Gjest kolikkaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Babyen min skriker hver natt, jeg tror det er kolikk. Jeg spiser mye rar mat og har prøvd å kutte ut en del, men fortsatt skriker han. Jeg unngår nå løk, hvitløk og alle meieriprodukter. Hva mer bør jeg kutte ut? Leste at både sjokolade, spekemat og appelsinjuice kan gi kolikk? Skrekk - det er jo omtrent det eneste jeg tør å spise, alt pålegg inneholder jo løk omtrent, og jeg drikker jo vann, men det er greit med noe med smak av og til, og brus er jo tabu og har jeg hørt? Og sukkerfritt er heller ikke bra... og sjokolade, må jo få kose seg? Hva tror dere, bør jeg kutte ut dette og? Hva mer kan gi kolikk? Har dere forslag til god drikke, godt pålegg og god middag - som er 100 % trygg mot kolikk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går over!!!!!! Jeg lover!!!!!! Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det viktigste er å vite at kolikk varer en periode, for så å gå over igjen, uten at man vet om noen av tiltakene man har prøvd egentlig har hatt noen virkning.. Som regel er man nokså desperat etter to-tre måneder, det er da man prøver dietter og kiropraktor og alt slikt, og så går det over.. Og hvis man ikke gjør noe, så går det også over på denne tiden.. Det er viktig at du får sove, så be om avlastning!! Nettene hvor pappaen ikke skal på jobb dagene etterpå, tar han hovedansvaret (du kan evt legge deg et annet sted, og få baby inn til deg for amming). Har dere bestemødre eller onkler eller andre som kan ta en trilletur så du får sovet litt på dagen, kan det også hjelpe mye. Alt blir værre med søvnmangel. Ang kostholdet ditt: det er viktig at du ikke kutter ut mange ting i vilkårlig rekkefølge og uten å ha en plan. Snakk med legen din, og sett opp en plan. Det eneste som er besvist, er at _noen_ babyer som ikke har ferdigutviklet fordøyelsessystem, kan reagere på at mor får i seg kumelk. I såfall er det viktig at du ellers spiser helt normalt, og at du får i deg kalktilskudd som erstatning for kalken du ellers får i deg via melk og ost. Både du og morsmelken trenger kalk! Noen dager av og på en slik diett vil ikke ha noen virkning, og vil være umulig å etterprøve effekten av. Så det er viktig at du er konsekvent over tid, og at alt gjøres etter samtale med lege. Kullsyre har ingen fysisk mulighet for å komme over i morsmelk, og de fleste andre Så hvis du sammen med legen avtaler en melkefri diett, tar kalktiskudd, ellers spiser helt normalt men unngår store mengder av ting som lett gir gassdannelse i magen (en bit løk gjør ingenting, løksuppe kan du holde deg unna. Det samme med erter, spiser du to erter i den italienske salaten gjør det ingenting, men tre posjoner med ertestuing er jo ikke godt for din mage heller..) Nå er det lyse fine kvelder, så hvis dere ikke har mange andre barn som må passes om kvelden, putt babyen i vognen og trill en laang tur de timene hun gråter mest, hvis dette ikke er midt på natten, da. Noen barn roer seg i bilen, ikke det mest CO2 vennlige å kjøre rundt på måfå hele kvelden, men er man desperat.. pappaen får bære og bære og bære noen timer, det er han ikke den første som må.. babyen liggende over undermen hans med magen ned, det hjelper ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg forsøkte å unngå "alt", men merket ikke særlig forskjell, bortsett kanskje fra melk. Jeg unngikk en periode alt med melk - ost, smør, sjokolade etc. Det hjalp kanskje litt, men ikke veldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Definisjonen på kolikk er når barnet skriker mer enn 3 timer sammenhengende hver dag mer enn 3 dager i uka i mer enn 3 uker. Det er helt normalt at spedbarn gråter på natta. De har ikke lært seg at det er lurt å sove på natta, og heller være våkne på dagen enda. Og de har ingen andre måter å kommunisere på enn å skrike (som vi forstår så veldig godt da ). Derfor skriker de når de er sultne (noe de er kjempeofte i perioder), når de er våte eller har bæsjet, når de vil ha trøst, når de vil ha kos, når de kjeder seg, når noe er ubehagelig, når de ikke helt vet hva de vil. Så må vi som voksne prøve å hjelpe dem, ved å gi dem det de trenger. Veldig ofte er det bare litt mere mat og litt nærhet som trengs, og de minste skal få det når de vil ha det. Det er uhyre slitsomt å være forelder - og når barnet skriker på natta er vi gjerne ekstra sårbare vi også. Vi er jo så utrolig trøtte og slitne. Vårt høyeste ønske er å få sove mer enn 1 time sammenhengene (hvis vi i det hele tatt får det). Trøsten er at det går over Hvorvidt barnet ditt har kolikk eller bare krever deg litt ekstra, vet jeg ikke. Er det kolikk, så kan akupunktur eller soneterapi hjelpe. Kiropraktikk og homeopati har også hjulpet mange. Melkeprodukter, løk og kål har vist seg å være utløsende for magesmerter hos mange små - så du kan holde deg unna det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et mareritt ja... Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det viktigste er å vite at kolikk varer en periode, for så å gå over igjen, uten at man vet om noen av tiltakene man har prøvd egentlig har hatt noen virkning.. Som regel er man nokså desperat etter to-tre måneder, det er da man prøver dietter og kiropraktor og alt slikt, og så går det over.. Og hvis man ikke gjør noe, så går det også over på denne tiden.. Det er viktig at du får sove, så be om avlastning!! Nettene hvor pappaen ikke skal på jobb dagene etterpå, tar han hovedansvaret (du kan evt legge deg et annet sted, og få baby inn til deg for amming). Har dere bestemødre eller onkler eller andre som kan ta en trilletur så du får sovet litt på dagen, kan det også hjelpe mye. Alt blir værre med søvnmangel. Ang kostholdet ditt: det er viktig at du ikke kutter ut mange ting i vilkårlig rekkefølge og uten å ha en plan. Snakk med legen din, og sett opp en plan. Det eneste som er besvist, er at _noen_ babyer som ikke har ferdigutviklet fordøyelsessystem, kan reagere på at mor får i seg kumelk. I såfall er det viktig at du ellers spiser helt normalt, og at du får i deg kalktilskudd som erstatning for kalken du ellers får i deg via melk og ost. Både du og morsmelken trenger kalk! Noen dager av og på en slik diett vil ikke ha noen virkning, og vil være umulig å etterprøve effekten av. Så det er viktig at du er konsekvent over tid, og at alt gjøres etter samtale med lege. Kullsyre har ingen fysisk mulighet for å komme over i morsmelk, og de fleste andre Så hvis du sammen med legen avtaler en melkefri diett, tar kalktiskudd, ellers spiser helt normalt men unngår store mengder av ting som lett gir gassdannelse i magen (en bit løk gjør ingenting, løksuppe kan du holde deg unna. Det samme med erter, spiser du to erter i den italienske salaten gjør det ingenting, men tre posjoner med ertestuing er jo ikke godt for din mage heller..) Nå er det lyse fine kvelder, så hvis dere ikke har mange andre barn som må passes om kvelden, putt babyen i vognen og trill en laang tur de timene hun gråter mest, hvis dette ikke er midt på natten, da. Noen barn roer seg i bilen, ikke det mest CO2 vennlige å kjøre rundt på måfå hele kvelden, men er man desperat.. pappaen får bære og bære og bære noen timer, det er han ikke den første som må.. babyen liggende over undermen hans med magen ned, det hjelper ofte. Jeg skriver under på dette innlegget. Prøv å husk at det går over, selv om man ikke kan tro det blir et normalt liv igjen noen gang... Og pappa'n her kjørte bil hver kveld/tidlig natt... i mange uker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.