Gå til innhold

Hva kle på babyen i dette været?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 9 uker nå... Vi bor i Østfold, det vil si ca. Oslovær! Vi voksne går i t-skjorte, men jeg veit jo at denne Mailuften er skummel! Det ser forøvrig ut til å være så godt som vindstille i øyeblikket...

Vi skal straks ut på kjøretur, der det blir litt ut og inn av bilen. Jeg har da lurt på å ha på henne ullbody, strømpebukse, fòret bukse, ullsokker og bomullslue. Duger dette, eller bør hun ha strikket jakke og "topplue" i tillegg?

Har spurt min sunne fornuft, men får ikke noe svar...

Synes det er ufattelig vanskelig jeg, nå i disse vårdagene! Dessuten er hun nesten alltid svett på ryggen når hun ligger, så det er vanskelig å måle utfra nakketemperatur.

Noen som vil gi en stakkars førstegangsmamma noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Sånn generelt er det langt flere babyer i Norge som blir kledd for varmt enn for kaldt, for å si det sånn. Og det er farligere for baby å bli overopphetet enn å være litt kald.

Men mailufta kan være litt skarp og skummel, og det er selvsagt ikke bra at barnet fryser, heller.

Har du tynt ulltøy (body, stillongs) er det kjekt å bruke, ettersom det holder varmen uten å stenge den inne. Da tror jeg ikke du trenger så fælt mye mer enn tynt tøy utenpå, med mindre babyen skal oppholde seg lenge utendørs. Ta med et teppe og/eller en ekstra jakke, og kjenn litt i nakken og på hendene underveis, så kan du heller regulere det da.

Nå som det går mot skikkelig vårvær kan jeg for øvrig på det sterkeste anbefale lammeskinn å ligge på for den lille. Det holder trekk og sånt unna uten at babyen blir for varm, helt genial for temperaturkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes det høres altfor mye ut med ullbody, strømpebukse og fôra bukse.

Jeg ville kledd på langerma body (jeg har aldri brukt ull til mine unger), en bukse, ei lita jakke, tynn lue og heller hatt et helseteppe over beina.

Det er bedre å at babyen har ett lag for lite enn ett lag for mye. At hun er svett på ryggen tider på at du kanskje kler på litt for mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp strømpebukse og ta på henne lue ville jeg gjort. Bodyen er langermet? Ta med helseteppe og jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres altfor mye ut med ullbody, strømpebukse og fôra bukse.

Jeg ville kledd på langerma body (jeg har aldri brukt ull til mine unger), en bukse, ei lita jakke, tynn lue og heller hatt et helseteppe over beina.

Det er bedre å at babyen har ett lag for lite enn ett lag for mye. At hun er svett på ryggen tider på at du kanskje kler på litt for mye? :)

En ullbody kan da ikke være varmere enn bomullsbody og jakke?? Mulig jeg overdriver med buksa, men det er liksom så posete, at jeg tenkte det var deilig med strømpebukse under...

Hun svetter på natten også, i pysj med dyne over, så jeg tror ikke det er bare det at jeg kler henne for varmt, men sikkert delvis det også:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp strømpebukse og ta på henne lue ville jeg gjort. Bodyen er langermet? Ta med helseteppe og jakke.

På med topplue altså? Ikke vanlig bomullslue? Og buksa er jo så posete, men du mener det holder likevel? Huff, da tror jeg at jeg har pleid å kle på henne litt mye ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn generelt er det langt flere babyer i Norge som blir kledd for varmt enn for kaldt, for å si det sånn. Og det er farligere for baby å bli overopphetet enn å være litt kald.

Men mailufta kan være litt skarp og skummel, og det er selvsagt ikke bra at barnet fryser, heller.

Har du tynt ulltøy (body, stillongs) er det kjekt å bruke, ettersom det holder varmen uten å stenge den inne. Da tror jeg ikke du trenger så fælt mye mer enn tynt tøy utenpå, med mindre babyen skal oppholde seg lenge utendørs. Ta med et teppe og/eller en ekstra jakke, og kjenn litt i nakken og på hendene underveis, så kan du heller regulere det da.

Nå som det går mot skikkelig vårvær kan jeg for øvrig på det sterkeste anbefale lammeskinn å ligge på for den lille. Det holder trekk og sånt unna uten at babyen blir for varm, helt genial for temperaturkontroll.

Bruker lammeskinn i senga og vogna ja, men det lar seg ikke gjøre i bilen!

Så jeg bør ha noe tynt utenpå ullbodyen?

Og hva med lue? Holder det med bomullslue, eller bør jeg beholde topplua på litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På med topplue altså? Ikke vanlig bomullslue? Og buksa er jo så posete, men du mener det holder likevel? Huff, da tror jeg at jeg har pleid å kle på henne litt mye ja...

Bomullslue er sikkert bra. Hvis du skal ha dyne eller teppe over henne så trenger du ikke begge deler på beina :) Ta litt lange strømper på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodyen er selvsagt langermet ja... Janus, så det skal vel være bra tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Bruker lammeskinn i senga og vogna ja, men det lar seg ikke gjøre i bilen!

Så jeg bør ha noe tynt utenpå ullbodyen?

Og hva med lue? Holder det med bomullslue, eller bør jeg beholde topplua på litt til?

Nei, jeg synes ikke du nødvendigvis bør ha noe utenpå, men om du velger å ha noe, trenger du ikke foret yttertøy i tillegg, da holder det med noe tynt.

Bomullslue holder lenge, det er først og fremst trekk den skal beskytte mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullslue er sikkert bra. Hvis du skal ha dyne eller teppe over henne så trenger du ikke begge deler på beina :) Ta litt lange strømper på?

Ok, da skal mor hysteria høre på dere erfarne mødre, og dropper herved strømpebuksa med tungt hjerte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodyen er selvsagt langermet ja... Janus, så det skal vel være bra tror jeg?

Høres bra ut. Det er ikke verre enn at du kjenner på henne etterhvert. Hun sier nok ifra på sin måte dersom hun har det ubekvemt :) God tur! Nå vil jeg også ut i det nydelige været :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut. Det er ikke verre enn at du kjenner på henne etterhvert. Hun sier nok ifra på sin måte dersom hun har det ubekvemt :) God tur! Nå vil jeg også ut i det nydelige været :)

Takk takk:-) Og kos deg du også! Dette er så utrolig flotte dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal mor hysteria høre på dere erfarne mødre, og dropper herved strømpebuksa med tungt hjerte:-)

hehe, på kveldene og tidlig morgen så kan du bruke den på henne, men nå tror jeg du gjør lurt i å droppe den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:-) Og kos deg du også! Dette er så utrolig flotte dager!

Ja takk, vidunderlige dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Jøss det var voldsomt til bekledning, har du tenkt å la ungen krepere av varme?

Jeg kler kanskje for lite på min? Har kun på enten sånn pyjamaslignende med bukse og armer, eller body, strømpebukse, bukse, genser og en tykk foret dress i fleece, samt jeg har ullpledd over ungen i tillegg til trekket som følger med vogna - det er foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg har da lurt på å ha på henne ullbody, strømpebukse, fòret bukse, ullsokker og bomullslue. Duger dette, eller bør hun ha strikket jakke og "topplue" i tillegg?''

Det høres skrekkelig mye ut. Jeg ville droppet strømpebuksen.

Ellers lurt med ull innerst og ellers bare tynne lag, så kan du følge med på temperaturen hennes og justere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pjuskeline

Hadde jeg satt på barnet mitt alt det du sier hadde han krepert av varme.Kan aldri tenke meg at det er nødvendig med så mye. Strømpebukse og vanlig bukse.Body og genser, evt jakke hadde jeg valgt.Hadde heller hatt ett teppe tilgjengelig hvis det skulle vise seg og bli kjølig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det var voldsomt til bekledning, har du tenkt å la ungen krepere av varme?

Jeg kler kanskje for lite på min? Har kun på enten sånn pyjamaslignende med bukse og armer, eller body, strømpebukse, bukse, genser og en tykk foret dress i fleece, samt jeg har ullpledd over ungen i tillegg til trekket som følger med vogna - det er foret.

Hvis du har body, strømpebukse, bukse, genser og en tykk fleecedress, hvordan kan det være mindre enn ullbody, strømpebukse og fòret bukse? Uten noe mer utenpå eller over... Ull er fint uansett om det er varmt eller kaldt det, og jenta mi var veldig fornøyd i dag hun:-) Droppet strømpebuksa da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...