Gå til innhold

Er dette dårlig behandling? Utvisning fra skolen

Anbefalte innlegg

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Uansett forhistorie kan jeg virkelig ikke forstå poenget med å plassere en elev slik at det ikke er mulig å se tavla, hvis det er meningen at han skal kunne følge med på undervisningen.

Jeg kan være med på at han blir møtt med en liten "tale" ved tilbakekomst, av typen "nå håper vi både du og dere andre har lært noe av denne hendelsen og at det ikke vil gjenta seg". Men SÅ burde han få vise at han faktisk kan oppføre seg ordentlig, uten spesialbehandling og uten mer henvisning til fortiden

synes

Ja, enig med deg. De må gjerne snakke til/med han og vise at de tar avstand fra hans handlinger. Men ellers oppføre seg ordentlig mot han. Syns jeg da.. Han angrer og prøver å vise på alle måter at han har endret seg. Takk for svar!

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

4

• Shadow 650

3

• mrxx

2

• jubalong70

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Jeg forstår godt at du reagerer. Dette synes jeg ikke høres riktig ut. Straffen er utvisning, og den er det vel rektor som har kompetanse til å ilegge? Da skal ikke læreren herse med eleven når han kommer tilbake.

Veldig urettferdig og stygg behandling av sønnen din.

Jeg har snakket med læreren, han har en noe annen versjon enn min sønn. Jeg har hørt (og erfart etter hvert) at en skal/bør trekke fra i lassevis når ungdommer forteller, for de overdriver og konkluderer heftig. Men akkurat her er jeg litt tilbøyelig til å tro mest på min sønn, og uansett syns jeg ikke det er riktig å oppføre seg slik som de lærerne. Takk for svar

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Det syns eg ikkje var bra gjort av skolen, om de ikkje syntes tre dagers utvisning så fikk de heller gi han 4 eller 5 dagers utvisning sånn at han hadde fått "gjøre opp for seg" og stille med blanke ark igjen.

Dobbel straff var unødvendig og føltes sikkert ikkje noe godt!

Jeg vet ikke hva normene er for utvisning, hvor grensene går. Men 3 dager er et kraftig signal iallefall.. Takk for svar.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Utvisningen er straffen, mener jeg, ingen grunn til å henge ut guttungen foran alle når han kommer tilbake. De kan gjerne holde et ekstra øye på ham, men ikke på den måten det ble gjort, det er helt uakseptabelt etter min mening.

Det var iflg. læreren pga. han hadde lagd bråk sammen med en kompis på begynnelsen av dagen. Min sønn sier han knapt nok var kommet inn i klasserommet før han fikk beskjed om å sitte der hele dagen. Hva som er hva er ikke godt å si, for de har hatt en del lignende "straffer" tidligere som jeg har hørt om. Litt "gapestokk-mentalitet". Jeg mener de tar ting fra feil ende... Takk for svar

Gjest Wita
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å svare på så lenge du ikke sier noe om hva han har gjort.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er lærer på videregående. Det er yttert sjelden at vi utviser noen men det er prinsippet som er viktigst her.

Det er utvisingen som er straffen. Når han kommer tilbake til skolen skal han bil møtt på en like hyggelig og respektful måte som medelevene.

Jeg synes du skal ta en telefon til rektoren og forklare hvordan sønnen din opplevde å komme tilbake til skolen. Prøv å unngå å være anklagende, men få fram at det er de voksne på skolen som skal være rollemodeller når det gjelder å behandle mennesker som har gjort en tabbe og tatt straffen sin. Det er ikke bra at medelevene "lærer" av lærerne sine at man kan fortsette å tyne folk i etterkant.

En ting til: angrer sønnen din det han har gjort? Er det aktuelt at han kan si unnskyld til dem det gjelder for på en mer personlig måte ta initiativ til å få saken ut av verden? I så fall kan du nevne det når du snakker med rektoren.

Håper det ordner seg for sønnen din på skolen.

''Det er utvisingen som er straffen. Når han kommer tilbake til skolen skal han bil møtt på en like hyggelig og respektful måte som medelevene.''

Enig med deg!

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Jeg ser noen stiller spørsmål ved hva gutten hadde gjort for å bli utvist. Jeg mener det er irrelevant i forhold til hvordan han ble behandlet da han kom tilbake. Utvisningen var straffen, og når denne straffen var "soner" skulle alt vært tilbake ved det gamle... Selvfølgelig sikkert med eksta oppsyn av gutten (vet jo ikke hva han har gjort) - men denne "gapestokk"-behandlingen han fikk, høres ikke riktig ut mener jeg. Hvis han i tillegg ikke fikk anledning til å gjøre det han skulle, fordi han gikk glipp av vesentlig informasjon pga dette, er det egentlig helt på trynet....

Så jeg synes ikke du overreagerer... Det er sikkert lærere her som har sett anledningen til å utøve litt for mye makt...

Jeg har snakket med læreren. Han forteller en litt annen historie. Jeg er klar over at jeg skal trekke fra i bøtter og spann når en tenåring forteller. Men jeg har ikke helt tiltro til læreren, og heller litt mer mot min sønns forklaring. Han er jo LITT etterrettelig i en alder av 14 år vel? Han har ikke gjort noe som krever spesielt tilsyn. Men tilsnakk eller en alvorlig prat eller sånn hadde vært helt OK.

Jeg savner mer teambuilding og "kompis"-mentalitet. Har ikke tro på den "over-autoritære" og "alt er ungenes skyld"-holdningen. Det virker ikke som om de evaluerer sin egen rolle noe særlig. Ser bare på "problemene"=hos elevene.

Organiseringen av skolen er også ugunstig, det er ikke klasser lenger, men trinn. Det er ikke klasserom i bygget, dvs. at i mange timer er HELE trinnet samlet. Ofte må de dele seg i mindre grupper for det ikke er plass, feks. i gym, musikk osv.

Det er _mye_ bråk og utfordringer på trinnet. I tillegg sitter et annet trinn i samme rom, altså blir det ofte samlet over 100 elever i samme rom, med noen hyller som "skille". (Det er et stort rom, men likevel..) Det krever mye av lærerne, og ikke minst av elevene å fungere i et slikt fysisk miljø. Når lærerne da legger all (?) skyld hos ungene, så må det jo bli galt.

Nå er ikke denne enkelte dagen for min sønn noen stor greie egentlig, så lenge det ble med den dagen. Blir det noe systematisk er det noe annet. Han har blitt satt i en slags gapestokk tidligere, alene i et rom med glassvegger ut mot klassen, fikk ikke være med i timen. Som straff for at han hadde kastet et egg på skoleveggen. Det var aldri snakk om at han måtte vaske vekk det han hadde griset til. Det er metodene jeg stiller spørsmålstegn ved.

Kjenner flere som har tatt barna sine ut av skolen og sier det er stor forskjell på skolene. De sier at det er mer fokus på det sosiale, og prøver å gjøre noe for å engasjere elevene og få dem til å trives. Jeg savner dette på vår skole, men er villig til å gi dem en sjanse til, særlig siden sønnen min absolutt ikke vil bytte skole.. Jeg må legge alt i vektskålen og se hva som er det beste i det lange løp... Takk for svar!

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å svare på så lenge du ikke sier noe om hva han har gjort.

Det skjønner jeg, men jeg har ikke lyst å si hva det er, for det er såpass spesielt at det vil oute oss dersom de rette personene leser det.. Det er uansett ikke hverken voldelig eller noe som har gått særlig ut over andre. Men kan klassifiseres som hærverk.

En annen på trinnet ble utvist 2 dager for å ha slått ned en jente i en krangel..

Skrevet

Når noen blir utvist fre den norske skolen, har de gjort noe svært alvorlig. At han følges så godt med, har vel sin grunn i hans tidligere handlinger.

Jeg legger merke til at du ikke skriver grunnen til at han er utvist.

Jeg synes din bekymring skal ligge hos sønnen og ikke hos skolen.

Gjest ja det er en dårlig behandling
Skrevet

Jeg har snakket med læreren, han har en noe annen versjon enn min sønn. Jeg har hørt (og erfart etter hvert) at en skal/bør trekke fra i lassevis når ungdommer forteller, for de overdriver og konkluderer heftig. Men akkurat her er jeg litt tilbøyelig til å tro mest på min sønn, og uansett syns jeg ikke det er riktig å oppføre seg slik som de lærerne. Takk for svar

Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten direkte kritikk og sinne så tror jeg ikke sønnen din vil snakke sant.

Jeg synes de har behandlet ham helt grusomt. Jeg hadde nok blitt rasende om noen hadde behnadlet mine barn på en slik måte. Bare ikke gi opp!

Gjest ja det er dårlig behandling
Skrevet

Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten direkte kritikk og sinne så tror jeg ikke sønnen din vil snakke sant.

Jeg synes de har behandlet ham helt grusomt. Jeg hadde nok blitt rasende om noen hadde behnadlet mine barn på en slik måte. Bare ikke gi opp!

"Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten direkte kritikk og sinne så tror jeg ikke sønnen din vil snakke sant." Beklager at jeg skrev feil. Det skulle stå slik:

"Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten kritikk og sinne så tror jeg sønnen din vil snakke sant." Det beste er at han finner svaret selv via spøsrmål.

fei1365380229
Skrevet

Dette syns jeg faktisk ikke du skal finne deg i. Jeg er selv lærer i videregående skole og har hatt elever vi har utvist pga dårlig oppførsel mot blant annet meg. Det er da viktig at de blir møtt på en ordentlig måte når de kommer tilbake. Man må bli ferdig med episoden og gi dem tillit til at de klarer å oppføre seg når de kommer tilbake.

De aller fleste forstår at de har gått over streken og er blide og greie når de kommer tilbake, men det forutsetter jo at vi lærere gir folk en sjanse til :-)

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

"Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten direkte kritikk og sinne så tror jeg ikke sønnen din vil snakke sant." Beklager at jeg skrev feil. Det skulle stå slik:

"Så lenge du klarer å snakke helt rolig til ham uten kritikk og sinne så tror jeg sønnen din vil snakke sant." Det beste er at han finner svaret selv via spøsrmål.

Takk for svar. Jeg prøver å snakke ordentlig med han, men det er ikke alltid så lett, særlig når det har vært en dårlig utvikling i det siste. Men jeg skal ta meg sammen og gi han en sjans - blanke ark. Men først må jeg bli helt sikker på at det er slutt på tulleoppførselen..

Skrevet

Vel. En elev på vgs fikk utvisning i 1 dag etter å ha drapstruet en lærer. Mon tro hva sønnen din hadde gjort siden han fikk 3 dager?

Eg ville ikke godtatt dette om eg var deg. Hva med å skifte skole for gutten din + intensiv oppfølging av fagfolk, vil det hjelpe?

Det trenger jo ikke være lik praksis overalt. Jeg mener, han trenger ikke å ha gjort noe som er tre ganger verre enn en drapstrussel.

Poenget er vel hvorvidt man får utvisning + uthegning / spydigheter i klassens påhør, som straff, eller om det bør være tilstrekkelig med utvisning.

Men saken har antakelig minst to sider.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Når noen blir utvist fre den norske skolen, har de gjort noe svært alvorlig. At han følges så godt med, har vel sin grunn i hans tidligere handlinger.

Jeg legger merke til at du ikke skriver grunnen til at han er utvist.

Jeg synes din bekymring skal ligge hos sønnen og ikke hos skolen.

Jeg er selvfølgelig mest bekymret for min sønn. Hvis du leser mine andre svar, ser du at han ikke har min støtte for sine handlinger.

Jeg skriver ikke hva han gjorde av den enkle grunn at det var såpass spesielt at om de riktige personene leser det (altså hele skolekretsen), vil det oute oss. Noe jeg ikke er interessert i i denne sammenheng. Her vil jeg diskutere anonymt og få objektive svar fra noen som ikke dømmer ut fra det de har hørt via rykter.

Det han gjorde var heller ikke _så_ alvorlig. Likefullt er det helt OK for meg at han har fått en så streng straff. Hvis det virker. Nå er det ikke utvisningen i seg selv som er problemet, ikke handlingen hans heller. Selv om det var en idiotisk ting å gjøre, så var det en enkeltepisode, som var såpass spesiell at jeg tviler på at hverken han eller noen andre kommer til å gjøre igjen... Han har lært.

Men han er ikke noe værre enn andre på trinnet, og heller ikke det han gjorde gir grunn til at han skal behandles på en spesiell måte eller følges spesielt med. At han stenges ute fra de andre, blir plassert på en slik måte at han ikke får se tavla mm. syns jeg ikke høres ut som annet enn maktbruk fra autoritetspersoner. De har brukt lignende metoder tidligere, på han og andre elever. Jeg sier ikke at han er uskyldig men syns at alle fortjener skikkelig behandling.

For øvrig er dette ikke noe stor sak i vårt liv, hverken her hjemme eller på skolen. Jeg har spurt læreren om hva som skjedde og fått et svar. Han reagerte umiddelbart på det jeg fortalte og ville snakke med de lærerene som var unødvendig harde med han. Jeg er fornøyd med det og forfølger ikke saken videre. :)

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Dette syns jeg faktisk ikke du skal finne deg i. Jeg er selv lærer i videregående skole og har hatt elever vi har utvist pga dårlig oppførsel mot blant annet meg. Det er da viktig at de blir møtt på en ordentlig måte når de kommer tilbake. Man må bli ferdig med episoden og gi dem tillit til at de klarer å oppføre seg når de kommer tilbake.

De aller fleste forstår at de har gått over streken og er blide og greie når de kommer tilbake, men det forutsetter jo at vi lærere gir folk en sjanse til :-)

Jeg har snakket med hovedlæreren i dag, og han reagerte umiddelbart med at "sånn skal det ikke være" og når jeg navnga læreren (egentlig en assistent) som hadde vært værst, så sa han "ah, ****, ja..." og at han skulle ta det opp med vedkommende. Jeg vet han (assistenten) har rykte på seg for å være litt brå og virker umoden i sine reaksjoner ovf. elever. (en sånn type som tar dem i nakken og slenger dem ut på gangen etc.). Jeg sa bare at han hadde fortalt hjemme at han måtte sitte på det bordet, og lurte på hva det var for noe, og så fortalte læreren sin "side" av saken. Og bekreftet forsåvidt mye av det sønnen min sa. Jeg føler at de kommer litt til kort og ofte velger løsninger/metoder som har kortsiktig prevantiv virkning.. Takk for svar. :)

Skrevet

Huff, dette synes jeg var litt drøyt. Hvor lett er det å være snill når man blir behandlet som en kjeltring selv etter utvisningen... Jeg synes du kan snakke med ledelsen.

Det finnes andre måter som lærere kan sette seg i respekt med uten at "hele skolen" skal se at han straffes. Kan ikke skjønne annet.

Gjest en oppgitt mamma
Skrevet

Huff, dette synes jeg var litt drøyt. Hvor lett er det å være snill når man blir behandlet som en kjeltring selv etter utvisningen... Jeg synes du kan snakke med ledelsen.

Det finnes andre måter som lærere kan sette seg i respekt med uten at "hele skolen" skal se at han straffes. Kan ikke skjønne annet.

Har snakket med hovedlæreren i dag, han reagerte på måten det hadde blitt gjort/sagt. MEN, bestemmelsen om at han skulle sitte ved dette bordet var hans.. Så gapestokk-mentaliteten kommer nok derfra... Det er ledelsen som må endre holdningene "nedover".. For øvrig liker jeg lærerne ved skolen godt, jeg føler bare at det er noe de ikke helt greier å hanskes med.. og at metodene de velger da er relativt kortvarige, sånn prevantivt sett. Kanskje til og med virker mot sin hensikt! :-| takk for svar

Gjest Spekepølse
Skrevet

Når utvisningsperioden er over er straffens hans over og alt bør gå tibake til normalt.

Skrevet

utvisning var straffen etter min mening. Synes faktisk det lærerne gjorde grenser til mobbing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...