Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest Wita
Skrevet

Det er da forskjell på å gi en bunad man har livet ut og et selskap som er et minne for livet, enn å gi 20.000 som ungen kan bruke til hva h*n måtte ønske. Og Wita gir sikkert bunad/klær og selskap i tillegg til de 20.000.

"Det er da forskjell på å gi en bunad man har livet ut og et selskap som er et minne for livet, enn å gi 20.000 som ungen kan bruke til hva h*n måtte ønske. Og Wita gir sikkert bunad/klær og selskap i tillegg til de 20.000"

– En viss forskjell

Men saken er jo at hun ikke får bruke det til hva hun måtte ønske da. Når det gjelder bunad fikk hun ikke det av oss nei, men hun arvet en som ble omsydd til henne.

Og når det gjaldt selskapet ble det gjort på aller billigste måte. Vi hadde det hjemme. Jeg laget all maten alene, dekket bordet alene, men fikk litt hjelp av slekninger til å rydde av.

Ikke dyrt i det hele tatt.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Katt-ja

9

• Lillemus

8

• pekkaline

4

Skrevet

Det er da forskjell på å gi en bunad man har livet ut og et selskap som er et minne for livet, enn å gi 20.000 som ungen kan bruke til hva h*n måtte ønske. Og Wita gir sikkert bunad/klær og selskap i tillegg til de 20.000.

Hvis man har to stykker hvor den ene vil ha bunad og den andre ikke, og den som ikke ønsker seg bunad (eller hvis det er en gutt) heller ikke har noen store andre ønsker, men ønsker seg penger,- så blir det da litt feil å gi kanskje 25.000 til den ene og 5.000 til den andre?

Det synes i alle fall jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis man har to stykker hvor den ene vil ha bunad og den andre ikke, og den som ikke ønsker seg bunad (eller hvis det er en gutt) heller ikke har noen store andre ønsker, men ønsker seg penger,- så blir det da litt feil å gi kanskje 25.000 til den ene og 5.000 til den andre?

Jeg synes det blir helt feil å la barna velge mellom bunad og penger.

Om den ene ikke ønsker bunad ville jeg ikke derfor gitt ham mer penger enn broren/søsteren.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er jeg for så vidt enig i, men så er det jo sånn at barn og ungdom ikke kan velge hva de skal få i gave. Vi har lyst til å gi barna våre bunad, og tror at de vil sette pris på det på sikt, selv om de kanskje ikke drømmer om det akkurat nå. Derfor får de det, og om de vil bruke den eller ikke, er jo da helt opp til dem.

Gutter kan også ha bunad, forresten :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er jeg for så vidt enig i, men så er det jo sånn at barn og ungdom ikke kan velge hva de skal få i gave. Vi har lyst til å gi barna våre bunad, og tror at de vil sette pris på det på sikt, selv om de kanskje ikke drømmer om det akkurat nå. Derfor får de det, og om de vil bruke den eller ikke, er jo da helt opp til dem.

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å la barna velge mellom bunad og penger.

Om den ene ikke ønsker bunad ville jeg ikke derfor gitt ham mer penger enn broren/søsteren.

''Om den ene ikke ønsker bunad ville jeg ikke derfor gitt ham mer penger enn broren/søsteren.''

Det finnes mange som bare gir bunad og ikke noe i tillegg. Da skulle i din setting de andre søsknene ikke få noen gave i det hele tatt?

Skrevet

Det er rimelig meningsløst å gi gutter i konfirmasjonsalder bunad... For det første er de veeeldig sjelden utvokst nok,- og for det andre er det ikke mange som synes det er særlig kult på en hel del år,- om i det hele tatt. Jenter vil jo som oftest gjerne ha bunad har jeg inntrykk av.

Gjest Elextra
Skrevet

''Om den ene ikke ønsker bunad ville jeg ikke derfor gitt ham mer penger enn broren/søsteren.''

Det finnes mange som bare gir bunad og ikke noe i tillegg. Da skulle i din setting de andre søsknene ikke få noen gave i det hele tatt?

Hm, intrikat... ;)

Ville i hvertfall ikke gitt den som ikke ønsket bunad noe av tilsvarende verdi. En bunad har dessuten ikke en verdi på flere titalls tusen kroner for en konfirmant, i hvertfall for de færreste. Ville ikke sett på det som en gave på linje med penger eller andre gaver, med mindre bunad var noe konfirmanten virkelig ønsket seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er rimelig meningsløst å gi gutter i konfirmasjonsalder bunad... For det første er de veeeldig sjelden utvokst nok,- og for det andre er det ikke mange som synes det er særlig kult på en hel del år,- om i det hele tatt. Jenter vil jo som oftest gjerne ha bunad har jeg inntrykk av.

''Jenter vil jo som oftest gjerne ha bunad har jeg inntrykk av.''

Hadde foreldrene mine ønsket å gi meg bunad til konfirmasjonen, og kanskje regnet det som en gave tilsvarende bunadens pris, ville jeg nok blitt temmelig skuffet og sint. Jeg ønsket overhodet ikke bunad på det tidspunkt, og fikk det heller ikke.

Skrevet

Hadde foreldrene mine ønsket å gi meg bunad til konfirmasjonen, og kanskje regnet det som en gave tilsvarende bunadens pris, ville jeg nok blitt temmelig skuffet og sint. Jeg ønsket overhodet ikke bunad på det tidspunkt, og fikk det heller ikke.

Jeg ønsket meg heller ikke bunad (og fikk ikke heller),- men det er blitt såpass populært nå at det er mange jenter som virkelig ønsker seg det, har jeg inntrykk av...

Min datter ønsket seg - og fikk bunad,- i tillegg til en annen gave/penger verdt ca. 5000 tror jeg. Gutten som skal konfirmeres senere regner jeg med å gi en hel del større gave enn 5000... Og det tror jeg datteren synes er rettferdig.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ønsket meg heller ikke bunad (og fikk ikke heller),- men det er blitt såpass populært nå at det er mange jenter som virkelig ønsker seg det, har jeg inntrykk av...

Min datter ønsket seg - og fikk bunad,- i tillegg til en annen gave/penger verdt ca. 5000 tror jeg. Gutten som skal konfirmeres senere regner jeg med å gi en hel del større gave enn 5000... Og det tror jeg datteren synes er rettferdig.

Ja, det blir jo ganske forskjellig om konfirmanten ønsker seg bunad selv eller om h*n får den prakket på seg av mor og far.

Gjest Wita
Skrevet

Det ønsket ikke jeg heller, men fikk det likevel og er kjempeglad for at de tok avgjørelsen for meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Det ønsket ikke jeg heller, men fikk det likevel og er kjempeglad for at de tok avgjørelsen for meg.

Ok, antakelig forskjeller her, jeg fikk ikke, og tror ikke jeg ville vært veldig glad i ettertid om jeg hadde fått en heller. I hvertfall ikke før jeg ble ordentlig voksen - nærmere 15 år senere.

Skrevet

Ok, antakelig forskjeller her, jeg fikk ikke, og tror ikke jeg ville vært veldig glad i ettertid om jeg hadde fått en heller. I hvertfall ikke før jeg ble ordentlig voksen - nærmere 15 år senere.

Samme her,- ønsket meg ikke bunad før 25 år etter konfirmasjonen,- jeg synes det er litt sært å "prakke" en bunad på noen som virkelig ikke vil ha, bare fordi "det har man i vår familie"...

Jeg skaffet meg bunad selv da jeg begynte å få sansen for det ved ca. 40-års alder.

Gjest Wita
Skrevet

Hm, intrikat... ;)

Ville i hvertfall ikke gitt den som ikke ønsket bunad noe av tilsvarende verdi. En bunad har dessuten ikke en verdi på flere titalls tusen kroner for en konfirmant, i hvertfall for de færreste. Ville ikke sett på det som en gave på linje med penger eller andre gaver, med mindre bunad var noe konfirmanten virkelig ønsket seg.

Bunad synes jeg er den flotteste gaven man kan gi.

I min tid var det ikke så stor stas og få bunad, men jeg er jammen glad jeg ble påprakket en bunad likevel.

I dag vil jo alle jenter ha bunad.

Gjest Wita
Skrevet

Min datter er kjempestolt av sin.

Skrevet

Samme med meg, jeg fikk bunad litt sånn "mot min vilje". Og det skal datteren min få også, hun sier selv at hun ikke har så VELDIG lyst på, men at hun har hørt så mange voksne damer sukker over at de sa Neitakk til bunad til konfirmasjonen, så det vil hun i hvert fall ikke gjøre!

mvh

Gjest Elextra
Skrevet

Bunad synes jeg er den flotteste gaven man kan gi.

I min tid var det ikke så stor stas og få bunad, men jeg er jammen glad jeg ble påprakket en bunad likevel.

I dag vil jo alle jenter ha bunad.

Mange ønsker seg bunad, men langt fra alle.

Tror ikke man objektivt sett kan si det er den flotteste gaven man kan gi :).

Gjest Wita
Skrevet

Samme her,- ønsket meg ikke bunad før 25 år etter konfirmasjonen,- jeg synes det er litt sært å "prakke" en bunad på noen som virkelig ikke vil ha, bare fordi "det har man i vår familie"...

Jeg skaffet meg bunad selv da jeg begynte å få sansen for det ved ca. 40-års alder.

Mulig det er sært, men jeg er veldig glad for det da:)

Gjest Elextra
Skrevet

Min datter er kjempestolt av sin.

ok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...