivt. Holder det ikke med oppfordring til å inkludere de som lett faller utenfor?

''Alle de andre gangene, må man hente og bringe hit og dit.''

Hva med de som har ekstra lang skolevei og mangler bil?

Skal ikke barna kunne velge fritidssysler og venner fritt? Har skolen noe med det å gjøre?

Skal barn tvinges til å være med i en gruppe der de opplever mobbing?

Skrevet

Vennegrupper er et utmerket pedagogisk tiltak. Bidrar til bedre klassemiljø og dermed bedre forutsetninger for læring for elevene.

Skrevet

Vennegrupper er et utmerket pedagogisk tiltak. Bidrar til bedre klassemiljø og dermed bedre forutsetninger for læring for elevene.

Enig med deg!

Gjest prust
Skrevet

Vi har ett barn i 3. og ett barn i 1. Husker ikke om det med vennegrupper var pååe da eldstemann gikk i første, men det ble uansett ikke noe av. Vennegrupper er ganske vanlig på vår skole. Mange er fornøyde, noen er sikkert ikke så fornøyde. Omtrent samme opplegg som du skisserer.

På foreldremøtet i 1. i høst, ble det tatt opp - om vi var interessert eller ikke. Et par foreldre med sin førsteklassing som eldstemann i søskenflokken virket positive, men vi var noen stykker med eldre barn, som sa at vi synes dette var unødvenidg, og det ble så mye ekstra når en hadde flere barn som skulle på ting i uka.

Kanskje var det litt ego - men det ble i alle fall ikke noe av disse vennegruppene her heller. Jeg har inntrykk av at denne klassen fungerer fint sosialt, og ifølge jenta mi, er det ikke noen som blir ertet eller er utenfor - alle ha venner.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg synes det er et bra tiltak, jeg.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg synes faktisk det er helt greit at selv små barn lærer å omgås også andre enn sine hjertevenner sosialt også utenfor skolesituasjonen. Det er noe vi må lære å forholde oss til i livet. En gang i måneden blir kanskje seks-sju ganger i løpet av et skoleår. Såpass mange ganger klarer man sikkert å ofre en fritidsaktivitet, og det går vel gjerne an å rullere på hvilken ukedag dette skjer slik at det ikke går ut over samme barn/aktivitet hver gang. Det går sikkert an å alliere seg med noen andre foreldre i gruppen slik at man kan bytte på hentingen og bringingen også.

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes det er et bra tiltak, jeg.

Men det er unektelig et pes med sånne ekstra ting utover de 1-2 aktivitetene barna ellers har etter skolen, synes du ikke?

Når en kommer hjem 16.30/16.45, og så skal være et sted, evt ta i mot 5-6 barn klokka 17 eller 17.30 så blir det ganske stress...

Dette året her, har vi hatt det ufattelig deilig, uten noe kjøring noe sted - aktivitetene har vært i gangavstand. Men i fjor var det kjøring både til kulturskole og kor + fotballen vår og høst (den begynner jo nå igjen da)

mariaflyfly
Skrevet

Men det er unektelig et pes med sånne ekstra ting utover de 1-2 aktivitetene barna ellers har etter skolen, synes du ikke?

Når en kommer hjem 16.30/16.45, og så skal være et sted, evt ta i mot 5-6 barn klokka 17 eller 17.30 så blir det ganske stress...

Dette året her, har vi hatt det ufattelig deilig, uten noe kjøring noe sted - aktivitetene har vært i gangavstand. Men i fjor var det kjøring både til kulturskole og kor + fotballen vår og høst (den begynner jo nå igjen da)

Husk at du har en unge mer enn meg i fritidsaktivitet-alder. ;) Og min eldste har ikke hatt fritidsaktiviteter i år, samt at jeg har hatt et roligere år enn deg. ;)

Jo, jeg synes det er pes med ting som er utenfor oppfølging av skolearbeid. Særlig når jeg må dra minstemor på slep med til et eller annet hun synes er kjedelig. Og når det blir ting som skal foregå i helgene i tillegg, har jeg et direkte hatefullt forhold til det. Jeg gidder ikke at en dum fotballcup skal stjele hele helga med barna når jeg heller kunne tenkt meg å være ute sammen med venner og naboer, eller dra på besøk til venner og familie.

Akkurat familiegruppe-greia er jeg i grunnen bare positiv til. Men vi har ikke hatt det så ofte som en gang i måneden, her er det bare hjemme hos den enkelte elev en gang pr skoleår.

Gjest prust
Skrevet

Husk at du har en unge mer enn meg i fritidsaktivitet-alder. ;) Og min eldste har ikke hatt fritidsaktiviteter i år, samt at jeg har hatt et roligere år enn deg. ;)

Jo, jeg synes det er pes med ting som er utenfor oppfølging av skolearbeid. Særlig når jeg må dra minstemor på slep med til et eller annet hun synes er kjedelig. Og når det blir ting som skal foregå i helgene i tillegg, har jeg et direkte hatefullt forhold til det. Jeg gidder ikke at en dum fotballcup skal stjele hele helga med barna når jeg heller kunne tenkt meg å være ute sammen med venner og naboer, eller dra på besøk til venner og familie.

Akkurat familiegruppe-greia er jeg i grunnen bare positiv til. Men vi har ikke hatt det så ofte som en gang i måneden, her er det bare hjemme hos den enkelte elev en gang pr skoleår.

Ja, hvis skolebarnet ikke har fritidsaktiviteter, så kan jeg være enig i at det høres bra ut! Også hvis en er ny i ormådet, og ikke kjenner så mange.

Vi har jo bodd her lenge, men hun midterste hos oss kjente ingen hun kom i klasse med - men det gikk fint likevel. Men noen av oss mødrene har vært ganske aktive for å få tre av jentene kjent. Går ganske mange meldinger frem og tilbake ang å være med hjem fra skolen, overnatting, besøk osv. Jeg tror det er viktig å engasjerer seg som foreldre, og gjøre en innsats for å få vennskal til å fungere - men er litt skeptisk til organisert opplegg....

Skrevet

Jeg synes det er helt idiotisk. Hvorfor skal barna "tvinges" til å være sosiale? Det finnes barn som ikke har noe utbytte av slike tiltak i det hele tatt, og det finnes familier som ikke er helt A4 og vil falle utenfor uansett.

Gjest kualalur
Skrevet

Hvis det er skolen som arrangerer dette bør vel disse gruppene skje i skoletiden? Hvorfor ikke fokusere på dette i skole/klassesammenheng i stedet for på fritiden. På skolen må man jo være sammen med barn man ikke nødvendigvis ville valgt selv, men på fritiden syns jeg barna bør slippe å tvinges til å være sammen med noen de ikke ville valgt selv.

Gjest Ikke godt mottatt hos meg
Skrevet

Ikke noe som faller i god jord hos meg.

Mange grunner til at dette kan kalles "bra" og mange grunner til at det kan kalles "dårlig" så derfor må jeg bare begrunne ut fra min egen situasjon og mine egne barn.

Liker ikke at ungene mine skal bli påtvunget folk å leke med. Siden de er og alltid har vært svært rolige og godt likte så har det fungert veldig greit for dem å plukke seg venner selv. Og disse vennegjengene har vært passe store, og svært gode.

Jeg har heller ikke i dag energi til å ha barneselskap en gang i måneden. Jeg gjør alt jeg kan for ungene mine, men det er mine, med deres venner, ikke alle andres unger.

Så for mitt vedkommende, nei.

Hva med de ungene som ikke har venner? Det må taes tak i på plassen (skole, hjemmet, barnehagen etc) Barnet har kanskje noen problemer (sjenanse, særhet el) som bidrar til ensomheten. Barnet bør derfor "undersøkes" og hjelpes i dets daglige situasjoner slik at h*n kan "læres" til å omgås andre og ha det bra.

Har ikke nødvendigvis troen på at slik påtvunget gjengslekeystem bør gå heldig ut for det barnet og være en redning.

Og selv om vi bør passe oss for å bli, være, kalde fisker i dagens samfunn så er det nå først og fremst foreldrene og skolens ansvar, de barna som går der, ikke alle andre foreldres.

Gjest zero-tiltak?
Skrevet

Dette er et VIKTIG tiltak for å forebygge mobbing og utestengelse. Barn som har nærmere kjenneskap til din familie, ditt hjem, dine foreldre og som VET at foreldrene kjenner hverandre mobber ikke hverandre.

Gjest zero-tiltak?
Skrevet

Å ha barn krever en viss innsats fra foreldrene, sånn er det bare. Om 10-15 år kan du lene deg tilbake og puste ut. ;))

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er et utmerket tiltak, nettopp fordi alle inkluderes. Ellers er det gjerne de samme barna som inviteres over alt, og enkelte som aldri inviteres noe sted.

Dessuten fint for barna ikke bare å velge helt selv hvem han skal være sammen med til enhver tid. Det skal læres det og!

Noen familier er flinke til å bidra til dette på egenhånd, ved f.eks. å invitere alle barna i klassen etter tur. Andre er mer ubevisste på det og synes barna må få foreta utsilingen selv. Dermed faller noen lett utenfor, som kunne bli mer inkludert ved litt hjelp.

Synes gjerne arrangeringen av vennetreff skal rullere, men det bør jo være frivillig å være med (men gjerne med litt mild oppfordring fra foreldrene).

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke noe som faller i god jord hos meg.

Mange grunner til at dette kan kalles "bra" og mange grunner til at det kan kalles "dårlig" så derfor må jeg bare begrunne ut fra min egen situasjon og mine egne barn.

Liker ikke at ungene mine skal bli påtvunget folk å leke med. Siden de er og alltid har vært svært rolige og godt likte så har det fungert veldig greit for dem å plukke seg venner selv. Og disse vennegjengene har vært passe store, og svært gode.

Jeg har heller ikke i dag energi til å ha barneselskap en gang i måneden. Jeg gjør alt jeg kan for ungene mine, men det er mine, med deres venner, ikke alle andres unger.

Så for mitt vedkommende, nei.

Hva med de ungene som ikke har venner? Det må taes tak i på plassen (skole, hjemmet, barnehagen etc) Barnet har kanskje noen problemer (sjenanse, særhet el) som bidrar til ensomheten. Barnet bør derfor "undersøkes" og hjelpes i dets daglige situasjoner slik at h*n kan "læres" til å omgås andre og ha det bra.

Har ikke nødvendigvis troen på at slik påtvunget gjengslekeystem bør gå heldig ut for det barnet og være en redning.

Og selv om vi bør passe oss for å bli, være, kalde fisker i dagens samfunn så er det nå først og fremst foreldrene og skolens ansvar, de barna som går der, ikke alle andre foreldres.

''Siden de er og alltid har vært svært rolige og godt likte så har det fungert veldig greit for dem å plukke seg venner selv.''

Ser du ikke hvor navlebeskuende denne uttalelsen er? Ville det ikke koste barna dine lite å bidra til at også andre, som kanskje ikke har så mange venner, inkluderes?

Det er dessuten ikke snakk om at du skal arrangere barneselskap en gang i måneden. For det første skal det rulleres, slik at de tantakelig bare er en gang i halvåret hos dere. For det andre er det ikke snakk om barneselskap - hos oss har det holdt lenge med en enkel middag og kanskje en is etterpå, så har barna stått for lekingen selv.

Gjest Ikke godt mottatt hos meg
Skrevet

''Siden de er og alltid har vært svært rolige og godt likte så har det fungert veldig greit for dem å plukke seg venner selv.''

Ser du ikke hvor navlebeskuende denne uttalelsen er? Ville det ikke koste barna dine lite å bidra til at også andre, som kanskje ikke har så mange venner, inkluderes?

Det er dessuten ikke snakk om at du skal arrangere barneselskap en gang i måneden. For det første skal det rulleres, slik at de tantakelig bare er en gang i halvåret hos dere. For det andre er det ikke snakk om barneselskap - hos oss har det holdt lenge med en enkel middag og kanskje en is etterpå, så har barna stått for lekingen selv.

Det kan være så navnle du bare vil. Jeg synes ikke om dette. Hvis det er snakk om barn som er sjenerte eller stille av seg så ville nok disse barna vært i gjengen til mine barn allerede.

Er det fordi de er rampete, som et par vi har i klassen til minste min nå, så er ikke det unger jeg ønsker å ha særlig med å gjøre alikavel.

Unger skal tas vare på, høres, respekteres og vernes, og det gjør jeg med mine barn og deres venner. Vi har drøss med venner liggende over støtt, har til og med nå måttet ommøblere hos ungene for å få plass til alle.

Men jeg kommer aldri til å bli så glad i barn at jeg flyr rundt og gjør det med alles.

Jeg har ikke kapasitet til å legge meg i alle andres liv, det er det vi har andre foreldre, skoler, barnehager, helsestasjoner ol til.

Skrevet

Dette er et VIKTIG tiltak for å forebygge mobbing og utestengelse. Barn som har nærmere kjenneskap til din familie, ditt hjem, dine foreldre og som VET at foreldrene kjenner hverandre mobber ikke hverandre.

Ja nemlig!

Hos oss ble ikke disse lekegruppene introdusert med den tanke at det skulle sørge for at alle fikk venner, men med den tanke at man også skulle komme hjem til noen man kanskje ikke lekte med så mye ellers, for dersom man har vært hjemme hos noen og foreldrene også, vil man ikke mobbe så lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...