Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Her er det vanlig at barna har en dag hvor de plukker søppel i området rundt skolen. Dette er jo vel og bra, men er det ikke litt drøyt at det er barna som skal plukke opp etter ungdommer og voksne. Sneiper for eksempel, skal virkelig barna trenge å plukke opp etter de som kaster sneiper overalt? Er søppelaksjoner en slags prevantiv greie hvor barna skal avskrekkes fra å forsøple når de blir større? Jo mer jeg tenker på det, jo mindre rett synes jeg det er at barna skal gjøre dette! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra. Og jeg tror faktisk at slikt kan være litt prevantivt. Så jeg synes faktisk at det er helt greit. Men hvordan reagerer barna da? Jeg husker ikke dette som noe ille da jeg var lita. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra. Og jeg tror faktisk at slikt kan være litt prevantivt. Så jeg synes faktisk at det er helt greit. Men hvordan reagerer barna da? Jeg husker ikke dette som noe ille da jeg var lita. Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 En hel dag høres voldsomt ut, men å sette av et par timer til å plukke søppel synes jeg absolutt har noe for seg. Tror det kan virke preventivt på barn og unge som ikke tenker over at noen faktisk må plukke opp søpla de sprer. Hvorvidt barna selv faktisk har kastet all den aktuelle søpla er irrelevant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? Jeg legger ihvertfall ned mange timer hver vår (og høst) med å plukke søppel etter andre. Ikke i form av lønnet arbeidstid, men som frivillighet på etttermiddags- og kveldstid. Vi tar alltid ungene våre med på disse dugnadene, nettopp fordi det er viktig lærdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 En hel dag høres voldsomt ut, men å sette av et par timer til å plukke søppel synes jeg absolutt har noe for seg. Tror det kan virke preventivt på barn og unge som ikke tenker over at noen faktisk må plukke opp søpla de sprer. Hvorvidt barna selv faktisk har kastet all den aktuelle søpla er irrelevant. Jeg tenker at det kanskje er voksne og ungdommen som bør bevisstgjøres litt her. De har vel og vært barn en gang og plukket søppel, men allikevel sprer de skitten sin i gatene. Hvor prevantivt har det egentlig vært? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg legger ihvertfall ned mange timer hver vår (og høst) med å plukke søppel etter andre. Ikke i form av lønnet arbeidstid, men som frivillighet på etttermiddags- og kveldstid. Vi tar alltid ungene våre med på disse dugnadene, nettopp fordi det er viktig lærdom. Ja, det høres mer riktig ut - voksne og barn tar ansvar og initiativ sammen:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg tenker at det kanskje er voksne og ungdommen som bør bevisstgjøres litt her. De har vel og vært barn en gang og plukket søppel, men allikevel sprer de skitten sin i gatene. Hvor prevantivt har det egentlig vært? Jeg har inntrykk av at det kastes langt mindre søppel på gaten nå enn det gjorde for 10-20 år siden. Så en større bevisstgjøring har utvilsomt skjedd, selv om jeg ikke skal fordele æren for det her. Det er ikke godt å si hvem som kaster søppelet og hvor vidt noen har forsøkt å bevisstgjøre dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joppeline Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Barna plukker vel opp etter ungdommer, voksne OG barn? Jeg er voksen, og vi plukker opp søppel på fortauet utenfor vårt hus ukentlig (uansett om det er barn eller voksne som har slengt noe der). Syns det er fint at skolene har slike aksjoner, og husker det som gøy selv (vi håpet alltid å finne penger, smykker og andre små skatter. Husker jeg fant en nøkkelring en gang som læreren sa jeg kunne få, stor stas). Jeg syns det er riktig at barn og voksne (og ikke imnst ungdom) kan sette av noen timer med dugnadsarbeid innimellom, og søppelplukking er jo noe barn kan gjøre. Tror også det er ment å virke preventivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? Vi skal ha dugnad i gata vår i morgen, og da er både barn og voksne med (og noen ungdommer, men vi har ikek så mange ungdommer i gata). En av oppgavene er søppelrydding, og vi rydder søppel bort til skolegården. Skolegården har elevene ansvar for, og de er flinke - deler opp skolegården i ulike soner, ser hvert trinn har sitt ansvarsområde. Har ikke opplevd negative kommentarer om dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg synes det må være et flott tiltak om de får ordentlig utstyr, innkludert skikkelige hansker. Så kan de riste på hodet over hvor ekkelt dette er og hvor dumt det er å slenge fra seg søppel. Og det er jo faktisk slik at det man slenger fra seg må noen andre plukke opp. Utmerket læring. Hvis flere fikk slike oppgaver iblant fra de var barn, ville det kanskje ikke blitt så grisete mange steder innkludert høgskoler og universitet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg tenker at det kanskje er voksne og ungdommen som bør bevisstgjøres litt her. De har vel og vært barn en gang og plukket søppel, men allikevel sprer de skitten sin i gatene. Hvor prevantivt har det egentlig vært? Det er mye lettere å oppdra barn enn voksne. Ungdom og voksne som ikke har lært seg folkeskikk kan nok bare oppdras med bøter. Dessuten er det greit å gi litt motvekt til holdningen om at jeg plukker aldri opp etter noe andre. Hvor frustrerte kan vi ikke bli på hjemmeplan når ungene erklærer at jeg tar bare kniven og gaffelen i oppvaskmaskinen. For skjeen er det ikke jeg som har brukt! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg har inntrykk av at det kastes langt mindre søppel på gaten nå enn det gjorde for 10-20 år siden. Så en større bevisstgjøring har utvilsomt skjedd, selv om jeg ikke skal fordele æren for det her. Det er ikke godt å si hvem som kaster søppelet og hvor vidt noen har forsøkt å bevisstgjøre dem. Når jeg går i sentrumsgatene tenker jeg at hver tyggegummiklyse på bakken representerer en idiot. Enten spiser folk mer tyggegummi enn før eller så er folk blitt sløvere.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ja, det høres mer riktig ut - voksne og barn tar ansvar og initiativ sammen:) Men lærerne er jo sammen med barna i å ta ansvar for søppelplukkingen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ja grøss og gru, jeg syns det er helt forferdelig at barn skal måtte gjøre en innsats for at det skal bli rent og pent i nærmiljøet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Når jeg går i sentrumsgatene tenker jeg at hver tyggegummiklyse på bakken representerer en idiot. Enten spiser folk mer tyggegummi enn før eller så er folk blitt sløvere.... mvh Enig, når det gjelder tyggegummier later det til å ha blitt verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg er enig med deg. Jeg synes ikke ungene skal trenge å plukke søppel - det kan de voksne gjøre. Og skal ungene gjøre det, så burde de iallefall få skikkelig med hansker og sånt. *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Synes ikke at barn skal plukke søppel, vi har vært med og plukket selv noen ganger (dugnad), og jeg synes faktisk ikke brukte kondomer og sprøytespisser, som vi fant en del av, er noe barn skal trenge å plukke opp. Selv med alt mulig av ekstrautstyr. I trygge områder - hvis de finnes - er det greiere. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barn skal tvinges til å gjøre noe vi voksne gjør med største U-vilje selv. Det finnes andre måter å lære samfunnsansvar på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Synes ikke at barn skal plukke søppel, vi har vært med og plukket selv noen ganger (dugnad), og jeg synes faktisk ikke brukte kondomer og sprøytespisser, som vi fant en del av, er noe barn skal trenge å plukke opp. Selv med alt mulig av ekstrautstyr. I trygge områder - hvis de finnes - er det greiere. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barn skal tvinges til å gjøre noe vi voksne gjør med største U-vilje selv. Det finnes andre måter å lære samfunnsansvar på! Spørs som du sier helt hvordan skolen ligger, hos oss er lite "gjennomgangstrafikk" ved skolen, og det er stort sett foreldre og barn som ferdes rett rundt skolen. Brorparten av søpla kan således antas å komme fra disse gruppene. Da synes jeg det er fin læring og bevisstgjøring for barna å være med på å plukke opp søppelet. Ikke at barna skal holde det søppelfritt hele året, men de kan gjerne delta på et par timers dugnad på våren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er nok ganske vanlig overalt det. De bruker nok ikke en hel dag på skolens område, men de plukker opp uansett hvem som har kastet søppelet. Jeg tror det er preventivt at de gjør det, og de har ikke vondt av det heller. Hansker er en fin ting. Hjemme på bygda har vi også søppelryddedag, og den ser ungene frem til. Det gjelder nok å gjøre litt utav det også. Vi baker kake, kjøper inn is og har brus og kaffe til når all jobben er gjort. Barna leker sammen. Det er ikke hverdags at de er samlet så mange. Stor stas, og masse humor rundt kaffekoppen også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.