Gjest mandolina Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Ikke en eneste gang har noen av mine fire barn klaget over søppelplukkedag på skolen, de så det nesten som en fridag, fri fra skole og så de fikk boller og brus. Barn har iie vondt av å lære å plukke søppel, og så er de ute i det fine været. Det er en selvfølge at de bruker plasthansker eller klype når de plukker opp søppelet. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg ser ikke problemet. Synes det er bra at unger blir dratt med på slike "dritt-jobber". Både for å se hvor mye fælt som kastes, men også for å hjelpe til med å rydde, slik at det blir koselig for alle, og for å rett og slett måtte gjøre noe de ikke akkurat synes er det morsomste de vet. HVem har dødd av å gjøre en jobb, liksom!? Men når det gjelder sprøytespisser og kondomer, kan jeg skjønne problemstillingen, men ikke mer enn at jeg lar barna mine være med på dugnad. De har jo selvfølgelig hansker på seg! :-) JA til dugnad!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? Vel, lærerene er sikkert med på søppelplukkinga!? Det er vi selvfølgelig i ved min skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? Her i boligområdet vårt har vi en stor dugnadsdag hver vår hvor vi plukker søppel og feier gater, så her er det i hvert fall ikke bare barn som gjør sånt. Men jeg synes det er et veldig ålreit tiltak å la skolebarna rydde litt utendørs. De lærer at omgivelsene våre er alles ansvar og at noen må plukke opp søppelet som kastes. Dessuten er det sikkert helt greit for de fleste å få noen timers avveksling fra klasseromsundervisning i vårvarmen. Husker vi syntes det var litt stas da jeg gikk på skolen, i hvert fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg mener ikke egentlig å si at ungene har vondt av plukkingen, bare at jeg synes det er noe urett i at unger skal plukke opp sneiper og dritt etter voksne - voksne som IKKE er ute og plukker søppel (bortsett fra de som er lærere og dugnadsdeltagere). Det er jo tross alt ansatt egne folk av kommunen for å ta "de voksnes del av opp-plukkingen." - søppelplukkerne. Oppbyggelig og preventivt eller ei - barn skulle slippe å plukke sneiper, kondomer, snusdoser og møkk etter voksne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det handler jo ikke først og fremst om hvem som har skylden for søppelet, men at hver gruppe tar et tak om våren for å få "sitt" fellesområde pent og ryddig. 17. mai får mange skolegårder og skole-nærområder "besøk" av folk som bare ser dette området denne ene gangen i året, fordi det foregår ting der som nesten alle i nærmiljøet, ikke bare de med skolebarn, ønsker å være med på. Derfor går de som ferdes der til daglig - altså ansatte og elever på skolen - ut og rydder opp. Tilsvarende plukker jeg alltid godteripapir langs snarveien til skolen som går gjennom boligsameiet vårt, når vi har dugnad. Jeg ringer ikke rektor og ber ham sende over noen elever for å ta det. Hvis man kjører beinhardt på at "synderne" skal ordne opp etter seg selv, kommer man ikke langt når det gjelder slik rydding. Hvor mye det påvirker på lang sikt, vet jeg ikke, men jeg tror ingen tar skade av å være med på å holde det rimelig pent i sitt eget nærområde. Mange skoler har triste forhold som elevene _ikke_ kan gjøre noe med, så det er fint at de kan forbedre _noe_ med egen innsats. Rope på stat og kommune lærer de tidsnok når det gjelder større ting. Er området belemret med farlige forhold som sprøytespisser, må man selvsagt ta hensyn til det. De skolebarna jeg kjenner, ser på disse timene som "fri" i forhold til undervisning. Jeg tror de gjør mye i løpet av skoleåret som er mindre meningsfullt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rene-pene-gater-til-17.mai? Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det handler jo ikke først og fremst om hvem som har skylden for søppelet, men at hver gruppe tar et tak om våren for å få "sitt" fellesområde pent og ryddig. 17. mai får mange skolegårder og skole-nærområder "besøk" av folk som bare ser dette området denne ene gangen i året, fordi det foregår ting der som nesten alle i nærmiljøet, ikke bare de med skolebarn, ønsker å være med på. Derfor går de som ferdes der til daglig - altså ansatte og elever på skolen - ut og rydder opp. Tilsvarende plukker jeg alltid godteripapir langs snarveien til skolen som går gjennom boligsameiet vårt, når vi har dugnad. Jeg ringer ikke rektor og ber ham sende over noen elever for å ta det. Hvis man kjører beinhardt på at "synderne" skal ordne opp etter seg selv, kommer man ikke langt når det gjelder slik rydding. Hvor mye det påvirker på lang sikt, vet jeg ikke, men jeg tror ingen tar skade av å være med på å holde det rimelig pent i sitt eget nærområde. Mange skoler har triste forhold som elevene _ikke_ kan gjøre noe med, så det er fint at de kan forbedre _noe_ med egen innsats. Rope på stat og kommune lærer de tidsnok når det gjelder større ting. Er området belemret med farlige forhold som sprøytespisser, må man selvsagt ta hensyn til det. De skolebarna jeg kjenner, ser på disse timene som "fri" i forhold til undervisning. Jeg tror de gjør mye i løpet av skoleåret som er mindre meningsfullt. Nei, det handler ikke om skyld. Men det er jo ikke slik i realiteten at hver gruppe tar sin del av ansvaret, og når da barna blir den siste gruppen som tar slike dugnader, så er det ikke helt rett, synes jeg da. Kan man kjøpe de voksne gruppene fri med å ansette søppelpl$ukkere og å vaske gatene med vaskebil, så kan man kjøpe barna fri også. Eventuelt; skal barna på skolen, skal jammen ta de voksne i bedrifter også! Men klart, at noen har nabolagsdugnad er jo flott, og da ser man jo at de voksne og deltar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Alle må bidra... men kan ikke si at jeg ser at voksne tar en jobbdag hvor de plukker søppel. Dette er vel bare noe elever gjør? Vet at flere er med på dugnadsjobb som er å plukke søppel. Og det er voksne mennesker. (Turnforeningen til snuppa tar på seg slike dugnadsjobber.) Eller andre dugnadsjobber som heller ikke er så artige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Dersom det er et fast røykested for lærerene, så er jeg enig i at de selv kan ta ansvar for å plukke opp etter seg der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 På vår skole plukker 4. klasse søppel rundt trikkeholdeplassen ved skolen. Sønnen var stolt over å kunne fortelle at de hadde plukket 50 kilo søppel!!! Etterpå har de vært på besøk på renholdsverket. Der fikk de hvert sitt miljø-Donald-blad. Jeg mener dette var et fint opplegg. Noe jeg liker mindre er de som kaster søppel i hagen vår. Før jeg dro på jobb så jeg en velfylt hundebæsjpose ved veien. Det er virkelig GRISERI. Jeg har ikke plukket den opp enda, for jeg håper at den som "glemte" den og plukker den opp på neste runde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 På vår skole plukker 4. klasse søppel rundt trikkeholdeplassen ved skolen. Sønnen var stolt over å kunne fortelle at de hadde plukket 50 kilo søppel!!! Etterpå har de vært på besøk på renholdsverket. Der fikk de hvert sitt miljø-Donald-blad. Jeg mener dette var et fint opplegg. Noe jeg liker mindre er de som kaster søppel i hagen vår. Før jeg dro på jobb så jeg en velfylt hundebæsjpose ved veien. Det er virkelig GRISERI. Jeg har ikke plukket den opp enda, for jeg håper at den som "glemte" den og plukker den opp på neste runde. Den "moderne" løsningen med å pakke avføringen inn i holdbar plast for _deretter_ å kaste den fra seg, er virkelig genial... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Barna plukker vel opp etter ungdommer, voksne OG barn? Jeg er voksen, og vi plukker opp søppel på fortauet utenfor vårt hus ukentlig (uansett om det er barn eller voksne som har slengt noe der). Syns det er fint at skolene har slike aksjoner, og husker det som gøy selv (vi håpet alltid å finne penger, smykker og andre små skatter. Husker jeg fant en nøkkelring en gang som læreren sa jeg kunne få, stor stas). Jeg syns det er riktig at barn og voksne (og ikke imnst ungdom) kan sette av noen timer med dugnadsarbeid innimellom, og søppelplukking er jo noe barn kan gjøre. Tror også det er ment å virke preventivt. Vi bor 400 meter fra nærmeste barneskole. Mellom oss og skolen ligger det en Kiwi. Det ligger en strøm av søppel fra Kiwi og oppover veien. Det tynnes ut jo lenger unna Kiwi man kommer. Om sommeren (når skolen er stengt) er det nærmest søppelfritt. Typen søppel er det jeg kaller typisk "barnesøppel": godteripapir, bolleposepapir, saftkartonger, ispapir, etc- aldri tomme røykpakker e.l. Jeg samler daglig søppel som blir kastet over hagegjerdet mitt. Ingenting i helgene. Vi har en søppelkasse som står helt oppe ved veien - ved siden av fortauet - ikke omvei en gang. Ser ikke ut til at noen gidder å bruke denne. Om jeg synes det er OK at unge lærer å plukke søppel???? YES!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edderCop Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Selvfølgelig har det en prevantiv virkning. Barn i dag har også godt av å lære seg god, gammel dugnadsånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det handler jo ikke først og fremst om hvem som har skylden for søppelet, men at hver gruppe tar et tak om våren for å få "sitt" fellesområde pent og ryddig. 17. mai får mange skolegårder og skole-nærområder "besøk" av folk som bare ser dette området denne ene gangen i året, fordi det foregår ting der som nesten alle i nærmiljøet, ikke bare de med skolebarn, ønsker å være med på. Derfor går de som ferdes der til daglig - altså ansatte og elever på skolen - ut og rydder opp. Tilsvarende plukker jeg alltid godteripapir langs snarveien til skolen som går gjennom boligsameiet vårt, når vi har dugnad. Jeg ringer ikke rektor og ber ham sende over noen elever for å ta det. Hvis man kjører beinhardt på at "synderne" skal ordne opp etter seg selv, kommer man ikke langt når det gjelder slik rydding. Hvor mye det påvirker på lang sikt, vet jeg ikke, men jeg tror ingen tar skade av å være med på å holde det rimelig pent i sitt eget nærområde. Mange skoler har triste forhold som elevene _ikke_ kan gjøre noe med, så det er fint at de kan forbedre _noe_ med egen innsats. Rope på stat og kommune lærer de tidsnok når det gjelder større ting. Er området belemret med farlige forhold som sprøytespisser, må man selvsagt ta hensyn til det. De skolebarna jeg kjenner, ser på disse timene som "fri" i forhold til undervisning. Jeg tror de gjør mye i løpet av skoleåret som er mindre meningsfullt. Enig med deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Her i boligområdet vårt har vi en stor dugnadsdag hver vår hvor vi plukker søppel og feier gater, så her er det i hvert fall ikke bare barn som gjør sånt. Men jeg synes det er et veldig ålreit tiltak å la skolebarna rydde litt utendørs. De lærer at omgivelsene våre er alles ansvar og at noen må plukke opp søppelet som kastes. Dessuten er det sikkert helt greit for de fleste å få noen timers avveksling fra klasseromsundervisning i vårvarmen. Husker vi syntes det var litt stas da jeg gikk på skolen, i hvert fall. ''Husker vi syntes det var litt stas da jeg gikk på skolen, i hvert fall.'' Det husker jeg også! :-) Det var jo nesten som å ha fritime. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nei, det handler ikke om skyld. Men det er jo ikke slik i realiteten at hver gruppe tar sin del av ansvaret, og når da barna blir den siste gruppen som tar slike dugnader, så er det ikke helt rett, synes jeg da. Kan man kjøpe de voksne gruppene fri med å ansette søppelpl$ukkere og å vaske gatene med vaskebil, så kan man kjøpe barna fri også. Eventuelt; skal barna på skolen, skal jammen ta de voksne i bedrifter også! Men klart, at noen har nabolagsdugnad er jo flott, og da ser man jo at de voksne og deltar. Helt uenig med deg, tror du undervurderer helt den preventive virkningen rydding har på barna. Tror også det oppfattes meningsfylt, som Laban sier langt mer meningsfylt enn mye som annet som skjer i skoletiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det handler jo ikke først og fremst om hvem som har skylden for søppelet, men at hver gruppe tar et tak om våren for å få "sitt" fellesområde pent og ryddig. 17. mai får mange skolegårder og skole-nærområder "besøk" av folk som bare ser dette området denne ene gangen i året, fordi det foregår ting der som nesten alle i nærmiljøet, ikke bare de med skolebarn, ønsker å være med på. Derfor går de som ferdes der til daglig - altså ansatte og elever på skolen - ut og rydder opp. Tilsvarende plukker jeg alltid godteripapir langs snarveien til skolen som går gjennom boligsameiet vårt, når vi har dugnad. Jeg ringer ikke rektor og ber ham sende over noen elever for å ta det. Hvis man kjører beinhardt på at "synderne" skal ordne opp etter seg selv, kommer man ikke langt når det gjelder slik rydding. Hvor mye det påvirker på lang sikt, vet jeg ikke, men jeg tror ingen tar skade av å være med på å holde det rimelig pent i sitt eget nærområde. Mange skoler har triste forhold som elevene _ikke_ kan gjøre noe med, så det er fint at de kan forbedre _noe_ med egen innsats. Rope på stat og kommune lærer de tidsnok når det gjelder større ting. Er området belemret med farlige forhold som sprøytespisser, må man selvsagt ta hensyn til det. De skolebarna jeg kjenner, ser på disse timene som "fri" i forhold til undervisning. Jeg tror de gjør mye i løpet av skoleåret som er mindre meningsfullt. Veldig enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nei, la ungene lære seg å jobbe litt, de har ikke vondt av det. Og stinkende sigarett sneiper får dem kanskje til å få avsmak på røyk i samme slengen? ;0) De jobber i lag, og jeg tror de koser seg med det ansvaret de får. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Rusken er bra og gøy! Det synes jeg og det synes mine unger på 6 og 9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.