Gå til innhold

Ang. vitaminer, vann osv til spedbarn, osv

Anbefalte innlegg

Gjest mangespørsmåla

Leste et sted at man anbefalte å gi tilskudd av D-vitamin til spedbarn fra de er 4-6 uker gamle, i opptrappende dose hvis det gjaldt tran, med 2.5 ml og til 5 ml når de er 6 mnd. Jeg har nå prøvd å gi tran til min baby i en uke, hun er nå 5 uker, men med vekslende hell. Har klart å gi toppen 1 ml, men hun blir grinete og det renner bare ut igjen av munnen. Har prøvd å gi med både sprøyte og teskje, men det tar jo evigheter. Har dere noen triks for å få i babyen tran?

Jeg leste at man kan også benytte D-vitamindråper, her trengs det bare 5 dråper? Dette ville nå vært mye enklere, så mulig jeg går over til det om jeg ikke får noen fremgang i trandrikkingen. Tenkte å starte med små doser tran i løpet av dagen... men hun er som sagt sutrete når hun får i seg tran, og siden hun er i en urolig periode der hun er vanskelig å få til å sove, syns jeg hun blir verre når jeg er så slem at jeg tvinger i henne tran.

Leste også at man kan gi biovit eller sanasol? Er dette bra å gi så små babyer? Tenker på at det er sitrusfremstilt...

Jeg tar selv både tran og sanasol, samt kalktabletter med D-vitamin. Kan det tenkes at babyen får nok d-vitamin via meg? Jeg leste at det hadde litt med kostholdet til mora å gjøre om de fikk i seg nok d-vitamin via morsmelken.

Hm ja så var det det med vann. Leste at det er lurt å lære babyen tidlig å like vann, det kan være til nytte senere når de skal sove natta over og bare er tørst på natta, eller om de har feber og trenger å drikke mye. Hvor tidlig kan jeg begynne med det? Og det skal gis med sprøyte eller skje?

Og sukkervann, her var det å koke opp 1 dl vann og ha i en strøken spiseskje sukker? Og så avkjøle og ha i kjøleskap til senere, for så å varme opp til 37 grader når babyen skal ha ved kolikksmerter? Skal man da gi det under anfallet, eller etter måltidene som forebyggende?

Leste også at det er lurt å fryse ned litt morsmelk så en har på lager i tilfelle noen må passe babyen. Hvor mye morsmelk i en flaske pleier babyen å drikke til hvert måltid for å bli mett? Usikker på hvor mye jeg skal pumpe meg, jeg har rikelig med melk. Tenkte lage porsjonsposer, jeg har fryseposer beregnet til dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305709-ang-vitaminer-vann-osv-til-spedbarn-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte d-dråper, det fungerte veldig bra - mengden er minimal i forhold til tran. De gode fettsyrene får hun uansett gjennom morsmelken så lenge du ammer (og om du har et godt innhold av gode fettsyrer i kostholdet ditt er du iallefall sikker).

Sukkervann bør ikke oppbevares, det er en fantastisk grobunn for bakterier. Lages når det trengs og avkjøles til passe temperatur. Gies som smertestillende, ikke forebyggende. (Ammete kan ev. gies med teskje forebyggende).

Vann: jeg ble anbefalt å gi ungen vann da han var 5-6 uker, det var midt på sommeren, kjempevarmt og han la på seg i rasende fart. Vi prøvde litt, men fikk ikke dreisen på det i det hele tatt så vi ga opp hele vann-sølet. Har senere lest at det ikke er nødvendig. Så fikk han en tåteflaske med smokk med kryss i istedenfor hull + håndak på da han var 6 mndr (sikkert julegave). Den fikk han ligge og dille med som han ville, og lærte seg å forsyne seg med den sjøl fra bordet.

Tran: vi gjorde slik: Man tager 1 baby, plasserer i vippestol, vikler en meter kjøkkenpapir 4 ganger rundt halsen utenpå smekke. Så tar man en teskje, varmer den i varmt vann, heller oppi kald tran. Venter litt så tranen er litt lunka. Putter så tran inn i munnen på baby. baby spytter ut, man fanger opp det meste med skjea og putter det inn igjen, baby spytter ut etc. sånn holder man på til det ikke er mer igjen. Etter noen måneder med dette sirkuset har baby vent seg til tran og det spyttes plutselig ikke ut igjen. Etter hhv 6 og 8 år har man to unger som elsker tran og ikke vil gå og legge seg før de har fått en dose... Rasende intelligente er de også blitt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...