Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior, 10 år skal nå i samråd emd fastlegen ha en fullstendig melkefri diett i tre uker pga mye trøbbel med magen.

Jeg har funnet en del ertatningsprodukter, bl. a soyamelk og havremelk. Men det er værre med ost, soyaosten smaker direkte grusomt. Prøvde å ha det på pizza men det var ikke vellykket, osten trakk seg ned i fyllet og bunnen og det ble uspiselig.

Er det noen som har gode tips til erstningsprodukter som smaker godt og som kan brukes til ostesmøørbrød,pizza osv.? Andre produkttips tas også i mot med takk.

Gjest bruk rismelk
Skrevet

Jeg har hørt at gutter helst skal ha rismelk fremfor soyamelk men jeg vet ikke helt hvorfor. Min sønn tåler heller ikke vanlig melk.

Skrevet

Jeg lest en del der, men er litt mer ute etter hvilke erfaringer de forskjellige har gjort med hensyn til ulike produkter uten melk.

Skrevet

Jeg lest en del der, men er litt mer ute etter hvilke erfaringer de forskjellige har gjort med hensyn til ulike produkter uten melk.

OK, jeg kan dessverre ikke bidra med det.

Gjest kutt ut de gratinerte rettene
Skrevet

Min niese går på melkefri diett. De har erfart at de må legge om menyen / kostholdet, og ikke bare lage melkefrie varianter av de samme rettene som de spiste før. Som du selv sier, blir melkefri ost osv som regel dårlige substitutter.

Så gratinerte retter (med smeltet ost) bør erstattes med helt andre retter (grønnsaker, kjøtt, fisk..) De fleste middagsretter innheolder jo _ikke_ ost, og så lenge ha ikke er hyperallergisk, gjør det vel ingenting om buljong / krydderblandinger osv inneholder spor av melk?

Etter en stund, har dere sikkert funnet mange gode retter, og savner ikke pizza, lasagne og ostesmørbrød lenger.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg har hørt at gutter helst skal ha rismelk fremfor soyamelk men jeg vet ikke helt hvorfor. Min sønn tåler heller ikke vanlig melk.

Tipper du har rett i det at gutter helst skal ha rismelk. Det er østrogenhermende stoffer i soya, som blant annet gjør at den blir brukt mye i fhd til plager ved overgangsalder. Og guttebarna blir utsatt for så mange kjemiske hormonhermere som det er, så man bør vel unngå det man kan.

Gjest Elextra
Skrevet

Husk at det eneste man egentlig trenger fra melk er kalk. Derfor ikke behov for soyamelk, havremelk og lignende, med mindre gutten ønsker å drikke det.

Vi hadde en gutt med melkeallergi, og fant masse produkter hvor melken var erstattet av annet, f.eks. pølser, kjøttkaker, leverpostei, diverse pålegg.

Det finnes jo faktisk melkefri "ost", blant annet som revet "ost", men denne er ikke særlig god, så har få råd når det gjelder direkte erstatning for ost - tror du bør tenke helt andre veier.

Vafler og pannekaker med rismelk ble ok, men ikke fullt så gode som med melk.

Skrevet

Husk at det eneste man egentlig trenger fra melk er kalk. Derfor ikke behov for soyamelk, havremelk og lignende, med mindre gutten ønsker å drikke det.

Vi hadde en gutt med melkeallergi, og fant masse produkter hvor melken var erstattet av annet, f.eks. pølser, kjøttkaker, leverpostei, diverse pålegg.

Det finnes jo faktisk melkefri "ost", blant annet som revet "ost", men denne er ikke særlig god, så har få råd når det gjelder direkte erstatning for ost - tror du bør tenke helt andre veier.

Jeg lagde en gang vafler på havremelk med vaniljesmak og ungene elsket dem! Og mine unger er _kresne_...

Mrs. Wallace
Skrevet

Er det bare kumelk han skal holde seg unna, eller er det all slags melk fra dyr? For i førstnevnte tilfelle kan kanskje bøffelmozzarella være et alternativ?

Skrevet

Er det bare kumelk han skal holde seg unna, eller er det all slags melk fra dyr? For i førstnevnte tilfelle kan kanskje bøffelmozzarella være et alternativ?

Jeg tror det var bare kumelk, men det glemte jeg å spørre legen om. Hvor får man tak i bøffelmozarella?

Skrevet

Hva med geitemelk?

Geitemelk er jeg faktisk ikke sikker på, men takk for tipset.

Skrevet

Takk for tipset.

Skrevet

Takk for gode tips.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tror det var bare kumelk, men det glemte jeg å spørre legen om. Hvor får man tak i bøffelmozarella?

Det får man i såkalte velassorterte dagligvarebutikker. Type Ultra, Meny (noen, i hvert fall) og på Smart Club.

Men du bør jo selvsagt sjekke med legen før du evt eksperimenterer med bøffel- og/eller andre dyrs melk. :o)

Lykke til med den melkefrie tilværelsen.

jubalong70
Skrevet

Sørlandschips kan brukes i stedet for ost :)

Du kan også sjekke ut sidene til proteinintoleranseforeningen;

www.pif.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...