Gå til innhold

Bok til eldre dame?

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Bestemoren min har bursdag snart, og ønsker seg selv sagt ingen verdens ting;) Men hun liker å lese, da. Har dere en bokanbefaling til en dame i 80-åra? Det kan gjerne være en som finnes i pocketutgave.

Hun liker spesielt godt berettelser fra 2. verdenskrig, krim(så lenge det ikke er for groteskt, hehe) og slektsromaner...

Hvis dere har andre lure gavetips til en dame som "har alt", så kom med dem også;) Tenkte å kanskje lage en kurv med litt spiselige greier, noen sommerlige lys og servietter, samt ei pocketbok jeg da...eller høres det teit ut?

Skrevet

Nei, det høres ut som en kjempekoselig gave.

Lillemus kan sikkert hjelpe med boktips (?), men hun er kanskje på kveldsjoggeturen sin(;-)

Gjest baremei
Skrevet

Nei, det høres ut som en kjempekoselig gave.

Lillemus kan sikkert hjelpe med boktips (?), men hun er kanskje på kveldsjoggeturen sin(;-)

:) Så bra, da satser jeg på det.

Skrevet

Disse bøkene tenkte jeg på når jeg leste "spesifikasjonen" din. Begge finnes i pocket:

Om forlatelse av Ian McEwan

eller

Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson

Gjest baremei
Skrevet

Disse bøkene tenkte jeg på når jeg leste "spesifikasjonen" din. Begge finnes i pocket:

Om forlatelse av Ian McEwan

eller

Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson

Tusen takk! Den av M. Fredriksson har hun lest vet jeg, men den andre er notert!

Mrs. Wallace
Skrevet

En kurv med koselige ting og bok høres helt topp ut.

Hva med "Arsenikktårnet" av Anne B Ragde? Jeg må tilstå at jeg ikke har voldsomt sansen for Ragdes bøker, men unntak av akkurat denne, den syntes jeg var kjempeflott og fengende.

Den handler om tre generasjoner kvinner, og dermed faller den jo både i kategorien "slektsroman" og "noe med andre verdenskrig" ;o)

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Hva med "Arsenikktårnet" av Anne B Ragde? Jeg må tilstå at jeg ikke har voldsomt sansen for Ragdes bøker, men unntak av akkurat denne, den syntes jeg var kjempeflott og fengende.

Den handler om tre generasjoner kvinner, og dermed faller den jo både i kategorien "slektsroman" og "noe med andre verdenskrig" ;o)

Jeg syns det er den mest rotete og dårligste av Ragdes bøker.. Jeg har lest nesten alle, men, smaken er jo som sagt, delt:-)

Skrevet

Min sviger-bestemor likte veldig godt å lese "Jeeves & Wooster" da hun var på den alderen, men det er jo omtrent 20 år siden nå, så mulig det ikke fenger blant dagens 80-åringer.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Anne Karin Elstads bok "For dagene er onde", er en fantastisk god bok:-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg syns det er den mest rotete og dårligste av Ragdes bøker.. Jeg har lest nesten alle, men, smaken er jo som sagt, delt:-)

Ja, jeg er jo som sagt ganske alene om å synes at berlinerpoplene var en skikkelig oppskrytt bok. Men jeg kjenner flere som også liker Arsenikktårnet, så jeg har heldigvis litt selskap der.

Gjest prust
Skrevet

Jeg likte Arsenikktårnet godt, og anbefalte den til min mor (som er 70 år) - men hun likte den absolutt ikke. Tror ikke hun orlet å lese den ferdig en gang...

Min far likte ikke Berlinepoplene eller Eremittkrepsene heller, det var også jeg som anbefalte ham dem...

Gjest prust
Skrevet

Min mor fikk både Drageløperen og Tusen strålende soler til sin 70 års dag i høst, og likte dem begge to. Vet også at hun har lest Min far og min mor (?) av Edvard Hoem. Den likte hun godt, jeg også :-)

Skrevet

Min mor fikk både Drageløperen og Tusen strålende soler til sin 70 års dag i høst, og likte dem begge to. Vet også at hun har lest Min far og min mor (?) av Edvard Hoem. Den likte hun godt, jeg også :-)

"Mors og fars historie" av E. Hoem. :o)

Skrevet

Anne Karin Elstad sin selvbiografiske bok "Hjem" er en form for slektsroman med tidsskildringer som en 80-åring helst sikkert kjenner seg igjen i.

Jeg holder akkurat på med en bok som heter "Der vi engang gikk" av Kjell Westö, det er et familiekrønike fra Helsingfors som starter rundt 1910. Boka virker veldig bra så langt.

Fra krigen: "Den blå sykkelen" husker jeg som fin. Den er jo ikke akkurat ny lengre, så den har hun vel kanskje lest. "Fordømte engler" av Egil Ulateig, ikke akkurat noen koseroman men snarere en blodig dokumentar om Røde Kors-frivillige som var utstasjonert på "feil side" under krigen.

Skrevet

Da passer denne: Ruth Maiers dagbok av Jan Erik Vold . Midt i blinken!

Skrevet

Tusen takk! Den av M. Fredriksson har hun lest vet jeg, men den andre er notert!

Hvis hun liker M. Fredriksson så faller sikkert "Anna, Hanna og Johanna" i smak - den er nyyyyydelig!

Men jeg er usikker på hvorvidt flere av titlene som anbefales her er i vanlig salg lenger, bokhandlerne og forlagene sitter ikke så veldig mange år på en tittel.

Gjest baremei
Skrevet

Takk, men hun har nok lest alle de tre bøkene om grisebøndene;)

Gjest baremei
Skrevet

Den til E. Hoem er kanskje ikke dum, nei! Herved notert! Er derimot litt usikker på Drageløperen. Tror ikke den er helt i hennes gate. Takk for tips!

Gjest baremei
Skrevet

Min sviger-bestemor likte veldig godt å lese "Jeeves & Wooster" da hun var på den alderen, men det er jo omtrent 20 år siden nå, så mulig det ikke fenger blant dagens 80-åringer.

Skriver den ned uansett, så fårt vi se! Takk!

Gjest baremei
Skrevet

Anne Karin Elstads bok "For dagene er onde", er en fantastisk god bok:-)

Hun er en Elstad-fan, så jeg er redd hun allerede har lest den. Men takk skal du ha:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...