Gå til innhold

Fotball og utstyr

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Krapyla skal begynne på fotball, aldersgruppe 6-8 år. Trenger de spesielle fotballsko? Eller bruker de joggesko? Hva med treningstøy - og trenger de leggbeskyttere og sånt? Hva sier dere erfarne fotball-foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg er ikke erfaren, helt nybakt fotballmamma. Vi fikk beskjed om at leggbeskyttere måtte de ha.

Så kunne vanlig joggesko brukes i starten, til ungene fant ut om de ville fortsette, da kunne vi kjøpe fotballsko.

Fotballsko er i 2 typer tror jeg, noen til grus, noen til gress.

Guttungen fikk også fotballsokker og en shorts, men det var mange barn som ikke hadde det nå i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det er ikke kjempenøye med sko i begynnelsen, det holder med gode joggesko, litt avhengig av hva slags underlag de skal trene på, selvsagt.

Men leggbeskyttere må de ha - som regel får ingen gå på banen uten, og de må sitte og se på hvis de har glemt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gutten vår på snart syv har begynt på fotball, og jeg må si vi ble ganske overrasket første gangen - omtrent alle gutta hadde fullt utstyr med fotballstøvler og det hele.

Vi har nå i det minste kjøpt en treningsbukse, men tror faktisk også vi kommer til å kjøpe et par fotballsko, blant annet fordi de sliter veldig på de vanlige joggeskoene, og faktisk koster fotballsko mindre. Han ønsker seg det selvfølgelig også selv.

Leggskinn har jeg ikke tenkt på en gang, vi får vel beskjed om det er noe han bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puttelulle

Fotballsko og leggbeskyttere er et must!:-) Men ellers trener de i det de har av treningstøy/behagelig tøy. Fotballdrakter holder fotballaget. Når man er med i en fotballgruppe, tror jeg det pleier å være gunstige tilbud på utstyret de trenger, det er det ihvertfall her. 20-30% avslag, mener jeg å huske...

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puttelulle

Gutten vår på snart syv har begynt på fotball, og jeg må si vi ble ganske overrasket første gangen - omtrent alle gutta hadde fullt utstyr med fotballstøvler og det hele.

Vi har nå i det minste kjøpt en treningsbukse, men tror faktisk også vi kommer til å kjøpe et par fotballsko, blant annet fordi de sliter veldig på de vanlige joggeskoene, og faktisk koster fotballsko mindre. Han ønsker seg det selvfølgelig også selv.

Leggskinn har jeg ikke tenkt på en gang, vi får vel beskjed om det er noe han bør ha.

På fotballkamper MÅ man ha leggbeskyttere! Får ikke lov å spille uten, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

På fotballkamper MÅ man ha leggbeskyttere! Får ikke lov å spille uten, rett og slett.

Er ikke særlig med kamper for seks-syv-åringene, da.

Men skal vel kjøpe etterhvert. Hverken mannen min eller jeg har noensinne drevet med eller interessert oss for fotball, så aner ikke hva som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har fått beskjed om, er leggskinn obligatorisk i kamp. De er det absolutt mest elegant å ha på hvis man også har fotballstrømper.

Hos oss får de som spiller kamper, ett par strømper av idrettslaget. De får også en shorts, mens fotballtrøya er til låns i sesongen og leveres inn om høsten. "Får" i betydning at det er dette vi får igjen fra klubben for den relativt høye kontingenten, alt ellers er jo foreldredrevet uansett.

Vent med fotballstøvler til dere vet hva slags bane (gress / kunstgress / grus) som blir den dominerende. Man må selvsagt ikke ha ett par for hvert underlag i den alderen, men det er liksom ingen vits i å kjøpe gressko hvis alle kampene er på grusbaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ha leggbeskyttere - både på trening og kamp! Alt det andre kan vente.

Vanlige joggesko går greit - vent med fotballsko til du ser at interessen vedvarer. Når det gjelder treningstøy så spiller det ingen rolle hva de har på seg, bare det er lett å bevege seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal vel kjøpe etterhvert. Hverken mannen min eller jeg har noensinne drevet med eller interessert oss for fotball, så aner ikke hva som trengs.

''Hverken mannen min eller jeg har noensinne drevet med eller interessert oss for fotball''

Bare vent,- det kommer skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puttelulle

Våre 1. og 2. klassinger (6 og 7 år) har kamper nå i vår.

Ganske fornøyelig å se på:-) Spillerne springer i hytt og kryss, og lager selvmål og jubler av glede!!! Husker godt den første kampen eldstemann her spilte. Mer falt-ned-fra-månen går det knapt an å se ut!.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har påpekt: fotballsko og leggskinn er smart å kjøpe!

Fotballsko koster ikke mye, trenger ikke akkurat skinnsko til et så lite barn. Fordelen med fotballsko i fht joggesko er at det er mye bedre å spille med, og mye mindre glatt!

Er det penger som begrenser, kjøp ihvertfall leggskinn... selv om det bare er på kamp det er påbudt, er det svært lurt å ha på trening også...

Disse små er ikke spesielt bergenende i driblinger og sparkt og leggskinner beskytter for skader, både brudd og "bare vonde spark på leggen". De minst bruker ofte leggskinn med besyttele av ankel også, og det anbefales...

Fotballstrømper får du vel kjøpt for en 50-lapp, det holder med ett par... ??

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i kommunen er det kamper en kveld hver uke 5 uker vår og 5 uker høst for alle i alderen 6-10 år. De spiller 5'er fotball. Kjempepopulært tiltak.

Tilogmed jeg som hater fotball synes det er litt artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gutten min på 9 år er en ivrig fotballspiller. Av utstyr har han fotballsko, keeperhansker og leggbeskyttere.

Fotballsko anbefales, fordi slitasjen på vanlige joggesko er kjempestor, både på grus og kunstgress. Keeperhansker kan han vente med for å se om liker å stå keeper (gutten min har slitt ut et par på ett år). Leggbeskytterne har han knapt hatt på seg i løpet av det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her i kommunen er det kamper en kveld hver uke 5 uker vår og 5 uker høst for alle i alderen 6-10 år. De spiller 5'er fotball. Kjempepopulært tiltak.

Tilogmed jeg som hater fotball synes det er litt artig.

Kamper hver kveld!? *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Leggskinn er viktigere enn fotballsko!

Knekte leggbein er ikke gøy, og et spark på skinnleggen er j...vondt uansett.

Koster rundt 100 lappen, og kjøp nye hvert år. Billig forsikring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg anbefaler fotballsko framfor joggesko, det er så lett å sli på kunstgresset med joggesko. Jeg ville kjøpt sko beregnet på grus/ kunstgress (med små knotter) i mange år ennå, for småttisene er ikke tunge nok til å 'trampe' ned gress-sko med store knotter i gresset ennå, og da kan de fort tråkke over eller vrikke foten.

Ellers bør dere kjøpe leggskinner og et par lange sokker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamper hver kveld!? *grøss*

Nei, er du gal!

-en kveld i uka i 10 uker tilsammen. 5 om våren og 5 om høsten.

Fotballen tar altså to kvelder i uka de ukene, det er det samme som f.eks alpint om vinteren, eller korpset for den del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...