Gå til innhold

Rumpetroll

Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Så har lillemann vært på skoletur og fått med seg hjem en bøtte med noen froskeegg.

Hva gjør man egentlig for at disse skal leve så lenge som mulig og i det minste utvikle seg til rumpetroll?

Han hadde en formening om at man ikke skulle ha vann fra springen oppi (pga. kloren?) og at man kunne mate dem med "gullfiskmat", men hva gjør man egentlig?

Ikke at jeg egentlig har noe ønske om hagen full av frosker, men,... kanskje man kan helle dem tilbake der han fant dem etter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes han skal helle eggene tilbake før de blir rumpetroll så de får utvikle seg der de skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes han skal helle eggene tilbake før de blir rumpetroll så de får utvikle seg der de skal være...

Prinsipielt enig med deg.

Nå var det bare fire egg, og det fantes antakelig titusenvis i denne dammen. Og klarer ikke helt å se på disse på samme måte som jeg f.eks. ville sett på fugleegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de burde vært helt ut igjen, men samtidig gir det jo en del kunnskap og naturinteresse det å følge utviklingen av eggene.

De trenger ikke mat før du er klekt iallefall! Foreløpig skal de bare ligge i en balje - ute og ikke i sola for da blir de "kokt". Vann fra en bekk eller dam er nok det beste.

Når de klekkes kan det kanskje bli en større utfordring å holde dem i fangenskap, men da kan de kanskje slippe ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har egentlig ikke noe svar på det du spør om, men måtte bare fortelle om de utrolig skjønne, bittesmå froskene som ble klekket ut i barnehagen til minsten ifjor!

Ungene var i elva og henta egg. De la dem i en stor gullfiskbolle og la i steiner (noen som stakk opp over vannet også), grus og annet fra elva. Etterhvert ble det rumpetroll oppi der og plutselig en dag kom den ene bittelille frosken etter den andre hoppende opp å steinene som stakk opp over vannet. De var så søte :))

Etter en tid slapp de froskebabyene ut i elva igjen.

Veldig artig for ungene å se utviklingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er rumpetroll fredet, men det er unntak for skoler og barnehager som bruker dem i undervisningsøyemed.

Du kan godt gi dem vann fra springen og mate dem med fiskemat, ja. Litt fiskemat en gang om dagen. Men de trenger ikke mat før de har blitt rumpetroll, da :-) Når de får bein og nærmer seg stadiet hvor de blir frosker, _må_ du ha noen steiner som stikker opp over vannet. Når de har blitt froskebarn drukner de nemlig hvis de ikke har et sted å klatre opp på. Det er veldig fascinerende å gå til sengs med et akvarium fullt av rumpetroll og våkne opp til en gjeng med småfrosker!

Vi var rumpetrollvakter en uke barnehagen hadde stengt en gang og det var akkurat den uken de ble frosker og jeg hadde mareritt om å våkne opp til et kjøkken fullt av småfrosker som spratt rundt, men de holdt seg i akvariet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...