Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest undrespådet
Skrevet

Hvor mye er det vanlig å gi til egne barn?

Er 10000 for mye/lite?

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Katt-ja

9

• Lillemus

8

• pekkaline

4

Skrevet

10.000,- må da holde i laaaaange baner?! Ser ikke for meg at jeg har anledning til å spa opp 10.000,- til hver av ungene i tillegg til det selskap, klær osv. koster - selv om jeg har en barnefar å dele de utgiftene med.

Skrevet

Eg gav 3000.- det samme fikk sønnen vår av mora, så han fikk 6000.- til sammen av oss (to år siden).

10 000.- høres mye ut, men men...:)

Skrevet

Tja,- det er vel så forskjellig.

Det er jo mange som får bunad, og om den er kjøpt og ikke hjemmesydd av seg selv er det jo adskillig titusener...

Husker ikke helt hva vi ga (ups, det er jo dumt, da vi jo har en til...), men tror at det i tillegg til bunad (delvis hjemmesydd) var ca. 5000...

Skrevet

Vi gav 5000 + en dyr koffert fra halvsøstra. Mora gav også 5000,-.

Gjest konfirmasjonsgjest
Skrevet

Var i konfirmasjon i helgen og foreldrene ga der et gavebrev på 500 kroner måneden til konfirmanten fyller 18 år. Det blir 19500.

Tror nok konfirmanten hadde syntes 10000 cash også var greit.

Skrevet

vårt konfirmant fikk kr 5000,- av oss. naboen har et barn og begge har høye stillinger, de gav ingenting til sitt barn. de mente festen og klærne er nok! jeg synes egentlig og at vi som foreldre gir mer en nok med klær og selskap, men lot meg overtale til å gi penger og.

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i går og konfirmanten fikk 10 000 kr av oss foreldre. Det er fordi vi har mulighet til det. Tror nok at mange på festen syntes det var veldig mye......

Gjest Wita
Skrevet

20.000 + digitalkamera for 2 år siden.

Har komfirmant i år også. Han får det samme.

sant å si
Skrevet

Ungene våre har fått 2500 fra hver av foreldrene (vi er skilt).

Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke peiling på hva som er vanlig, men synes det hørtes voldsomt ut.

Selv husker jeg fikk en fin paraply av mine foreldre da jeg ble konfirmert(!). Husker jeg ble litt skuffet, men fikk poengtert at gaver ikke var det viktigste, at de visste jeg ville få dyre gaver fra besteforeldre, og at selskapet var hovedgaven fra dem.

Ville nok også forhørt meg litt med andre om hva som var vanlig, men umiddelbart ville jeg tenkt meg størrelsesorden 3-5000.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva andre gir, men vi gav ti tusen.

filiokus81
Skrevet

Tja, jeg fikk 3000 fra mine, og var fornøyd med det.

fei1365380229
Skrevet

Vi gav en bærbar PC og den kostet 7000 kroner. Nå hadde han ikke noe stort selskap, bare den nærmeste familien som er rimelig liten så vi slapp billig unna der.

tzatziki1365380058
Skrevet

10000 er ALTFOR mye, synes jeg! Konfirmasjon er da ingen prestasjon som skal belønnes!

Vi har konfirmant om noen få år, og da blir det klær (dvs bunad) og selskap som blir gaven.

Vi har råd til å gi 10000, men det kunne altså ikke falt oss inn!

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.

''Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.''

Ikke? Kan ikke huske å ha hørt om konfirmanter som ikke får "mer" enn klær og selskap av foreldrene. Ikke at man trenger å gi avkommet 10.000,-, men en sum penger eller noe annet er da vanlig?

På den annen side har jeg jo skjønt her inne at det ikke er alle som finner det naturlig å gi eget barn dåps-/navnedagsgave heller...

AneM1365380603
Skrevet

''Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.''

Ikke? Kan ikke huske å ha hørt om konfirmanter som ikke får "mer" enn klær og selskap av foreldrene. Ikke at man trenger å gi avkommet 10.000,-, men en sum penger eller noe annet er da vanlig?

På den annen side har jeg jo skjønt her inne at det ikke er alle som finner det naturlig å gi eget barn dåps-/navnedagsgave heller...

Jeg er litt usikker på om vi kommer til å gi den eldste annet enn bunad og selskap. Bunaden kommer på 22000 kr, i tillegg til sko og sølv. Det er ikke småpenger for oss.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om vi kommer til å gi den eldste annet enn bunad og selskap. Bunaden kommer på 22000 kr, i tillegg til sko og sølv. Det er ikke småpenger for oss.

Bunad blir i en særstilling, er enig i det da.

Gjest togli
Skrevet

I min slekt er det iallefall ikke vanlig å gi verken dåpsgave eller konfirmasjonsgave til egne barn (eller dvs. klær og fest gir man jo ;-))

Igrunnen synes jeg det er helt utrolige summer konfirmanter får idag!! 10 000 kroner fra foreldrene!! I tillegg til alt det andre! Ikke rart unger idag er bortskjemte ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...