Gå til innhold

Syke barn - kan arbeidsgiver bestemme hvem som

Anbefalte innlegg

Skrevet

...skal være hjemme?

Vi har en dame på jobb som ALLTID er den som er hjemme med barna når de er syke. Kanskje en eller to dager har pappa vært hjemme, og helst da når han er syk selv. Han påstår at det er UMULIG for han å være borte fra jobb, da han er arbeidsleder (eller noe lignende) for et snekkerteam. Han er ikke selvstendig næringsdrivende. Så har han visst også to lærlinger. Og "hvis han er borte, stopper alt arbeidet opp"...

Arbeidsplassen hennes er veldig liten, og det får store konsekvenser, ikke nødvendigvis økonomisk (for om hun har brukt opp sykedagene, tar hun det ut i fridager), men også i praktiske problemer. Vi MÅ ha vikar når hun er borte, og de er ikke alltid like lett å fremskaffe...

Hvordan kan hennes arbeidsgiver forholde seg til dette? Kan arbeidsgiver her "kreve" at de fordeler "byrden" av fravær mellom seg, med "loven i hånd"? Personlig så tror jeg det hele har mer med hans innstilling, enn praktisk gjennomførbarhet. Alle har vel like rettigheter til å være hjemme med syke barn? På min forrige arb.plass var lederen klar på at de måtte dele fraværet, feks annenhver dag eller halve dager/uker.

Kan også legge til at barna har vært veldig mye syke (minste var ny i barnehagen i høst og fått alt som er mulig å få, opptil flere ganger), og når hun har stått for mesteparten av sykefraværet, så sier det seg selv at belastningen på hennes arbeidsplass har blitt/er stor.

Noen som vet?

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• guttas

10

• Persille1365381127

4

• Lillemus

2

Gjest har krav på 10 dager hver
Skrevet

Nei arbeidsgiveren kan da ikke si noe før damen har brukt opp de 10 dagene hun har krav på.

Da MÅ jo faren bruke av sine 10 dager, og da MÅ han være hjemme.

Skrevet

Nei arbeidsgiveren kan da ikke si noe før damen har brukt opp de 10 dagene hun har krav på.

Da MÅ jo faren bruke av sine 10 dager, og da MÅ han være hjemme.

Selv om hun tar det som "fridager" uten lønn?

Gjest prust
Skrevet

Jeg ser absolutt dilemmaet, men vet ikke om arbeidsgiver kan si noe, så lenge hun bruker av den "kvoten" hun har rett til. Hvis hun bruker dager utover dette, kan han vel nekte henne, vil jeg tro?

Det blir vel litt her også til at jeg tar ut flere av syke-barn-dager enn mannen min - men i og med at vi omtrent aldri har syke barn (har 3 barn - og bruker vel maks 3-5 dager pr år av syke-barn-dager) - har det veldig lite å si. Kanskje jeg er hjemme 1-3 dager pr år, og mannen min 1-2 dager pr år med syke barn....

Virker som om det har med likestilling i heimen å gjøre, ja...

Skrevet

Fridager må vel passe for jobben? Hun kan jo ikke ta fri når hun selv vil.. de fleste kommer med ferieønsker som planlegges.. sånn er det vel de fleste steder:)

Gjest annlovinda
Skrevet

At hun bruker de ti sykt barn dagene kan nok ikke arbeidsgiver si noe på.

Men at hun bare ringer inn på morgenen og bestemmer at hun skal ha en fridag-feriedag må vel arbeidsgiver kunne si noe på? Her hos oss må vi iallefall planlegge våre feriedager på forhånd, vi er ikke mange, så mange kan ikke ta ferie på likt, bortsett fra sommerferie/påskeferie da. Selv om jeg vet at min sjef hadde latt meg på ringe inn å bruke en feriedag til sykt barn dag om det var krise. Men det er da fordi det ikke er noe som skjer til vanlig. Sjelden jeg har brukt mer enn 5-6 sykt barn dager på et år.

Men jeg synes ikke hun har krav på å skulle bruke feriedag bestemt sånn uten videre avtale med arbeidsgiver.

Skrevet

Kan man bare ta en fridag uten lønn da? Jeg kan ikke det i alle fall. Ikke får vi vikar for å avspasere heller.

Gjest Elextra
Skrevet

Så lenge hun holder seg innenfor de 10 dagene, kan ikke arbeidsgiver si noe. Uansett kan arbeidsgiver ikke blande seg i fordelingen av sykedagene.

Man har ikke krav på ulønnet permisjon uten etter avtale med arbeidsgiver.

Gjest Elextra
Skrevet

Kan man bare ta en fridag uten lønn da? Jeg kan ikke det i alle fall. Ikke får vi vikar for å avspasere heller.

Mange steder kan man det, vet jeg. Men det er ikke noe man har krav på i forhold til arbeidsmiljøloven.

Gjest har krav på 10 dager hver
Skrevet

Det har hun selvfølgelig ikke krav på. Da kan arbeidsgiver si ifra, men ikke vedr. sykedagene, der kan han ikke stoppe henne.

Gjest Wita
Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke blande seg inn i privatlivet til folk.

I noen tilfeller kan den ene være pendler også og er bare hjemme i helgene. Isteden for at han/hun flyr hjem, blir det til at sykt-barn dagen faller på den som er hjemme.

Skrevet

Jeg ser absolutt dilemmaet, men vet ikke om arbeidsgiver kan si noe, så lenge hun bruker av den "kvoten" hun har rett til. Hvis hun bruker dager utover dette, kan han vel nekte henne, vil jeg tro?

Det blir vel litt her også til at jeg tar ut flere av syke-barn-dager enn mannen min - men i og med at vi omtrent aldri har syke barn (har 3 barn - og bruker vel maks 3-5 dager pr år av syke-barn-dager) - har det veldig lite å si. Kanskje jeg er hjemme 1-3 dager pr år, og mannen min 1-2 dager pr år med syke barn....

Virker som om det har med likestilling i heimen å gjøre, ja...

Hun velger ofte å være hjemme, og så i etterkant sier hun at hun vil ta det som fridag, for å ikke belaste arb.giver med utgifter til vikar. Dermed bruker har hun litt å gå på ifht. sykt-barn-dager. Merkelig opplegg.. Det er sikkert på tide å stramme inn der, at hun må ha godkjenning fra arb.giver om når hun kan "ta seg fri".

Skrevet

Så lenge hun holder seg innenfor de 10 dagene, kan ikke arbeidsgiver si noe. Uansett kan arbeidsgiver ikke blande seg i fordelingen av sykedagene.

Man har ikke krav på ulønnet permisjon uten etter avtale med arbeidsgiver.

Ok takk, det er nok kanskje her hovedproblemet ligger - at det blir mange "fridager" uten lønn i tillegg til syktbarn-dagene. Hun har tom. fått sykmelding på seg selv en uke ene barnet var borte. Usikker på reglene her, men jeg VET at hun var frisk, og at ungen hadde RS-virus og var dårlig.. Dermed har hun på en måte brukt opp alle sykt-barn dagene om hun hadde gjort det slik hun skal fra begynnelsen av. Men arb.giver vil nok stramme inn nå..

Skrevet

Fridager må vel passe for jobben? Hun kan jo ikke ta fri når hun selv vil.. de fleste kommer med ferieønsker som planlegges.. sånn er det vel de fleste steder:)

Jeg vet det, der jeg jobbet tidligere var det helt annerledes (kommunalt) enn her, (privat). Dessuten har det blitt en litt sånn "slumse-kultur", liten arbeidsplass og arb.giver er ikke tilstede hver dag, slik at vi styrer oss litt som vi vil. Arb.giver legger seg vanligvis ikke opp i fridager hvis vi skal bort en helg ol. og ordner vikar selv (og betaler selv).

Jeg skal snakke med arb.giver og så finner vi en løsning og klare retningslinjer fremover.. (jeg er "leder", men arb.giver er sjefen)

Skrevet

At hun bruker de ti sykt barn dagene kan nok ikke arbeidsgiver si noe på.

Men at hun bare ringer inn på morgenen og bestemmer at hun skal ha en fridag-feriedag må vel arbeidsgiver kunne si noe på? Her hos oss må vi iallefall planlegge våre feriedager på forhånd, vi er ikke mange, så mange kan ikke ta ferie på likt, bortsett fra sommerferie/påskeferie da. Selv om jeg vet at min sjef hadde latt meg på ringe inn å bruke en feriedag til sykt barn dag om det var krise. Men det er da fordi det ikke er noe som skjer til vanlig. Sjelden jeg har brukt mer enn 5-6 sykt barn dager på et år.

Men jeg synes ikke hun har krav på å skulle bruke feriedag bestemt sånn uten videre avtale med arbeidsgiver.

Nei, det har blitt mye til det, og arb.giver har kanskje vært usikker, derfor har hun ikke stoppet det. Og så har omfanget økt en del. Men nå kommer vi nok til å endre litt på det og gjøre reglene tydeligere...

Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke blande seg inn i privatlivet til folk.

I noen tilfeller kan den ene være pendler også og er bare hjemme i helgene. Isteden for at han/hun flyr hjem, blir det til at sykt-barn dagen faller på den som er hjemme.

Jeg trodde hver av foreldrene hadde like mange dager for å være hjemme med sykt barn. Og at hvis den ene skal ha flere dager enn den andre f eks pga pendling eller hyppige/lange fravær fra hjemmet, eller av andre grunner, så må man søke og få godkjenning fra trygdekontoret. Har t.o.m. hørt at sånn godkjenning er vanskelig å få, selv når det er godt begrunnet og dokumentert.

Arbeidsgiver kan selvsagt ikke detaljstyre når hver av dem skal benytte dagene, men kan nekte flere dager fri pga sykt barn når kvoten til arbeidstakeren er brukt opp. Arbeidstakeren har vel heller ikke rett til å få fri uten lønn. Det må vel søkes om som andre permisjoner, og kan avslås.

Gjest Elextra
Skrevet

Ok takk, det er nok kanskje her hovedproblemet ligger - at det blir mange "fridager" uten lønn i tillegg til syktbarn-dagene. Hun har tom. fått sykmelding på seg selv en uke ene barnet var borte. Usikker på reglene her, men jeg VET at hun var frisk, og at ungen hadde RS-virus og var dårlig.. Dermed har hun på en måte brukt opp alle sykt-barn dagene om hun hadde gjort det slik hun skal fra begynnelsen av. Men arb.giver vil nok stramme inn nå..

Dog kan det jo finnes tilfeller der foreldre "må" få permisjon for å passe på syke barn. Jeg tenker meg barn med kroniske sykdommer eller som generelt _er_ mye syke. Foreldre kan jo ikke risikere å miste jobben etter en slik periode, men da bør de selvfølgelig komme til en avtale med arbeidsgiver.

Gjest Wita
Skrevet

Jeg trodde hver av foreldrene hadde like mange dager for å være hjemme med sykt barn. Og at hvis den ene skal ha flere dager enn den andre f eks pga pendling eller hyppige/lange fravær fra hjemmet, eller av andre grunner, så må man søke og få godkjenning fra trygdekontoret. Har t.o.m. hørt at sånn godkjenning er vanskelig å få, selv når det er godt begrunnet og dokumentert.

Arbeidsgiver kan selvsagt ikke detaljstyre når hver av dem skal benytte dagene, men kan nekte flere dager fri pga sykt barn når kvoten til arbeidstakeren er brukt opp. Arbeidstakeren har vel heller ikke rett til å få fri uten lønn. Det må vel søkes om som andre permisjoner, og kan avslås.

Det stemmer, men jeg har aldri opplevd at barna mine har vært så mye syke heldigvis.

Skrevet

Dog kan det jo finnes tilfeller der foreldre "må" få permisjon for å passe på syke barn. Jeg tenker meg barn med kroniske sykdommer eller som generelt _er_ mye syke. Foreldre kan jo ikke risikere å miste jobben etter en slik periode, men da bør de selvfølgelig komme til en avtale med arbeidsgiver.

Foreldre med kronisk syke barn kan søke trygdeverket om 10 ekstra dager hver pr. år.

Skrevet

Man kan søke trygdekontoret om å få doblet dagene dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet. Det er som regel ikke noe problem å få det innvilget når det er dokumentert. Dersom barnet er innlagt på sykehus eller på behandlingsopphold, og det er ønskelig at foreldrene er tilstede, blir foreldrene sykmeldt av behandlingsstedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...