Gå til innhold

Strømregning - en fortvilet situasjon.

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jo, det finnes i realiteten arbeidsledighet i Norge i dag.

Jeg har søkt alt som er av relevante og ikke-relevante jobber siden nyttår (nyutdannet), og enten mangler jeg erfaring, eller jeg er oerkvalifisert. Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå, siden jeg har penger. Men jeg frykter at jeg ikke ville fått det heller, fordi de ville skjønne at det uansett ville være midlertidig for meg.

Og jeg kjenner folk som søker HR-jobber, og der er det 100 søkere på stillingen. Så det ER ikke like enkelt over alt.

Og det at alle tror det er så fryktelig enkelt, gjør det enda vanskeligere for oss som leter.

Joda, jeg vet godt at det kan være vanskelig å finne interessante og relevante jobber. Har vært søker selv, og ikke akkurat fått alt jeg pekte på.

Men om man er desperat og villig til å ta hva som helst, tror jeg man kan finne i det minste en midlertidig jobb, det være seg på McDonald's, som telefonselger, som vaskehjelp eller som ringevikar i barnehage.

Gjest ta ansvar
Skrevet

Når dere først har stiftet familie synes jeg en av dere bør være ansvarlige nok til i det minste skaffe en deltidsinntekt. Dersom dere fortsetter denne student/arbeidsledig-tilværelsen, vil dere stadig måtte ha hjelp.

Gjest også arbeidsledig
Skrevet

Joda, jeg vet godt at det kan være vanskelig å finne interessante og relevante jobber. Har vært søker selv, og ikke akkurat fått alt jeg pekte på.

Men om man er desperat og villig til å ta hva som helst, tror jeg man kan finne i det minste en midlertidig jobb, det være seg på McDonald's, som telefonselger, som vaskehjelp eller som ringevikar i barnehage.

Det er jeg enig i.

Skrevet

Beklager, men jeg klarer ikke helt å ha medlidenhet med dere. Du holder sammen med en udugelig fyr og får barn lenge før du er klar for det (ref. tidligere innlegg).

Og ingen MÅ være arbeidsledige. Få deg jobb på en butikk, en vaskejobb. Hva som helst. Du har ikke råd til å være kresen om økonomien er så dårlig.

Jøss, du er frekk.

Solsikkefrø
Skrevet

Beklager, men jeg klarer ikke helt å ha medlidenhet med dere. Du holder sammen med en udugelig fyr og får barn lenge før du er klar for det (ref. tidligere innlegg).

Og ingen MÅ være arbeidsledige. Få deg jobb på en butikk, en vaskejobb. Hva som helst. Du har ikke råd til å være kresen om økonomien er så dårlig.

Jeg var klar for å få barn, og har mestret dette helt perfekt!

Jeg får ike jobb fordi jeg kommer ikke så langt som å få intervju dessverre. Nå skal vi flytte og det nytter ikke søke en 3 ukers jobb her jeg bor nå, ingen vil ansette meg da hvertfall, og jeg søker jobber i den nye byen til tross for at jeg ikke har barnehageplass der i byen til ungen før 1 august.

p.s samboer har hatt praksis leeeenge, og har derfor brukt de få timene igjen av ukå på å kunne være med meg og barnet. Ikke døm for hardt før du vet de faktiske forhold... akkurat denne mnd har vi bare forferdelig lite penger...

Gjest gjelds"slave"
Skrevet

Det viktigste er mat til familien, deretter kommer andre faste utgifter. Si at du har kommet litt dårlig ut denne måneden, og be om tre ukers utsettelse, evt. om du velger å si at du har søkt sosialkontoret om hjelp. Ingenting er så mørkt, at det ikke kan snus til det bedre. Det er kanskje mørkt nå, men om en måned, to eller mer, kan du være HELT der opp:) Noen ganger har en bare ikke mulighet til å betale regningene sine. Det finnes mye fint i papirfly:) Ikke det at jeg mener en skal fraskrive seg ansvar, men en lever bare en gang, og da skal en ha det greit! Det finnes mange av oss som aldri vil bli i stand til å betale gjelda vi har. Hva skal en da gjøre. Skyte seg? Nop. Ikke jeg, nei. Da vil ihverfall ingen få pengene sine!! Mulig hvis en står litt på, vil en få unna noe! Det er fullt mulig å leve bra, på lite. Bruk dem du har rundt deg til å gi råd. Trenger du noe til barnet, er det kanskje mulig å få noe brukt. På finn.no gis det bort mye. Ikke bare klær, men møbler osv. Til og med reiser, konsertbiletter med mer, har jeg sett blitt gitt bort. Bruk det du har rundt deg, og LEV! Ikke la hele verden falle i grus, grunnet ei regning:) LYKKE TIL!!!

Solsikkefrø
Skrevet

Det viktigste er mat til familien, deretter kommer andre faste utgifter. Si at du har kommet litt dårlig ut denne måneden, og be om tre ukers utsettelse, evt. om du velger å si at du har søkt sosialkontoret om hjelp. Ingenting er så mørkt, at det ikke kan snus til det bedre. Det er kanskje mørkt nå, men om en måned, to eller mer, kan du være HELT der opp:) Noen ganger har en bare ikke mulighet til å betale regningene sine. Det finnes mye fint i papirfly:) Ikke det at jeg mener en skal fraskrive seg ansvar, men en lever bare en gang, og da skal en ha det greit! Det finnes mange av oss som aldri vil bli i stand til å betale gjelda vi har. Hva skal en da gjøre. Skyte seg? Nop. Ikke jeg, nei. Da vil ihverfall ingen få pengene sine!! Mulig hvis en står litt på, vil en få unna noe! Det er fullt mulig å leve bra, på lite. Bruk dem du har rundt deg til å gi råd. Trenger du noe til barnet, er det kanskje mulig å få noe brukt. På finn.no gis det bort mye. Ikke bare klær, men møbler osv. Til og med reiser, konsertbiletter med mer, har jeg sett blitt gitt bort. Bruk det du har rundt deg, og LEV! Ikke la hele verden falle i grus, grunnet ei regning:) LYKKE TIL!!!

Tusen takk! Det er akkurat hva jeg trenger å høre i en sånn situasjon. Når jeg ikke er ofte oppi en sånn situasjon som dette, så tar jeg det faktisk vedig tungt når det først skjer.

Da er det godt å høre noen oppmuntrende ord.

Sosialkontoret skulle se på søknaden innen idag. Jeg var nedenom idag. De hadde ikke fått gjort det dessverre :( Så jeg svetter i hendene hver gang jeg ser husvertene. Jeg fortalte det til mannen oppe, og han sa at det var helt i orden. Han tok veldig lett på det. Det er kona hans jeg er redd for. Det er hun som styrer ALT her i gården. Han mannen hennes bare gjør som hun sier hele tida... Hun sutrer så forferdelig, og oppfører seg veldig snurt ovenfor oss uansett hva vi sier eller gjør. Jeg har sleika henne opp etter ryggen siden vi flytta inn, men hun har tydligvis pekt ut hvem hun liker og ikke liker... skal bli godt å flytte snart.

Askeladden2007
Skrevet

Som mandolina sier har de ingen rett til å kreve pengene betalt så raskt. En ev. utkastelse tar også så lang tid å behandle at de ikke vil komme i mål med den før dere har flyttet og vel så det.

Be dem om en utsettelse frem til sosialkontoret har behandlet saken. Det er ikke stort de kan gjøre om de ikke vil gå med på det.

Hei,

Jeg har et godt råd til deg, kan hende den er kynisk. Men visse situasjoner krever list.

Dere har sikkert fått regningen. Ta kontakt med kreditoren og forklar saken. De har sikkert en kundeservice. Der logger de samtalen helt sikkert. Hvis ikke så er det en dårlig forretningsskikk. Hvis de utsetter kravet så ber du sende deg det skriftlig i posten.

Hvis de ikke utsetter kravet så gjør du følgende når du får enten 2 purringer eller inkassovarsel: si deg uenig i inkassovarslet og si at du tvister. Bare dette gjør at det vil gå tid før de kan sende dette til inkasso. I mellomtiden kan dere låne penger eller slikt for å ha noe. Det kan gjerne gå flere uker og da har dere sikkert klart og få tak i noen penger. Så lenge dere sier dere uenig i kravet så kan det ikke sendes til inkasso.

Ikke for å være kjip mot dere, men hjelp fra sosialkontoret kan dere bare glemme. De skal se at dere er på gata før de hjelper dere. Det er det mange som har erfart.

Et annet tips er at dere skaffer dere en deltidsjobb og TNS Gallup er en fin jobb der dere kan jobbe hjemme med spørreundersøkelser. Man får kr. 140 pr time og det kan bli en kjærkommen inntekt.

Håper at dette kunne være til hjelp.

Drastiske tilfeller krever drastiske tiltak....

Askeladden2007
Skrevet

En må vente i to uker etter at regningen ble levert, før en kan sende purring og så er det ny betalingsfrist på to uker, før kravet evt. kan sendes til rettslig inkasso.

Hilsen

Feil!

Noen kreditorer sender alt fra en til flere purringer før de sender saken til inkasso. Andre sender ikke purringer, men sender saken rett til inkasso etter 14 dager. MEN før dette skjer skal du ha fått inkassovarsel. Skjer ikke dette så kan man tviste og det går ikke videre til inkasso.

Hvis det derimot er sendt inkassovarsel og man fremdeles ikke tar kontakt med inkassoselskapet så går det et lett salær på kr. 285 og deretter det dobbelte av det før det blir varsel om rettslig inkasso. Her spøker da veien til forliksrådet og namsretten er kort.

Askeladden2007
Skrevet

Jeg var klar for å få barn, og har mestret dette helt perfekt!

Jeg får ike jobb fordi jeg kommer ikke så langt som å få intervju dessverre. Nå skal vi flytte og det nytter ikke søke en 3 ukers jobb her jeg bor nå, ingen vil ansette meg da hvertfall, og jeg søker jobber i den nye byen til tross for at jeg ikke har barnehageplass der i byen til ungen før 1 august.

p.s samboer har hatt praksis leeeenge, og har derfor brukt de få timene igjen av ukå på å kunne være med meg og barnet. Ikke døm for hardt før du vet de faktiske forhold... akkurat denne mnd har vi bare forferdelig lite penger...

Ikke fortvil kjære deg. Dette kan skje alle og man må se løsningene og de er det mange av. Man må bare holde hodet kaldt. Det løser seg før eller siden og husk at dette er en permanent tilværelse.

Til dere andre som er så belærende: ikke glem at dette kan skje alle. Forståsegpåere er det mange av. Jeg er sjokkert at dere kan rakke ned på hennes samboer, kjenner dere han til å kunne si slikt? For det dere vet så er hennes samboer en kjernekar. Dette kan skje alle så hold dere for gode til å være så selvgode.

Dette går bra Solsikkefrø. Ikke glem at du har mange rettigheter og at du nå må bli tøffere og ikke bøye deg for kreditoren. Forklar saken pent for de og kom til en løsning. De er like interesserte som deg til å få avsluttet dette. Veien til forliksrådet vil ikke gagne de da dommen der kan tippe i deres favør like godt som kreditors favør.

En ting som er viktig er og få dokumentasjon på alt det dere blir enige om. Mange steder er loggingsrutinene for dårlige så dere må ha bevis på det dere har kommet frem til.

Håper at det går bra for dere, det er jeg sikker på at det gjør :-)

Askeladden2007
Skrevet

Som mandolina sier har de ingen rett til å kreve pengene betalt så raskt. En ev. utkastelse tar også så lang tid å behandle at de ikke vil komme i mål med den før dere har flyttet og vel så det.

Be dem om en utsettelse frem til sosialkontoret har behandlet saken. Det er ikke stort de kan gjøre om de ikke vil gå med på det.

Utakstelse skal det mer til for og få gjennomført. Dere har så mange lover som beskytter dere at det skal litt til. Men gjør det dere kan for å skaffe den pengene. Har tipset dere om å jobbe hjemme, det er en jobb der bestemmer arbeidstiden selv. Jobber der på kvelden 5 timer til 140 kr timen gir det dere kr. 700 pr kveld. To kvelder i uken gir dere 1400 kr, en månedlønn er kr. 5600 før skatt.Så fatt mot, dette er ikke så ille. Tenk på alle inkasso ofrene, de har det 1000 ganger verre. Og jeg vet hva jeg prater da jeg var i en slik situasjon selv, men er gjeldfri nå. Men det tok sin tid.

Askeladden2007
Skrevet

Som dere kan betale ned når dere klarer. Har det selv, og fikk det innvilget da jeg bare hadde 7000 i måneden så skulle tro ar du ville få innvilget kontokreditt...

Dette er noe av det dummeste man kan gjøre. Penger man ikke har skal man heller ikke låne. Nei, lån av de dere kjenner og få løst det på denne måte. Et tips er og ha en konto som buffer dere kan sette inn 2-3000 kr så dere har noe i sikkerhet.

Askeladden2007
Skrevet

Herregud da!!! Vet du hvorfor hun er arbeidsledig? Slik jeg leste av innlegget stod det ikke noen grunn. Ergo, det kan være mange grunner til denne arbeidsledigheten.

Klarer ikke å ha medlidenhet????? Emapti, har du hørt om det? Dette kan skje alle og man skal holde seg for god til å si slikt. Hva med heller å si:

"Jeg forstår at dere har kommet i denne situasjonen, men gjør følgende blablabla såkan det løse seg for dere"

Ikke bry deg om Lipper, virker som om personen er siviløkonomen himself/herself!

Gjest mandolina
Skrevet

Feil!

Noen kreditorer sender alt fra en til flere purringer før de sender saken til inkasso. Andre sender ikke purringer, men sender saken rett til inkasso etter 14 dager. MEN før dette skjer skal du ha fått inkassovarsel. Skjer ikke dette så kan man tviste og det går ikke videre til inkasso.

Hvis det derimot er sendt inkassovarsel og man fremdeles ikke tar kontakt med inkassoselskapet så går det et lett salær på kr. 285 og deretter det dobbelte av det før det blir varsel om rettslig inkasso. Her spøker da veien til forliksrådet og namsretten er kort.

Samme sak sagt med andre ord.

Hilsen

Skrevet

Jo, det finnes i realiteten arbeidsledighet i Norge i dag.

Jeg har søkt alt som er av relevante og ikke-relevante jobber siden nyttår (nyutdannet), og enten mangler jeg erfaring, eller jeg er oerkvalifisert. Mulig jeg kunne fått en helt annen jobb, barnehage eller butikk - så desperat er jeg ikke blitt ennå, siden jeg har penger. Men jeg frykter at jeg ikke ville fått det heller, fordi de ville skjønne at det uansett ville være midlertidig for meg.

Og jeg kjenner folk som søker HR-jobber, og der er det 100 søkere på stillingen. Så det ER ikke like enkelt over alt.

Og det at alle tror det er så fryktelig enkelt, gjør det enda vanskeligere for oss som leter.

Hva er HR-jobber?

Gjest også arbeidsledig
Skrevet

Hva er HR-jobber?

Human Resources....

Altså jobber i personalavdelinger osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...