Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

''En av mine barns kamerater brakk foten under lek på trampoline faktisk i går. Han er snart 4 år''

Med tanke på hvor mange trampoliner som finnes rundt omkring i hagene, så vil det selvsagt skje uhell innimellom. Men som noen sier, skal man hele tida tenke på hva som kan skje, så må ungene ikke få klatre i trær, ikke sykle, ikke sparke fotball eller leke på lekeapparater. Er vel knapt noen steder det er mer ulykker og skader enn på fotballbanen. Det gjelder å ha perspektiv på tingene.

Niesa mi var tre år da ho brakk armen i ei sklie, skulle man fulgt din tankegang måtte man jo forby sklier. Og ja, jeg vet at jeg setter det litt på spissen nå, men du må da kunne komme med bedre argumenter mot trampoline enn det der.

Nå svarte du ikke meg, men jeg vil gjerne si noe likevel... Armer eller bein får så være om knekker innimellom. Som du sier, med så mange trampoliner som finnes, så er det relativt få ulykker. Arm-og ben-brudd kan man få av å klatre i trær, sykle, osv osv... og bein gror...

Nå er det de alvorlige og evt. fatale skadene jeg søker å unngå, og med det mener jeg at et saltoforbud på trampoline er på sin plass... Så det var en som kalte meg hysterisk - er ikke helt enig i det, da hadde jeg vel ikke kjøpt trampoline i det hele tatt, eller latt datteren min klatre i trær:-)

Skrevet

Nja, lurer på hva du egentlig kjøpte trampoline for? Du virker hysterisk. Hvor mange skader seg på sykkel, på ski osv hvert år? Man kan ikke sette barna i polstring for å slippe egen angst.

Hysterisk mener jeg at jeg ikke er - da hadde jeg vel vært redd for armer og bein, forstuinger, brudd, skrubbsår osv. En arm knekker ved uhell, det gror igjen... En nakke knekker og barnet kan dø - synes det er en vesentlig forskjell der, og ikke akkurat over på den hysteriske siden.

Jada, i verste tilfelle så kan barne dø av å sykle også, der kan man ikke gardere seg, ei heller gardere seg mot at barn ikke tar salto på trampoline, men jeg ønsker må i alle fall å redusere den risikoen så mye jeg er i stand til ved å innføre denne regelen...

Skrevet

Nå svarte du ikke meg, men jeg vil gjerne si noe likevel... Armer eller bein får så være om knekker innimellom. Som du sier, med så mange trampoliner som finnes, så er det relativt få ulykker. Arm-og ben-brudd kan man få av å klatre i trær, sykle, osv osv... og bein gror...

Nå er det de alvorlige og evt. fatale skadene jeg søker å unngå, og med det mener jeg at et saltoforbud på trampoline er på sin plass... Så det var en som kalte meg hysterisk - er ikke helt enig i det, da hadde jeg vel ikke kjøpt trampoline i det hele tatt, eller latt datteren min klatre i trær:-)

Vi har salto-forbud på vår trampoline... I tillegg har vi en litt tam variant med strikk istedetfor fjærer slik at de himmelhøye hoppene unngås... Sikkert kjipt det også ;-)

Skrevet

Vi har salto-forbud på vår trampoline... I tillegg har vi en litt tam variant med strikk istedetfor fjærer slik at de himmelhøye hoppene unngås... Sikkert kjipt det også ;-)

Jeg har ikke som mål å bli den kuleste mamman i nabolaget heller jeg, så jeg kan nok tåle å være litt kjip:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men jeg har jo svart deg tidligere og er av de som syns dette er noe du må bestemme og styre selv, og jeg er ikke noen innvendinger mot hovedinnlegget i det hele tatt. Jeg syns bare argumentasjonen til den jeg svarte blir helt feil, det var det jeg reagerte på.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nja, lurer på hva du egentlig kjøpte trampoline for? Du virker hysterisk. Hvor mange skader seg på sykkel, på ski osv hvert år? Man kan ikke sette barna i polstring for å slippe egen angst.

''Nja, lurer på hva du egentlig kjøpte trampoline for?''

Nå er det mange som kjøper trampoliner nettopp fordi de selv ønsker å kontrollere barnas bruk. At man setter regler for bruken er ikke nødvendigvis hysteri, og jeg syns ikke kravene til Bookworm er spesielt hysteriske eller urimelige. Syns naboungene det er for strengt er det ikke verre enn at de kan gå hjem og hoppe på egen trampoline i stedet for.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sånn hadde vi før, og den ble etter hvert veldig sikker, for det var ingen som gadd å hoppe på den etter hvert som spretten forsvant. :-D

Salto tar ungene på brett og tjukkas i gymtimene, selv tror jeg spretten i trampolina gjør det sikrere enn i gymmen. Men jeg har hjertet i halsen når eldstemann tar salto, det må jeg innrømme...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har ikke som mål å bli den kuleste mamman i nabolaget heller jeg, så jeg kan nok tåle å være litt kjip:-)

Har du fått noen tilbakemeldinger på at du er kjip fra ungene da? Ser jo ut i hovedinnlegget som om de aksepterer reglene dine?

Jeg mener, de må da trives _litt_ hos deg/dere når de som har trampoline hjemme kommer og hopper på deres i stedet. Gi dem is, du, så bryr de seg neppe om at du eventuelt har strengere regler enn det de er vant med hjemmefra. Finnes mange måter å gjøre seg populær på, men det skal helt klart skje på dine premisser. :-)

Skrevet

Har du fått noen tilbakemeldinger på at du er kjip fra ungene da? Ser jo ut i hovedinnlegget som om de aksepterer reglene dine?

Jeg mener, de må da trives _litt_ hos deg/dere når de som har trampoline hjemme kommer og hopper på deres i stedet. Gi dem is, du, så bryr de seg neppe om at du eventuelt har strengere regler enn det de er vant med hjemmefra. Finnes mange måter å gjøre seg populær på, men det skal helt klart skje på dine premisser. :-)

Hehe, joda det er nok en grunn til at de trives her, selv om trampolinereglene er strenge:-) Is funker:-)

Skrevet

Mener jeg leste en gang at legestanden var overrasket hvor få alvorlige ulykker det var, brukket nakke etc. . Har personlig bare hørt om den gutten som ble kvalt av sikkerhetsnettet. Men benbrudd er det en del av.

Skrevet

''En av mine barns kamerater brakk foten under lek på trampoline faktisk i går. Han er snart 4 år''

Med tanke på hvor mange trampoliner som finnes rundt omkring i hagene, så vil det selvsagt skje uhell innimellom. Men som noen sier, skal man hele tida tenke på hva som kan skje, så må ungene ikke få klatre i trær, ikke sykle, ikke sparke fotball eller leke på lekeapparater. Er vel knapt noen steder det er mer ulykker og skader enn på fotballbanen. Det gjelder å ha perspektiv på tingene.

Niesa mi var tre år da ho brakk armen i ei sklie, skulle man fulgt din tankegang måtte man jo forby sklier. Og ja, jeg vet at jeg setter det litt på spissen nå, men du må da kunne komme med bedre argumenter mot trampoline enn det der.

En ting er det med klatring i trær. En annen ting er å sette opp et "farlig" lekeapparat i hagen sin som man godt kan klare seg uten....

Skrevet

Nei du er ikke kjempekjip!

Vi har samme regler her hjemme. Men ulykker kan desverre forekomme uansett. Min datter sto der alene og småhoppet i fjor... landet forkjært på ankelen midt på trampolina og brakk ankelen. Stor og komplisert operasjon måtte til. Da vi etter noen uker skulle på sykehuset å ta ut den ene pinnen i ankelen så var det en laaaang kø med barn som hadde vært utsatt for ulykke på trampoline. Brukne armer og bein så langt øyet kunne rekke :(

Men man kan skade seg på andre ting også. Men trampolineskader er visst skade nummer 1 på sommeren sa de!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...