Gå til innhold

Bok til eldre dame?

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Hvis hun liker M. Fredriksson så faller sikkert "Anna, Hanna og Johanna" i smak - den er nyyyyydelig!

Men jeg er usikker på hvorvidt flere av titlene som anbefales her er i vanlig salg lenger, bokhandlerne og forlagene sitter ikke så veldig mange år på en tittel.

Den står nok i bokhylla hennes allerede:) Har hørt mye bra om den, ja. (kanskje spørre om å få låne den selv?) Jeg noterer bare alt som er aktuelt,jeg, så får jeg se hva jeg finner. Skal på gaveshopping senere i dag.

Gjest baremei
Skrevet

Anne Karin Elstad sin selvbiografiske bok "Hjem" er en form for slektsroman med tidsskildringer som en 80-åring helst sikkert kjenner seg igjen i.

Jeg holder akkurat på med en bok som heter "Der vi engang gikk" av Kjell Westö, det er et familiekrønike fra Helsingfors som starter rundt 1910. Boka virker veldig bra så langt.

Fra krigen: "Den blå sykkelen" husker jeg som fin. Den er jo ikke akkurat ny lengre, så den har hun vel kanskje lest. "Fordømte engler" av Egil Ulateig, ikke akkurat noen koseroman men snarere en blodig dokumentar om Røde Kors-frivillige som var utstasjonert på "feil side" under krigen.

Takk for flere gode forslag!

Gjest baremei
Skrevet

Da passer denne: Ruth Maiers dagbok av Jan Erik Vold . Midt i blinken!

Takker og bukker. Hva slags type bok er det?

Mrs. Wallace
Skrevet

Takk, men hun har nok lest alle de tre bøkene om grisebøndene;)

Ja, men nå var det jo ikke de tre bøkene om grisebøndene jeg anbefalte, da - men en helt annen.

Gjest Elextra
Skrevet

"Mors og fars historie" av E. Hoem. :o)

Ja, den er utrolig bra!

Gjest Elextra
Skrevet

God litteratur har ingen alder - jeg ville ikke tenkt at alderen til mottakeren har betydning, om hun er vant til å lese og liker god litteratur.

Den beleste moren min på noe over 70 ville nok bli litt fornærmet om noen mente hun burde få en bok som passet en gammel dame. Nå sa riktignok du noen-og-åtti, men tror ikke det nødvendigvis blir så annerledes.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg er ikke helt så gammel, bare 56 og jeg liker alle bøkene av John Grisham, de finnes i pocketutgave og inneholder spenning og mye interessant lesning, ikke grotesk.

Hilsen

Gjest baremei
Skrevet

Ja, men nå var det jo ikke de tre bøkene om grisebøndene jeg anbefalte, da - men en helt annen.

Ups, jeg som trodde det var nr. 3 i den trilogien. Nå ble det til at jeg kjøpte "0m forlatelse" til henne, som visstnok skal være ei god bok. Men skal definitivt anbefale mormor "Arsenikktårnet", om hun ikke har lest den allerede. Ha ei god natt.

Gjest baremei
Skrevet

Jeg er ikke helt så gammel, bare 56 og jeg liker alle bøkene av John Grisham, de finnes i pocketutgave og inneholder spenning og mye interessant lesning, ikke grotesk.

Hilsen

Nå har jeg kjøpt bok; "Om forlatelse" heter den. Takk likevel:)

Gjest baremei
Skrevet

Kjøpte "Om forlatelse" av Ian McEwan, den tror jeg hun vil like, men fikk med byttelapp just in case. Takk for hjelpa alle sammen!

Skrevet

Moren min likte denne veldig godt:

Andrea D

av

Margaret Skjelbred

Omtale

To tvillingsøstre er tilbake i barndomshjemmet hos sin senile mor. I ett døgn sitter de på loftet og forsøker å rekonstruere livshistorien til Andrea D, en jødisk jente som vokste opp i Polen og Litauen tidlig på 1900-tallet. De kjenner bare fragmenter av historien hennes, fragmenter som er nedtegne...

Den fikk terningskast 6 i VG.

Gjest baremei
Skrevet

God litteratur har ingen alder - jeg ville ikke tenkt at alderen til mottakeren har betydning, om hun er vant til å lese og liker god litteratur.

Den beleste moren min på noe over 70 ville nok bli litt fornærmet om noen mente hun burde få en bok som passet en gammel dame. Nå sa riktignok du noen-og-åtti, men tror ikke det nødvendigvis blir så annerledes.

Sant det, men det kan jo være greit å vite alderen på den som skal ha boka uansett. Noen bøker fenger i alle aldersgrupper(og hos begge kjønn), mens andre er litt "smalere".

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Andrea D

av

Margaret Skjelbred

Omtale

To tvillingsøstre er tilbake i barndomshjemmet hos sin senile mor. I ett døgn sitter de på loftet og forsøker å rekonstruere livshistorien til Andrea D, en jødisk jente som vokste opp i Polen og Litauen tidlig på 1900-tallet. De kjenner bare fragmenter av historien hennes, fragmenter som er nedtegne...

Jeg kan anbefale "Gulldronning, perledronnning" av samme forfatter. Kjempefin bok!

Gjest baremei
Skrevet

Andrea D

av

Margaret Skjelbred

Omtale

Litt for seint nå, men takk for tipset-sparer det til en annen anledning:)

Skrevet

Jeg kan anbefale "Gulldronning, perledronnning" av samme forfatter. Kjempefin bok!

Takk for det!

Skrevet

Andrea D

av

Margaret Skjelbred

Omtale

Jeg begynte på den, gadd ikke lese den ferdig engang. Alt for pompøst språk for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...