Gå til innhold

Strømregning - en fortvilet situasjon.

Anbefalte innlegg

Solsikkefrø
Skrevet

Vi fikk strømregningen for første kvartal nå, og den var litt i høyeste laget. jeg er arbeidsledig, samboer er student og vi har et lite barn.

Husvertene skriver regningene selv, og kommer ned til oss med dokumentasjon på hva vi skal betale i strøm - vi hadde 8 dager på oss til å betale. Vi har ikke penger til å betale før den 15 evt fordi vi har kjøpt ny vårdress, sko, støvler og diverse som ungen vår trengte nå. Og hvis vi betaler den 15, har vi ikke råd til tilstrekkelig med mat... regningen skal betales innen idag, og jeg leverte søknad på sosialkontoret samme dag jeg fikk regningen... men de har ikke behandlet den ennå... hva skal jeg gjøre??? for oss er dette veldig vondt, for vi har alltid klart å betale alle regninger i tide, og husleien aller helst uka før omtrent. Men denne mnd er det forferdelig trangt om økonomien. I tillegg holder samboeren min på med examener, og det er derfor jeg som må ta meg av all pakkingen fordi vi skal flytte.

Husvertene våre har aldri vært hyggelige mot oss. Det er åpenlyst at de har mislikt oss fra dag èn vi flyttet inn. Så hva i alle dager skal vi si til dem? Kan vi si at de må gi oss litt tid? Vi har jo ingen penger. 1000 kroner frem til den 15 for mat og andre ting vi evt trenger... Vi ønsker jo selvfølgelig å gjøre dem til lags. Vi gjør hele tiden det vi kan for å være hyggelige med dem. et er slitsommt...

Jeg føler meg så alene... han leser og leser hele dagen, jeg pakker og pakker og tar meg av alt jeg klarer med flyttingen... Kunne virkelig tenkt å skutt meg selv i hodet nå bare for å slippe fri...

Skrevet

Hvis dere ikke syns dere kan spørre utleierne om en liten utsettelse, hva med å høre med familie/venner om et lite lån som dere kan dele opp tilbakebetalingen på?

Håper det ordner seg.

Solsikkefrø
Skrevet

Hvis dere ikke syns dere kan spørre utleierne om en liten utsettelse, hva med å høre med familie/venner om et lite lån som dere kan dele opp tilbakebetalingen på?

Håper det ordner seg.

Søknaden vår ligger allerede inne hos en saksbehandler der kontonummerete til husvertene står. Husvertene har en egen konto for strøm, og jeg ser for meg at hvis vi skulle klare å få tak i penger i løpet av det neste døgnet og betale, så vil de få dobbelt opp og vi må stresse oss ihjel med å få tak i pengene som skal tilbakebetales til de vi evt lånte av.

Dette er en ganske lang historie om at vi ble lurt av husvertene våre. Vi bodde på andre enden av landet og de sa at dette var en meget sentral leilighet nær både butikk og barnehage... Jeg sykler 7 kilometer en vei for å komme til barnehagen med sønnen vår. Leiligheten ligger helt i grenseland... de lurte oss... så i vinter fikk vi etter mye om og men sponset en bil av våre foreldre for å kunne kjøre vår sønn i barnehagen. For ikke å bruke bilen mer enn det vi skulle, satte vi bilen fra oss i barnehagen og gikk til jobb derfra til tross for at vi måtte gå helt til andre enden av byen... det har vært mye stress her... nå flytter vi om 3 uker. Det skal bli godt.

Skrevet

Be om en kortvarig kontokreditt kanskje? Den går i null når dere får inn lønn da evt.

Gjest Elextra
Skrevet

Søknaden vår ligger allerede inne hos en saksbehandler der kontonummerete til husvertene står. Husvertene har en egen konto for strøm, og jeg ser for meg at hvis vi skulle klare å få tak i penger i løpet av det neste døgnet og betale, så vil de få dobbelt opp og vi må stresse oss ihjel med å få tak i pengene som skal tilbakebetales til de vi evt lånte av.

Dette er en ganske lang historie om at vi ble lurt av husvertene våre. Vi bodde på andre enden av landet og de sa at dette var en meget sentral leilighet nær både butikk og barnehage... Jeg sykler 7 kilometer en vei for å komme til barnehagen med sønnen vår. Leiligheten ligger helt i grenseland... de lurte oss... så i vinter fikk vi etter mye om og men sponset en bil av våre foreldre for å kunne kjøre vår sønn i barnehagen. For ikke å bruke bilen mer enn det vi skulle, satte vi bilen fra oss i barnehagen og gikk til jobb derfra til tross for at vi måtte gå helt til andre enden av byen... det har vært mye stress her... nå flytter vi om 3 uker. Det skal bli godt.

Huff, må være slitsomt å ha det så stritt og med så anstrengt økonomi at en strømregning nær velter det hele.

Høres fornuftig ut å flytte mer sentralt, ja, da trenger dere kanskje ikke bilen heller, det koster å ha bil, for ikke å snakke om hva som kan dukke opp av uforutsette utgifter.

Gjest togli
Skrevet

Dere skal flytte om tre uker og husvertene har lurt dere. Da tåler de nok at dere blir forsinket med strømregninga.... Fortell dem bare at dere beklageligvis blir forsinket med betalingen og at dere håper de kan godta at dere betaler innen ...... dato.

Det er selvsagt viktig å betale til rett tid, men jeg lover deg at det ikke er alle (inkl. jeg;)) som alltid betaler til utløpsdato. Håper det ordner seg for dere :)

Gjest mandolina
Skrevet

Inkassoloven sier at det skal være to ukers betalingsfrist på regninger.

Dessuten kan du vel be om å få regningen delt i to, for det er litt sent å sende ut regninger for første kvartal i mai.

Hilsen

Gjest Lipper
Skrevet

Beklager, men jeg klarer ikke helt å ha medlidenhet med dere. Du holder sammen med en udugelig fyr og får barn lenge før du er klar for det (ref. tidligere innlegg).

Og ingen MÅ være arbeidsledige. Få deg jobb på en butikk, en vaskejobb. Hva som helst. Du har ikke råd til å være kresen om økonomien er så dårlig.

Gjest Elextra
Skrevet

Beklager, men jeg klarer ikke helt å ha medlidenhet med dere. Du holder sammen med en udugelig fyr og får barn lenge før du er klar for det (ref. tidligere innlegg).

Og ingen MÅ være arbeidsledige. Få deg jobb på en butikk, en vaskejobb. Hva som helst. Du har ikke råd til å være kresen om økonomien er så dårlig.

Tenkte litt det samme, det finnes jo i realiteten ikke arbeidsledighet i Norge i dag.

Men kjenner ikke Solsikkefrø og antar det kan foreligge forhold vi ikke kjenner til.

Skrevet

Har dere en konto med depositum som skal gjøres opp når dere flytter, kan der kanskje gjøre en avtale om at (noe av) beløpet tas derfra.

Tre uker er ikke all verden, det høres jo ut som om vertskapet har "spart opp" litt før de sendte ut en regning med kort frist.

Gjest også arbeidsledig
Skrevet

Tenkte litt det samme, det finnes jo i realiteten ikke arbeidsledighet i Norge i dag.

Men kjenner ikke Solsikkefrø og antar det kan foreligge forhold vi ikke kjenner til.

Jo, det finnes i realiteten arbeidsledighet i Norge i dag.

Jeg har søkt alt som er av relevante og ikke-relevante jobber siden nyttår (nyutdannet), og enten mangler jeg erfaring, eller jeg er oerkvalifisert. Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå, siden jeg har penger. Men jeg frykter at jeg ikke ville fått det heller, fordi de ville skjønne at det uansett ville være midlertidig for meg.

Og jeg kjenner folk som søker HR-jobber, og der er det 100 søkere på stillingen. Så det ER ikke like enkelt over alt.

Og det at alle tror det er så fryktelig enkelt, gjør det enda vanskeligere for oss som leter.

Gjest Lipper
Skrevet

Jo, det finnes i realiteten arbeidsledighet i Norge i dag.

Jeg har søkt alt som er av relevante og ikke-relevante jobber siden nyttår (nyutdannet), og enten mangler jeg erfaring, eller jeg er oerkvalifisert. Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå, siden jeg har penger. Men jeg frykter at jeg ikke ville fått det heller, fordi de ville skjønne at det uansett ville være midlertidig for meg.

Og jeg kjenner folk som søker HR-jobber, og der er det 100 søkere på stillingen. Så det ER ikke like enkelt over alt.

Og det at alle tror det er så fryktelig enkelt, gjør det enda vanskeligere for oss som leter.

''Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå.''

Ehhh, nettopp. Om du føler deg for fin til å jobbe på butikk eller i barnehage, er det ikke akkurat synd på deg.

Gjest også arbeidsledig
Skrevet

''Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå.''

Ehhh, nettopp. Om du føler deg for fin til å jobbe på butikk eller i barnehage, er det ikke akkurat synd på deg.

Ehhh - du valgte selvfølgelig å hoppe over fortsetteslen: Nemlig at det er lite sannsynlig at de vil velge en med høy, spesiell utdanning framfor andre søkere, fordi de ville skjønt at det var en mellomstasjon for meg. Arbeidsgivere er ikke ute etter mellomstasjons-ansatte, og det skjønner jeg godt.

Men jeg trenger ikke pengene, og har tid til å vente.

Ellers synes jeg ikke det er urimelig at folk ønsker å jobbe innenfor det de er utdannet - selv NAV skjønner det. Og det er bare tull at det er like enkelt å få jobb overalt. Jeg har feks vært registrert i flere vikarbyrå i over 3 mnd. uten å få ett eneste tilbud - og da har jeg sagt at jeg tar ALT. Og jeg har ikke "dårlig bakgrunn", ikke dårlige karakterer heller. Det er lett å få jobb, men det er også mange som leter etter jobb - fordi det er NÅ det lønner seg å bytte. Og dermed kommer de med erfaring foran de som ikke har det.

Men det er det selvfølgelig lett å ikke tro på hvis man ikke er i situasjonen og bare leser om det fantastiske arbeidsmarkedet.

Gjest mandolina
Skrevet

Ehhh - du valgte selvfølgelig å hoppe over fortsetteslen: Nemlig at det er lite sannsynlig at de vil velge en med høy, spesiell utdanning framfor andre søkere, fordi de ville skjønt at det var en mellomstasjon for meg. Arbeidsgivere er ikke ute etter mellomstasjons-ansatte, og det skjønner jeg godt.

Men jeg trenger ikke pengene, og har tid til å vente.

Ellers synes jeg ikke det er urimelig at folk ønsker å jobbe innenfor det de er utdannet - selv NAV skjønner det. Og det er bare tull at det er like enkelt å få jobb overalt. Jeg har feks vært registrert i flere vikarbyrå i over 3 mnd. uten å få ett eneste tilbud - og da har jeg sagt at jeg tar ALT. Og jeg har ikke "dårlig bakgrunn", ikke dårlige karakterer heller. Det er lett å få jobb, men det er også mange som leter etter jobb - fordi det er NÅ det lønner seg å bytte. Og dermed kommer de med erfaring foran de som ikke har det.

Men det er det selvfølgelig lett å ikke tro på hvis man ikke er i situasjonen og bare leser om det fantastiske arbeidsmarkedet.

For moro skyle søkte jeg på ledige stillinger på NAV Arbeid .

Jeg har god utdannelse, lang erfaring og det er mangel medarbeidere med min kompetanse, allikevel fant jeg ikke en eneste stilling i min hjemkommune.

Hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Hun sitter med samboer og barn, litt sent å fortelle henne, at hun valgte feil, ikke sant ;(

Vi kan alle havne i vanskelige situasjoner, og vi trenger ikke å få slengt i fjeset alt vi gjorde galt....

Skrevet

Når man er voksen så ønsker man jo å klare regningene sine selv. Det er klart. Men i en nødssituasjon så tror jeg at jeg ville ha prøvd å spørre foreldre, besteforeldre eller noen du kjenner godt som ikke har veldig dårlig økonomi om å få låne akkurat så mye som dere må ha for å klare det. Det er jo viktig å opprettholde forpliktelser ovenfor huseier så en slipper å bli sagt opp som leieboer.

Er det noen du kan spørre i en slik nødsituasjon?

Skrevet

Når man er voksen så ønsker man jo å klare regningene sine selv. Det er klart. Men i en nødssituasjon så tror jeg at jeg ville ha prøvd å spørre foreldre, besteforeldre eller noen du kjenner godt som ikke har veldig dårlig økonomi om å få låne akkurat så mye som dere må ha for å klare det. Det er jo viktig å opprettholde forpliktelser ovenfor huseier så en slipper å bli sagt opp som leieboer.

Er det noen du kan spørre i en slik nødsituasjon?

Som dere kan betale ned når dere klarer. Har det selv, og fikk det innvilget da jeg bare hadde 7000 i måneden så skulle tro ar du ville få innvilget kontokreditt...

Gjest mandolina
Skrevet

Som dere kan betale ned når dere klarer. Har det selv, og fikk det innvilget da jeg bare hadde 7000 i måneden så skulle tro ar du ville få innvilget kontokreditt...

Det er jo mye enklere å be sosialkontoret om de kan betale regningen, slik vedkommende har gjort.

Ikke at det er min stil, jeg har alltid lagt tilside penger til regninger, som jeg vet vil komme.

Regningen var fra 1. kvartal altså fra 1. jan til 31. mars, så de har hatt tid fra 1. januar til å spare opp penger til å btale for strømforbruket.

Hilsen

Skrevet

Som mandolina sier har de ingen rett til å kreve pengene betalt så raskt. En ev. utkastelse tar også så lang tid å behandle at de ikke vil komme i mål med den før dere har flyttet og vel så det.

Be dem om en utsettelse frem til sosialkontoret har behandlet saken. Det er ikke stort de kan gjøre om de ikke vil gå med på det.

Gjest mandolina
Skrevet

Som mandolina sier har de ingen rett til å kreve pengene betalt så raskt. En ev. utkastelse tar også så lang tid å behandle at de ikke vil komme i mål med den før dere har flyttet og vel så det.

Be dem om en utsettelse frem til sosialkontoret har behandlet saken. Det er ikke stort de kan gjøre om de ikke vil gå med på det.

En må vente i to uker etter at regningen ble levert, før en kan sende purring og så er det ny betalingsfrist på to uker, før kravet evt. kan sendes til rettslig inkasso.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...