Gå til innhold

Lånt bil - Uhell og ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest Audio83
Skrevet

Lånte en svært gammel bil av en kompis og hadde bare kjørt den 20-30 min før det begynte å røyke fra panseret og lukte svidd. Det var tydeligvis motoren som var overopphetet, noe temperaturmåleren også viste. Fylte på et par liter vann, noe som heldigvis så ut til å hjelpe og bilen kunne dermed kjøres trygt tilbake.

Nå sitter jeg derimot og reflekterer litt over denne situasjonen. Var en liten stund redd for at motoren hadde røket og bilen var kaputt og at jeg kanskje måtte ringe veihjelp. Dessuten hadde jeg kjempe dårlig samvittighet for at nettopp dette skulle skje når JEG lånte bilen. Det kunne jo skjedd hvem som helst, men ekstra flaut og leit når du har lånt bilen.

Jeg var uansett fullt og helt innstilt på å ta på meg alle evt kostnader dette ville innebære dersom bilen måtte ha veihjelp eller på verksted, så lenge det var jeg som lånte bilen og var føreren av bilen da det skjedde.

Hva synes dere? Ville dere lagt ut for alle utgifter dersom noe skjedde med den gamle bilen dere lånte, SELV om det ikke var deres feil?

Skrevet

Hvem som skal betale er litt avhengig av hva som skjer. Hvis det er ting som du ikke er skyld i, så bør bileier betale det selv. Da hadde det skjedd uansett om du kjører eller andre.

At bilen koker kan du være delskyld i fordi du burde ha fulgt med på bilens instrumenter. Men det kan jo være at bilen av og til koker da, så da har jo bileier et ansvar i å si i fra.

Jeg håper du ventet litt med å ha på kaldt vann, fordi du kan skade motoren ved å avkjøle den så raskt.

Gjest Audio83
Skrevet

Hvem som skal betale er litt avhengig av hva som skjer. Hvis det er ting som du ikke er skyld i, så bør bileier betale det selv. Da hadde det skjedd uansett om du kjører eller andre.

At bilen koker kan du være delskyld i fordi du burde ha fulgt med på bilens instrumenter. Men det kan jo være at bilen av og til koker da, så da har jo bileier et ansvar i å si i fra.

Jeg håper du ventet litt med å ha på kaldt vann, fordi du kan skade motoren ved å avkjøle den så raskt.

Ups, ventet nok desverre ikke så lenge med å fylle på vann nei:-/ Så nå får jeg vel bare krysse fingrene for at jeg ikke har skadet motoren enda mer.

Men tusen takk for gode råd!

Skrevet

Ups, ventet nok desverre ikke så lenge med å fylle på vann nei:-/ Så nå får jeg vel bare krysse fingrene for at jeg ikke har skadet motoren enda mer.

Men tusen takk for gode råd!

Det som kan skje er at toppakningen blir ødelagt og hvis ikke bileier kan gjøre dette selv, som er en stor jobb, så er det ikke lønnsomt å reparere dette på en så gammel bil.

Det beste er å la bilen kjøle seg ned en god stund før det helles på vann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...