Gå til innhold

Fotball og dugnader

pusi

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

''Nåja. Jeg vil kalle det dugnad når man må tilbringe en hel kveld med å høre på eksempelvis blokkfløytespill av 1. klassinger samt mer eller mindre koordinerte innslag av dans og sang. ''

Dugnad, ja - evt. terror :-)

Takke meg til fotball-dugnad...

Til og med jeg, som er ihuga fotballmotstander (:-)) vil melde inn barna mine i fotball før enn at de får fortsette med blokkfløyte på kulturskolen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Katt-ja

6

• pekkaline

5

• pusi

4

Mest aktive i denne tråden

''Ikke på kommunal kulturskole! ;-)''

Nåja. Jeg vil kalle det dugnad når man må tilbringe en hel kveld med å høre på eksempelvis blokkfløytespill av 1. klassinger samt mer eller mindre koordinerte innslag av dans og sang.

;-)

Det gjelder å velge instrumenter med omhu, hva enten det gjelder musikkskole eller korps;-)

Akustisk gitar blir aldri skikkelig ille, verken på konsert eller på lvinger hjemme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er mere enn nok

Ingen gode råd å komme med, vi sliter med det samme her. Det er alt for mye dugnads arbeid. 2 loppemarkeder i året, + salg av kaker/tombola på 17 mai, reklameutdeling, salg av lodd, salg av div. + at jeg er Fau medlem, og klassekontakt ( ulike ) trinn. Jeg begynner å bli lei av å stille opp. All vår fritid går til div. dugnadsarbeid. Enkelte foreldre stiller aldri, eller sjelden opp, slik at resten faller på oss som er igjen:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikkersen

Det er jo i bunn og grunn for ungen sin skyld, da. Hvis ingen stilte på dugnad ville det heller ikke bli noe fotball-tilbud.....

Har barn i korps, og vi stiller gjerne på dugnad. Loppiser er mye mer gøy enn å gå rundt og selge ting, det synes jeg i hvert fall. Jeg baker gjerne et par kakaer til korpset et par ganger i året + 17.mai, så lenge barnet mitt får være med det sosiale nettverket som et korps er, og får lov til å lære seg å spille et instrument av en dyktig og tålmodig instruktør.

Det er jo lurt å prøve å få ungene inn i samme aktivitet, så jeg håper lillebror også begynner i korpset etterhvert! Synes ikke det er for mye dugdad, nei.

Hun går forøvrig også på teaterskole. Der er det ingen slike forventninger til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikkersen

Jeg sier bare at det er synd ikke musikken kommer tidligere igang, de må vente til tredje klasse før de kommer med i korpset, mens allidrett, fotball og håndball står i kø omtrent fra barnehagen ;-)

Men det var en digresjon. Ellers mener jeg det er noe tull at første- og andreklassinger skal ha så mye dugnadsplikter. Jeg meldte oss ut av idrettslaget i vinter fordi de presterte å sende ut dugnadslister for å stå og betjene kiosken for hovedidrettslaget, noe som ikke har noe med allidretten å gjøre, mens guttungen såvidt hadde begynt å leke litt på allidretten for å se om det var noe for ham. Dessuten måtte vi betale kontingent til hovedidrettslaget _og_ til allidrettsgruppa, for å leke i gymsalen en snau time en gang i uka.

Nei, alle mine fordommer mot barneidretten er bekreftet allerede, etter et halvt år i dens klamme grep ;-)

PS, jeg vet at det kan være masse dugnad i korpset også, siden jeg og mine søsken mer eller miindre vokste opp i korpsmiljøet, men det var ikke sånn som vi har opplevd idretten hittil.

Her begynner de i korpset i andre klasse. Tror det er veldig lurt å ikke ha med for mange førstiser. De små er nok ikke helt klare for det enda, det kreves en del disiplin og sitte stille og sånn.

Man må være litt mer moden for å være med i korpset enn fotball og allidrett. Tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det gjelder å velge instrumenter med omhu, hva enten det gjelder musikkskole eller korps;-)

Akustisk gitar blir aldri skikkelig ille, verken på konsert eller på lvinger hjemme;-)

Husets eldste barn er på vei ut av en musikalsk karriere, med mindre hun skulle finne på noe veldig spesielt. Vi satser hardt på idrett, det lager mindre lyd.

He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ikke på kommunal kulturskole! ;-)''

Nåja. Jeg vil kalle det dugnad når man må tilbringe en hel kveld med å høre på eksempelvis blokkfløytespill av 1. klassinger samt mer eller mindre koordinerte innslag av dans og sang.

;-)

Blokkfløyte er ingenting mot fem stk som spiller "Kom skal vi klippe sauen på fiolin"...*s*

Grunnen til at foreldrene med barn på musikk-skolen slipper dugnad er nok den betydelige innsatsen de legger ned ved å akseptere øving innendørs de første årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Blokkfløyte er ingenting mot fem stk som spiller "Kom skal vi klippe sauen på fiolin"...*s*

Grunnen til at foreldrene med barn på musikk-skolen slipper dugnad er nok den betydelige innsatsen de legger ned ved å akseptere øving innendørs de første årene!

Å guri, det der hørtes jo betydelig verre ut, ja...

Og kanskje det er slik som du sier - vi mer eller mindre frivillig lider oss gjennom øving som egentlig krever en lydisolert, lavtaket kjellerleilighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg har selv spilt i korps i 30 år før jeg sluttet for noen år siden.

Foreldrene mine stilte mye opp på dugnad i korpset i alle årene jeg spilte i skolekorpset.

Vil sønnen min begynne å spille i korps så skal han så klart få lov til det. Men jeg håper heller han enten fortsetter med fotballen eller begynner med noe annet fysisk. Jeg synes den delen er veldig viktig.

Musikk er fryktlig viktig det også;o) De fleste er med på begge deler og det er det aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Her begynner de i korpset i andre klasse. Tror det er veldig lurt å ikke ha med for mange førstiser. De små er nok ikke helt klare for det enda, det kreves en del disiplin og sitte stille og sånn.

Man må være litt mer moden for å være med i korpset enn fotball og allidrett. Tror jeg ;)

Men jeg vet at feks i asker starter de med "suzuki-grupper" på messing etter "Rett på musikken"-opplegget til Astrid Nøkleby på musikkskolen allerede når de er 5-7 år. Det er ikke noe broiler-opplegg, men basert på gehørspill og lek, og jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke det kan bli mer vanlig når fotballen og håndballen og annen idrett kan begynne så tidlig.

Kulturskolene har jo eviglange køer, og her jeg bor er det ikke noe sånt tilbud. Men hvis ungene kunne få begynne såpass tidlig å leke og spille i grupper slapp de som hadde lyst til å starte tidlig slippe å gå og vente så lenge på å få starte i korpset ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

_Litt_ mer i kontingent duger nok ikke for å gjøre opp for dugnad... Det blir litt usosialt å skulle betale seg ut av alt. Noen ganger er det dem som har dårligst råd til kontingenter etc som trenger tilbudet mest...

Samtidig som det oftest er de som også sniker seg unna dugnadsjobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husets eldste barn er på vei ut av en musikalsk karriere, med mindre hun skulle finne på noe veldig spesielt. Vi satser hardt på idrett, det lager mindre lyd.

He-he.

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ha ha* Husker en venninne gikk på fiolinskole, og "kom skal vi klippe sauen" ble gnukket på om og om igjen....;-) Hun ble IKKE noen virtuos, akkurat, og har forlengst lagt fela på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg sier; Det er myyyyye mer arbeid å ha ungene på fotball enn i korps! Meld han inn i korps du;o)

Eller som Per Inge Thorkildsen sa: Gi unga en flaske sprit før idretten tar dem! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge langpannemiks og vaffelmiks ville jeg protestert iherdig på. Kan man ikke heller selge lodd.

Ellers må man jo regne med en del dugnad. Men jeg er enig i at det skal være en sammenheng mellom hvilke barn som får delta i et arrangement og hvilke foreldre som utkommanderes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode råd å komme med, vi sliter med det samme her. Det er alt for mye dugnads arbeid. 2 loppemarkeder i året, + salg av kaker/tombola på 17 mai, reklameutdeling, salg av lodd, salg av div. + at jeg er Fau medlem, og klassekontakt ( ulike ) trinn. Jeg begynner å bli lei av å stille opp. All vår fritid går til div. dugnadsarbeid. Enkelte foreldre stiller aldri, eller sjelden opp, slik at resten faller på oss som er igjen:-(

Noen ganger burde man kanskje stoppe opp og spørre seg om noen av disse prosjektene aldri burde vært satt i gang.

Om nesten ingen stiller på en eller annen intektsbringende aktivitet, burde man kanskje droppe hele greia og heller øke kontigenten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...