Gå til innhold

Er jeg slaven deres?

Anbefalte innlegg

Gjest hvem har rett
Skrevet

Fotballaget skal på en større turnering før det tar sommerferie, og det er ønsket at alle draktene skal samles inn på bussen hjem etter kampene, slik at alle blir samlet inn.

Da jeg kom hjem og sa til familien at jeg har påtatt meg å vaske alle fotballagets drakter før de skal settes bort, ble det ramaskrik hjemme. Nå får jeg høre at jeg er de andres slave og lar meg urnytte av dem. Hvorfor må jeg og ingen av de andre gjøre "drittjobben", sier de. Ingen her hjemme kommer til å hjelpe meg med vaskingen, men alle skal være med på turneringen.

Jeg er så skuffet over deres holdning, men husker jo hvordan det gikk da jeg gjorde det samme i fjor: Jeg ble stående igjen foran idrettshallen med 5 sekker fulle av sure klær mens alle de andre ble hentet og kjørt hjem. Selv endte jeg med å betale en drosje, siden jeg ikke har bil.

Det var så hyggelig på dugnadsmøtet og det falt helt naturlig for meg å ta vaskejobben siden det er stor vaskekjeller der jeg bor. Men det er snakk om 8 timers arbeid, alt i alt, husker jeg fra i fjor, og med full jobb og andre forpliktelser ved siden av, vil dette ta lang tid. Det er ingen grunn til å be andre om å gjøre jobben sammen med meg, det vil ikke gå noe fortere da.

Men familiens reaksjoner har nå fått meg til å føle meg trist og dum og - utnyttet? Gleden over å være en del av dugnadsgjengen som gjør turneringen og reisen dit mulig, er helt borte.

Derfor lurer jeg jo litt på om det kan være familien som har rett? Er jeg de andres slave? Lar jeg meg utnytte? Eller gir jeg et viktig bidrag til det som er en felles dugnad?

Og - sier det noe om hva de andre tenker om meg at jeg ender med skittentøyet, mens de andre ordner oppgaver som muligens har høyere status?

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Du har rett, ikke familien. Draktene er jo en viktig del av lagets ansikt utad:-) Du kan sikker hive dem i tøketrommelen, og spare deg for en del av timene med jobbing:-)

Gjest Hurium
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke dele på dette? Er det nødvendig at EN må ta ALT?

Skrevet

De burde vært stolte av deg, du er jo kjempesnill som gjør dette for klubben. Jeg tror du skal snakke med dem igjen, det å hjelpe er ikke å være noens slave.

Skrevet

Jeg ser dette som en god dugnadsinnsats, på linje med all verdens andre oppgaver som ofte utføres særlig i mindre idrettslag.

Niesen min sørget f.eks. for vaffesteking- og lsalg på alle A-lagets hjemmekamper gjennom en hel sesong for noen år siden.

Gjest hvem har rett
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke dele på dette? Er det nødvendig at EN må ta ALT?

Det er jo akkurat det familien sier, også. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan ta dette alene? Dette er liksom det jeg kan bridra med - og det blir bare enda mer styr om jeg skal drive å administrere to stykker, tenker jeg.

Men sant å si - har jeg fått lyst til å trekke meg fra hele greia. Jeg føler meg dum. Tom. Og trist.

Skrevet

Jeg var aktiv med i speider'n, og tilbød meg ofte å ta med hjem fra leir våte telt som måtte tørkes eller kjøkkenkassa med alle kjeler, boller, sleiver osv for grundig vask. Jeg tenkte aldri på at jeg var en slave eller at andre så ned på meg.

Tvert imot anså jeg meg for å være en skikkelig ildsjel, og en som bidro litt ekstra til at vi faktisk hadde en speidergruppe, for uten slike ildsjelder - ingen gruppe.

Kanskje det må en ildsjel til for å orke å ta på seg slike oppgaver uten å bli lei og kutte ut hele fritidsaktiviteten?

Skrevet

Du har all grunn til å fortsette med å føle deg fornøyd og glad over å frivillig ha tatt på deg denne oppgaven.

Reaksjonen til familien din synes jeg høres helt merkelig ut. De skulle være stolte av å ha en slik ildsjel i hus :-)

Skrevet

Du er litt dum. Selvfølgelig er det lett å dytte drittjobben som ingen vil ha, over på den som gjorde en god jobb med dette i fjor. Jeg tro ikke dette har noe med status å gjøre, kun en lettelse fra alle andre at de slipper.

Hadde det vært meg, så ville jeg takket hyggelig nei med henvisning til at jeg gjorde drittjobben i fjor, og bedt om å få vokte kaffetrakteren i stedet for.

Skrevet

Jeg var aktiv med i speider'n, og tilbød meg ofte å ta med hjem fra leir våte telt som måtte tørkes eller kjøkkenkassa med alle kjeler, boller, sleiver osv for grundig vask. Jeg tenkte aldri på at jeg var en slave eller at andre så ned på meg.

Tvert imot anså jeg meg for å være en skikkelig ildsjel, og en som bidro litt ekstra til at vi faktisk hadde en speidergruppe, for uten slike ildsjelder - ingen gruppe.

Kanskje det må en ildsjel til for å orke å ta på seg slike oppgaver uten å bli lei og kutte ut hele fritidsaktiviteten?

Suuuuckeeeer!

Vi andre er veldig glad i dere.

Skrevet

Jeg syns du skal ordne det slik at noen kjører tøyet hjem til deg, iom. at du ikke har bil. Hvis DU syns dette er en grei nok jobb, selv om det tar tid, så er du ingen slave! Det er slike som deg som får hjulene til å gå rundt. Og hva familien mener, skal du bare heve deg langt over, det er DE som er smålige når de ikke ser verdien av arbeidet ditt. Du ønsker å bidra, og syns dette er en grei måte- så rett ryggen og gjør det med god samvittighet!

Hilsen

Gjest irriterende
Skrevet

Det er jo akkurat det familien sier, også. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan ta dette alene? Dette er liksom det jeg kan bridra med - og det blir bare enda mer styr om jeg skal drive å administrere to stykker, tenker jeg.

Men sant å si - har jeg fått lyst til å trekke meg fra hele greia. Jeg føler meg dum. Tom. Og trist.

Du er ikke dum, du er ingen slave og du bør ikke under noen omstendigheter la andres tåpelige holdninger ha så stor makt over din selvfølelse og ditt verdisyn.

Jeg synes det virker som de er opphengt i statusoppgaver. Samfunnet hadde ikke fungert om alle skulle være direktører. Oppgaver på alle nivåer er helt nødvendig.

Eneste måten jeg vet om å slå tilbake slike holdninger og slik innblanding på er å PUKKE PÅ hvor utrolig glad du er for å ha akkurat DENNE oppgaven, og at du overhodet ikke synes det er noen tung, slitsom og trist oppgave som de tydeligvis tror det er.

Skrevet

Det ser ut til at dugnad er noe alle må være med på. Jeg ville heller ha vasket drakter enn å være med på det meste annet av dugnadsjobber. Men det kan da ikke ta 8 timer? Dytte inn tøy i x-antall maskiner. Henge opp og brette sammen.

Gjest Elextra
Skrevet

Dugnadsarbeidet bør jo deles, og jeg synes det blir litt feil om du tar denne ganske store jobben hvert år. Men andre tar vel vaffelsteking, loppemarked eller annen pengeinnsamling, påmeldinger etc., slik at arbeidet til en viss grad fordeles?

Uansett er det jo fint at du tilbyr deg, og jeg synes det er synd at familien din ikke ser det.

Om du ikke har bil i år heller bør du på forhånd forhøre deg med noen om transport hjem med draktene.

Gjest mallet
Skrevet

Hvorfor skal familien din lage problemer og få deg til å føle deg mindreverdig på grunn av en oppgave som du selv har tatt på deg med glede? Jeg synes det er de som har et problem her, ikke du. Men avtal med noen om at de kjører tøyet hjem til deg og henter det etterpå :)

Skrevet

De der slave- eller utnytting-påstandene synes jeg er bare tull. Er det mer høyverdig å selge kaffe og vafler under cupen, liksom?

Men jeg synes ikke du skal ha drosjeutgifter for å få gjort jobben, du får sette som betingelse at noen kjører draktene til deg. Det er sikkert ingen som regner med at du også skal ha slike utgifter.

Ungene dine trenger kanskje å få en liten leksjon i hvem som vasker deres egne klær til daglig(?), og hvordan man ser på de som ordner alle slike relativt usynlige ting.

Det blir ingen fritidsaktiviteter hvis ingen stiller opp. Det kan du sikkert også gjenta for dine egne fotballspillere.

Jeg er håndballoppmann, sleper på baller en ettermiddag pr. uke hele vinteren, og har nettopp vasket og levert drakter etter en cup. Den eneste gangen jeg misliker å ha slike jobber, er når jeg får kjeft av foreldre som ikke bidrar noe selv (f.eks. når de ikke får informasjonen jeg sender ut, fordi de har skiftet mailadresse uten å si fra til meg og det liksom er min skyld).

Skrevet

Nei, du er ikke dum, du har skjønt at alle må gjøre en innsats for at det skal være mulig å drive fritidsaktiviteter.

Men, som de andre sier, du skal ikke få utgifter til transport for dette. Ta en telefon til laglederen og forklar at sist du vasket draktene betalte du drosjen hjem av egne penger. Ikke vær unnskyldende. Spør om det noen som kan kjøre draktene hjem til deg og hente dem igjen eller om du heller skal sende drosjeregningen til klubben.

Hev hodet - du er ingen slave.

Familien din trenger nok å lære litt om innsatsen som foregår bak kulissene for at de kan ha det gøy på fotballlaget.

I våre lag er det forresten vanlig at man takker dem som har gjort en ekstrainnsats for laget enten i et nyhetsbrev eller på et møte hvor mange er tilstede. For ungdommene sin del er det veldig nyttig å få vite hva som foregår som de ikke tenker over selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...