Gå til innhold

For de som har barn med voldelige menn

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Kjære, gode deg, Valnøtt!

Jeg har tenkt en god del på det etter alle rådene du har gitt meg og innleggene du har svart meg på.

Da jeg forstod hvordan du har hatt det og ennå har det, ble jeg ydmyk..

Jeg føler med deg. Føler med alle de andre der ute som har det på samme måten. Føler med barna!

Den fem år gamle jenta er ikke det siste offeret, dessverre.. Det værste er jo, at dette er "smittsomt"!!!

Jeg finner ikke ord for grusomhetene.

Det eneste jeg kan gjøre, er å føle med, så godt jeg kan. Tenke på, og tenne lys, som deg..

... og tenke på at "jeg har det faktisk ikke så ille likevel..., så hva er det egentlig jeg syter for??"!!!!

Jeg er totalt ydmyk her jeg sitter, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

7

• Atene

6

• GeirB

5

• Elis31

5

Mest aktive i denne tråden

Synes det er forskjell på å dra til noen en gang i affekt. og det jeg kaller voldelig. Da tenker jeg på bevis som politbilder av diverse blåmerker, nesbrudd og sår etc, eller at det har skjedd flere ganger. Klapper du til noen en gang med flathanda, er det ikke bra men langt mindre farlig, enn om du gir noen juling.

Trakasering i den forstand også at det har til hensikt å krenke eller skremme noen. Og dersom dette oppleves så truende at noen går til poliet.

Vi definerer nok vold litt forskjellig.

Men det du omtaler er selvfølgelig både uakseptabelt, farlig og kan frembringe stor frykt for liv og helse.

I forbindelse med saker etter Barnelova som går på omsorg og samværsrett, så vil som oftest den som har blitt utsatt for vold sannsynlige gjøre dette, og retten (spesielt de sakkyndige) vil vurdere om de anser at det vil utgjøre en fare for barnas sikkerheten.

Dette må selvfølgelig vurderes individuellt fra sak til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg kan bare ikke skjønne at en som er så voldelig at han blir dømt for det eller at det på annen måte er godt bevist - kan tilkjennes omsorgsrett, og heller ikke besøksrett. Med mindre det er tilfeller fra lang tid tilbake og vedkommende har virkelig forbedret seg.

Jeg forstår at dette er tungt å skjønne - det er derfor jeg er veldig opptatt av å få det frem. Det er nemlig slik at en som har vært voldelig frem til det siste feks i et samliv likevel vil få helt normalt samvær med sine barn.

Det er faktisk slik at en som er dømt for incest mot ett av sine barn vil få normalt samvær - uten tilsyn - med resten av barna sine. Og noen ganger med offeret sitt også.

Dette er den virkeligheten som er i dag - det er derfor jeg blir så fortvilet når det skal vedtas lover hvor det ikke står annet enn at begge foreldre skal ta hensyn til barnet og bli enige med hverandre. Da tar jo ikke loven hensyn til de tilfellene hvor det faktisk går på liv og helse løs å ikke kunne sette noen grenser.

Men når det er sagt, så vet jeg jo at sånne som opplever dette heldigvis er i mindretall da. Men likevel mener jeg at i en opplyst stat som vår så bør vi kunne få beskyttelse for disse ungene også inn i et lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Valnøtt, takk for et velformulert, dypt tragisk, men sterkt og godt innlegg. Din og andres skjebne som står i tråden her gjør dypt inntrykk og jeg må bare gi honnør for at dere står fram i forumet. Klem til deg fra meg, kjenner du den? :)

Jeg har kjennskap til normalt, oppegående kvinner som blir slått og/eller truet i forholdene sine. Med barn og angst i bildet er det hele utrolig mye mer komplekst enn å 'bare gå' slik også alle her skriver. Det gjør godt å lese at noen har kommet seg unna, men desto vondere å få bekreftet igjen og igjen at norske domstoler ikke fratar voldelige, farlige og også incestfedre omsorgsrett.

I forbindelse med alle drapene på kvinner og barn:

I Norge lever ca 1000 kvinner og deres barn, mao 2000, kanskje 3000 mennesker i skjul pga eksmenn og fedre som truer med å ta livet av dem. En er for mange, men dette antallet... det er sykt, vondt, vanvittig. Og ikke minst, i og med situasjonen er disse potensielle drapsmennene kjent av det offentlige. Ingen tiltak mot disse mennene settes inn, i høyden skinnpåbud om å holde seg unna, et påbud som ingen tror er verdt noe da det som nevnt anses som nødvendig å leve i skjul. Koselig å tenke på at dette er noens kolleger, naboer, venner...

Heia Storberget, dette var ikke et øyeblikk for tidlig. Og varme tanker til alle utsatte kvinner, barn og de mange som hjelper dem, spesielt krisesentrene og familiene (ja, der ikke familiene støtter opp om volden og overgrepene, da).

Til slutt, tenk, i 2008 må faktisk en politimester i distriket der en kvinne og hennes barn ble brutalt drept av mann/far forklare media og sikkert mange flere at dette er brutale, planlagte, overlagte drap, ikke 'familietragedie'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg forstår hva som har skjedd, og det er det som gjør meg sint, men jeg vil ikke spekulere i det her.

Jeg skjønner heller ingenting. Hva er det dere ser og forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå nærmere inn på det her. Både fordi jeg ikke vil spekulere i hva som har skjedd navngitte personer i åpent forum, og fordi dette blir altfor personlig, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å være logisk og rasjonell rundt det. :fortsatt sint:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Nå har det jo kommet frem i avisene også. Men det vi så var at det sannsynligvis var en dame som hadde gitt ham på båten som han skulle hevne seg på.

I de tilfellene hvor kvinner dreper sine barn er det gjerne enten at de er meget syke. Eller så er det der de føler at barna er truet og de ikke kan klare å beskytte dem.

I de tilfeller der menn dreper barna sine er det som regel for å hevne seg på partnere. I dette tilfellet var ikke engang partneren barnets mor.

Det er ille når det er blitt slik at det farligste en kvinne gjør - kanskje med unntak av å røyke - er å be om skilsmisse.

Det var iallefall det jeg så - jeg skal vel ikke snakke for Atene :-)

Takk for et velskrevet innlegg lenger oppi her. Jeg tror det er mange som ikke forstår hvor store tall det er snakk om. Og da er det jo bare de som faktisk har kommet seg unna, og som lever i skjul som vises i akkurat den summen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå nærmere inn på det her. Både fordi jeg ikke vil spekulere i hva som har skjedd navngitte personer i åpent forum, og fordi dette blir altfor personlig, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å være logisk og rasjonell rundt det. :fortsatt sint:

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og jeg kjenner at jeg ikke klarer å være logisk og rasjonell rundt det. :fortsatt sint:''

Og da er det helt riktig av deg å ikkje spekulere, da du er _følelsesmessig_ berørt (som mange av oss er).

Du er ei klok dame! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo kommet frem i avisene også. Men det vi så var at det sannsynligvis var en dame som hadde gitt ham på båten som han skulle hevne seg på.

I de tilfellene hvor kvinner dreper sine barn er det gjerne enten at de er meget syke. Eller så er det der de føler at barna er truet og de ikke kan klare å beskytte dem.

I de tilfeller der menn dreper barna sine er det som regel for å hevne seg på partnere. I dette tilfellet var ikke engang partneren barnets mor.

Det er ille når det er blitt slik at det farligste en kvinne gjør - kanskje med unntak av å røyke - er å be om skilsmisse.

Takk for et velskrevet innlegg lenger oppi her. Jeg tror det er mange som ikke forstår hvor store tall det er snakk om. Og da er det jo bare de som faktisk har kommet seg unna, og som lever i skjul som vises i akkurat den summen der.

Aha, ja det har jo vært skrevet at han forlot bilen utenfor huset der eksen bor (ikke mor til barnet). Jeg koblet ikke at det skulle være hevn mot henne.

"I de tilfellene hvor kvinner dreper sine barn er det gjerne enten at de er meget syke. Eller så er det der de føler at barna er truet og de ikke kan klare å beskytte dem.

I de tilfeller der menn dreper barna sine er det som regel for å hevne seg på partnere. I dette tilfellet var ikke engang partneren barnets mor."

Menn rammer kvinenr hardest ved å ta barna deres. Kvinner rammer menn ved å frigjøre seg fra dem, ikke ville ha dem.

Om mødre som tar livet av sine barn: Husker du en sak i England som sto i avisene for etpar uker siden? Denne gutten på 21-22 år, funksjonshemmet og mentalt 18 mnd? De fant ham i en koffert og mora hengt, begge i hagen. Vet ikke om de har funnet ut hva gutten døde av, men teoriene var a) naturlig død, B) mora hadde tatt livet av ham. Jeg grein som et pisket skinn, i 22 år hadde hun stelt denne 100% hjelpeløse sønnen og så var det tomt, enten fordi han bare døde eller fordi hun ikke greide mer. Det positive når saken skjedde, er at omsorgsdebatten skjøt fart i England.

Ok, en avsporing.

"Det er ille når det er blitt slik at det farligste en kvinne gjør - kanskje med unntak av å røyke - er å be om skilsmisse."

Du får sagt det. Jeg smiler mellom tårene her.

"Og da er det jo bare de som faktisk har kommet seg unna, og som lever i skjul som vises i akkurat den summen der."

Ja, det burde jeg føyd til - men som du sier, det tallet er de som har kommet seg unna. Antallet som lever med vold, trusler og overgrep fra en som skulle beskytte og ta vare på... jeg aner ikke, finnes det noe kompetente anslag, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Aha, ja det har jo vært skrevet at han forlot bilen utenfor huset der eksen bor (ikke mor til barnet). Jeg koblet ikke at det skulle være hevn mot henne.

"I de tilfellene hvor kvinner dreper sine barn er det gjerne enten at de er meget syke. Eller så er det der de føler at barna er truet og de ikke kan klare å beskytte dem.

I de tilfeller der menn dreper barna sine er det som regel for å hevne seg på partnere. I dette tilfellet var ikke engang partneren barnets mor."

Menn rammer kvinenr hardest ved å ta barna deres. Kvinner rammer menn ved å frigjøre seg fra dem, ikke ville ha dem.

Om mødre som tar livet av sine barn: Husker du en sak i England som sto i avisene for etpar uker siden? Denne gutten på 21-22 år, funksjonshemmet og mentalt 18 mnd? De fant ham i en koffert og mora hengt, begge i hagen. Vet ikke om de har funnet ut hva gutten døde av, men teoriene var a) naturlig død, B) mora hadde tatt livet av ham. Jeg grein som et pisket skinn, i 22 år hadde hun stelt denne 100% hjelpeløse sønnen og så var det tomt, enten fordi han bare døde eller fordi hun ikke greide mer. Det positive når saken skjedde, er at omsorgsdebatten skjøt fart i England.

Ok, en avsporing.

"Det er ille når det er blitt slik at det farligste en kvinne gjør - kanskje med unntak av å røyke - er å be om skilsmisse."

"Og da er det jo bare de som faktisk har kommet seg unna, og som lever i skjul som vises i akkurat den summen der."

Ja, det burde jeg føyd til - men som du sier, det tallet er de som har kommet seg unna. Antallet som lever med vold, trusler og overgrep fra en som skulle beskytte og ta vare på... jeg aner ikke, finnes det noe kompetente anslag, tror du?

Jeg vil tro det finnes, men jeg vet ikke selv.

Den saken i Storbrittania hadde faktisk gått meg hus forbi. Noe så grusomt! Men kan det skje en endring så kan det iallefall bli bedre for de som kommer etter.

Det er det jeg håper ved å stå frem om enn litt i forkledning - jeg håper folk etterhvert skjønner at mishandlede kvinner slett ikke kun er somaliske hentebruder, men at de kan være sterke, sære damer med god inntekt og sine meningers mot også. Man må jo tross alt være litt ressurssterk for å greie å holde fasaden inntakt samtidig som man går rundt med en sånn historie når kvelden kommer. Jeg pleier å spøke med at dette ikke er noe for pyser :-)

(Man får en _ganske_ syk humor etter noen år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på hvorfor han fikk omsorgen, som mariaflyfly lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Nå tenkte jeg på hvorfor han fikk omsorgen, som mariaflyfly lurte på.

Den biten ja. Nei, jeg ser vel også den ganske greit men er enig med deg i å ikke gå inn på den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det finnes, men jeg vet ikke selv.

Den saken i Storbrittania hadde faktisk gått meg hus forbi. Noe så grusomt! Men kan det skje en endring så kan det iallefall bli bedre for de som kommer etter.

Det er det jeg håper ved å stå frem om enn litt i forkledning - jeg håper folk etterhvert skjønner at mishandlede kvinner slett ikke kun er somaliske hentebruder, men at de kan være sterke, sære damer med god inntekt og sine meningers mot også. Man må jo tross alt være litt ressurssterk for å greie å holde fasaden inntakt samtidig som man går rundt med en sånn historie når kvelden kommer. Jeg pleier å spøke med at dette ikke er noe for pyser :-)

(Man får en _ganske_ syk humor etter noen år...)

Ja, forestilingen om at det er ressurssvake kvinner uten inntekt og utdannelse bør torpederes en gang for alle. Godt poeng hos deg, det at det faktisk krever en ressurssterk kvinne å overleve, ta vare på barn og opprettholde fasaden.

Klem igjen, det var sterke saker å ramle innom dol denne søndags morgenen. Jeg tipper at det gjør godt for deg å ikke lenger skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, en avsporing.

"Menn rammer kvinner hardest ved å ta barna deres. Kvinner rammer menn ved å frigjøre seg fra dem, ikke ville ha dem."

Jeg ser at jeg bruker begrepet 'rammer' på forskjellige måter her. Regner med at leseren skjønner hva jeg prøver å si, nemlig ramme som tilsiktet straff og ramme som utilsiktet konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ja, forestilingen om at det er ressurssvake kvinner uten inntekt og utdannelse bør torpederes en gang for alle. Godt poeng hos deg, det at det faktisk krever en ressurssterk kvinne å overleve, ta vare på barn og opprettholde fasaden.

Klem igjen, det var sterke saker å ramle innom dol denne søndags morgenen. Jeg tipper at det gjør godt for deg å ikke lenger skjule.

Etter at jeg ikke lenger trengte å passe fasade, og fikk lov til å sove om natta, så har jeg et ganske annerledes liv, ja :-)

Ser stort sett ut til at eksen holder seg edru når han har barna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...