Gå til innhold

Pleier du å tipse på restaurant - og på reiser?

Anbefalte innlegg

Gjest netrom69
Skrevet

Vi er fire venniner som fra tid til annen er ute å spiser, to av dem vil ikke gi tips og mener servitørene har jo selv valgt den jobben og må ta følgene av at det er en dårlig betalt jobb.

Vi to andre er ikke fullt så "smålig" og tipser etter service og vi irriterer oss grønne når de to andre later som ingenting når de legger ned penger.

Det er like før jeg sier til sevitøren at tipset er fra oss to,men får meg ikke til å gjøre det heller.

Så smålighet liker jeg ikke!!

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

7

• morsan

4

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Vi er fire venniner som fra tid til annen er ute å spiser, to av dem vil ikke gi tips og mener servitørene har jo selv valgt den jobben og må ta følgene av at det er en dårlig betalt jobb.

Vi to andre er ikke fullt så "smålig" og tipser etter service og vi irriterer oss grønne når de to andre later som ingenting når de legger ned penger.

Det er like før jeg sier til sevitøren at tipset er fra oss to,men får meg ikke til å gjøre det heller.

Så smålighet liker jeg ikke!!

Ja, sånt synes jeg er smålig både overfor kelnerne og overfor dere venninner.

Skrevet

Vi spiser ofte ute på div. lokale steder (Italiensk, norsk osv) og da betaler min kjære mned kort og jeg tviler på at han tenker så langt som å taste inn tips. :o)

Men er jeg ute på et finere sted så gir jeg litt tips ja, sjelden jeg gir veldig mye, runder som regel opp til nærmeste 50- eller 100-lapp kanskje.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi spiser ofte ute på div. lokale steder (Italiensk, norsk osv) og da betaler min kjære mned kort og jeg tviler på at han tenker så langt som å taste inn tips. :o)

Men er jeg ute på et finere sted så gir jeg litt tips ja, sjelden jeg gir veldig mye, runder som regel opp til nærmeste 50- eller 100-lapp kanskje.

Det er jo ikke noe problem å gi tips selv om man betaler med kort.

Jeg gir heller ikke tips på McDonald's, men på en restaurant med service ved bordene synes jeg det er en selvfølge.

En kan selvfølgelig ta en helt prinsipiell diskusjon om det er riktig å tipse i et land som Norge, men så lenge det er vanlig og forventet, synes jeg det er udannet ikke å tipse.

Skrevet

Ja, jeg tipser som regel på restaurant, både her og i utlandet. Men her om dagen var jeg innom en café og kjøpte meg en kaffe. Skulle betale med kort, og da måtte man taste totalbeløpet før man dro korttet. Kaffen kostet 34 kroner, og så skulle liksom jeg taste inn et høyere beløp, og differansen ble tips. Ærlig talt, jeg betaler da ikke tips for at noen lager en kopp kaffe mocca til meg. Dessuten synes jeg den "total beløp"-greia er skikkelig frekt.

Enig! Skjønte ingenting første gangen jeg var borti det, men nå har jeg fattet poenget da. :o)

Første gangen jeg var ute med kjæresten min, første daten, skulle han betale og kelneren kom til bordet med betalingsterminalen. Han ble også bedt om å taste beløpet selv og jeg lo godt da han tastet den nøyaktige prisen på nytt og trakk kortet. Kelneren så litt snurt ut og jeg klarte ikke dy meg og påpekte at her ble det ikke mye i tips. Han holdt på å skjemmes fordervet, han jobbet på den tiden på cruisebåt og kunne tipsreglene utmerket godt, men hadde glemt seg helt bort her i gamlelandet! :o)))

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg gir heller ikke tips på McDonald's, men på en restaurant med service ved bordene synes jeg det er en selvfølge.

En kan selvfølgelig ta en helt prinsipiell diskusjon om det er riktig å tipse i et land som Norge, men så lenge det er vanlig og forventet, synes jeg det er udannet ikke å tipse.

Jeg er enig i at man bør tipse såfremt servicen er brukbar, men mener du virkelig at man bør tipse dersom man venter i tjue minutter for å få meny, og servitøren er sur og uoppmerksom? Da gjør jo ikke vedkommende jobben sin.

Et minstemål er at man ikke skal føle ubehag ved å spise på et sted, for å si det sånn. Men er det forventet service, tipser jeg. Og er det god eller veldig god service, er jeg raus med både tips og komplimenter.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Det er ingen grunn til å tipse folk som får sin lønn, dersom de ikke enten har gjort en spesielt bra jobb, eller maten har vært spesielt god. ''

Det forventes at man gir noe tips om man har fått normalt bra service. Mer om du er ordentlig fornøyd, mindre om du er misfornøyd. Du kan synes hva du vil om det, men slik er det, og det tas i beregningen når lønn etc. settes. Jeg mener restaurantansatte til og med må skatte av en del av den forventede tipsen, med mindre regelen her er endret.

Hvem forventer?

Servitørene forventer sikkert, men alle vet at i Norge har det ikke vært vanlig å tipse, og at servitørens lønn er bakt inn i prisen. Det er en skikk som har vokst frem de siste par tiårene, og ikke en god skikk, heller.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg er enig i at man bør tipse såfremt servicen er brukbar, men mener du virkelig at man bør tipse dersom man venter i tjue minutter for å få meny, og servitøren er sur og uoppmerksom? Da gjør jo ikke vedkommende jobben sin.

Et minstemål er at man ikke skal føle ubehag ved å spise på et sted, for å si det sånn. Men er det forventet service, tipser jeg. Og er det god eller veldig god service, er jeg raus med både tips og komplimenter.

Nettopp!

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå må du gi deg. I Norge er det jo nettopp vanligvis gjort et poeng av at det IKKE er forventet med tips. Hva servitører finner på å forvente fordi det er blitt en vane blant deler av befolkningen, er IKKE det samme som at tips kan forventes, sånn generelt.

Igjen: Linken du viser til sier jo nettopp at i Norge er det vanlig å tipse dersom man er godt fornøyd! Med andre ord er det IKKE vanlig å tipse når man bare har fått det som forventes eller enda mindre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvem forventer?

Servitørene forventer sikkert, men alle vet at i Norge har det ikke vært vanlig å tipse, og at servitørens lønn er bakt inn i prisen. Det er en skikk som har vokst frem de siste par tiårene, og ikke en god skikk, heller.

''men alle vet at i Norge har det ikke vært vanlig å tipse''

Vet virkelig alle det?

Jeg har nå alltid visst at det er vanlig å tipse på restaurant om man er fornøyd med servicen. Dette har for meg vært en selvfølge i alle år, helt uavhengig av hvor jeg går på restaurant. Her, Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Bodø, Stavanger, Namsos, Stryn, Volda... You name it, man tipser god service. _Jeg_ er i alle fall helt uenig i uttalelsen om at det ikke har vært vanlig med tips i Norge.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''mener du virkelig at man bør tipse dersom man venter i tjue minutter for å få meny, og servitøren er sur og uoppmerksom?''

Nei, da fortjener vedkommende ikke tips etter min mening. Men en blid, oppmerksom og hyggelig servitør får tips. Skal liksom være gulerota for å være hyggelig og grei. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hvem forventer?

Det har i hvertfall vært vanlig å tipse også i Norge så lenge jeg kan huske i hvertfall, i hvertfall i Oslo.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå må du gi deg. I Norge er det jo nettopp vanligvis gjort et poeng av at det IKKE er forventet med tips. Hva servitører finner på å forvente fordi det er blitt en vane blant deler av befolkningen, er IKKE det samme som at tips kan forventes, sånn generelt.

Igjen: Linken du viser til sier jo nettopp at i Norge er det vanlig å tipse dersom man er godt fornøyd! Med andre ord er det IKKE vanlig å tipse når man bare har fått det som forventes eller enda mindre.

'' I Norge er det jo nettopp vanligvis gjort et poeng av at det IKKE er forventet med tips. ''

Det er ikke min erfaring. Men selvfølgelig er jeg enig i at man trekker kraftig i tips om servicen er under pari, og at man ikke gir noe i det hele tatt om den er elendig.

tzatziki1365380058
Skrevet

''men alle vet at i Norge har det ikke vært vanlig å tipse''

Vet virkelig alle det?

Jeg har nå alltid visst at det er vanlig å tipse på restaurant om man er fornøyd med servicen. Dette har for meg vært en selvfølge i alle år, helt uavhengig av hvor jeg går på restaurant. Her, Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Bodø, Stavanger, Namsos, Stryn, Volda... You name it, man tipser god service. _Jeg_ er i alle fall helt uenig i uttalelsen om at det ikke har vært vanlig med tips i Norge.

Det står i alle fall til og med i den oversikten Elextra har lagt inn i starten, så relativt kjent er det vel i alle fall.

Hvis du går 20 år tilbake i tid, så var det ikke vanlig å tipse på restaurant. Det er en nymotens skikk :) Som riktignok er blitt temmelig etablert. Men foreldrene mine er feks ikke vant med tipsing i det hele tatt - det synes det er helt unødvendig; "folk får da lønna si....." ;)

Og i Norge er faktisk lønna til å leve av, selv om det ikke er fett. Tariff-forhandlingene leggger ikke inn at servitører osv skal ha tips i tilllegg. Det har jeg ingen tro på, og det ville vært elendig strategi fra organisasjonen deres, i alle fall.

At enkelte resautranter ikke har tariffavtale osv, er faktisk ikke mitt problem, Jeg nekter å tipse for å demme opp for dårlige arbeidsforhold i bransjen. Sånt akter jeg ikke å underbygge ved å tipse i hytt og vær.

Jeg tipser når jeg er fornøyd, men jeg tipser ikke når jeg ikke er fornøyd.

Jeg har ingen problem med at folk tipser, men jeg reagerer på at det betraktes som "udannet" i Norge å ikke gjøre det. Det er jeg absolutt helt uenig i at det er. Jeg synes faktisk det er frekt med tips-glass på disken i kaffebaren, og visa-automaten som ber oss legge inn "ekstra beløp".

I utlandet følger jeg stedets skikker, prøver å ha oversikt over dem der jeg er. Men der har også tipsen en helt annen betydning for mottaker.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det står i alle fall til og med i den oversikten Elextra har lagt inn i starten, så relativt kjent er det vel i alle fall.

Hvis du går 20 år tilbake i tid, så var det ikke vanlig å tipse på restaurant. Det er en nymotens skikk :) Som riktignok er blitt temmelig etablert. Men foreldrene mine er feks ikke vant med tipsing i det hele tatt - det synes det er helt unødvendig; "folk får da lønna si....." ;)

Og i Norge er faktisk lønna til å leve av, selv om det ikke er fett. Tariff-forhandlingene leggger ikke inn at servitører osv skal ha tips i tilllegg. Det har jeg ingen tro på, og det ville vært elendig strategi fra organisasjonen deres, i alle fall.

At enkelte resautranter ikke har tariffavtale osv, er faktisk ikke mitt problem, Jeg nekter å tipse for å demme opp for dårlige arbeidsforhold i bransjen. Sånt akter jeg ikke å underbygge ved å tipse i hytt og vær.

Jeg har ingen problem med at folk tipser, men jeg reagerer på at det betraktes som "udannet" i Norge å ikke gjøre det. Det er jeg absolutt helt uenig i at det er. Jeg synes faktisk det er frekt med tips-glass på disken i kaffebaren, og visa-automaten som ber oss legge inn "ekstra beløp".

I utlandet følger jeg stedets skikker, prøver å ha oversikt over dem der jeg er. Men der har også tipsen en helt annen betydning for mottaker.

Upps - tror det ble noe feil med den "demme opp for" - setningen. Det ble motsatt mening av det jeg mente.... eller noe sånt....tror jeg..... *rødme*

Skrevet

Gir alltid tips etter servicen, både hjemme og i utlandet. Hvis servitøren er uoppmerksom, sur osv. får han/hun ikke en dritt i tips, er det middels service får hun/han litt, er det bra får han/hun en god slant. Havner oftes på middels. Er servicen kjempedårlig spiser jeg aldri der igjen.

Blir ofte til at jeg/vi gir litt ekstra i utlandet, særlig hvis maten er billig, og servicen god. Tipser også med kort.

Skrevet

''Det er jo ikke noe problem å gi tips selv om man betaler med kort.''

Nei, man kan enten taster det inn på terminalen eller legge igjen cash på bordet.

Og dersom to er ute på middag sammen og den ene drar kortet, så kan jo den andre legge igjen tips. ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Hvis du går 20 år tilbake i tid, så var det ikke vanlig å tipse på restaurant.''

Det er mer enn 20 år sida at jeg begynte å gå på restaurant, og jeg kan ikke huske annet enn at jeg alltid har tipset for god service.

''Jeg tipser når jeg er fornøyd, men jeg tipser ikke når jeg ikke er fornøyd.''

Samme gjør jeg, så der er vi i alle fall enige. :-) Slett service eller dårlig mat belønnes ikke av meg, det skal lønne seg å være hyggelig er min mening. (Selv om det egentlig er selvsagt at jeg skal få bra mat og god service).

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvis du går 20 år tilbake i tid, så var det ikke vanlig å tipse på restaurant.''

Det er mer enn 20 år sida at jeg begynte å gå på restaurant, og jeg kan ikke huske annet enn at jeg alltid har tipset for god service.

''Jeg tipser når jeg er fornøyd, men jeg tipser ikke når jeg ikke er fornøyd.''

Samme gjør jeg, så der er vi i alle fall enige. :-) Slett service eller dårlig mat belønnes ikke av meg, det skal lønne seg å være hyggelig er min mening. (Selv om det egentlig er selvsagt at jeg skal få bra mat og god service).

Tror vi er helt på linje her. Jeg kan heller ikke huske at jeg noensinne har gått ut uten at det var vanlig å tipse - og det nærmer seg 25 år siden jeg begynte å gå ut *sukk*.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Jeg synes faktisk det er frekt med tips-glass på disken i kaffebaren, og visa-automaten som ber oss legge inn "ekstra beløp".''

Jeg leste litt fort i svingene, her er mer i innlegget ditt jeg er veldig enig i. På den spinndyre kaffebaren her jeg bor slenger de omtrent mat og drikke på bordet når de kommer med maten, og alt der er egentlig skammelig dyrt, og så skal de be om tips i tillegg. Der går definitivt grensa for meg og min forståelse for hva de skal få tips for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...