Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtidig som jeg leser om dette forslaget så leser jeg at fire ungdommer, tre på 17år og en på 14år ligger hardt skadet på sykehus etter en trafikkulykke i Arendal. Bilen ble nærmest delt i to.

Jeg ville heller sagt at de bør være eldre om de skal endre på 18års grensen for bil-lappen. Hva mener dere?

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=519582

Skrevet

I den ene avisen står det at forskere mener man bør være 25 år før man begynner å kjøre bil fordi hjernen ikke er utviklet helt før da, i den neste avisen vil noen sette ned alderen til 17 år... Hva skal man tro.

I USA er det vel 14 år (eller 16?) som er aldersgrensa i noen stater? Det er forøvrig helt på bærtur spør du meg, men det er mulig de har noen restriksjoner på hvor/når de yngste sjåførene får kjøre?

Gjest Elextra
Skrevet

I den ene avisen står det at forskere mener man bør være 25 år før man begynner å kjøre bil fordi hjernen ikke er utviklet helt før da, i den neste avisen vil noen sette ned alderen til 17 år... Hva skal man tro.

I USA er det vel 14 år (eller 16?) som er aldersgrensa i noen stater? Det er forøvrig helt på bærtur spør du meg, men det er mulig de har noen restriksjoner på hvor/når de yngste sjåførene får kjøre?

14 år har jeg aldri hørt om, men vet at det er 16-årsgrense i en del stater i USA.

Nå er det veldig lett å kjøre i USA, og alle biler har automatgir, men antar man fort kan komme opp i farlige situasjoner der også.

Skrevet

Det stod noe om at helgekjøring ikke ville være lov, og antall passasjerer skulle ha en grense, men jeg synes likevel det høres drastiskt ut. Ja de er vel 16år i Amerika når de får kjøre, helt villt synes jeg siden det der er mye større motorveger og mere traffikk en her. Jeg mente også jeg hadde hørt/lest snakk om 25års grense...

Skrevet

Ikke lett å svare på.

Kanskje det heller bør satses på annen type opplæring? Hva med at alle som tar førerkort i den alderen skulle få se ei trafikkulykke og se konsekvensene av både materielle skader og ikke minst det etterlatte må i gjennom.

Jeg vet rett og slett ikke, dette er vanskelig.

I tillegg må man se litt på hvor mange er det som blir utsatt for ulykker i forhold til hvor mange det er som kjører, osv. selv om ett dødsfall er ett for mye.

Sånn generelt mener jeg at vi burde ha vært i gjennom ei ny prøve etter å ha hatt førerkort i 10 år. Prøven skulle ha tatt for seg de mest vanlige feil som blir gjort i trafikken. Bruk av lys, bllinklys, plassere seg riktig når du skal svinge, passere de som svinger, kjøre for sakte, for fort, osv, osv. Det er viktig å fokusere på hvorfor det er viktig å gjøre de riktige tingene og hvordan feil påvirker andre i trafikken og hvilken irritasjon dette kan ha for andre.

Skrevet

Ikke lett å svare på.

Kanskje det heller bør satses på annen type opplæring? Hva med at alle som tar førerkort i den alderen skulle få se ei trafikkulykke og se konsekvensene av både materielle skader og ikke minst det etterlatte må i gjennom.

Jeg vet rett og slett ikke, dette er vanskelig.

I tillegg må man se litt på hvor mange er det som blir utsatt for ulykker i forhold til hvor mange det er som kjører, osv. selv om ett dødsfall er ett for mye.

Sånn generelt mener jeg at vi burde ha vært i gjennom ei ny prøve etter å ha hatt førerkort i 10 år. Prøven skulle ha tatt for seg de mest vanlige feil som blir gjort i trafikken. Bruk av lys, bllinklys, plassere seg riktig når du skal svinge, passere de som svinger, kjøre for sakte, for fort, osv, osv. Det er viktig å fokusere på hvorfor det er viktig å gjøre de riktige tingene og hvordan feil påvirker andre i trafikken og hvilken irritasjon dette kan ha for andre.

Et dødsfall er et for mye, helt sant. Jeg er enig i at alle burde ha oppdateringskurs etter et visst antall år. Det har blitt store endringer i veier og med rundkjøringer osv som mange ikke har vært gjennom på kurset. Eller de har hatt det på kurset men ikke fått praktisert det på stedet de bodde/bor.

Skrevet

Et dødsfall er et for mye, helt sant. Jeg er enig i at alle burde ha oppdateringskurs etter et visst antall år. Det har blitt store endringer i veier og med rundkjøringer osv som mange ikke har vært gjennom på kurset. Eller de har hatt det på kurset men ikke fått praktisert det på stedet de bodde/bor.

En ting er at det har kommet nye ting, men tenk alt det elementære det syndes mot da. Bilistene klarer ikke det mest elementære en gang, som å bruke lys og blinklys, kjøre altfor sakte og lager kø osv. Av og til lurer jeg på om folk er stein dumme.

Gjest Wita
Skrevet

Jeg skulle ønske at aldersgrensen ble hevet til 25 år isteden.

Persille1365381127
Skrevet

Som mrxx sier - jeg tror ikke det er alderen som er problemet, jeg tror det er opplæringen og konsekvensforståelsen.

Endel av opplæringen burde kanskje vært bilder/film fra et ulykkessted, en kjøresimulator der meningen er at de skal kjøre over en viss hastighet og så forsøke å manøvrere bilen (for se hvor lite de egentlig klarer det), jeg vet ikke...

Men jeg tror ikke aldersheving er løsningen, ikke å nekte dem å gjøre i helgen heller.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg skulle ønske at aldersgrensen ble hevet til 25 år isteden.

Enig med deg i det-

Skrevet

i usa er det restriksjoner. de får bl.a ikke kjøre på motorvei...

jubalong70
Skrevet

Jeg synes ikke 17-åringer bør få lappen her i Norge.

Veistandarden er så dårlig, og det er så mange smale veier at ulykkesrisikoen er veldig stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...