Gå til innhold

Er dette dårlig behandling? Utvisning fra skolen

Anbefalte innlegg

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Gutten min (14) gjorde noe dumt på skolen, og straffen ble utvisning i 3 dager.

Den dagen han kom tilbake på skolen, måtte han sitte adskilt fra de andre i klassen, et sted han ikke engang kunne se tavla. Lærerne var iflg. han morske og kom med krasse beskjeder (feks. "du skal sitte HER i hele dag!") og han fikk kjeft for at han ikke gjorde det han skulle (han forstod ikke hva han skulle gjøre, noe han måtte ha sett tavla for å gjøre).

Han liker ikke å sitte med ryggen ut i rommet og satte seg med ryggen inn til en vegg (rundt det bordet han fikk beskjed om å sitte), men da kom en av lærerne og gav han streng beskjed om at han ikke skulle sitte DER, men "HER!", og så måtte han flytte seg til en stol med ryggen ut mot rommet. Et sted der den ene læreren kunne holde øye med han hele tiden. (Noe han gjorde stadig vekk, selv om han underviste et annet trinn).

Rommet er åpent, med et trinn til høyre og et til venstre. I midten har de et rundt bord, og her måtte han sitte, midt mellom trinnene, til spott og spe.

Det var også flere eksempler som han fortalte, og han hadde hatt en veldig kjip dag. På meg virket det som om de voksne benyttet sin anledning til å herske litt og det kunne virke som om de hadde bestemt på forhånd hvordan de ville denne dagen hans skulle være. Helt greit for meg at folk rundt reagerer når han gjør noe dumt, men jeg stiller spørsmålstegn ved metodene.

Jeg har forklart han at han må forvente en periode der de voksne ikke stoler på han som før, og at han må tåle en del "tyn" fra omgivelsene pga sine handlinger.

Men var lærerne rettferdige mot han? Var ikke UTVISNINGEN straffen? Er det vanlig å behandle elever slik når de kommer tilbake etter en utvisning? Syns dette var på kanten jeg.. Reagerer også på en del andre ting ved denne skolen, så jeg er litt skeptisk. Bare lurte på om andre syns det var grunn til å ta det opp?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

4

• Shadow 650

3

• mrxx

2

• jubalong70

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

En skal ha gjort noe rimelig dumt for å oppnå utvisning i tre dager.. Ikke godt å mene noe, uten å vite mer enn hva du skriver.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

En skal ha gjort noe rimelig dumt for å oppnå utvisning i tre dager.. Ikke godt å mene noe, uten å vite mer enn hva du skriver.

Ja det er nok sant. Fullstendig idioti det han gjorde, ingen unnskyldning for det. Andre har også blitt utvist andre ganger, uten at de har måttet sitte adskilt fra klassen.

Gjest tippsi
Skrevet

Jeg forstår godt at du reagerer. Dette synes jeg ikke høres riktig ut. Straffen er utvisning, og den er det vel rektor som har kompetanse til å ilegge? Da skal ikke læreren herse med eleven når han kommer tilbake.

Veldig urettferdig og stygg behandling av sønnen din.

Skrevet

Det syns eg ikkje var bra gjort av skolen, om de ikkje syntes tre dagers utvisning så fikk de heller gi han 4 eller 5 dagers utvisning sånn at han hadde fått "gjøre opp for seg" og stille med blanke ark igjen.

Dobbel straff var unødvendig og føltes sikkert ikkje noe godt!

Skrevet

Utvisningen er straffen, mener jeg, ingen grunn til å henge ut guttungen foran alle når han kommer tilbake. De kan gjerne holde et ekstra øye på ham, men ikke på den måten det ble gjort, det er helt uakseptabelt etter min mening.

Skrevet

Jeg ser noen stiller spørsmål ved hva gutten hadde gjort for å bli utvist. Jeg mener det er irrelevant i forhold til hvordan han ble behandlet da han kom tilbake. Utvisningen var straffen, og når denne straffen var "soner" skulle alt vært tilbake ved det gamle... Selvfølgelig sikkert med eksta oppsyn av gutten (vet jo ikke hva han har gjort) - men denne "gapestokk"-behandlingen han fikk, høres ikke riktig ut mener jeg. Hvis han i tillegg ikke fikk anledning til å gjøre det han skulle, fordi han gikk glipp av vesentlig informasjon pga dette, er det egentlig helt på trynet....

Så jeg synes ikke du overreagerer... Det er sikkert lærere her som har sett anledningen til å utøve litt for mye makt...

Skrevet

Tja, hva ska man si da. I utgangspunktet så burde straffen være de 3 dagene han fikk. Men når det er sagt, 3 dager utvisning er en ganske alvorlig hendelse, så kanskje det ikke gjør så mye om lærerne viser at de har fått nok.

Ikke sikkert at han hadde skjønt alvoret like godt hvis lærerne hadde vært blide og koselige da han kom tilbake heller.

Folk slipper for lett unna for sine synder om dagen, så jeg vet ikke helt hvor synd jeg synes på gutten, med forbehold om at jeg ikke vet hva han har gjort da.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Tja, hva ska man si da. I utgangspunktet så burde straffen være de 3 dagene han fikk. Men når det er sagt, 3 dager utvisning er en ganske alvorlig hendelse, så kanskje det ikke gjør så mye om lærerne viser at de har fått nok.

Ikke sikkert at han hadde skjønt alvoret like godt hvis lærerne hadde vært blide og koselige da han kom tilbake heller.

Folk slipper for lett unna for sine synder om dagen, så jeg vet ikke helt hvor synd jeg synes på gutten, med forbehold om at jeg ikke vet hva han har gjort da.

Har ikke lyst å si hva han har gjort, da det var såpass spesielt at det vil oute oss om de rette leser det. Det var ikke noe som gikk ut over andre, bråk eller slikt. Det var utvisning for en konkret hendelse, og muligens tok de ekstra hardt i pga. en del andre ting i det siste, skulk, røyk etc.

Helt enig med deg om at det må reageres. Men bare stusset på at de ikke gjør slik med de andre elevene. Vet bla. om en som slo ned en jente og fikk 2 dagers utvisning for det... En urolig og bråkete type som ødelegger mye for andre generelt. Ikke noe spes i behandlingen av han etterpå.. så det virker ikke som om dette er noe de pleier. Det er mange som kunne trengt strengere behandling enn det de får (både hjemme og på skolen), men det er vel noe annet enn dårlig behandling...

Skrevet

Jeg er lærer på videregående. Det er yttert sjelden at vi utviser noen men det er prinsippet som er viktigst her.

Det er utvisingen som er straffen. Når han kommer tilbake til skolen skal han bil møtt på en like hyggelig og respektful måte som medelevene.

Jeg synes du skal ta en telefon til rektoren og forklare hvordan sønnen din opplevde å komme tilbake til skolen. Prøv å unngå å være anklagende, men få fram at det er de voksne på skolen som skal være rollemodeller når det gjelder å behandle mennesker som har gjort en tabbe og tatt straffen sin. Det er ikke bra at medelevene "lærer" av lærerne sine at man kan fortsette å tyne folk i etterkant.

En ting til: angrer sønnen din det han har gjort? Er det aktuelt at han kan si unnskyld til dem det gjelder for på en mer personlig måte ta initiativ til å få saken ut av verden? I så fall kan du nevne det når du snakker med rektoren.

Håper det ordner seg for sønnen din på skolen.

Skrevet

Uansett forhistorie kan jeg virkelig ikke forstå poenget med å plassere en elev slik at det ikke er mulig å se tavla, hvis det er meningen at han skal kunne følge med på undervisningen.

Jeg kan være med på at han blir møtt med en liten "tale" ved tilbakekomst, av typen "nå håper vi både du og dere andre har lært noe av denne hendelsen og at det ikke vil gjenta seg". Men SÅ burde han få vise at han faktisk kan oppføre seg ordentlig, uten spesialbehandling og uten mer henvisning til fortiden

synes

Skrevet

Har ikke lyst å si hva han har gjort, da det var såpass spesielt at det vil oute oss om de rette leser det. Det var ikke noe som gikk ut over andre, bråk eller slikt. Det var utvisning for en konkret hendelse, og muligens tok de ekstra hardt i pga. en del andre ting i det siste, skulk, røyk etc.

Helt enig med deg om at det må reageres. Men bare stusset på at de ikke gjør slik med de andre elevene. Vet bla. om en som slo ned en jente og fikk 2 dagers utvisning for det... En urolig og bråkete type som ødelegger mye for andre generelt. Ikke noe spes i behandlingen av han etterpå.. så det virker ikke som om dette er noe de pleier. Det er mange som kunne trengt strengere behandling enn det de får (både hjemme og på skolen), men det er vel noe annet enn dårlig behandling...

Skjønner godt at du ikke vil si det og ikke er det så viktig heller.

Skolen bør i alle fall sørge for å reagere likt når elevene gjør noe galt. Årsaken til at det blir forskjellige reaksjoner er nok fordi det er lærerne som reagerer forskjellig og kanskje reagerer forskjellig fra gang til gang også.

Du kan jo ta det opp på neste møte og spørre litt uten å forsvare det han har gjort.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil si det og ikke er det så viktig heller.

Skolen bør i alle fall sørge for å reagere likt når elevene gjør noe galt. Årsaken til at det blir forskjellige reaksjoner er nok fordi det er lærerne som reagerer forskjellig og kanskje reagerer forskjellig fra gang til gang også.

Du kan jo ta det opp på neste møte og spørre litt uten å forsvare det han har gjort.

Tror de har klart for seg at vi spiller på samme lag og at sønnen min ikke blir tatt i forsvar for sine handlinger her hjemme. ;)

Ringte til læreren i sted, og han forklarte at sønnen min hadde lagt noe "bråk" sammen med en kompis på starten av dagen, og for å sette et eksempel hadde de plassert han der..

Om det stemmer er det greit nok. Men sønnen min sier at det ikke stemmer. Om han har lagd bråk, er det FØR de kom inn i rommet. Han kledde av seg yttertøyet, og så læreren komme mot han. Så fikk han beskjed om å sette seg der.

Jeg lager ikke noe mer styr rundt dette, men det er noe med holdningen til lærerne på denne skolen som jeg ikke liker helt. Når det også kan virke som de brukte situasjonen for å utøve litt makt, så blir jeg litt provosert.

Men takk for svar, greit med litt nyanserte tanker. :)

Gjest Tidligere lærer
Skrevet

Vel. En elev på vgs fikk utvisning i 1 dag etter å ha drapstruet en lærer. Mon tro hva sønnen din hadde gjort siden han fikk 3 dager?

Eg ville ikke godtatt dette om eg var deg. Hva med å skifte skole for gutten din + intensiv oppfølging av fagfolk, vil det hjelpe?

Mary Poppins
Skrevet

"Folk slipper for lett unna for sine synder om dagen, så jeg vet ikke helt hvor synd jeg synes på gutten, med forbehold om at jeg ikke vet hva han har gjort da."

Jeg er helt enig med deg.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Vel. En elev på vgs fikk utvisning i 1 dag etter å ha drapstruet en lærer. Mon tro hva sønnen din hadde gjort siden han fikk 3 dager?

Eg ville ikke godtatt dette om eg var deg. Hva med å skifte skole for gutten din + intensiv oppfølging av fagfolk, vil det hjelpe?

Ikke i nærheten noe så "fiendtlig". Selve utvisningen kom som en konsekvens av en enkelt handling. Men han har hatt en dårlig utvikling siste mnd, så mulig de gjorde det ekstra strengt så han skulle skjønne alvoret.

Har tenkt på å bytte skole (ikke pga denne episoden, men pga miljøet og organiseringen av skolen), mange jeg kjenner har flyttet ungene sine pga. de er misfornøyd med skolen. De er meget godt fornøyd med de skolene de har flyttet ungene til, og sier det er stor forskjell og har fått "nye" unger.

Når det er sagt, sønnen min vil absolutt ikke bytte skole, så jeg får tenke litt på det før jeg tar en avgjørelse. Ang. annen hjelp så er det på gang. :)

Gjest Tidligere lærer
Skrevet

Ikke i nærheten noe så "fiendtlig". Selve utvisningen kom som en konsekvens av en enkelt handling. Men han har hatt en dårlig utvikling siste mnd, så mulig de gjorde det ekstra strengt så han skulle skjønne alvoret.

Har tenkt på å bytte skole (ikke pga denne episoden, men pga miljøet og organiseringen av skolen), mange jeg kjenner har flyttet ungene sine pga. de er misfornøyd med skolen. De er meget godt fornøyd med de skolene de har flyttet ungene til, og sier det er stor forskjell og har fått "nye" unger.

Når det er sagt, sønnen min vil absolutt ikke bytte skole, så jeg får tenke litt på det før jeg tar en avgjørelse. Ang. annen hjelp så er det på gang. :)

Hva sønnen din vil, er en ting. Liker han skolen pga det sosiale?

Hva som er best for han, er noe annet. Hvis han har fått stemplet som "fæl", skal det mye til for å komme ut av det. Hvordan konsentrere seg når læreren behandler han så vondt i timen, samt en admin som gir 3 dagers utvisning for noe som er mindre enn en drapstrussel?

Han burde få kjenne et stødig lærerteam som ser han., og som kan bygge han opp. Å begynne mer blanke ark, kan kanskje gjøre godt. Trenger han et år borte fra klasserommet? Det finnes egne tiltak for elever som trenger voksenkontakt og mestrre det praktisk/fysiske.

Stå på!

mvh

Skrevet

Hva sønnen din vil, er en ting. Liker han skolen pga det sosiale?

Hva som er best for han, er noe annet. Hvis han har fått stemplet som "fæl", skal det mye til for å komme ut av det. Hvordan konsentrere seg når læreren behandler han så vondt i timen, samt en admin som gir 3 dagers utvisning for noe som er mindre enn en drapstrussel?

Han burde få kjenne et stødig lærerteam som ser han., og som kan bygge han opp. Å begynne mer blanke ark, kan kanskje gjøre godt. Trenger han et år borte fra klasserommet? Det finnes egne tiltak for elever som trenger voksenkontakt og mestrre det praktisk/fysiske.

Stå på!

mvh

Jeg har ikke lest hele tråden, men mener du at det er feil å gi tre dagers utvisning for noe "som er mindre enn en drapstrussel"?

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men mener du at det er feil å gi tre dagers utvisning for noe "som er mindre enn en drapstrussel"?

En annen ved skolen ble utvist pga han slo ned en jente. Han fikk 2 dager. Min sønn gjorde ikke noe annet enn noe som kan klassifiseres som hærverk, uten egentlig å ødelegge noe. Men han har som sagt hatt en dårlig utvikling i det siste. Mulig de ville sette et eksempel. Jeg henger meg ikke så mye opp i antall dager egentlig, men registrerer at det er en streng straff.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Jeg er lærer på videregående. Det er yttert sjelden at vi utviser noen men det er prinsippet som er viktigst her.

Det er utvisingen som er straffen. Når han kommer tilbake til skolen skal han bil møtt på en like hyggelig og respektful måte som medelevene.

Jeg synes du skal ta en telefon til rektoren og forklare hvordan sønnen din opplevde å komme tilbake til skolen. Prøv å unngå å være anklagende, men få fram at det er de voksne på skolen som skal være rollemodeller når det gjelder å behandle mennesker som har gjort en tabbe og tatt straffen sin. Det er ikke bra at medelevene "lærer" av lærerne sine at man kan fortsette å tyne folk i etterkant.

En ting til: angrer sønnen din det han har gjort? Er det aktuelt at han kan si unnskyld til dem det gjelder for på en mer personlig måte ta initiativ til å få saken ut av verden? I så fall kan du nevne det når du snakker med rektoren.

Håper det ordner seg for sønnen din på skolen.

Hei. Ja han angrer. Han sier han har lært og at det nå er slutt på alt tullet. Det gjenstår å se hva som skjer, og om han klarer det når han kommer sammen med "gjengen"... Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...