Gå til innhold

studier og trygd

Anbefalte innlegg

Gjest spørrende om trygd
Skrevet

Spørsmål vedrørende hvilke trygdeytelser jeg har rett på Jeg er en enslig kvinne i slutten av trettiårene Diagnose; posttraumatisk stressyndrom, Dissosiativ lidelse, depresjon. Jeg har vært syk og i aktiv behandling siden 1993, og er fortsatt i behandling i håp om å bli bedre. I perioder har jeg vært i full jobb, det lengste sammenhengende i to år, men da med mange sykemeldinger. Nå har jeg vært 50% ung-uføre i 7 år. Da jeg fikk innvilget 50% uføre foreslo trygdelegen at jeg skulle være 100% uføre. Jeg sa nei til det, jeg ville prøve litt til i andre type jobber. Nå har jeg fullført en bachelor på yrkesrettet attføring, men er nå så syk at jeg ikke kan arbeide og mulighetene for at jeg kan det i framtiden er minimale, selv om jeg hele tiden håper på endring. At jeg er arbeidsufør er det ingen tvil om. ”Problemet” er at jeg er i stand til å studere litt, og det er noe jeg bør gjøre for å holde meg i aktivitet, slik at ikke helsen min blir ennå dårligere. Jeg har gjort en tabbe å fortelle dette på trygdekontoret, for nå sier de at jeg ikke har rett på noen ytelser fra dem. Jeg har ikke rett på yrkesrettet attføring fordi jeg har kommet over grensen for hvor lang utdanning man kan ta på denne ytelsen. Jeg har ikke rett til rehabiliteringspenger Rehabiliteringspenger kan man får inntil to år hvis man er i behandling, man kan ikke studere samtidig. De sa at siden jeg var i stand til å studere litt og hadde fortalt det, ville jeg ikke få innvilget rehabiliteringspenger, selv om jeg slutter å studerer. Jeg har ikke rett til midlertidig uføre Fordi jeg allerede har 50% varig uføre, kan jeg ikke søke 50% midlertidig uføre. Det går ikke å kombinere de to ytelsene. Da må jeg søke om å få 100% varig uføre. Jeg har ikke rett til 100% varig uføre Fordi jeg har fortalt på trygdekontoret at jeg kan studere litt, sier de at jeg ikke kommer til å få innvilget uføretrygd. Jeg sier at jeg har legeerklæring som sier at jeg er 100% arbeidsufør og at trygdelegen som vurdere meg da jeg fikk 50% uføre, foreslo at jeg heller skulle få 100%. De sier at dette spiller ingen rolle. Så lenge jeg nå har fortalt dem at jeg er i stand til å studere, vil jeg aldri få innvilget uføretrygt. Jeg spurte dem hva gjør jeg nå, jeg har ingen muligheter til å ha inntektsgivende arbeid. De svarer at lovene er slik utformet, at noen faller mellom alle stoler. De forstår at jeg synes det er ulogisk at jeg ikke har rett på noen ytelser, siden jeg tross alt er for syk til å ha inntektsgivende arbeid, men sånn er det bare, dessverre… Jeg ønsker svar fra deg på om: Er dette tilfelle, har jeg ikke rett på noen ytelse fra Trygdekontoret? Finnes det ytelser hvor jeg samtidig kan studere, siden det er så viktig for meg å være i litt aktivitet? Er det større sjanser for å få en ytelse hvis jeg sier fra meg studieplassen og slutter å studere? Hvis jeg ikke har rett på noen ytelser, hva jeg gjør jeg da? Den trygden jeg har nå, rekker bare til husleie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...