Gå til innhold

Pleier du å tipse på restaurant - og på reiser?

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi spiser ofte ute på div. lokale steder (Italiensk, norsk osv) og da betaler min kjære mned kort og jeg tviler på at han tenker så langt som å taste inn tips. :o)

Men er jeg ute på et finere sted så gir jeg litt tips ja, sjelden jeg gir veldig mye, runder som regel opp til nærmeste 50- eller 100-lapp kanskje.

Er typen så snau, så vet du jo om det. Hadde det vært gubben min (som gjerne er gnien med tips men som gir), så hadde jeg lagt penger på bordet før jeg gikk. Hender rett som det er at jeg legger ekstra penger i tillegg til det gubben gir hvis jeg syns han har vært gjerrig. Har alltid med noen tiere just in case.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

7

• morsan

4

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Upps - tror det ble noe feil med den "demme opp for" - setningen. Det ble motsatt mening av det jeg mente.... eller noe sånt....tror jeg..... *rødme*

La ikke merke til det før jeg så denne. :-D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tror vi er helt på linje her. Jeg kan heller ikke huske at jeg noensinne har gått ut uten at det var vanlig å tipse - og det nærmer seg 25 år siden jeg begynte å gå ut *sukk*.

Er nok _litt_ lengre for min del, i alle fall sida jeg selv begynte å betale når jeg var på restaurant. Men bare _litt_ altså...

Skrevet

Er typen så snau, så vet du jo om det. Hadde det vært gubben min (som gjerne er gnien med tips men som gir), så hadde jeg lagt penger på bordet før jeg gikk. Hender rett som det er at jeg legger ekstra penger i tillegg til det gubben gir hvis jeg syns han har vært gjerrig. Har alltid med noen tiere just in case.

Nei, jeg ser ingen grunn til å tipse på en helt gjennomsnittlig restaurant med helt gjennomsnittlig service og helt gjennomsnittlig mat - vi er der ganske ofte, en gang i mnd kanskje? Lettvindt å dra innom og kjæresten har en favorittrett der. :o)

Gjest Kayia
Skrevet

Vi er fire venniner som fra tid til annen er ute å spiser, to av dem vil ikke gi tips og mener servitørene har jo selv valgt den jobben og må ta følgene av at det er en dårlig betalt jobb.

Vi to andre er ikke fullt så "smålig" og tipser etter service og vi irriterer oss grønne når de to andre later som ingenting når de legger ned penger.

Det er like før jeg sier til sevitøren at tipset er fra oss to,men får meg ikke til å gjøre det heller.

Så smålighet liker jeg ikke!!

Jeg har en venninne som alltid legger på sist, og har faktisk vært med på at hun har brukt vår tips for å redusere sin del av regningen under dekke av "hvor mye tips skal vi gi da - om jeg legger på xx så er det xx her". Pinlig og ganske så frekt - men jeg har aldri sagt noe. :)

Skrevet

Jeg tipser svært sjelden i Norge, fordi de fleste ikke kan noe som helst. Når jeg tipser, er det til folk som fortjener det. Tipser ellers hva som er forventet i diverse andre land.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har en venninne som alltid legger på sist, og har faktisk vært med på at hun har brukt vår tips for å redusere sin del av regningen under dekke av "hvor mye tips skal vi gi da - om jeg legger på xx så er det xx her". Pinlig og ganske så frekt - men jeg har aldri sagt noe. :)

Sånn er en kamerat av kjæresten også. Venter til alle har lagt ut penger. Koster det f.eks 236 kr for den ene legger man jo gjerne ut 240-250 kr om man ikke går med veldig mye småpenger på seg, og da blir det litt penger til overs. Da bruker han alltid disse pengene for å trekke av på sin egen regning. Herregud. Kjempefrekt. Og ingen av kameratene sier noe til han.

Skrevet

Jeg gir alltid tips på restauranter i Norge og i utlandet, hvis jeg er fornøyd med maten og servicen.

Gjest frekt ja...
Skrevet

Sånn er en kamerat av kjæresten også. Venter til alle har lagt ut penger. Koster det f.eks 236 kr for den ene legger man jo gjerne ut 240-250 kr om man ikke går med veldig mye småpenger på seg, og da blir det litt penger til overs. Da bruker han alltid disse pengene for å trekke av på sin egen regning. Herregud. Kjempefrekt. Og ingen av kameratene sier noe til han.

Det er ofte en slik i vennegjenger, har en her også...

mariaflyfly
Skrevet

Her i Norge tipser jeg etter servicenivå. Er jeg veldig fornøyd, tipser jeg _raust_, er det helt greit runder jeg godt av oppover og er jeg misfornøyd gidder jeg ikke tipse det grann. Jeg betaler ikke ekstra for at noen i et serviceyrke ikke gjør jobben sin skikkelig.

Når jeg er i andre land, sjekker jeg hva som er tipskulturen der, og bruker det som veiledende.

Jeg gjør som deg.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg gjør som deg.

Selvfølgelig gjør du det - det er jo det eneste fornuftige. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...