Gå til innhold

begynnende pubertet

Gjest mamman til XXX

Anbefalte innlegg

Gjest mamman til XXX

Jeg har en datter på ti år. I det siste har hun begynt å klage over vondt i det ene brystet. I går kjente jeg etter og hun har en tydelig "klump" under den ene brystvorten. Med en gang jeg kom nær den rykket hun til og sa at det gjorde vondt. Klumpen er helt hard. Er det begynnelsen til bryster, altså en melkekjertel, eller kan det være noe annet?

Hun har ingenting på den andre siden.

Kan ikke huske at jeg selv hadde det på den måten, men det er jo noen år siden.....

Noen som har erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ja da! Det er slik det begynner, helt typisk! Husker jeg hadde det selv også, og datteren min har nettopp vært gjennom det. Også gutter kan få disse vonde kulene når puberteten begynner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamman til XXX

Å ja da! Det er slik det begynner, helt typisk! Husker jeg hadde det selv også, og datteren min har nettopp vært gjennom det. Også gutter kan få disse vonde kulene når puberteten begynner.

mvh

Tusen takk til dere begge. Trodde nok det var slik, men ble litt usikker da jeg ikke kan huske det slik fra meg selv. Ømt og verking, ja, men ikke harde kuler. Men da slår vi oss til ro med at det bare er en begynnelse på noe vi må igjennom.

Men syns kanskje det er litt tidlig? Hun er ikke mer enn 10 1/2 år og veldig lita og spe for aldern, ikke mer enn 135 høy.

Er litt redd for at hun skal komme i puberteten alt nå, for ligner hun på meg så sluttet jeg å vokse den dagen jeg fikk menstruasjon, og da var jeg 11. Så nå er jeg så vidt over 160. Vil helst at hun iallefall bør få den høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Tusen takk til dere begge. Trodde nok det var slik, men ble litt usikker da jeg ikke kan huske det slik fra meg selv. Ømt og verking, ja, men ikke harde kuler. Men da slår vi oss til ro med at det bare er en begynnelse på noe vi må igjennom.

Men syns kanskje det er litt tidlig? Hun er ikke mer enn 10 1/2 år og veldig lita og spe for aldern, ikke mer enn 135 høy.

Er litt redd for at hun skal komme i puberteten alt nå, for ligner hun på meg så sluttet jeg å vokse den dagen jeg fikk menstruasjon, og da var jeg 11. Så nå er jeg så vidt over 160. Vil helst at hun iallefall bør få den høyden.

Kanskje du bør ta opp det med høyden med en lege. De kan gi medisiner som utsetter puberteten hvis de regner med at slutthøyden kan bli veldig lav. Da må de gjøre noe nå. Det er antakelig for sent å gjøre noe om et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...