Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min slekt er det iallefall ikke vanlig å gi verken dåpsgave eller konfirmasjonsgave til egne barn (eller dvs. klær og fest gir man jo ;-))

Igrunnen synes jeg det er helt utrolige summer konfirmanter får idag!! 10 000 kroner fra foreldrene!! I tillegg til alt det andre! Ikke rart unger idag er bortskjemte ;-)

Det forekommer meg litt rart ikke å gi sine egne barn gaver ved dåp og konfirmasjon, men.... Våre fikk 1000,- på konto + sølvbestikk i dåpsgave fra oss. Det er ennå noen år til konfirmasjon, men de får gave i tillegg til selskap og klær ja.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Katt-ja

9

• Lillemus

8

• pekkaline

4

Skrevet

I min slekt er det iallefall ikke vanlig å gi verken dåpsgave eller konfirmasjonsgave til egne barn (eller dvs. klær og fest gir man jo ;-))

Igrunnen synes jeg det er helt utrolige summer konfirmanter får idag!! 10 000 kroner fra foreldrene!! I tillegg til alt det andre! Ikke rart unger idag er bortskjemte ;-)

Jeg var i en konfirmasjon hvor konfirmanten fikk 50 000 kroner av sine foreldre:-) Og de har flere barn... som skal ha det samme...

Jeg synes dette er helt enorme summer. Jeg fikk i sin tid bunad og fest (sølv til bunad var konf.gave fra bestemor), og 3000 av mine foreldre...

fei1365380229
Skrevet

Det forekommer meg litt rart ikke å gi sine egne barn gaver ved dåp og konfirmasjon, men.... Våre fikk 1000,- på konto + sølvbestikk i dåpsgave fra oss. Det er ennå noen år til konfirmasjon, men de får gave i tillegg til selskap og klær ja.

Men, det å gi en bunad er jo også penger og for de som ikke ønsker bunad eller gutter som overhhodet ikke er utvokst bør vel ikke få bunad. Da må det vel være greit å få noe annet.

Skrevet

Jeg var i en konfirmasjon hvor konfirmanten fikk 50 000 kroner av sine foreldre:-) Og de har flere barn... som skal ha det samme...

Jeg synes dette er helt enorme summer. Jeg fikk i sin tid bunad og fest (sølv til bunad var konf.gave fra bestemor), og 3000 av mine foreldre...

Jeg vil tro de hadde råd til det når de satte standarden for konf-gave til 50.000,.-! Helt sprøtt etter min mening, men...

Gjest togli
Skrevet

For meg er det ikke det minste rart fordi jeg er vant til at det er slik;)

Tror jeg må forhøre meg litt med kjente hvordan de gjør det. Må finne ut om det er vi som er helt amøber eller om vi kan fortsette i samme leia ;)

Bunad koster jo opp imot 15-20 000 kroner og er jo en fantastisk gave. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man må gi noe mer enn den gaven....

Dåp er litt annerledes, det skal jeg være enig i!

Gjest togli
Skrevet

50 000 kroner!!!! På den anne side kommer det kanskje litt an på hva pengene er ment å brukes til... Vi kommer til å betale våre ungers førerkort f.eks. Andre velger kanskje å gi en stor sum og la barna selv betale førerkort e.l.

Jeg husker jeg fikk 3600 kroner tilsammen på konfirmasjonsdagen min, men jeg fikk også endel smykker osv. Av foreldrene mine fikk jeg bunaden min og selskapet.

Dette var i 1985.

Skrevet

50 000 kroner!!!! På den anne side kommer det kanskje litt an på hva pengene er ment å brukes til... Vi kommer til å betale våre ungers førerkort f.eks. Andre velger kanskje å gi en stor sum og la barna selv betale førerkort e.l.

Jeg husker jeg fikk 3600 kroner tilsammen på konfirmasjonsdagen min, men jeg fikk også endel smykker osv. Av foreldrene mine fikk jeg bunaden min og selskapet.

Dette var i 1985.

Jeg v ar konfirmant et par år før deg og fikk 4000,- fra foreldrene mine da jeg valgte å ha bare et lite selskap med foreldre, søsken og faddere. I ettertid har jeg egentlig angret litt på det valget, men...

Tilsammen fikk jeg 6000,- tror jeg + en del smykker og noe småtterier i vennegaver. Var godt fornøyd mener jeg å huske, men det var mange som fikk mer enn meg.

Skrevet

Da jeg ble konfirmert så var det noen i klassen som fikk 30 tusen av foreldrene...... Jeg fikk 1.500kr og var fornøyd med det jeg. Ble litt sjokka over den store summen flere andre fikk jeg. Og det er jo noen år siden......

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes man skal gi det man føler man har lyst til å gi, og det man føler man har råd til å gi.

Til min konfirmasjon arvet jeg bunaden til mamma (hun skulle ha ny), også fikk jeg en diamantring til rundt 25000kr, også av foreldrene mine. Av tante og onkler fikk jeg penger, smykker, og litt andre ting.

Gjest mora2
Skrevet

Man må jo gi etter lommeboken sin..

Selv fikk jeg selskapet og bunad med sølv.

(den har jeg brukt to ganger....)

Min fetter fikk 10 000 kr, eller selskap. Han tok pengene så klart.

Skrevet

Sånn er det i vår slekt også..

Gjest togli
Skrevet

Jeg v ar konfirmant et par år før deg og fikk 4000,- fra foreldrene mine da jeg valgte å ha bare et lite selskap med foreldre, søsken og faddere. I ettertid har jeg egentlig angret litt på det valget, men...

Tilsammen fikk jeg 6000,- tror jeg + en del smykker og noe småtterier i vennegaver. Var godt fornøyd mener jeg å huske, men det var mange som fikk mer enn meg.

Jeg tror nok de fleste av vennene mine fikk mellom 3 og 6000 kroner. Gutta fikk mest. Vi jentene fikk jo masse smykker osv.:)

Gjest togli
Skrevet

Da jeg ble konfirmert så var det noen i klassen som fikk 30 tusen av foreldrene...... Jeg fikk 1.500kr og var fornøyd med det jeg. Ble litt sjokka over den store summen flere andre fikk jeg. Og det er jo noen år siden......

Herre min... Vokste du opp i Bærum? ;)

Gjest togli
Skrevet

Sånn er det i vår slekt også..

Puh..Begynte å lure på om slekta mi var litt smårare ;-)

Skrevet

Nå er jo ikke bunad bare "klær" til dagen da.. Sønnene mine , som jeg regner med vil ha dress når den tid kommer, får nok en gave fra oss i tillegg til selskapet. Om jenta vår ønsker bunad vil nok denne være gaven fra oss. Det er litt forskjell på dress eller kjole til 1-2000 kr og bunad til godt og vel 20 000,- , og den er jo forhåpentligvis en bunad som skal vare hele livet. Om guttene vil ha bunad gjelder jo selvfølgelig det samme.

Jeg fikk bunaden fra foreldrene mine til min konfirmasjon for 17 år siden (jøss!) og drømte ikke om å få noe mer. Ikke fordi de ikke hadde råd, men det falt meg ikke inn! Noe av bunadssølvet fikk jeg av gudforeldre. Dette var helt vanlig da, og jeg trodde virkelig at det ennå er det. Noe annet vil bekymre meg..

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.

Nå er det så lenge siden jeg ble konfirmert at jeg husker knapt! ;-) Men jeg tror det var slik hos oss også. Jeg kan ihvertfall ikke huske at jeg fikk noen gave utover bunad, og det var jo en flott gave som jeg har glede av fortsatt (dog etter å ha kostet på syerske til omsøm*S*)

Mener å huske jeg fikk rundt 4 000 til sammen i pengegaver, derav kr 1000 fra min eneste gjenlevende bestemor. Fra mer "fjerne" folk fikk man typisk en tier, en sånn blå en med Nansen på;-)

Skrevet

''Jeg tror ikke det er så vanlig at foreldrene gir ekstra gave til konfirmanten. Det vanligste er vel å gi bunad og bekoste selskapet.''

Ikke? Kan ikke huske å ha hørt om konfirmanter som ikke får "mer" enn klær og selskap av foreldrene. Ikke at man trenger å gi avkommet 10.000,-, men en sum penger eller noe annet er da vanlig?

På den annen side har jeg jo skjønt her inne at det ikke er alle som finner det naturlig å gi eget barn dåps-/navnedagsgave heller...

Men bunad er jo "gave", da. Kan ikke bare sammenlignes med "annet pentøy" i anledning dagen.

Gjest Wita
Skrevet

Det kommer an på hva de er tenkt til.

Hvis det skal brukes til shopping er det sykt. Er det ment at pengene skal stå på konto i mange år, synes jeg ikke det.

Skrevet

Nå er jo ikke bunad bare "klær" til dagen da.. Sønnene mine , som jeg regner med vil ha dress når den tid kommer, får nok en gave fra oss i tillegg til selskapet. Om jenta vår ønsker bunad vil nok denne være gaven fra oss. Det er litt forskjell på dress eller kjole til 1-2000 kr og bunad til godt og vel 20 000,- , og den er jo forhåpentligvis en bunad som skal vare hele livet. Om guttene vil ha bunad gjelder jo selvfølgelig det samme.

Jeg fikk bunaden fra foreldrene mine til min konfirmasjon for 17 år siden (jøss!) og drømte ikke om å få noe mer. Ikke fordi de ikke hadde råd, men det falt meg ikke inn! Noe av bunadssølvet fikk jeg av gudforeldre. Dette var helt vanlig da, og jeg trodde virkelig at det ennå er det. Noe annet vil bekymre meg..

Jeg sa i et annet svar at en bunad til 15-30.000,- blir noe annet enn en kjole til 500,- ja.

Skrevet

Men bunad er jo "gave", da. Kan ikke bare sammenlignes med "annet pentøy" i anledning dagen.

Nei og det sa jeg jo i et av svarene mine her også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...