Gjest mammamiaaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Fra starten av ammingen - kom litt skjevt ut i starten, har jeg vært sår i ene brystvorta, har blitt bedre, men sprekken er der fortsatt. Det virker ikke som om babyen suger skjevt lenger heller, men suging og melkesildring får det til å svi litt i puppen, spesielt hvis babyen suger hardt. Har merket at om jeg ammer på det "friske" brystet, begynner melken å sildre i det andre brystet, det merker jeg ved at jeg kjenner en slags stramming og sviing i brystvorten. Har sett at det virker som om revnen åpner seg litt da, det samme skjer når jeg håndpumper. Hva kan dette skyldes, har det rett og slett grodd skjevt slik at riften er blitt permanent? Litt ubehagelig som sagt når melken strømmer eller babyen ammer spesielt... Har prøvd brystskjold, det hjelper litt, men det svir fortsatt og da - nettopp av at melken sildrer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen din er, ganske liten? Det blir gradvis bedre, det kan jeg nesten garantere! Den sviingen er vel først og fremst utdrivingsrefleksen? Ellers vet du sikkert om følgende råd, som gjør at det gror fortere: Smør morsmelk på brystvorten etter amming, og la det tørke før du kler på deg. Bruk ammeinnlegg av ull rett på huden. Smør brystvorten inn med lanolinsalve etter amming (Pure Lan, f.eks.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Den strammingen og sviingen eller prikkingen er utdrivingsrefleksen. Den virker på begge sider, så jeg pleide å måtte sitte med en finger på den "ubrukte" brystvorta mens jeg ammet på det andre brystet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det høres ut som om det er utdrivningsrefleksen du beskriver. Jeg brukte alltid melkeoppsamler på det brystet jeg ikke ga melk fra - for det kom så veldig mye. Dette er små "sugekopper" som festes over brystvorta og samler opp melk som kommer ut. Du kan helle ut melka etterpå (eller samle den opp og fryse den). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det høres ut som om det er utdrivningsrefleksen du beskriver. Jeg brukte alltid melkeoppsamler på det brystet jeg ikke ga melk fra - for det kom så veldig mye. Dette er små "sugekopper" som festes over brystvorta og samler opp melk som kommer ut. Du kan helle ut melka etterpå (eller samle den opp og fryse den). Ja, har skjønt det er utdrivningsrefleksen, men skal det svi sånn? Og hvorfor virker det som om revnen utvider seg hver gang utdrivningsrefleksen settes i gang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Den strammingen og sviingen eller prikkingen er utdrivingsrefleksen. Den virker på begge sider, så jeg pleide å måtte sitte med en finger på den "ubrukte" brystvorta mens jeg ammet på det andre brystet. Jeg svir jo ikke på den "friske" brystvorten. Den pleier heller ikke renne så mye om jeg ammer på den andre puppen, men når jeg ammer på den "friske", så renner det ofte mye fra den andre, og da er det akkurat som den revnen jeg har på brystvorten som jeg fikk da babyen sugde skjevt, utvider seg, og det svir langt inne i brystet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ja, har skjønt det er utdrivningsrefleksen, men skal det svi sånn? Og hvorfor virker det som om revnen utvider seg hver gang utdrivningsrefleksen settes i gang? Ja, det stikker og svir sånn rart. Litt vanskelig å beskrive. Av og til absolutt vondt, andre ganger bare litt sånn "tingling". Og når melken kommer så åpnes også "slusene" i brystvorta. Vil tro det er derfor det spriker. Vær flink til å smøre med morsmelk etter at du har ammet, og la brystvortene lufttørke etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg svir jo ikke på den "friske" brystvorten. Den pleier heller ikke renne så mye om jeg ammer på den andre puppen, men når jeg ammer på den "friske", så renner det ofte mye fra den andre, og da er det akkurat som den revnen jeg har på brystvorten som jeg fikk da babyen sugde skjevt, utvider seg, og det svir langt inne i brystet. Ja brystene oppfører seg ikke likt merkelig nok. Alle melkegangene vider seg jo ut, så det er vel derfor den revnen ser ut som den spriker mer. Husker jeg hadde det sånn jeg også da jeg ammet jenta mi, men nå er det 5 år siden sist jeg ammet, og det er ikke antydning til sprekk ;-) Husker at det var ordentlig vondt i begynnelsen, jeg skreik nesten hver gang jeg koblet henne på, men det ble bedre jo eldre hun ble. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soppinfeksjon Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Sprekker som ikke lukker seg kan være sopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ja, har skjønt det er utdrivningsrefleksen, men skal det svi sånn? Og hvorfor virker det som om revnen utvider seg hver gang utdrivningsrefleksen settes i gang? Utdrivningen kan beskrives slik ja. Det blir mindre ubehagelig etter noen mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Har du prøvd disse ullammeinnleggene du kan få kjøpt på apoteket? De inneholder lanolin og er veldig effektive. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg pleide også å sette en finger på den ubrukte brystvorta. Kom på det nå, men jeg hadde fortrengt det. Jeg har fortsatt arr på puppen, der såret var for 9 år siden. Husker at det var veldig vondt, men plutselig var såret grodd, og det tok ikke lang tid når vi lærte å "koble på" ordentlig. Hadde ikke sår med noen av de andre ungene :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.