Gå til innhold

Har du et tips til øvelser for nakken?

Gjest vondt i nakken min

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i nakken min

er til tider plaget med nakken. Tror det er stressnakke. Har vondt i muskler også, armer og skuldre. Mest plagsomt er nakkevondt. Finnes noen gode øvelser for dette?

Har gått hos fysio/manuell terapi uten noen nevneverdig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du prøvd behandling hos naprapat? De er eksperter på muskler og skjelett og absolutt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Kopierer et svar jeg la inn før en gang:

Joa, de er ganske enkle, men jeg vet ikke om jeg klarer å forklare helt ;-)

1. Ligge på ryggen med hodet på en pute. Bøye hodet bakover med nakkeknuten som "omdreiningspunkt", altså ikke presse hodet rett ned i puta, men blye bakover som om du skal se bakover.

2. Ligge på ryggen, presse hodet rett ned i puta som om man skulle løfte skulderpartiet litt opp fra underlaget.

3. Ligge på ryggen, løfte og vri hodet sånn at haken kommer ned mot brystet og samtidig over til den ene siden... Kjenn med hånden på halsmusklene at du bruker de som går på skrå opp mot øret. Først noen ganger til den ene så til den andre siden.

4. Ligg på ryggen, press haken ned mot brystet, løft så hodet noen mm opp fra underlaget.

5. Sitt med albuene på knærne, la hodet henge forover, slipp godt ned. Så løfter/vrir du hodet litt som om du skal se forover. Slipp godt ned og slapp av mellom hver gang.

Dette var de jeg gjør når jeg har fått eller kjenner at jeg holder på å få spenningshodepine. Vet ikke om det var så enkelt å skjønne uten å bli vist :-) En annen ting jeg passer på hvis jeg er på jobb og ikke kan legge meg og gjøre øvelser når jeg kjenner at det kommer er å gjøre grimaser, rulle tunga ut i kinnene, presse tunga opp i ganen, bevege på kjevene, rulle med og slippe ned skuldrene, og gjøre øvelse nr 5 (den kan man gjøre ganske greit uten å vekke oppsikt ;-) Stooore grimaser og tungebevegelser kan man jo gjøre på wc ;-) og det er faktisk mulig å kjenne at det å bevege ansiktsmusklene og tunga gjør noe med spenningene i nakken...

Håper du får noe ut av dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...