Gå til innhold

Hvorfor er en del homser så negative til bifile?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg har flere ganger hørt homofile uttale at det er bare "tull" å være bifil!? Man skulle tro at homser som selv har slitt med å bli godtatt for sin seksuelle legning ville være åpen for andres seksuelle preferanser? Hva er grunnen til at de har disse holdningene? Noen som vet?

Skrevet

Hvor har du fått det fra at folk som blir dirskriminert selv er mindre diskriminerende overfor andre??! Nei du, vi vil alle rakke ned på noen:-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Fordi mange bifile har en tendens til å velge hetrofile forhold in the end. Dvs er du homofil og blir sammen med en bifil er forholdet dødsdømt ifølge noen homofile. I tillegg er et hetrofilt forhold "selvsagt" og derfor en lettere utvei for mange. Dessuten er det sikker flere homofile (som hetrofile) som mener det ikke går an å være bifil, man er enten-eller.

Skrevet

Fordi homofile er ikke så tolerante som mange tror.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Eller akkurat like lite tolerante som folk flest?

Skrevet

Eller akkurat like lite tolerante som folk flest?

Nemlig! :-)

Gjest togli
Skrevet

Hvor har du fått det fra at folk som blir dirskriminert selv er mindre diskriminerende overfor andre??! Nei du, vi vil alle rakke ned på noen:-)

Det har du nok rett i, men det virker bare så rart at noen homser ikke forstår at det går an å forelske seg i begge kjønn! De må jo ha følt på kroppen det at mange heterofile ikke skjønner at det er mulig å forelske seg i en av samme kjønn?!

Jeg er heterofil, så for meg er det rart at noen kan falle for en med samme kjønn, enten de er homser eller bifile. Jeg forstår likevel at dette er mulig og vi er forskjellig skapt, dermed aksepterer jeg det. Hvorfor klarer da ikke alle homser å akseptere at det også finnes bifile? De burde iallefall ikke ha fordommer mot ulike "filer" ;-)

Gjest togli
Skrevet

Mmm, men litt rart i grunnen.... Se mitt svar til "anonym".

Gjest togli
Skrevet

Fordi mange bifile har en tendens til å velge hetrofile forhold in the end. Dvs er du homofil og blir sammen med en bifil er forholdet dødsdømt ifølge noen homofile. I tillegg er et hetrofilt forhold "selvsagt" og derfor en lettere utvei for mange. Dessuten er det sikker flere homofile (som hetrofile) som mener det ikke går an å være bifil, man er enten-eller.

Til det første du sier der: Men de må da forstå at det _går an_ å være bifil, selv om de evt. ikke liker at det er sånn?

Glimtipper
Skrevet

Til det første du sier der: Men de må da forstå at det _går an_ å være bifil, selv om de evt. ikke liker at det er sånn?

En del homofile kalte seg bifile før de kom helt ut av skapet. Noen av de har dermed den oppfatningen om at bifile bare lurer seg selv, fordi de selv har følt det på kroppen.

Skrevet

Dette blir en kommentar litt på siden av ditt tema, men er det ikke av og til slik at grupper som selv blir utsatt for nedsettende holdninger ikke på noen måte avstår fra å tenke nedsettende om andre i lignende posisjoner?

Jeg har flere ganger opplevd at "kognitiv svikt" har blitt brukt nedsettende/som et skjellsord om enkelte funksjonshemmede av andre funksjonshemmede. Har også opplevd mennesker med fysisk funksjonshemming som nekter å delta i bassengtrening hvis det også er personer med psykisk funksjonshemming i bassenget. For meg har det vært et paradoks at mennesker som selv har opplevd ulike former for marginalisering og diskriminering, så raskt gjør det samme med andre grupper som stiller dårligere enn dem selv.

Gjest togli
Skrevet

En del homofile kalte seg bifile før de kom helt ut av skapet. Noen av de har dermed den oppfatningen om at bifile bare lurer seg selv, fordi de selv har følt det på kroppen.

Aha... Men man vet jo at det finnes folk som virkelig er bifile også, eller?

Gjest togli
Skrevet

Dette blir en kommentar litt på siden av ditt tema, men er det ikke av og til slik at grupper som selv blir utsatt for nedsettende holdninger ikke på noen måte avstår fra å tenke nedsettende om andre i lignende posisjoner?

Jeg har flere ganger opplevd at "kognitiv svikt" har blitt brukt nedsettende/som et skjellsord om enkelte funksjonshemmede av andre funksjonshemmede. Har også opplevd mennesker med fysisk funksjonshemming som nekter å delta i bassengtrening hvis det også er personer med psykisk funksjonshemming i bassenget. For meg har det vært et paradoks at mennesker som selv har opplevd ulike former for marginalisering og diskriminering, så raskt gjør det samme med andre grupper som stiller dårligere enn dem selv.

Nå er jo jeg døv, så sånn sett så kan jeg tenke i forhold til oss døve.. Det eneste jeg kan komme på er motstanden mange døve hadde mot CI når det kom. På 80-tallet hadde vi deafpower der døve virkelig kjempet mot hørende som ønsket at de døve skulle bli minst mulig døve (tvungen taletrening etc.). Dette var jo en reaksjon på undertrykkingen døve generelt følte fra samfunnets side og motreaksjonene ble ekstreme. Den gangen fikk man nesten en følelse av å bli sett ned på dersom man var tunghørt. Enten var man døv eller så var man hørende ;)

Idag er situasjonen heldigvis en annen og man aksepterer hverandre uansett hørselstap (iallefall slik jeg oppfatter det). I kjølvannet av CI-debatten, kom disse temaene opp i dagen og de fleste døve ble nok bevisstgjorte på egne holdninger. Av den grunn ble man kvitt fordommene.

Homofile har kanskje ikke kommet så langt? De har måttet kjempe en hard kamp mot samfunnets fordommer og de har måttet tåle undertrykkelse fra majoriteten (fortsatt sliter de der, f.eks. i forbindelse med kirken osv). Da protesterer de homofile og pendelen svinger til det ekstreme. Kun _skikkelig_ homofile blir 100 % godtatt?

Glimtipper
Skrevet

Aha... Men man vet jo at det finnes folk som virkelig er bifile også, eller?

Jeg kjenner ingen personlig, men vet om flere som sier de er bifile. Så da er jo konklusjonen at det definitivt finnes. Og burde selvfølgelig aksepteres på lik linje som homofile og heteroseksuelle.

Gjest ambidue
Skrevet

Jeg kjenner ingen personlig, men vet om flere som sier de er bifile. Så da er jo konklusjonen at det definitivt finnes. Og burde selvfølgelig aksepteres på lik linje som homofile og heteroseksuelle.

Jepp, de finnes ;-)

Det du sier burde være selvsagt, men jeg har homofile venner som har kjent meg i ti år og likevel påstår hardnakket at jeg bare ikke er ute av skapet ennå.

Skrevet

Sikkert fordi de mister kandidater. Hvis folk skal kjøre i begge filer på veibanen, blir vel folk irritert.

Gjest forklardeg
Skrevet

Nå er jo jeg døv, så sånn sett så kan jeg tenke i forhold til oss døve.. Det eneste jeg kan komme på er motstanden mange døve hadde mot CI når det kom. På 80-tallet hadde vi deafpower der døve virkelig kjempet mot hørende som ønsket at de døve skulle bli minst mulig døve (tvungen taletrening etc.). Dette var jo en reaksjon på undertrykkingen døve generelt følte fra samfunnets side og motreaksjonene ble ekstreme. Den gangen fikk man nesten en følelse av å bli sett ned på dersom man var tunghørt. Enten var man døv eller så var man hørende ;)

Idag er situasjonen heldigvis en annen og man aksepterer hverandre uansett hørselstap (iallefall slik jeg oppfatter det). I kjølvannet av CI-debatten, kom disse temaene opp i dagen og de fleste døve ble nok bevisstgjorte på egne holdninger. Av den grunn ble man kvitt fordommene.

Homofile har kanskje ikke kommet så langt? De har måttet kjempe en hard kamp mot samfunnets fordommer og de har måttet tåle undertrykkelse fra majoriteten (fortsatt sliter de der, f.eks. i forbindelse med kirken osv). Da protesterer de homofile og pendelen svinger til det ekstreme. Kun _skikkelig_ homofile blir 100 % godtatt?

Og hva pokker er CI???????????? Homse og bifil er enkelt, men CI???

Gjest togli
Skrevet

Enig med deg i det. Derfor jeg har litt problemer med å skjønne dette der....

Glimtipper
Skrevet

Jepp, de finnes ;-)

Det du sier burde være selvsagt, men jeg har homofile venner som har kjent meg i ti år og likevel påstår hardnakket at jeg bare ikke er ute av skapet ennå.

Da er de ikke spesielt gode venner. I hvert fall ikke på akkurat det området.

Jeg heller nå mer mot å godta folk som de er, så lenge de ikke sårer eller skader andre. Det er ikke så viktig om det finnes vitenskapelige beviser på hverken det ene eller det andre, så lenge mennesker får leve slik de ønsker.

Gjest togli
Skrevet

Sikkert fordi de mister kandidater. Hvis folk skal kjøre i begge filer på veibanen, blir vel folk irritert.

Hehe, omtrent som med oss døve det ;)

Personlig skulle jeg vel ønske CI ikke fantes. Vi klarte oss helt fint med eller uten høreapparater. Snart finnes det vel nesten ingen skikkelig døve igjen :-/ *klage*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...