Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av gutta "mine" har blitt beskyldt for voldtekt av ei jente. Hun har vært forelska i han i lang tid. En kveld havnet de i senga sammen. Hun er 17, han er 19. I ettertid har hun gått rundt og sagt at han voldtok henne. I det ene øyeblikket sier hun at hun er så forelska i han og savner han, i det neste sier hun at hun ikke savner han allikevel fordi han voldtok henne.

Jeg syns det er så trist og leit. Gutten hadde en problematisk oppvekst, har opplevd mye vold i hjemmet, begynte tidlig å feste og drikke og finner på mye dumt, også lovbrudd. Men han har så mye positivt i seg. Og han pleier å stå for det gale han har gjort.

Jeg kjenner han veldig godt. Han har gått ut og inn av hjemmet vårt siden han var 12 - 13 år gammel, og jeg er omtrent den eneste voksne han har tillitt til. Som sagt kan han ha en problematisk og provoserende adferd. Men jeg har aldri opplevd han som en som ikke respekterer andres grenser når det gjelder sex og kropp.

Jeg var jo ikke tilstede da de hadde samleie, så jeg vet selvsagt ikke hva som har skjedd. Men jeg kan aldri tenke meg at han er skyldig i dette. Han er veldig lei seg for beskyldningene selv også, og sier det var et samleie de var enige om å ha. For utenforstående som ikke kjenner gutten er det lett å tro på påstandene til jenta. Han har jo ikke noe godt rykte, og han ser farlig ut. Men hans negative adferd og dårlige rykte har aldri hatt noe med sex eller personskader å gjøre.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette egentlig, er bare så fortvilet. Så hvis noen har gode råd, så kom gjerne med dem.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• guttas

8

• Jølsen

6

• Glimtipper

5

• fyrlykt

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest underlig dette
Skrevet

Det hele kom nok ut av kontroll og han stoppet ikke når hun ville at han skulle stoppe.

Jeg synes vi må tro på jentene når de sier de er voldtatt og ikke å forsøke å unnskylde guttene som går over streken for egen tilfredsstillelse.

Synes også det er pussig at du "vet" at han respekteres andres grenser når det kommer til sex. Hvordan "vet" du det???

Skrevet

Det hele kom nok ut av kontroll og han stoppet ikke når hun ville at han skulle stoppe.

Jeg synes vi må tro på jentene når de sier de er voldtatt og ikke å forsøke å unnskylde guttene som går over streken for egen tilfredsstillelse.

Synes også det er pussig at du "vet" at han respekteres andres grenser når det kommer til sex. Hvordan "vet" du det???

''Men jeg har aldri opplevd han som en som ikke respekterer andres grenser når det gjelder sex og kropp.''

''Synes også det er pussig at du "vet" at han respekteres andres grenser når det kommer til sex. Hvordan "vet" du det???''

Jeg kan ikke vite sikkert at han alltid respekterer andres grenser når det kommer til sex, men jeg har opplevd han sånn.

Jeg har vært sammen med han og andre ungdommer i veldig mange situasjoner gjennom flere år, og jeg har aldri sett antydninger til at han har trengt seg på noen fysisk. Jeg har kontakt med mange gutter med problematisk bakgrunn og store adferdsvansker. Noen av dem er jeg veldig bekymret for også når det gjelder holdninger til sex. Det gjelder altså ikke denne gutten. Men jeg sier ikke at det han er beskyldt for ikke kan ha skjedd, jeg har bare vanskelig for å tro det.

Men du kan da ikke mene at man alltid og uten videre skal tro på jenter som sier de er voldtatt. Jeg har da vært borti jenter som gjør alt for å få oppmerksomhet, også det å påstå at de er voldtatt. Jeg mener at man skal ta alle alvorlig og snakke med dem om situasjonen, evt oppfordre til anmeldelse. Men det er blåøyd å tro at alle som sier de er voldtatt faktisk er det.

Gjest underlig dette
Skrevet

''Men jeg har aldri opplevd han som en som ikke respekterer andres grenser når det gjelder sex og kropp.''

''Synes også det er pussig at du "vet" at han respekteres andres grenser når det kommer til sex. Hvordan "vet" du det???''

Jeg kan ikke vite sikkert at han alltid respekterer andres grenser når det kommer til sex, men jeg har opplevd han sånn.

Jeg har vært sammen med han og andre ungdommer i veldig mange situasjoner gjennom flere år, og jeg har aldri sett antydninger til at han har trengt seg på noen fysisk. Jeg har kontakt med mange gutter med problematisk bakgrunn og store adferdsvansker. Noen av dem er jeg veldig bekymret for også når det gjelder holdninger til sex. Det gjelder altså ikke denne gutten. Men jeg sier ikke at det han er beskyldt for ikke kan ha skjedd, jeg har bare vanskelig for å tro det.

Men du kan da ikke mene at man alltid og uten videre skal tro på jenter som sier de er voldtatt. Jeg har da vært borti jenter som gjør alt for å få oppmerksomhet, også det å påstå at de er voldtatt. Jeg mener at man skal ta alle alvorlig og snakke med dem om situasjonen, evt oppfordre til anmeldelse. Men det er blåøyd å tro at alle som sier de er voldtatt faktisk er det.

Selvsagt vet jeg at ikke alle jenter snakker sant, men jeg vet også at enhver gutt som blir konfrontert med en voldtekt vil nekte. Kanskje de ikke skjønner at de gikk over en grense som de ikke burde?

Jeg synes det er naivt å gå ut fra at en gutt med hans bakgrunn er uskyldig i anklagen.

Det er også underlig at hun plutselig ikke lenger er forelsket i han, hva skyldes det? Det ville være naturlig at varme følelser slukner etter et overgrep.

Men - noe dommer er jeg ikke - jeg synes bare du må tenke deg om før du fordeler skyld.

Glimtipper
Skrevet

''Jeg synes vi må tro på jentene når de sier de er voldtatt og ikke å forsøke å unnskylde guttene som går over streken for egen tilfredsstillelse.''

Det er ikke så enkelt som det, nei. Mange jenter lyver om voldtekt og hennes oppførsel i ettertid tilsier ikke at hun har gjennomgått et traume.

Skrevet

''Jeg synes vi må tro på jentene når de sier de er voldtatt og ikke å forsøke å unnskylde guttene som går over streken for egen tilfredsstillelse.''

Det er ikke så enkelt som det, nei. Mange jenter lyver om voldtekt og hennes oppførsel i ettertid tilsier ikke at hun har gjennomgått et traume.

Som jeg sa i svar til trådstarter, så vet jeg at dette er tilfelle. Men jeg tror det er et større problem at voldtekt bagatelliseres. I utgangspunktet må vi ha tillitt til at jentene snakker sant, de er tross alt fysisk underlegne.

Skrevet

Selvsagt vet jeg at ikke alle jenter snakker sant, men jeg vet også at enhver gutt som blir konfrontert med en voldtekt vil nekte. Kanskje de ikke skjønner at de gikk over en grense som de ikke burde?

Jeg synes det er naivt å gå ut fra at en gutt med hans bakgrunn er uskyldig i anklagen.

Det er også underlig at hun plutselig ikke lenger er forelsket i han, hva skyldes det? Det ville være naturlig at varme følelser slukner etter et overgrep.

Men - noe dommer er jeg ikke - jeg synes bare du må tenke deg om før du fordeler skyld.

''Det er også underlig at hun plutselig ikke lenger er forelsket i han, hva skyldes det? Det ville være naturlig at varme følelser slukner etter et overgrep.''

Det er etter at han ikke lenger vil være sammen med henne hun har kommet med påstandene om voldtekt. Det virker som hun fortsatt er forelsket i han. Som sagt sier hun i det ene øyeblikket at hun er forelsket i han og savner han, mens hun i det neste sier at hun ikke gjør det allikevel, fordi han har voldtatt henne.

Det er umulig for meg å fordele skyld. Nettopp det at han har en vanskelig bakgrunn gjør det veldig lett for mange å tro på det når det blir rettet beskyldninger mot han. Man bør vel være ekstra varsom i sånne tilfelle. Det er en realitet at de som har en vanskelig adferd på noen områder ofte får skylda for alt som er galt. Både han og de andre gutta jeg har mye med å gjøre har gjort og gjør mye galt. I tillegg får de skylda for det de ikke har gjort. Det er så altfor lett å komme med beskyldninger mot dem.

Glimtipper
Skrevet

Som jeg sa i svar til trådstarter, så vet jeg at dette er tilfelle. Men jeg tror det er et større problem at voldtekt bagatelliseres. I utgangspunktet må vi ha tillitt til at jentene snakker sant, de er tross alt fysisk underlegne.

Fordi de er fysisk underlegne må vi anta de snakker sant? Jeg er veldig uenig med deg. Jenter som har blitt voldtatt føler generelt ikke for å dele det med resten av bygda, ei heller veksler de mellom forelskelse og ikke forelskelse ut i fra humør.

Skrevet

Fordi de er fysisk underlegne må vi anta de snakker sant? Jeg er veldig uenig med deg. Jenter som har blitt voldtatt føler generelt ikke for å dele det med resten av bygda, ei heller veksler de mellom forelskelse og ikke forelskelse ut i fra humør.

Hvis min datter kom og sa hun var voldtatt ville jeg trodd på henne ja.

Glimtipper
Skrevet

Hvis min datter kom og sa hun var voldtatt ville jeg trodd på henne ja.

Det er noe helt annet. Om hun dagen før hadde snakket om hvor mye hun savnet og elsket denne personen, i tillegg til at hun hadde spredd ryktene om voldtekten... Hadde du automatisk gått ut i fra at denne gutten var en voldtekstmann fremdeles?

Skrevet

Det er noe helt annet. Om hun dagen før hadde snakket om hvor mye hun savnet og elsket denne personen, i tillegg til at hun hadde spredd ryktene om voldtekten... Hadde du automatisk gått ut i fra at denne gutten var en voldtekstmann fremdeles?

Sannsynligvis

Til det motsatte var bevist

Glimtipper
Skrevet

Sannsynligvis

Til det motsatte var bevist

Og hvordan skal en gutt motbevise slike rykter? Når denne jenta tydeligvis ikke har tenkt til å anmelde, ikke gikk til lege for undersøkelse og alt hun gjør er å fortelle alle hva han visst nok har gjort?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg kjenner tre jenter som har løyet om å bli voldtatt for å skape oppmerksomhet rundt seg selv.

Skrevet

Og hvordan skal en gutt motbevise slike rykter? Når denne jenta tydeligvis ikke har tenkt til å anmelde, ikke gikk til lege for undersøkelse og alt hun gjør er å fortelle alle hva han visst nok har gjort?

Det har jeg ikke noe svar på. All ungdom kan oppleve at det skapes rykter om dem uten at det finnes sannhet i ryktene.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Jeg ble, i 6 år, voldtatt jevnlig av min daværende ektemann. Ingen andre visste det. I alle fall ikke hans mor.

Kom ikke her å si at du, som mor, vet at din sønn ikke kan gjøre sånnt!

Selvfølgelig skal du være en støtte for din sønn, og selvfølgelig kan det være at jenta lyver.

Men, husk at også voldtektsmenn har mødre..

Skrevet

Det er vanskelig å spekulere i denne saken, for de eneste som vet hva som skjedde er jo jenta og gutten. Har du noen mulighet for å få snakket med henne?

Skrevet

Han er nok ikke skyldig, han har nok ikke voldtatt den jenta. Høres bare ut som ei patetisk lita billig skvirrevipp som har pult og fått sitt, og nå vil hun hevne seg fordi han ikke gidder mer.

Skrevet

Helt uenig. Det finnes drøssevis av billige luddere som roper ulv etter å ha slengt seg i bingen med naboen og postmannen.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Helt uenig. Det finnes drøssevis av billige luddere som roper ulv etter å ha slengt seg i bingen med naboen og postmannen.

Gud hjelpe meg.. Du er i gang igjen, ser jeg:-((

Gjest underlig dette
Skrevet

Ja, du skriver det de andre i denne tråden tenker...........

Jeg er ikke enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...