black wealch Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det står så mye klager på dugnad her... Men hva med de som engasjerer seg for en periode, som klassekontakt eller med oppmannsjobb på turn/forball/håndball. Når en ringer rundt, eller setter opp lister for å prøve å få folk til å stille opp, får en av mange en småsur tilbakemelding. Enten det gjelder kjøring, stå i kiosk, bake kake el. Er så utrolig irriterende, her bruker mange lang tid på å planlegge og organisere det hele, mens mange blir sure når de får en telefon med spørsmål om å stille opp et par timer en kveld. Hva får folk til å bli nebbete mot noen som bare prøver å gjøre en innsats for fellesskapet? Fatter det ikke! Dere som hater dugnad må huske på at det er mange som må yte for å få arrangert noe og for å få ting til å gå rundt. Og vær ihvertfall hyggelig med de som ringer å legger ned mye tid i å prøve å få til noe for barna. Jeg har til og med opplevd å få kjeft for arbeid som skolen pålagte klassekontaktene å ordne.. Snakk om å skyte feil person... Hilsen en frustrert.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Da jeg ble valgt til klassekontakt, sa jeg klart fra at (basert på tidligere erfaringer som klassekontakt) jeg ikke kom til å ringe rundt for å spørre hvem som kunne stille. De fleste har en unnskyldning på lager uansett, og så ender man opp med å måtte ringe hele lista for en liten fillejobb, og det er de foreldrene som alltid sier ja som ender opp med jobben. Jeg lagde en liste over hvem som skulle gjøre hva. Hadde de ikke mulighet, var de selv ansvarlige for å bytte med noen eller skaffe "innhopper". Slik fikk alle ta i et tak og arbeidet ble rettferdig fordelt. Hvis noen hadde problemer med å møte av en eller annen grunn, kunne de si ifra, så satte jeg dem til oppgaver som f.eks kakebaking, som de kunne gjøre når det passet dem. Det var litt surmuling i begynnelsen, men metoden må tydeligvis ha falt i smak etterhvert. Jeg var klassekontakt i 1. og 2. klasse, og overlot lista over hvem som hadde gjort hva, evt. ikke gjort noe ennå, til nestemann. Nå går de i 5., og systemet er fortsatt i bruk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Da jeg ble valgt til klassekontakt, sa jeg klart fra at (basert på tidligere erfaringer som klassekontakt) jeg ikke kom til å ringe rundt for å spørre hvem som kunne stille. De fleste har en unnskyldning på lager uansett, og så ender man opp med å måtte ringe hele lista for en liten fillejobb, og det er de foreldrene som alltid sier ja som ender opp med jobben. Jeg lagde en liste over hvem som skulle gjøre hva. Hadde de ikke mulighet, var de selv ansvarlige for å bytte med noen eller skaffe "innhopper". Slik fikk alle ta i et tak og arbeidet ble rettferdig fordelt. Hvis noen hadde problemer med å møte av en eller annen grunn, kunne de si ifra, så satte jeg dem til oppgaver som f.eks kakebaking, som de kunne gjøre når det passet dem. Det var litt surmuling i begynnelsen, men metoden må tydeligvis ha falt i smak etterhvert. Jeg var klassekontakt i 1. og 2. klasse, og overlot lista over hvem som hadde gjort hva, evt. ikke gjort noe ennå, til nestemann. Nå går de i 5., og systemet er fortsatt i bruk. Så fint at dere fikk det til å fungere! Men de som vanligvis ikke stiller eller bryr seg. Gad de engasjere seg såpass at de byttet fant en stedfortreder? Redd for at det her bare ble tomt på enkelte plasser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Da jeg ble valgt til klassekontakt, sa jeg klart fra at (basert på tidligere erfaringer som klassekontakt) jeg ikke kom til å ringe rundt for å spørre hvem som kunne stille. De fleste har en unnskyldning på lager uansett, og så ender man opp med å måtte ringe hele lista for en liten fillejobb, og det er de foreldrene som alltid sier ja som ender opp med jobben. Jeg lagde en liste over hvem som skulle gjøre hva. Hadde de ikke mulighet, var de selv ansvarlige for å bytte med noen eller skaffe "innhopper". Slik fikk alle ta i et tak og arbeidet ble rettferdig fordelt. Hvis noen hadde problemer med å møte av en eller annen grunn, kunne de si ifra, så satte jeg dem til oppgaver som f.eks kakebaking, som de kunne gjøre når det passet dem. Det var litt surmuling i begynnelsen, men metoden må tydeligvis ha falt i smak etterhvert. Jeg var klassekontakt i 1. og 2. klasse, og overlot lista over hvem som hadde gjort hva, evt. ikke gjort noe ennå, til nestemann. Nå går de i 5., og systemet er fortsatt i bruk. Sikkert et greit system. Men personlig ble jeg ganske irritert da jeg fikk skriftlig beskjed fra klassekontakten om å møte på ungdomsskolen for å være vakt på diskotek en fredag fra kl 19 til kl 00. Jeg fikk beskjeden dagen før. Det stod også at jeg måtte skaffe en annen hvis jeg ikke kunne møte selv. Jeg syns det er respektløst rett og slett. Ingen av mine barn skulle delta på diskoteket, og vi skulle reise bort i helgen. Jeg sendte mail til klassekontakten med beskjed om at jeg ikke møtte. Noen uker senere fikk jeg tilsendt en liste fra FAU, om hvor og når jeg skulle være natteravn. Jeg hadde ikke meldt meg på noen natteravnordning i det hele tatt. Det viste seg at de hadde sendt et brev med elevene, med beskjed om at man aktivt måtte melde seg AV, hvis man ikke ville delta på natteravnordning i bygda. Mine håpefulle hadde ikke levert noe brev hjemme, de kunne ikke engang huske at de hadde fått det, i likhet med de fleste andre elevene på skolen. Veldig mange foreldre ble sinte og opprørte over måten de prøvde å tvinges med på noe de ikke ønsket. Jeg forstår behovet for at noen må stille opp på arrangementer av ulike slag. Men når man er i full jobb, har flere barn som skal følges opp og kjøres hit og dit, og i tillegg ofte er engasjert i frivillig arbeid, idrett eller andre aktiviteter, kan det bli i meste laget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Sikkert et greit system. Men personlig ble jeg ganske irritert da jeg fikk skriftlig beskjed fra klassekontakten om å møte på ungdomsskolen for å være vakt på diskotek en fredag fra kl 19 til kl 00. Jeg fikk beskjeden dagen før. Det stod også at jeg måtte skaffe en annen hvis jeg ikke kunne møte selv. Jeg syns det er respektløst rett og slett. Ingen av mine barn skulle delta på diskoteket, og vi skulle reise bort i helgen. Jeg sendte mail til klassekontakten med beskjed om at jeg ikke møtte. Noen uker senere fikk jeg tilsendt en liste fra FAU, om hvor og når jeg skulle være natteravn. Jeg hadde ikke meldt meg på noen natteravnordning i det hele tatt. Det viste seg at de hadde sendt et brev med elevene, med beskjed om at man aktivt måtte melde seg AV, hvis man ikke ville delta på natteravnordning i bygda. Mine håpefulle hadde ikke levert noe brev hjemme, de kunne ikke engang huske at de hadde fått det, i likhet med de fleste andre elevene på skolen. Veldig mange foreldre ble sinte og opprørte over måten de prøvde å tvinges med på noe de ikke ønsket. Jeg forstår behovet for at noen må stille opp på arrangementer av ulike slag. Men når man er i full jobb, har flere barn som skal følges opp og kjøres hit og dit, og i tillegg ofte er engasjert i frivillig arbeid, idrett eller andre aktiviteter, kan det bli i meste laget. Men hvorfor bli sinte på de som faktisk gjør en innsats som klassekontakt/oppmann? De burde jo fått en takk, isteden for sure kommentarer? Kunne aldri oppført meg slik mot noen som gjorde en innsts for klassen/laget til barna mine... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Men hvorfor bli sinte på de som faktisk gjør en innsats som klassekontakt/oppmann? De burde jo fått en takk, isteden for sure kommentarer? Kunne aldri oppført meg slik mot noen som gjorde en innsts for klassen/laget til barna mine... I tilfellene jeg har nevnt, er det først og fremst måten det har vært gjort på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg kan ikke svare på hvorfor det er slik, men ville bare si meg enig i det du skriver. Jeg er av de som stiller opp på det meste - omstendighetene tilsier at jeg har tid til dette - og synes det er sosialt og meningsfylt å følge opp min datter... Jeg skjønner at andre ikke har samme muligheter til dette som meg, men man kunne vel forvente et minimun av folkeskikk og høflighet, selv om noen må si nei? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg kan ikke svare på hvorfor det er slik, men ville bare si meg enig i det du skriver. Jeg er av de som stiller opp på det meste - omstendighetene tilsier at jeg har tid til dette - og synes det er sosialt og meningsfylt å følge opp min datter... Jeg skjønner at andre ikke har samme muligheter til dette som meg, men man kunne vel forvente et minimun av folkeskikk og høflighet, selv om noen må si nei? Ja, de fleste stiller jo til verv for å være grei, ikke for å være kjip og plage andre ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg stiller meget gjerne opp på det meste av dugnader. Jeg baker og plukker søppel, kjører hit og dit , fikser lodd og gjør stort sett med glede det jeg blir bedt om. Med ett eneste unntak - jeg stiller _ikke_ opp på dugnad på skolen, siden dette blir brukt som argument for å kvitte seg med vaktmestertjenestene der, og dette uten at de innsparte midlene kommer elevene til gode. Men - å være uhøflig mot en forelder som ringer og spør på en ordentlig måte ville jeg aldri vært da. Det blir for drøyt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Så fint at dere fikk det til å fungere! Men de som vanligvis ikke stiller eller bryr seg. Gad de engasjere seg såpass at de byttet fant en stedfortreder? Redd for at det her bare ble tomt på enkelte plasser... Når folk får unger, så er det en del av foreldreansvaret å følge dem opp både med skole og eventuelle fritidsaktiviteter. Jeg mener helt oppriktig at de ikke kan forvente at andre vil/kan/gidder å stille opp for deres barn dersom dette ikke er gjensidig. (Dette sa jeg selvsagt ikke SLIK på møtet, men omformulerte det til en litt snillere variant). Det er mye enklere å ikke stille opp når man får valget, enn når man må gjøre noe aktivt for å slippe unna. Jeg hadde kun to tilfeller i løpet av to år der foreldrene ikke stilte opp. Det ene paret ringte meg og sa fra at det ble veldig vanskelig denne gangen og at de ikke hadde greid å skaffe noen andre, og da ordnet jeg med bytting. Det andre paret unnlot å stille 3 ganger på rad. Da ble det tatt opp på foreldremøte (uten at navn ble nevnt, selvsagt) og jeg ga beskjed om at hvis det var foreldre som ikke ønsket at barna deres skulle delta på arrangementer, måtte si ifra så jeg kunne stryke dem fra dugnadslista. Hvis barna sto på deltagerlista, så sto foreldrene automatisk på dugnadslista. Det hjalp faktisk. Vet det kan høres strengt ut, men jeg hadde vært klassekontakt for de to eldre søsknene også, og var egentlig dritt lei av at det alltid var 4-5 foreldrepar som stilte opp for alle de andres barn. Vi er helt vanlige mennesker, og har ikke bedre tid enn andre. (For å sette det på spissen: Jeg forventer ikke at venninna mi skal sitte barnevakt for meg gang på gang på gang, mens jeg sier nei når hun spør - for jeg har det jo så travelt...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Når folk får unger, så er det en del av foreldreansvaret å følge dem opp både med skole og eventuelle fritidsaktiviteter. Jeg mener helt oppriktig at de ikke kan forvente at andre vil/kan/gidder å stille opp for deres barn dersom dette ikke er gjensidig. (Dette sa jeg selvsagt ikke SLIK på møtet, men omformulerte det til en litt snillere variant). Det er mye enklere å ikke stille opp når man får valget, enn når man må gjøre noe aktivt for å slippe unna. Jeg hadde kun to tilfeller i løpet av to år der foreldrene ikke stilte opp. Det ene paret ringte meg og sa fra at det ble veldig vanskelig denne gangen og at de ikke hadde greid å skaffe noen andre, og da ordnet jeg med bytting. Det andre paret unnlot å stille 3 ganger på rad. Da ble det tatt opp på foreldremøte (uten at navn ble nevnt, selvsagt) og jeg ga beskjed om at hvis det var foreldre som ikke ønsket at barna deres skulle delta på arrangementer, måtte si ifra så jeg kunne stryke dem fra dugnadslista. Hvis barna sto på deltagerlista, så sto foreldrene automatisk på dugnadslista. Det hjalp faktisk. Vet det kan høres strengt ut, men jeg hadde vært klassekontakt for de to eldre søsknene også, og var egentlig dritt lei av at det alltid var 4-5 foreldrepar som stilte opp for alle de andres barn. Vi er helt vanlige mennesker, og har ikke bedre tid enn andre. (For å sette det på spissen: Jeg forventer ikke at venninna mi skal sitte barnevakt for meg gang på gang på gang, mens jeg sier nei når hun spør - for jeg har det jo så travelt...) ''..og jeg ga beskjed om at hvis det var foreldre som ikke ønsket at barna deres skulle delta på arrangementer, måtte si ifra så jeg kunne stryke dem fra dugnadslista. Hvis barna sto på deltagerlista, så sto foreldrene automatisk på dugnadslista.'' Så det skulle altså gå utover barna, hvis foreldrene deres ikke stilte opp. Det synes jeg er helt galt! Det er ikke barnas skyld at foreldrene ikke møter opp, er uhøflige eller ikke gir beskjed. Men det er altså barna som skal utelukkes fra "det gode selskap". Barn som ofte har det vanskelig nok fra før fordi de kommer fra dårlig fungerende hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 ''..og jeg ga beskjed om at hvis det var foreldre som ikke ønsket at barna deres skulle delta på arrangementer, måtte si ifra så jeg kunne stryke dem fra dugnadslista. Hvis barna sto på deltagerlista, så sto foreldrene automatisk på dugnadslista.'' Så det skulle altså gå utover barna, hvis foreldrene deres ikke stilte opp. Det synes jeg er helt galt! Det er ikke barnas skyld at foreldrene ikke møter opp, er uhøflige eller ikke gir beskjed. Men det er altså barna som skal utelukkes fra "det gode selskap". Barn som ofte har det vanskelig nok fra før fordi de kommer fra dårlig fungerende hjem. Det er selvfølgelig ikke riktig, og ville vel neppe blitt gjennomført i praksis heller. Men det kan være en liten vekker for enkelte. De fleste er nemlig helt på gjennomsnittet ressurssterke, men mener likevel at de har en hverdag som er mye mer strevsom og hektisk enn alle andres. Og for å sette det på spissen - jeg syns faktisk ikke det er greit at det skal gå ut over ungene til dem som gjør både sin egen og de andre foreldrene sin jobb når de ikke stiller opp. Det vil jo i så fall si mindre tid sammen med egne unger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sikkert et greit system. Men personlig ble jeg ganske irritert da jeg fikk skriftlig beskjed fra klassekontakten om å møte på ungdomsskolen for å være vakt på diskotek en fredag fra kl 19 til kl 00. Jeg fikk beskjeden dagen før. Det stod også at jeg måtte skaffe en annen hvis jeg ikke kunne møte selv. Jeg syns det er respektløst rett og slett. Ingen av mine barn skulle delta på diskoteket, og vi skulle reise bort i helgen. Jeg sendte mail til klassekontakten med beskjed om at jeg ikke møtte. Noen uker senere fikk jeg tilsendt en liste fra FAU, om hvor og når jeg skulle være natteravn. Jeg hadde ikke meldt meg på noen natteravnordning i det hele tatt. Det viste seg at de hadde sendt et brev med elevene, med beskjed om at man aktivt måtte melde seg AV, hvis man ikke ville delta på natteravnordning i bygda. Mine håpefulle hadde ikke levert noe brev hjemme, de kunne ikke engang huske at de hadde fått det, i likhet med de fleste andre elevene på skolen. Veldig mange foreldre ble sinte og opprørte over måten de prøvde å tvinges med på noe de ikke ønsket. Jeg forstår behovet for at noen må stille opp på arrangementer av ulike slag. Men når man er i full jobb, har flere barn som skal følges opp og kjøres hit og dit, og i tillegg ofte er engasjert i frivillig arbeid, idrett eller andre aktiviteter, kan det bli i meste laget. Jeg har ingen problemer med å se at dugnadsarbeid kan være vanskelig for noen, og jeg ser også problematikken i måten det ble gjort på i de tilfellene du nevner. Det jeg hovedsakelig reagerer på, er hvis man blir ringt opp av en "frivillig" i god tid før dugnaden skal arrangeres så er de greit å si nei, men at man gjør dette på en ok måte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Vi DOL-foreldre stiller da opp på dugnader med glede... Jeg synes av og til det kan bli litt mye, men man må selvfølgelig stille opp. Men jeg merker at jeg blir stressa av det. Jeg kunne selvfølgelig skremt ut gubben, men han har ikke særlig lyst, og jeg synes det er litt gøy. Men jeg liker gjerne å bli spurt om hva jeg kan bidra med. Jeg baker gjerne kake, men liker ikke å bake boller eller lage snitter. Jeg kjører gjerne, men ikke fordi ingen andre gidder. Så hvis det kommer en liste som man må skrive seg på blir jeg glad. Jeg har vært med på dugnader der det har vært inndelt i: dekke på, lage kake, lage snitter, lage vafler, rydde, selge lodd. Da velger alle det de liker best og alle er glade og fornøyde. Men jeg skjønner at det er vanskelig når man ikke møtes så ofte. Jeg beundrer og misunner dere som har overskudd til å være foreldrekontakter og trenere. Selv har jeg etterhvert innsett at oppgaven går ut over mitt eget velvære og at jeg bidrar best ved å ha en positiv innstilling :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sikkert et greit system. Men personlig ble jeg ganske irritert da jeg fikk skriftlig beskjed fra klassekontakten om å møte på ungdomsskolen for å være vakt på diskotek en fredag fra kl 19 til kl 00. Jeg fikk beskjeden dagen før. Det stod også at jeg måtte skaffe en annen hvis jeg ikke kunne møte selv. Jeg syns det er respektløst rett og slett. Ingen av mine barn skulle delta på diskoteket, og vi skulle reise bort i helgen. Jeg sendte mail til klassekontakten med beskjed om at jeg ikke møtte. Noen uker senere fikk jeg tilsendt en liste fra FAU, om hvor og når jeg skulle være natteravn. Jeg hadde ikke meldt meg på noen natteravnordning i det hele tatt. Det viste seg at de hadde sendt et brev med elevene, med beskjed om at man aktivt måtte melde seg AV, hvis man ikke ville delta på natteravnordning i bygda. Mine håpefulle hadde ikke levert noe brev hjemme, de kunne ikke engang huske at de hadde fått det, i likhet med de fleste andre elevene på skolen. Veldig mange foreldre ble sinte og opprørte over måten de prøvde å tvinges med på noe de ikke ønsket. Jeg forstår behovet for at noen må stille opp på arrangementer av ulike slag. Men når man er i full jobb, har flere barn som skal følges opp og kjøres hit og dit, og i tillegg ofte er engasjert i frivillig arbeid, idrett eller andre aktiviteter, kan det bli i meste laget. Jeg takler heller ikke å få korte frister på ting. Dagen før er uakseptabelt. mangler man noen da må man sette seg ned og ringe rundt. Når det gjelder natteravn er jeg positivt innstilt til det, men dette kunne og burde vært tatt opp på et foreldremøte, slik at alle hadde visst hvordan man tenkte at det skulle fungere. Mye av den infoen som kommer fra skolen burde dessuten vært sendt ut på mail, eller blitt lagt ut på nett. Skolen vår har alle ukeplaner på nett, så jeg er inne hver uke og sjekker ungenes trinnsider. Da får jeg med meg mye som de har glemt å nevne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg er lite glad i dugnad. Det passer som regel særdeles dårlig inn i vår timeplan. Men... Den som ber meg utføre dugnaden har som regel gjort en langt større innsats enn meg. Og noen må jo selge pølser og steke vafler eller hva det nå dreier seg om. Med de aktivitetene våre barn er med på blir vi _ikke_bedt_ om å gjøre dugnad. Vi får en e-post om hvem sin tur det er og hvem som er reserve. Kan ikke de som er satt opp, må de selv sørge for å bytte. Synes dette er en utmerket ordning. Og det sparer dem som organiserer det hele for å måtte dra på tiggerferd til stadig. Det som ville plaget meg mer var en eller annen selvoppnevnt ildsjel i nabolaget som stadig klekket ut alskens prosjekter som alle bare _måtte_ bli med på. Noen ildsjeler kan bli fryktlig slitsomme om de over hodet ikke eier forståelse for at andre ikke orker å ildsjele like mye som dem.... Om skolen utkommanderte meg på stadig nye prosjekter som jeg ikke så helt nytten av, ville jeg nok blitt irritert. Men jeg har så langt ikke opplevd noe annet enn helt rimelige forespørsler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg er lite glad i dugnad. Det passer som regel særdeles dårlig inn i vår timeplan. Men... Den som ber meg utføre dugnaden har som regel gjort en langt større innsats enn meg. Og noen må jo selge pølser og steke vafler eller hva det nå dreier seg om. Med de aktivitetene våre barn er med på blir vi _ikke_bedt_ om å gjøre dugnad. Vi får en e-post om hvem sin tur det er og hvem som er reserve. Kan ikke de som er satt opp, må de selv sørge for å bytte. Synes dette er en utmerket ordning. Og det sparer dem som organiserer det hele for å måtte dra på tiggerferd til stadig. Det som ville plaget meg mer var en eller annen selvoppnevnt ildsjel i nabolaget som stadig klekket ut alskens prosjekter som alle bare _måtte_ bli med på. Noen ildsjeler kan bli fryktlig slitsomme om de over hodet ikke eier forståelse for at andre ikke orker å ildsjele like mye som dem.... Om skolen utkommanderte meg på stadig nye prosjekter som jeg ikke så helt nytten av, ville jeg nok blitt irritert. Men jeg har så langt ikke opplevd noe annet enn helt rimelige forespørsler. mvh ''Det som ville plaget meg mer var en eller annen selvoppnevnt ildsjel i nabolaget som stadig klekket ut alskens prosjekter som alle bare _måtte_ bli med på. Noen ildsjeler kan bli fryktlig slitsomme om de over hodet ikke eier forståelse for at andre ikke orker å ildsjele like mye som dem....'' Heh, morsomt at du skulle nevne det. Jeg fikk brev i postkassen her forleden. Visstnok hadde jeg ikke hjulpet styremannen i borettslaget å bevise at vi er den beste oppgangen i bygningen ved å dukke opp til dugnad, og han var dypt skuffet over meg. Det gjaldt rydding av boder. Vi har ikke tilgang til noen bod eller fellesarealer, siden vi leier og ikke eier. I fjor sto han og ringte fernarlsk på ringeklokka mi midt i leggetiden til Squishy. Jeg hadde akkurat fått han til å sovne (trøblete periode). Han våknet naturligvis igjen. Når jeg åpnet døren med ild i blikket, presterte fyren å nærmest rope til meg at nå måtte jeg komme meg ut og bli med på dugnad! Jeg er ikke en som vanligvis lekser opp for folk, men han fikk en skyllebøtte, ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Sikkert et greit system. Men personlig ble jeg ganske irritert da jeg fikk skriftlig beskjed fra klassekontakten om å møte på ungdomsskolen for å være vakt på diskotek en fredag fra kl 19 til kl 00. Jeg fikk beskjeden dagen før. Det stod også at jeg måtte skaffe en annen hvis jeg ikke kunne møte selv. Jeg syns det er respektløst rett og slett. Ingen av mine barn skulle delta på diskoteket, og vi skulle reise bort i helgen. Jeg sendte mail til klassekontakten med beskjed om at jeg ikke møtte. Noen uker senere fikk jeg tilsendt en liste fra FAU, om hvor og når jeg skulle være natteravn. Jeg hadde ikke meldt meg på noen natteravnordning i det hele tatt. Det viste seg at de hadde sendt et brev med elevene, med beskjed om at man aktivt måtte melde seg AV, hvis man ikke ville delta på natteravnordning i bygda. Mine håpefulle hadde ikke levert noe brev hjemme, de kunne ikke engang huske at de hadde fått det, i likhet med de fleste andre elevene på skolen. Veldig mange foreldre ble sinte og opprørte over måten de prøvde å tvinges med på noe de ikke ønsket. Jeg forstår behovet for at noen må stille opp på arrangementer av ulike slag. Men når man er i full jobb, har flere barn som skal følges opp og kjøres hit og dit, og i tillegg ofte er engasjert i frivillig arbeid, idrett eller andre aktiviteter, kan det bli i meste laget. Jeg ville blitt ganske irritert av slikt. Noen mangler magemål i forhold til å utkommandere andre til å oppfylle egne drømmer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg blir ikke akkurat sur når noen ber om at vi skal stille, men jeg har opplevd å blir spurt om å stå vakt samme ettermiddag fordi det var påmeldt for få folk. Vi hadde aldri hørt om "prosjektet" før - jenta vår hadde nylig begynt på fotballen så de hadde vel akkurat fått tak i navnet vårt. Jeg svarte at vi skulle på hyttetur den ettermiddagen - som var sant - men mener at de uansett ikke kunne ha forventet at vi skulle ha troppet opp på så kort varsel. Minst en uke i forveien må vi få vite slikt. Og jeg er alene med ungene 2 hver uke så jeg kan jo ikke akkurat la dem være alene hjemme heller. Men hvis det passer så stiller vi på alt mulig! Men jeg liker best å få "bake kake" og lignende oppgaver som vi kan gjøre litt når vi har tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 ''Det som ville plaget meg mer var en eller annen selvoppnevnt ildsjel i nabolaget som stadig klekket ut alskens prosjekter som alle bare _måtte_ bli med på. Noen ildsjeler kan bli fryktlig slitsomme om de over hodet ikke eier forståelse for at andre ikke orker å ildsjele like mye som dem....'' Heh, morsomt at du skulle nevne det. Jeg fikk brev i postkassen her forleden. Visstnok hadde jeg ikke hjulpet styremannen i borettslaget å bevise at vi er den beste oppgangen i bygningen ved å dukke opp til dugnad, og han var dypt skuffet over meg. Det gjaldt rydding av boder. Vi har ikke tilgang til noen bod eller fellesarealer, siden vi leier og ikke eier. I fjor sto han og ringte fernarlsk på ringeklokka mi midt i leggetiden til Squishy. Jeg hadde akkurat fått han til å sovne (trøblete periode). Han våknet naturligvis igjen. Når jeg åpnet døren med ild i blikket, presterte fyren å nærmest rope til meg at nå måtte jeg komme meg ut og bli med på dugnad! Jeg er ikke en som vanligvis lekser opp for folk, men han fikk en skyllebøtte, ja... Det var nok en velfortjent og velformulert skyllebøtte. ;-) Finnes det noe mer motiverende enn forsøk på pingpong med skyld og fordømmelse? Det inspirerer meg til å yte maksimalt. Ikke minst om noen blir personlig fornærmet fordi jeg ikke går fra ungene i timesvis... ;-) Vi fikk et par år på rad et skikkelig sutrebrev om hvor vanskelig det var å få folk til å stille på dugnad. (En dugnad vi aldri har muligheter til å delta i.) Med brevet fulgte også et penge_krav_ for dem som ikke stilte. Vi betalte hvert år fordi det var en god sak og for å få fred. Det tredje året fikk vi et hyggelig brev og et helt frivillig beløp. Vi _gav_ da dobbelt så mye som det vi hadde _betalt_ året før. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.