Gå til innhold

er pollenallergi såå ille?

Anbefalte innlegg

Gjest pollenallergi
Skrevet

Jeg har en kusine som bor i England, og som skulle komme og besøke meg til 17 mai og bli i en uke.

Idag ringte hun og sa at hun hadde fått sånn pollen reaksjon og at hun ikke kan komme til Norge likevel ettersom pollen er enda verre her i landet enn i England.

Er det virkelig såå ille? Jeg ble selvfølgelig ganske skuffet, men jeg har jo ikke pollenallergi så vanskelig for meg å skjønne hvor ille dette er..

Skrevet

Ja, det kan være så ille. På det verste kan det oppleves som å være midt i en ille influensa, bare at det er alt pollenet som gjør det mot deg - ikke et virus. Det finnes selvfølgelig varianter av pollenallergi, og selv er jeg heldigvis velsignet med en som lar seg kurere av en tablett. Jeg kjenner flere som har det veldig mye verre dog, og med tanke på at det er ekstremt mye pollen her i sør/østlandet nå, så vil jeg nok si at det er forståelig. Du får spørre hvor mye hu reagerer på annen type pollen (det er litt forskjellig pollen utover våren/sommeren), og be henne komme på nytt når det er mindre av det her. Det finnes kart på nettet som viser pollenspredninger, som du kan bruke til guide.

Skrevet

Forhåpentligvis er bjørkepollensesongen over til 17. mi her på østlandet ihvertfall. Den varer 2-3 uker, og begynte for en ukes tid siden. Sjekk på Norges Astma og Allergiforbund sine sider, de har statistikk og pollenvarsel.

(Og når det er ekstremt kraftig spredning er alternativene enten å rømme, eller å gjemme seg langt under dyna)

Sofies mamma
Skrevet

Det er helt individuelt. Mannen min tar tabletter + spray og er litt sliten og trøtt og snørrete, som en langvarig forkjølelse.

Jeg har i flere år endt opp med sykmelding på denne tiden og holder ikke ut mer, starter vaksinering til høsten og håper det beste. prøvd det meste av medisiner siden jeg var to år, men ingenting hjelper så godt at jeg fungerer. Jeg får feber, ujevn puls og rask hjerterytme i tillegg til de vanlige symptomene. Vasker sengetøy og håndklær hver dag. Og dette selvom jeg stort sett holder meg inne i tre uker.

Gjest Allergisk eller forkjølet
Skrevet

Det er helt individuelt. Mannen min tar tabletter + spray og er litt sliten og trøtt og snørrete, som en langvarig forkjølelse.

Jeg har i flere år endt opp med sykmelding på denne tiden og holder ikke ut mer, starter vaksinering til høsten og håper det beste. prøvd det meste av medisiner siden jeg var to år, men ingenting hjelper så godt at jeg fungerer. Jeg får feber, ujevn puls og rask hjerterytme i tillegg til de vanlige symptomene. Vasker sengetøy og håndklær hver dag. Og dette selvom jeg stort sett holder meg inne i tre uker.

Er pollenallergi noe du får i barneårene eller er det mulig å utvikle pollenallergi i voksen alder?

Skrevet

Er pollenallergi noe du får i barneårene eller er det mulig å utvikle pollenallergi i voksen alder?

mulig å utvikle i voksen alder ja.

Også mulig å vokse av seg, om man får det i barnealder.

Skrevet

Jeg er ikke plaget selv, men skjønner på venner og kolleger som er allergiske at nivået varierer veldig.

En venninne er ikke spsielt plaget her hjemme i Norge, men på en utenlandstur en gang ble hun utsatt for noe pollen som ikke finnes her hjemme, og hun ble så syk at det endte med sykehusinnleggelse!

Skrevet

Jeg fikk det som 20-åring.

Mannen min fikk det sent i tenåra.

Så det kan komme i voksen alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...