Gå til innhold

Hvorfor er en del homser så negative til bifile?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Og hva pokker er CI???????????? Homse og bifil er enkelt, men CI???

Cochlea Implantat (CI) er en slags "kunstig" hørsel døve kan få innoperert. Har ikke akkurat så mye med homofili å gjøre, men om man definerer både døve og homofile som medlemmer i gruppen "funksjonshemmede", så kan det jo tenkes vi har enkelte ting felles ;-)

Gjest togli
Skrevet

Jepp, de finnes ;-)

Det du sier burde være selvsagt, men jeg har homofile venner som har kjent meg i ti år og likevel påstår hardnakket at jeg bare ikke er ute av skapet ennå.

Rare greier... Akkurat som om andre kan vite hva akkurat du føler? *oppgitt*

Gjest ambidue
Skrevet

Rare greier... Akkurat som om andre kan vite hva akkurat du føler? *oppgitt*

Jeg blir også litt oppgitt (og etter ti år: lei) over de kommentarene. Men - når jeg forsøker å betrakte det utenfra, kan jeg ha litt mer forståelse for standpunktet:

For det første tror jeg bifilitet/et mer "flytende" syn på seksualitet kan true noe av det homobevegelsen har kjempet for. En av innvendingene fra blant annet konservative kristne grupperinger er jo nettopp at homofili er en livsstil man velger, ikke en legning. Betrakter man bifile fra utsiden - et forhold til en kvinne, neste til en mann - kan det bidra til å legitimere slike holdninger: "Jamen, det er jo bare å velge det bort, det."

For det andre: Som heterofilt samboende bifil blir det automatisk antatt at jeg er heterofil. Selv om jeg er åpen om legningen min overfor venner, er det langtfra alltid det er naturlig å korrigere førsteinntrykket. Og det er ikke til å se bort fra at jeg dermed har hatt det enklere enn mange homofile, som i mange miljøer fortsatt må kjempe for å få folk rundt dem til å akseptere at de er kjæreste med en av samme kjønn. Mine tidligere forhold til andre kvinner blir nærmest møtt med et skuldertrekk, et lett overbærende smil og et "jaja, nå har du da endelig blitt voksen".

Nettopp fordi man jevnt over vil møte mindre motstand når man lever sammen med en av motsatt kjønn, tror jeg en del homofile kan ha opplevd (eller "hørt om" ... det er gjerne sånn fordommer spres ...) bifile som senere har "rømt" inn i et heterofilt samliv. Sånn sett kan jeg skjønne den bitterheten jeg selv har opplevd over bifile som "feiger ut".

Men så var det det med å skjære alle over en kam, da ...

Skrevet

Hehe, omtrent som med oss døve det ;)

Personlig skulle jeg vel ønske CI ikke fantes. Vi klarte oss helt fint med eller uten høreapparater. Snart finnes det vel nesten ingen skikkelig døve igjen :-/ *klage*

He he, ja for det er mye å klage over! :-) Du asså..

Gjest togli
Skrevet

Jeg blir også litt oppgitt (og etter ti år: lei) over de kommentarene. Men - når jeg forsøker å betrakte det utenfra, kan jeg ha litt mer forståelse for standpunktet:

For det første tror jeg bifilitet/et mer "flytende" syn på seksualitet kan true noe av det homobevegelsen har kjempet for. En av innvendingene fra blant annet konservative kristne grupperinger er jo nettopp at homofili er en livsstil man velger, ikke en legning. Betrakter man bifile fra utsiden - et forhold til en kvinne, neste til en mann - kan det bidra til å legitimere slike holdninger: "Jamen, det er jo bare å velge det bort, det."

For det andre: Som heterofilt samboende bifil blir det automatisk antatt at jeg er heterofil. Selv om jeg er åpen om legningen min overfor venner, er det langtfra alltid det er naturlig å korrigere førsteinntrykket. Og det er ikke til å se bort fra at jeg dermed har hatt det enklere enn mange homofile, som i mange miljøer fortsatt må kjempe for å få folk rundt dem til å akseptere at de er kjæreste med en av samme kjønn. Mine tidligere forhold til andre kvinner blir nærmest møtt med et skuldertrekk, et lett overbærende smil og et "jaja, nå har du da endelig blitt voksen".

Nettopp fordi man jevnt over vil møte mindre motstand når man lever sammen med en av motsatt kjønn, tror jeg en del homofile kan ha opplevd (eller "hørt om" ... det er gjerne sånn fordommer spres ...) bifile som senere har "rømt" inn i et heterofilt samliv. Sånn sett kan jeg skjønne den bitterheten jeg selv har opplevd over bifile som "feiger ut".

Men så var det det med å skjære alle over en kam, da ...

Takk for interessant innspill :)

Tror jeg skjønner litt mer nå!

Gjest togli
Skrevet

He he, ja for det er mye å klage over! :-) Du asså..

Ja du skulle bare visst ;)

Det blir omtrent som om noen kom og trua deg med å utrydde det norske språket fordi alle barn som ble født kun skulle få opplæring i svensk fra nå av - og jeg tuller ikke selv om det sikkert høres sprøtt ut ;-)

Gjest ambidue
Skrevet

Da er de ikke spesielt gode venner. I hvert fall ikke på akkurat det området.

Jeg heller nå mer mot å godta folk som de er, så lenge de ikke sårer eller skader andre. Det er ikke så viktig om det finnes vitenskapelige beviser på hverken det ene eller det andre, så lenge mennesker får leve slik de ønsker.

Når jeg føler meg i det sårbare hjørnet, er jeg helt enig med deg :-) Men samtidig kan jeg faktisk skjønne dem - se svaret mitt til togli ovenfor.

Glimtipper
Skrevet

Når jeg føler meg i det sårbare hjørnet, er jeg helt enig med deg :-) Men samtidig kan jeg faktisk skjønne dem - se svaret mitt til togli ovenfor.

Alle har nok sine grunner for å reagere på "annerledeshet" slik de gjør og det er selvfølgelig formildende omstendigheter. Det er fint du er så sympatisk at du forstår dine homofile venners følelser :)

Skrevet

Det har du nok rett i, men det virker bare så rart at noen homser ikke forstår at det går an å forelske seg i begge kjønn! De må jo ha følt på kroppen det at mange heterofile ikke skjønner at det er mulig å forelske seg i en av samme kjønn?!

Jeg er heterofil, så for meg er det rart at noen kan falle for en med samme kjønn, enten de er homser eller bifile. Jeg forstår likevel at dette er mulig og vi er forskjellig skapt, dermed aksepterer jeg det. Hvorfor klarer da ikke alle homser å akseptere at det også finnes bifile? De burde iallefall ikke ha fordommer mot ulike "filer" ;-)

Forstår poenget, det virker jo spesielt... Mange homser starter med å si at de er bifile, for å gi omgivelsene og seg selv en myk start! Det har kanskje noe med det å gjøre... At man liksom ikke tør å komme "helt" ut av skapet, og at de som har kommet ut synes dette er litt feigt! Ikke veit jeg...

Hmm, skal jeg jaggu spørre en venn om i morgen! Han er en av de som startet med å si at han var bifil, for så aldri å legge øyne på ei jente igjen:-)

Men nå er det jo en kjent sak at tykke mennesker, som veit hvordan det er å bli trakassert pga vekt, gjerne rakker ned på andre som de mener er for tynne! Og det blir jo noe av det samme, mener nå jeg...

Bare et tegn på at vi mennesker trenger noen å rakke ned på, og det at vi selv veit hvor tøft det kan være, forandrer visst ikke på det!

Skrevet

Uten å ha lest andre svar under: mine homofile venner er negative til bifile fordi de mener dette er folk som ikke klarer å velge, folk som ikke tør å stå 100% for sin legning. Mange av de homofile jeg kjenner mener at enten er man, eller så er man ikke.

Gjest togli
Skrevet

Uten å ha lest andre svar under: mine homofile venner er negative til bifile fordi de mener dette er folk som ikke klarer å velge, folk som ikke tør å stå 100% for sin legning. Mange av de homofile jeg kjenner mener at enten er man, eller så er man ikke.

Vet du om det finnes forskning på det området? Hadde vært interessant å vite..

Jeg har et par venninner som jeg _vet_ liker menn, men de har også vært sammen med jenter og anser seg som bifile. I mine øyne virker det helt klart som om de faktisk liker begge kjønn. De er typer som er helt åpne om dette, så jeg tror neppe de "later som" de liker menn også.

Skrevet

Vet du om det finnes forskning på det området? Hadde vært interessant å vite..

Jeg har et par venninner som jeg _vet_ liker menn, men de har også vært sammen med jenter og anser seg som bifile. I mine øyne virker det helt klart som om de faktisk liker begge kjønn. De er typer som er helt åpne om dette, så jeg tror neppe de "later som" de liker menn også.

Jeg har en venninne som er bifil-lesbisk, altså bifil, men med absolutt størst innslag av lesbisk. :o) Hun har vært totalt på knærne etter en mann over _lang_ tid, men det er stort sett kvinner hun er forelsket i egentlig.

Hun kan fortelle at det i det lesbiske miljøet er mange -filier, jeg husker ikke navnet på noen av dem, men de har egne navn for maskuline lesber, feminine lesber osv osv osv. Og der kan det råde knallhard konukurranse hvor noen mener at den eller den gruppen ikke er ordentlige lesber osv osv. Det er helt villt i enkelte miljøer visstnok.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har en venninne som er bifil-lesbisk, altså bifil, men med absolutt størst innslag av lesbisk. :o) Hun har vært totalt på knærne etter en mann over _lang_ tid, men det er stort sett kvinner hun er forelsket i egentlig.

Hun kan fortelle at det i det lesbiske miljøet er mange -filier, jeg husker ikke navnet på noen av dem, men de har egne navn for maskuline lesber, feminine lesber osv osv osv. Og der kan det råde knallhard konukurranse hvor noen mener at den eller den gruppen ikke er ordentlige lesber osv osv. Det er helt villt i enkelte miljøer visstnok.

Skulle gjerne vært flue på veggen der ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...