Gå til innhold

Pleier du å tipse på restaurant - og på reiser?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tipser alltid når jeg får service ved bordet. I Norge gjerne mellom 5 og 10 % på restaurant, i utlandet prøver jeg å følge skikken der jeg er, men er jo ofte usikker.

Synes bestandig det er pinlig om vi splitter regningen og mitt følge ikke gir, eller gir minimalt, med tips. Noen har visst sterk vegring mot å tipse, uansett skikk og bruk.

Ble inspirert av denne: http://www.aftenposten.no/reise/article2407330.ece

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

7

• morsan

4

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joda, som eks servitør så tipser jeg alltid litt om servicen har vært fin. Amerikanere er på øret ti prosent på tipsen, men tyskere helst gir øret under :) En amerikaner spurte meg en gang hvor mye han _måtte_ gi i tips. *huff* Jeg sa han ikke trengte det, at det lå i prisen og det var frivillig. Så pinlig... Jeg satt foresten pris på tipsen, men mest på de takknemlige ordene. Store summer satte meg helt ut. En kveld kom ei dame inn til meg igjen etter at de hadde spist og gav meg 500kr i hånden. Jeg takket og bukket og var kjempeoverrasket :) Det var hun og mannen og ei datter som hadde spist. Selskaper i større størrelser kunne gi hele servitør-gjengen flere tusen på deling. Kjempekoselig :)

tzatziki1365380058
Skrevet

I Norge tipser jeg bare hvis mat og service virkelig har vært bra. Men jeg pleier stort sett alltid å runde oppover - ber ikke om å få igjen 5 kroner hvis regningen er på 195 kroner, feks.

Og jeg legger aldri igjen penger i de skålene som står i disken på kaffebarer. Synes det er idiotisk at jeg skal betale ekstra fordi noen gjør jobben sin og lager en kaffe jeg betaler i dyre dommer for.

Så her til lands er jeg ikke noen supergrei tipser, nei.

I utlandet prøver jeg å finne ut av reglene og tipser i henhold til det.

Gjest Elextra
Skrevet

Joda, som eks servitør så tipser jeg alltid litt om servicen har vært fin. Amerikanere er på øret ti prosent på tipsen, men tyskere helst gir øret under :) En amerikaner spurte meg en gang hvor mye han _måtte_ gi i tips. *huff* Jeg sa han ikke trengte det, at det lå i prisen og det var frivillig. Så pinlig... Jeg satt foresten pris på tipsen, men mest på de takknemlige ordene. Store summer satte meg helt ut. En kveld kom ei dame inn til meg igjen etter at de hadde spist og gav meg 500kr i hånden. Jeg takket og bukket og var kjempeoverrasket :) Det var hun og mannen og ei datter som hadde spist. Selskaper i større størrelser kunne gi hele servitør-gjengen flere tusen på deling. Kjempekoselig :)

''Amerikanere er på øret ti prosent på tipsen,''

Min erfaring er at amerikanere bestandig gir 15%, mer om de er ordentlig fornøyd. Antakelig var det derfor amerikaner-vennen din spurte hvor mye han "måtte" gi, disse 15%-ene regnes som et absolutt minimum, og noe de gjerne spør etter om det mangler.

På en av mine første USA-turer opplevde jeg at servitøren kom bort til meg, nevnte at det manglet noe på tipsen, og spurte om det var bevisst og hva jeg i så fall mente å si ved det.

Gjest Elextra
Skrevet

I Norge tipser jeg bare hvis mat og service virkelig har vært bra. Men jeg pleier stort sett alltid å runde oppover - ber ikke om å få igjen 5 kroner hvis regningen er på 195 kroner, feks.

Og jeg legger aldri igjen penger i de skålene som står i disken på kaffebarer. Synes det er idiotisk at jeg skal betale ekstra fordi noen gjør jobben sin og lager en kaffe jeg betaler i dyre dommer for.

Jeg tipser også sjelden når jeg selv står i kø for å kjøpe og hente maten, men jeg synes det er kjipt ikke å tipse om man er på restaurant. Å bare runde opp en par kroner synes jeg er fint lite og så godt som ingen ting.

Gjest Lipper
Skrevet

Ja, jeg tipser som regel på restaurant, både her og i utlandet. Men her om dagen var jeg innom en café og kjøpte meg en kaffe. Skulle betale med kort, og da måtte man taste totalbeløpet før man dro korttet. Kaffen kostet 34 kroner, og så skulle liksom jeg taste inn et høyere beløp, og differansen ble tips. Ærlig talt, jeg betaler da ikke tips for at noen lager en kopp kaffe mocca til meg. Dessuten synes jeg den "total beløp"-greia er skikkelig frekt.

Skrevet

Ja, jeg tipser alltid på restaurant i Norge, og tror nok at det ligger på cirka 5-10% for meg også. Det å ikke gi tips i det hele tatt er for meg som å si at jeg er direkte misfornøyd med servicen.

''Synes bestandig det er pinlig om vi splitter regningen og mitt følge ikke gir, eller gir minimalt, med tips. ''

Enig!

Skrevet

Jeg tipser også sjelden når jeg selv står i kø for å kjøpe og hente maten, men jeg synes det er kjipt ikke å tipse om man er på restaurant. Å bare runde opp en par kroner synes jeg er fint lite og så godt som ingen ting.

Ja, det å stå i kø selv er en helt annen greie, selv om de kommer med maten når den er ferdig.

Skrevet

Min erfaring er at amerikanere bestandig gir 15%, mer om de er ordentlig fornøyd. Antakelig var det derfor amerikaner-vennen din spurte hvor mye han "måtte" gi, disse 15%-ene regnes som et absolutt minimum, og noe de gjerne spør etter om det mangler.

På en av mine første USA-turer opplevde jeg at servitøren kom bort til meg, nevnte at det manglet noe på tipsen, og spurte om det var bevisst og hva jeg i så fall mente å si ved det.

''Min erfaring er at amerikanere bestandig gir 15%, mer om de er ordentlig fornøyd.''

Du kom meg i forkjøpet! :-)

I USA er tips en viktig del av prissystemet og avlønningssystemet, og dermed må man fylle opp "minstekravet". Jeg for min del synes det er veldig slitsomt med tips eller moms eller lignende som ikke r oppgitt i prisen men som alltid skal plusses på til slitt. Jeg liker at prislappen er "endelig";-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvorfor er det kjipt å ikke tipse her til lands? Det er ingen grunn til å tipse folk som får sin lønn, dersom de ikke enten har gjort en spesielt bra jobb, eller maten har vært spesielt god. I følge artikkelen du viste til, sto det til og med at det i Norge er vanlig å tipse dersom man er fornøyd. Det gjør jeg også.

Men jeg føler ingen forpliktelse til å tipse folk som knapt har giddet å slepte beina over gulvet for å hjelpe oss, eller på steder hvor maten kommer etter 3 kvarter. Er jeg ekstra fornøyd, tipser jeg - er jeg det ikke, gidder jeg ikke.

Men uansett om jeg er fornøyd eller ei, gidder jeg ikke be om å få igjen 5 kroner på tohundrelappen.

Skrevet

*Huffame!* Hadde det skjedd her hjemme så hadde han nok fått surt blikk og noe til. 15Prosent nå ja,ok. Tidene endrer seg.

Skrevet

Ja, jeg tipser 10% om jeg er fornøyd. Jeg er så enig i at det er pinlig og utrolig ubehagelig når det er felles regninger og folk ikke vil tipse. Jeg har opplevd flere ganger at andre har betalt mindre pga at jeg har lagt i tips. Dvs. etterhvert har jeg begynt å si i fra om at jeg har lagt i xx til tips, slik at noe mangler i potten... :o

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis jeg er fornøyd, noe jeg som oftest er, så tipser jeg. Gjerne litt over de 10% som visstnok er vanlig. Er jeg av en eller annen grunn misfornøyd tipser jeg _ikke_, men det skjer heldigvis sjelden.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Og jeg legger aldri igjen penger i de skålene som står i disken på kaffebarer.''

Eneste plassen her jeg bor der det er kopp for tips på disken er på det stedet der det er skammelig dyrt, men som jeg likevel går på en sjelden gang fordi maten der er så god. Men for en latte og et smørbrød er det dobbel pris i forhold til de andre kaffebarene her. Så da syns jeg at jeg har lagt igjen nok der, og noe tips får de ikke fra meg.

Skrevet

Gir alltid tips på restauranter hvor jeg får servering ved bordet.

Legger normalt igjen mellom 10-15%, noen ganger blir det mer. Kommer litt an på hvor mye regningen kommer på. Er den 250 så gidder jeg ikke å be om å få tilbake noen tiere bare for å ikke overstige 15% så da får de 50 lappen i tips.

Skrevet

Tipser på restaurant ja, litt mer usikker på kaffebar. På kafé pleier jeg ikke å tipse. Taxi litt ja og nei. (Kommer an på summen, alkoholmengde innabords, korbruk eller kontant)

jubalong70
Skrevet

Ja, er jeg fornøyd med servicen, så tipser jeg rundt 10% av summen jeg/vi har handlet for.

Så går tipsen nedover om jeg har vært mindre fornøyd. Det har også hendt jeg ikke har tipset ;)

I utlandet følger jeg skikken der. Vet jeg ikke, så følger jeg norsk skikk.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor er det kjipt å ikke tipse her til lands? Det er ingen grunn til å tipse folk som får sin lønn, dersom de ikke enten har gjort en spesielt bra jobb, eller maten har vært spesielt god. I følge artikkelen du viste til, sto det til og med at det i Norge er vanlig å tipse dersom man er fornøyd. Det gjør jeg også.

Men jeg føler ingen forpliktelse til å tipse folk som knapt har giddet å slepte beina over gulvet for å hjelpe oss, eller på steder hvor maten kommer etter 3 kvarter. Er jeg ekstra fornøyd, tipser jeg - er jeg det ikke, gidder jeg ikke.

Men uansett om jeg er fornøyd eller ei, gidder jeg ikke be om å få igjen 5 kroner på tohundrelappen.

''Det er ingen grunn til å tipse folk som får sin lønn, dersom de ikke enten har gjort en spesielt bra jobb, eller maten har vært spesielt god. ''

Det forventes at man gir noe tips om man har fått normalt bra service. Mer om du er ordentlig fornøyd, mindre om du er misfornøyd. Du kan synes hva du vil om det, men slik er det, og det tas i beregningen når lønn etc. settes. Jeg mener restaurantansatte til og med må skatte av en del av den forventede tipsen, med mindre regelen her er endret.

Mrs. Wallace
Skrevet

Her i Norge tipser jeg etter servicenivå. Er jeg veldig fornøyd, tipser jeg _raust_, er det helt greit runder jeg godt av oppover og er jeg misfornøyd gidder jeg ikke tipse det grann. Jeg betaler ikke ekstra for at noen i et serviceyrke ikke gjør jobben sin skikkelig.

Når jeg er i andre land, sjekker jeg hva som er tipskulturen der, og bruker det som veiledende.

Gjest mora2
Skrevet

Tipser når vi spiser ute ja. :0)

Gav også tips i utlandet til hotellets ansatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...