Gjest Ann Mariell Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 I min leten etter "de perfekte bordkort" så titter jeg litt rundt omkring. Hvor får jeg bestilt glass med bilde på? (bilde jeg har tatt selv) Finner ikke annet enn kopper og krus hos fotoforhandlerne. Kan jeg lage det selv på et vis? Og skrive på selv, lime på pynt osv? Noen som vet hvordan? Ønsker meg høye glass på stett, gjerne som jeg kan bruke til thelys. 0 Siter
Gjest Ann Mariell Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Hvor tykt kan bildet være som påføres glasset og smøres inn med lakken decoupage? Vet at servietter er det som gjerne brukes, men kan jeg få til et bilde jeg har tatt selv på et eller annet papir som går å gjøre slikt med? Hva slags papir kan jeg bruke? Tips? 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Prøv på Nille, de har en god del billige stettglass der, eller på Clas Ohlson eller Ikea. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Hvor tykt kan bildet være som påføres glasset og smøres inn med lakken decoupage? Vet at servietter er det som gjerne brukes, men kan jeg få til et bilde jeg har tatt selv på et eller annet papir som går å gjøre slikt med? Hva slags papir kan jeg bruke? Tips? Du kan printe ut bilder på vanlig printerpapir og bruke decoupageteknikk, det har jeg gjort med hell. Det tar bare litt lenger tid å tørke, som regel, men resultatet blir fint. 0 Siter
GeirB Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Prøv på Nille, de har en god del billige stettglass der, eller på Clas Ohlson eller Ikea. De har billige glass på Biltema også! 0 Siter
Gjest Ann Mariell Skrevet 9. mai 2008 Skrevet 9. mai 2008 Du kan printe ut bilder på vanlig printerpapir og bruke decoupageteknikk, det har jeg gjort med hell. Det tar bare litt lenger tid å tørke, som regel, men resultatet blir fint. Tusen takk for gledelig melding. Så flott at jeg kunne printe ut på vanlig fotopapir. Men bør jeg kjøpe tynnere fotopapir enn vanlig? Hvordan fester fotopapiret seg på glasset, bøyer det seg ikke ut igjen etter et du har klistret det "rundt" glasset? Ser liksom for meg at det litt stive fotopapiret "spretter" ut fra glasset igjen og bare blir sittende fast på midten. Hvis jeg skal pynte noe mer på glassene, hva slags lim bruker jeg da? (tenkte på litt tyngre ting som skjell ol.) Limpistol? Hadde sett for meg bilde av konfirmanten og gjesten festet på glasset som brukes til t-lys. Det kan vel bli fint vel? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 9. mai 2008 Skrevet 9. mai 2008 Tusen takk for gledelig melding. Så flott at jeg kunne printe ut på vanlig fotopapir. Men bør jeg kjøpe tynnere fotopapir enn vanlig? Hvordan fester fotopapiret seg på glasset, bøyer det seg ikke ut igjen etter et du har klistret det "rundt" glasset? Ser liksom for meg at det litt stive fotopapiret "spretter" ut fra glasset igjen og bare blir sittende fast på midten. Hvis jeg skal pynte noe mer på glassene, hva slags lim bruker jeg da? (tenkte på litt tyngre ting som skjell ol.) Limpistol? Hadde sett for meg bilde av konfirmanten og gjesten festet på glasset som brukes til t-lys. Det kan vel bli fint vel? Nei, ikke fotopapir, men vanlig printerpapir, altså tynt, hvitt ark. Jeg tror nok fotopapir vil være vanskelig bøyelig, som du sier. Jeg har brukt vanlige papirark. Bilder blir selvsagt litt mattere, men det er ganske fint når man allikevel skal bruke decoupageteknikk. Limpistol er for øvrig helt genialt til å feste både store og små ting med, så det tror jeg kommer til å fungere helt fint! Lykke til. ) 0 Siter
Gjest Ann Mariell Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Nei, ikke fotopapir, men vanlig printerpapir, altså tynt, hvitt ark. Jeg tror nok fotopapir vil være vanskelig bøyelig, som du sier. Jeg har brukt vanlige papirark. Bilder blir selvsagt litt mattere, men det er ganske fint når man allikevel skal bruke decoupageteknikk. Limpistol er for øvrig helt genialt til å feste både store og små ting med, så det tror jeg kommer til å fungere helt fint! Lykke til. ) Hei igjen du. Nå har jeg handlet inn decoulagelakk, diverse papir samt egnede glass. I butikken sa hun at jeg skulle la glasset stå i ovnen og herde i 160 grader i et eller annet timeantall. Vet du timeantallet? Hun i butikken skulle sende med meg "oppskrift" men jeg har fått med meg feile papirer for der står det ingen ting. Leser på nettet at det bør brukes laserprinter (som jeg ikke har) og 60 - 80 grams glanset papir. Men ingen sted finner jeg ut hvor mange timer glasset skulle stå. Vet du? Takk 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Hei igjen du. Nå har jeg handlet inn decoulagelakk, diverse papir samt egnede glass. I butikken sa hun at jeg skulle la glasset stå i ovnen og herde i 160 grader i et eller annet timeantall. Vet du timeantallet? Hun i butikken skulle sende med meg "oppskrift" men jeg har fått med meg feile papirer for der står det ingen ting. Leser på nettet at det bør brukes laserprinter (som jeg ikke har) og 60 - 80 grams glanset papir. Men ingen sted finner jeg ut hvor mange timer glasset skulle stå. Vet du? Takk Jeg har heller ikke laserprinter, bare vanlig blekkskriver, det har ikke vært noe problem her, i hvert fall. Jeg husker ikke noen tid, men på dinhobby.no fant jeg denne anvisningen, som høres veldig grei ut: Herding i vanlig stekeovn: Plasser glassene på en rist i ovnen, og sett ovnen på 170 grader. Når denne temperaturen er oppnådd, skal glassene stå i ovnen og herde i 30 minutter. Skru deretter av ovnen og sett døren på gløtt. La glassene stå inne i ovnen til den har blitt kald, slik at du unngår for store temperatursvigninger, som kan medføre at gjenstanden sprekker. Gjenstanden er nå ferdig. 0 Siter
Gjest Ann Mariell Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har heller ikke laserprinter, bare vanlig blekkskriver, det har ikke vært noe problem her, i hvert fall. Jeg husker ikke noen tid, men på dinhobby.no fant jeg denne anvisningen, som høres veldig grei ut: Herding i vanlig stekeovn: Plasser glassene på en rist i ovnen, og sett ovnen på 170 grader. Når denne temperaturen er oppnådd, skal glassene stå i ovnen og herde i 30 minutter. Skru deretter av ovnen og sett døren på gløtt. La glassene stå inne i ovnen til den har blitt kald, slik at du unngår for store temperatursvigninger, som kan medføre at gjenstanden sprekker. Gjenstanden er nå ferdig. Kjempeflott, tusen takk Mrs. Wallace Tror jeg fikk med meg at med vanlig skriver så var det stor sjangse for å dra fargene fra bildet utover når lakken ble lagt. *ønsker seg trådløs laserprinter* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.