Gå til innhold

bake - bakke, tiger - tigger osv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes mange "par", men noen ganger hører de til forskjellig ordklasse, f.eks. måte / måtte - vet ikke om du er interessert i dem:

vil - vill

ful - full, evt. fult - fullt

måte - måtte

slipe - slippe

mate - matte

kloke - klokke

file - fille

bane - banne

dike - dikke

nise - nisse

rus - russ (ikke at det er så forskjellig)

møl - møll

dyse - dysse

mase - masse

pile - pille

...tror jeg gir meg der

Det finnes mange "par", men noen ganger hører de til forskjellig ordklasse, f.eks. måte / måtte - vet ikke om du er interessert i dem:

vil - vill

måte - måtte

slipe - slippe

mate - matte

kloke - klokke

file - fille

bane - banne

dike - dikke

nise - nisse

møl - møll

dyse - dysse

mase - masse

pile - pille

...tror jeg gir meg der

Hahaha:-) Morsomt!

vil - vill

måte - måtte

slipe - slippe

mate - matte

kloke - klokke

file - fille

bane - banne

dike - dikke

nise - nisse

møl - møll

dyse - dysse

mase - masse

pile - pille

...tror jeg gir meg der

Takk for hjelpa!

De kalles forskjellige ord:) Noe mer presis term finnes ikke.

Den termen som kommer nærmest er minimale par, som betyr at det bare er en eneste lydlig forskjell mellom dem. Men dette gjelder også ord som bar-par..

ok, jeg trodde det fantes et begrep på slike par. Det hadde gjort det litt enklere å søke på nettet... ;-)

Takk for hjelpa!

Annonse

Gjest filolog

ok, jeg trodde det fantes et begrep på slike par. Det hadde gjort det litt enklere å søke på nettet... ;-)

Takk for hjelpa!

Søke på nettet etter hva? Slike ordpar?

Den enkleste måten må vel være å skrive ned en haug med tostavelsesord uten dobbelskonsonant, og så legge til en konsonant og se om det blir et ord av det:)

(Om det ikke blir et ord, stryker du det fra lista.) Ikke spesielt vanskelig, spør du meg:)

vil - vill

måte - måtte

slipe - slippe

mate - matte

kloke - klokke

file - fille

bane - banne

dike - dikke

nise - nisse

møl - møll

dyse - dysse

mase - masse

pile - pille

...tror jeg gir meg der

''rus - russ (ikke at det er så forskjellig)''

*he he* Sant nok!

Søke på nettet etter hva? Slike ordpar?

Den enkleste måten må vel være å skrive ned en haug med tostavelsesord uten dobbelskonsonant, og så legge til en konsonant og se om det blir et ord av det:)

(Om det ikke blir et ord, stryker du det fra lista.) Ikke spesielt vanskelig, spør du meg:)

Ikke vanskelig, men tidkrevende... det er veldig mange ord uten dobbelt konsonant som ikke blir et ordentlig ord med dobbel konsonant! Det er slik som du beskriver jeg har gjort så langt, men skulle gjerne funnet slike ord litt lettere..

Gjest filolog

Ikke vanskelig, men tidkrevende... det er veldig mange ord uten dobbelt konsonant som ikke blir et ordentlig ord med dobbel konsonant! Det er slik som du beskriver jeg har gjort så langt, men skulle gjerne funnet slike ord litt lettere..

Tror det skal godt gjøres å gjøre det noe lettere.

men nå er jeg nysgerrig på hva du skal med dem:)

Kanskje andre veien er enklere: Kopier en laaang tekst (fra omtrent hva som helst på nettet) inn i Word eller tilsvarende, søk på bb, dd, ff osv. etter tur, og se hva du finner.

Bare ved å se på innlegget ditt, kom jeg på :

let - lett

fin - finn

Pute - putte

Gul - gull

Rene - renne

Hel - hell

Ryke - rykke

Kjeler - kjeller

Buk - bukk

Rote - rotte

Hul - hull

Hyle - hylle

Plate - platte

Lege - legge

Nyt - nytt

Fine - finne

Pine - pinne

Lin - Linn

Hat - hatt

Manen - mannen

Men - menn

Domer - dommer

Kul - kull

Søk - søkk

Ja, det var i alle fall et bidrag :o)

Annonse

Tror det skal godt gjøres å gjøre det noe lettere.

men nå er jeg nysgerrig på hva du skal med dem:)

Har en 3.klassing som satt og funderte over slike ord en kveld, og vi klarte å finne noen par, men ikke så mange. I tillegg oppdaget jeg at hun tullet litt når hun leste ordene (bakke ble bake etc) så vi begynte å lage noen flashcards som hun kunne øve seg litt med. Trengte bare flere eksempler, og folk på DOL er bestandig behjelpelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...