Gå til innhold

Er han overvektig?

Anbefalte innlegg

Gjest arsal
Skrevet

Poden på snaart fire har alltid vært litt smålubben. Han er nå 99 cm og 17,5 kg.Vi gir ham sundt kosthold. Problemet er besteforeldrene som ikke respekterer at han ikke må få søtsaker. Veier han for mye?

Gjest Lizar:-)
Skrevet

Vanskelig å si uten å ha sett ham.Men det virker kanskje i overkant mye?Vår pode som blir 4 neste mnd er 102 cm og knapt 13kg.....

Skrevet

Her er det et KMI-verktøy for gutter fra the American Academy of Pediatrics: http://pediatrics.about.com/cs/growthcharts2/l/blboysbmi.htm

Jeg vet ikke hvorvidt disse standardene avviker fra WHOs nye standarder, men ifølge disse standardene har gutten din (som altså har en KMI på 17.85) høyere KMI enn over 90 prosent av andre gutter på samme alder.

Det kan kanskje tyde på at han er i tyngste laget, men bruk av KMI for å vurdere dette har vært mye kritisert, og når man skal tolke resultatet, er det viktig å ta med i betraktning om han alltid har ligget i overkant av vektkurven, eller om han har lagt på seg spesielt mye den siste tiden. I det siste tilfellet, er det all grunn til å være obs, så utviklingen ikke fortsetter.

Vet selv at det er vanskelig å stoppe besteforeldre som ønsker å skjemme bort avkommet. Men min datter treffer ikke besteforeldrene oftere enn rundt én gang i måneden - da synes jeg det er greit. Hadde hun derimot truffet dem flere ganger i uken, ville jeg forsøkt nok en gang å ta opp problematikken.

Hvis du føler deg usikker, ville jeg tatt det opp med fastlegen neste gang dere treffer vedkommende. Barn skal ikke slankes - det viktige må være å utvikle sunne og stabile kostholdsrutiner. Er han en aktiv gutt?

Skrevet

Vanskelig å si uten å ha sett ham.Men det virker kanskje i overkant mye?Vår pode som blir 4 neste mnd er 102 cm og knapt 13kg.....

Ja det er jo helt umulig å uttale seg om uten å ha sett gutten. Min gutt på 3,5 år er nok nå sikkert 17 kg tror jeg. Han er også en god del lengre enn de fleste på trinnet sitt (til tross for at han er født i desember). Han er en kraftig plugg men finnes ikke tjukk.

Storebror på 6,5 veier knappe 17 kg han også men likevel helt perfekt. Storebror er adoptert fra Thailand og har dermed en helt annen benbygning enn oss nordmenn. Han er ikke spes kort men _svært_ lett. Det komiske er at de fleste skjønner ikke hvor lett han er før de løfter han, og da er det mange som blir overrasket ja:-) Han ser med andre ord ikke så lett ut som han er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...