tzatziki1365380058 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Vi er så utrolig i tvil om vi skal kjøpe trampoline eller ikke. Jentene har SÅ veldig lyst på, og jeg skjønner dem godt. Flere av naboene har, og det er vel lettere å ha kontroll på dem i egen hage enn hos andre, tenker jeg. Men jeg er også livredd for skader.... To av familiene de leker mye hos har faktisk trampoline uten nett rundt. Og jeg er veldig redd for at de skader seg der.... Jeg var også veldig i tvil, men endte opp med konklusjonen at vi ikke klarer å unngå at ungene hopper på trampoline, så lenge de har masse venner som har det. Og da synes vi det er ok å ha det selv også, slik at vi har mulighet til å prente inn "trampoline-vett", og dessuten får vi mer kontroll siden de er mer hjemme, rett og slett. Og det er mye moro med trampoline så lenge den brukes som den skal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg er helt enig med deg, og vi praktiserer ogsa denne regelen pa var trampoline. *problemer med tegnsettet i dag* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg er helt enig med deg, og vi praktiserer ogsa denne regelen pa var trampoline. *problemer med tegnsettet i dag* trykk "alt gr" + "shift" (under caps lock) så får du tilbake norsk språk og dermed æøå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Skader på trampoline skjer, men de farlige skadene, slik som å brekke nakken/ryggen, de er svært sjeldne og jeg klarer ikke å finne ut om det overhode har skjedd når man har sikkerhetsnett; man kan greie det om man faller utenfor trampolina/havner på kanten, men jeg klarer altså ikke å finne ut om man kan greie det på selve trampolina. Andre skader, som forstrekkinger/sår/vridninger og slikt anser jeg nok som "livets skole" i stor grad. Så ja, jeg ville nok sagt at du var litt kjip. :-) Når det er sagt, så er det heller ikke her helt fritt fram. Det er ikke lov å ta salto når det er mer enn èn på om gangen, vi det er aldri lov med mer enn 3 ganske så små eller 2 litt større (sånn ca skolestart kvalifiserer som "litt større"). Å bruke kroppen sin, og lære den å kjenne og finne ut hva man faktisk kan klare, er for meg kjempeviktig. Når man eliminerer de aller farligste tingene, som å hoppe uten sikkerhetsnett, slå salto med flere på samtidig osv., så er det ganske så fritt fram. For å trekke parallellen til sykkel, f.eks., så kan man jo skade seg skikkelig om man sykler i grøfta. Derfor har vi satt på oss hjelm, for å sikre det viktigste organet, hjernen. Men fortsatt kan vi miste tenner/brekke nesa-armene-føttene-ryggen om vi sykler litt for fort/uvettig osv. Men - dere bestemmer i deres hage. Som en annen sa - hvis de er misfornøyd med reglene, så får de hoppe et annet sted. Så enkelt er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Skader på trampoline skjer, men de farlige skadene, slik som å brekke nakken/ryggen, de er svært sjeldne og jeg klarer ikke å finne ut om det overhode har skjedd når man har sikkerhetsnett; man kan greie det om man faller utenfor trampolina/havner på kanten, men jeg klarer altså ikke å finne ut om man kan greie det på selve trampolina. Andre skader, som forstrekkinger/sår/vridninger og slikt anser jeg nok som "livets skole" i stor grad. Så ja, jeg ville nok sagt at du var litt kjip. :-) Når det er sagt, så er det heller ikke her helt fritt fram. Det er ikke lov å ta salto når det er mer enn èn på om gangen, vi det er aldri lov med mer enn 3 ganske så små eller 2 litt større (sånn ca skolestart kvalifiserer som "litt større"). Å bruke kroppen sin, og lære den å kjenne og finne ut hva man faktisk kan klare, er for meg kjempeviktig. Når man eliminerer de aller farligste tingene, som å hoppe uten sikkerhetsnett, slå salto med flere på samtidig osv., så er det ganske så fritt fram. For å trekke parallellen til sykkel, f.eks., så kan man jo skade seg skikkelig om man sykler i grøfta. Derfor har vi satt på oss hjelm, for å sikre det viktigste organet, hjernen. Men fortsatt kan vi miste tenner/brekke nesa-armene-føttene-ryggen om vi sykler litt for fort/uvettig osv. Men - dere bestemmer i deres hage. Som en annen sa - hvis de er misfornøyd med reglene, så får de hoppe et annet sted. Så enkelt er det. En tannlege jeg kjenner sier at det kommer inn mange unger som har mistet tenner etter hopping på trampoline. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg syns du er en smule overbeskyttende ja. Barn kan skade seg overalt, på sykkel, i trafikken, på rulleskøyter, sparkesykkel osv, men de må få lov til å utfolde seg og lære seg nye ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Skader på trampoline skjer, men de farlige skadene, slik som å brekke nakken/ryggen, de er svært sjeldne og jeg klarer ikke å finne ut om det overhode har skjedd når man har sikkerhetsnett; man kan greie det om man faller utenfor trampolina/havner på kanten, men jeg klarer altså ikke å finne ut om man kan greie det på selve trampolina. Andre skader, som forstrekkinger/sår/vridninger og slikt anser jeg nok som "livets skole" i stor grad. Så ja, jeg ville nok sagt at du var litt kjip. :-) Når det er sagt, så er det heller ikke her helt fritt fram. Det er ikke lov å ta salto når det er mer enn èn på om gangen, vi det er aldri lov med mer enn 3 ganske så små eller 2 litt større (sånn ca skolestart kvalifiserer som "litt større"). Å bruke kroppen sin, og lære den å kjenne og finne ut hva man faktisk kan klare, er for meg kjempeviktig. Når man eliminerer de aller farligste tingene, som å hoppe uten sikkerhetsnett, slå salto med flere på samtidig osv., så er det ganske så fritt fram. For å trekke parallellen til sykkel, f.eks., så kan man jo skade seg skikkelig om man sykler i grøfta. Derfor har vi satt på oss hjelm, for å sikre det viktigste organet, hjernen. Men fortsatt kan vi miste tenner/brekke nesa-armene-føttene-ryggen om vi sykler litt for fort/uvettig osv. Men - dere bestemmer i deres hage. Som en annen sa - hvis de er misfornøyd med reglene, så får de hoppe et annet sted. Så enkelt er det. Takk for et flott svar:-) Jeg er helt enig med deg, man kan ikke garantere seg mot at skader skjer, og endel mindre skader er også noe man må regne med opp gjennom årene. Som du sier, det er flott at man får bruke kroppen sin og finne ut hva man er i stand til å mestre, og hun vil nok få lov til å ta saltoer der med bare én på trampolina, men ikke når "hele" nabolaget er samlet:-) Ha en fin dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Takk for et flott svar:-) Jeg er helt enig med deg, man kan ikke garantere seg mot at skader skjer, og endel mindre skader er også noe man må regne med opp gjennom årene. Som du sier, det er flott at man får bruke kroppen sin og finne ut hva man er i stand til å mestre, og hun vil nok få lov til å ta saltoer der med bare én på trampolina, men ikke når "hele" nabolaget er samlet:-) Ha en fin dag. Klokt tenkt! Ha en fin dag du også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKKE overbeskytte, men beskytte! Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 La nå barna utfold seg! Det er da mye andre farlige ting de gjør og, som å sykle, sitte på med bil i trafikken osv. Du kommer til å få det slitsomt med den tramplina i sommer. Vi har hatt trampoline i 7 år, og her har det hoppet MANGE barn, den blir flittig brukt. Vi har selv 4 barn. Vi har aldri hatt en eneste skade, og her går det både i saltoer og alt mulig. Her er de mange oppå om gangen bl a. Eller dvs minstemann på 5 år får ikke hoppe med de større f eks. Det sier seg jo selv, da spretter han jo av. He he. La barna lek og ha det gøy! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKKE beskytte, men overbeskytte. Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 En tannlege jeg kjenner sier at det kommer inn mange unger som har mistet tenner etter hopping på trampoline. To av ungene mine har klart å slå ut tenner de og, men IKKE på trampline, så det kan skje uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg må innrømme at jeg har svelgt endel kameler etter at vi fikk trampoline for åtte år siden I utgangspunktet hadde vi regler om max to på trampolinen i gangen og ingen salto. Etterhvert har jeg innsett at vi har blitt slappere med reglene. Ungene blir eldre og eldstejenta gråt sine bitre tårer i fjor sommer. Hun hadde lært å ta salto på en venninnes trampoline og dette var skikkelig gøy Når hun ikke fikk lov til dette hjemme, så ble det helt grusomt å være henne Nå får hun ta salto mot at hun er helt alene på trampolinen og det utføres med _forsiktighet_. De får heller ikke lov å være mer enn maks tre stk på trampolinen og de skal ha noenlunde samme vekt. Når treåringen hopper, skal de to eldste hoppe veldig forsiktig. Det har gått greit i åtte år, så jeg krysser fingrene for at det går bra videre også ;-) *banker hardt i bordet* En ting er jeg helt klar på og det er at vi har aldri gjort en så bra investering som det å kjøpe trampoline! Den blir brukt hver eneste dag og gir fantastisk god trening!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har samme innstilling som deg, kjempeglad for de foreldrene som har strenge "trampoline-regler" for jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at hun gjør dette på steder det er lov, eller ingen "passer på".... Vi har ikke trampoline selv, men en del av vennene til guttungen har det. Jeg har gitt ham beskjed om at han bare får lov til å hoppe på de trampolinene hvor foreldrene har noen regler for hopping. Et sted her i nabolaget har noen nemlig en trampoline som benyttes helt fritt og uten noen form for regler eller tilsyn, og der er det ofte ville tilstander, så der får ikke guttungen hoppe. Så kanskje jeg er litt kjip jeg også, men jeg setter i hvert fall pris på regler. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 To av ungene mine har klart å slå ut tenner de og, men IKKE på trampline, så det kan skje uansett. Selvfølgelig kan det skje uansett, men tannlegen sa at det kom inn mange barn som hadde mistet tenner nettopp pga trampoline. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror jeg klarte å opprettholde et slik regelverk i en uke eller to... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror jeg klarte å opprettholde et slik regelverk i en uke eller to... ;-) mvh Hehe, vi får se hvor lenge jeg klarer det, så skal jeg faktisk bite i gresset å gi beskjed her inne;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hehe, vi får se hvor lenge jeg klarer det, så skal jeg faktisk bite i gresset å gi beskjed her inne;-) Det første som røyk var den med at det hele tiden skulle være en voksen til stedet.... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Det første som røyk var den med at det hele tiden skulle være en voksen til stedet.... ;-) mvh Hmm, ja jeg ser den:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg var også veldig i tvil, men endte opp med konklusjonen at vi ikke klarer å unngå at ungene hopper på trampoline, så lenge de har masse venner som har det. Og da synes vi det er ok å ha det selv også, slik at vi har mulighet til å prente inn "trampoline-vett", og dessuten får vi mer kontroll siden de er mer hjemme, rett og slett. Og det er mye moro med trampoline så lenge den brukes som den skal. Du sier akkurat det jeg tenker! Jeg er kjempe-på-glid nå altså. Mannen min klamrer seg fast i vil-ikke-ha-ennå-argumentene. Og ungene spør så pent om å få, og spør om hvorfor ikke vi også kan få.... Hmmmmm! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Og vi er så kjipe at vi ikke kjøper trampoline i det hele tatt, selv om det har vært mye mas. Skal tro om ungene mine kommer til å huske den store urettferdigheten og den vonde følelsen og få varige psykiske men av det? De kommer nok til å ha en trampoline på hver side av huset når de en gang får et. Og et eget trampolinerom over flere etasjer. ;-) Påbudt salto! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.