Gå til innhold

Syke barn - kan arbeidsgiver bestemme hvem som

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Foreldre med kronisk syke barn kan søke trygdeverket om 10 ekstra dager hver pr. år.

Ja, kronisk syk var kanskje litt feil terminologi, var ikke egentlig dem jeg tenkte på - snarer på barn som er mye "vanlig" syke, evt. i en periode.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• guttas

10

• Persille1365381127

4

• Lillemus

2

Gjest Elextra
Skrevet

Man kan søke trygdekontoret om å få doblet dagene dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet. Det er som regel ikke noe problem å få det innvilget når det er dokumentert. Dersom barnet er innlagt på sykehus eller på behandlingsopphold, og det er ønskelig at foreldrene er tilstede, blir foreldrene sykmeldt av behandlingsstedet.

Var ikke egentlig kronisk syke jeg tenkte på, feil terminologi fra min side. Tenkte mer på barn som kanskje i perioder er mer syke enn vanlig, slik at de ti dagene ikke strekker til.

Gjest bikku
Skrevet

De 10 dagene med sykt barn kan ikke arbeidsgiver gjøre noe med. Foreldrene avgjør selv hvem som skal være hjemme. Og om den ene har store problemer med å være hjemme med barna (pga jobbsituasjon, pendling, helse el) så kan visstnok noen dager overføres til den andre.

Fridager uten lønn kan man ikke ta uten videre, og i hvert fall aldri uten å ha avtalt det på forhånd.

For meg høres det umiddelbart ut som om arbeidstakeren har en utfordring det kan være verd å ta seg en prat om. Det kan jo være slik at hun har et barn som er mye sykt, en far som ikke stiller opp, og for få "sykt barn"-dager. Da bør hun gjøres oppmerksom på muligheten for å overføre fra far, evt få flere på legeerklæring. Det løser jo ikke arbeidsgivers problem, akkurat, men kanskje hun slipper å lure til seg selv ei sykemelding, når det egentlig er barnet som er sykt.

En annen ting hun trenger å ta en prat om er at det ikke er mulig å informere om fridager uten lønn i ettertid. Hun skal da ikke tape inntekt hvis hun er hjemme med sykt barn. Hun skal ikke føle seg forpliktet overfor arbeidsgiver med å registrere det som fridag, hvis barnet faktisk er sykt! Om det er sånn at hun tar ut fridagene pga andre behov, så trenger hun info om at det ikke er i henhold til arbeidstidsavtalen (kan ikke tenke meg noen som har en avtale som er så løs i kantene).

Forstår at det er vanskelig for arbeidsgiver, men det er viktig å passe på hva arbeidsgiver kan gjøre noe med, og hva som er arbeidstakers rettigheter.

Gjest ViViola
Skrevet

Man kan søke trygdekontoret om å få doblet dagene dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet. Det er som regel ikke noe problem å få det innvilget når det er dokumentert. Dersom barnet er innlagt på sykehus eller på behandlingsopphold, og det er ønskelig at foreldrene er tilstede, blir foreldrene sykmeldt av behandlingsstedet.

''Dersom barnet er innlagt på sykehus eller på behandlingsopphold, og det er ønskelig at foreldrene er tilstede, blir foreldrene sykmeldt av behandlingsstedet.''

Hvis ikke dette er forandre helt i det siste, så er det du sier feil. Om barnet ligger på sykehus/er institusjonalisert mer enn 8 dager får man pleiepenger, ikke sykepenger.

Pleiepenger må man sette fram krav om selv, og det må til dokumentasjon fra lege der barnet er pasient.

Gjest Elextra
Skrevet

En kommentar til:

Vil bare si jeg forstår problemstillingen din. Har selv kolleger som presterer å si at mannen har så viktig jobb og at hun derfor må ta sykedagene med barna. Snakk om å nedprioritere egen jobb og arbeidsgiver!

Skrevet

En kommentar til:

Vil bare si jeg forstår problemstillingen din. Har selv kolleger som presterer å si at mannen har så viktig jobb og at hun derfor må ta sykedagene med barna. Snakk om å nedprioritere egen jobb og arbeidsgiver!

Jeg er enig med det i at det kanskje er en nedprioritering av egen jobb og arbeidsgiver, men så lenge det er innenfor de lovlige 10 dagene, så har hun sin fulle rett til å gjøre det.

Eksempelet til trådstarter derimot, hvor vedkommende etter disse 10 dagene tar ut "fridager uten lønn" før far har brukt sine 10 dager, er horribelt!

Skrevet

''Dersom barnet er innlagt på sykehus eller på behandlingsopphold, og det er ønskelig at foreldrene er tilstede, blir foreldrene sykmeldt av behandlingsstedet.''

Hvis ikke dette er forandre helt i det siste, så er det du sier feil. Om barnet ligger på sykehus/er institusjonalisert mer enn 8 dager får man pleiepenger, ikke sykepenger.

Pleiepenger må man sette fram krav om selv, og det må til dokumentasjon fra lege der barnet er pasient.

Datteren til en venninne av meg har en funksjonshemming. I flere år har barnet og moren vært på behandlingsopphold 14 dager minst 1 gang i året. Moren blir sykmeldt av behandlingsstedet hver gang. Det står også i papirene når de blir innkalt til opphold.

Det samme gjelder når hele familien skal til opplæring i forbindelse med funksjonshemmingen på et kompetansesenter. Da får de også sykmelding.

Nå har datteren hennes vært innlagt på Rikshospitalet for undersøkelser og operasjoner i 3 måneder. Moren er sykmeldt for å være sammen med henne.

Min egen datter var syk og innlagt på sykehus for noen år siden. Både jeg og foreldrene til de andre barna som var innlagt der ble sykmeldte. I noen tilfeller ble t.o.m. begge foreldrene sykmeldte.

Har aldri hørt om pleiepenger i den forbindelse. Men vet at min venninne får det fordi hun ikke kan jobbe i full stilling, fordi datteren trenger mye oppfølging hjemme.

Gjest ViViola
Skrevet

Datteren til en venninne av meg har en funksjonshemming. I flere år har barnet og moren vært på behandlingsopphold 14 dager minst 1 gang i året. Moren blir sykmeldt av behandlingsstedet hver gang. Det står også i papirene når de blir innkalt til opphold.

Det samme gjelder når hele familien skal til opplæring i forbindelse med funksjonshemmingen på et kompetansesenter. Da får de også sykmelding.

Nå har datteren hennes vært innlagt på Rikshospitalet for undersøkelser og operasjoner i 3 måneder. Moren er sykmeldt for å være sammen med henne.

Min egen datter var syk og innlagt på sykehus for noen år siden. Både jeg og foreldrene til de andre barna som var innlagt der ble sykmeldte. I noen tilfeller ble t.o.m. begge foreldrene sykmeldte.

Har aldri hørt om pleiepenger i den forbindelse. Men vet at min venninne får det fordi hun ikke kan jobbe i full stilling, fordi datteren trenger mye oppfølging hjemme.

Nå måtte jeg rett og slett slå opp, og slik jeg kan forstå det som står her: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 er det pleiepenger som gjelder etter 7 dager innleggelse av barnet.

Men når jeg tenker meg om, så fikk også jeg tilbud om sykemelding fra sykehuset da minstemor skulle ta mandlene - men det fikk vi ikke fra den private klinikken eldstejenta ble operert for det samme på.

Da kan det kanskje være slik at loven ikke praktiseres helt i tråd med teksten.

Gjest togli
Skrevet

Litt utenom spm ditt, men hun har jo krav på ti dager i året. Siden barna er så ofte syke, så må jo bare mannen trå til de neste ti dagene (satser på at ungene ikke stopper å være syke etter ti dager ;-))

Jeg innrømmer at jeg blir provosert av denne mannens holdninger... Selv har jeg en jobb det er mye vanskeligere å ta fri fra enn den jobben mannen min har. Jeg skjønner allikevel at vi må prøve å dele dette på best mulig måte. Hos oss er det slik at enkelte dager er det verre for meg å være borte, og da prøver han å være hjemme. Ellers tar vi ca annenhver gang.

Gjest togli
Skrevet

Det er det samme som skjer med oss når vi har ukesopphold på et senter for døve. Vi er med på foreldrekurs for døve foreldre med hørende barn. Da må vi bli sykemeldt fra jobbene den ene uka i året, noe jeg absolutt ikke liker! Jeg ønsker ikke at arbeidsgivere skal belastes for å ansette funksjonshemmede og mener dette egentlig er en sak for folketrygden. Når det er slik, så har vi valgt å bare delta to ganger av tilsammen elleve, selv om vi helt klart ser at både vi og ungene har nytte av oppholdene.

Skrevet

Nå måtte jeg rett og slett slå opp, og slik jeg kan forstå det som står her: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 er det pleiepenger som gjelder etter 7 dager innleggelse av barnet.

Men når jeg tenker meg om, så fikk også jeg tilbud om sykemelding fra sykehuset da minstemor skulle ta mandlene - men det fikk vi ikke fra den private klinikken eldstejenta ble operert for det samme på.

Da kan det kanskje være slik at loven ikke praktiseres helt i tråd med teksten.

Ja, tydeligvis praktiseres det annerledes enn teksten. Får vel si heldigvis.

Skrevet

Det er det samme som skjer med oss når vi har ukesopphold på et senter for døve. Vi er med på foreldrekurs for døve foreldre med hørende barn. Da må vi bli sykemeldt fra jobbene den ene uka i året, noe jeg absolutt ikke liker! Jeg ønsker ikke at arbeidsgivere skal belastes for å ansette funksjonshemmede og mener dette egentlig er en sak for folketrygden. Når det er slik, så har vi valgt å bare delta to ganger av tilsammen elleve, selv om vi helt klart ser at både vi og ungene har nytte av oppholdene.

Er det ikke folketrygden som betaler det da? Jeg trodde det. Jeg syns det er riktig at man ikke skal tape lønn, selv om man tilfeldigvis har syke- eller funksjonshemmede barn.

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, tydeligvis praktiseres det annerledes enn teksten. Får vel si heldigvis.

Pleiepenger er samme sum som sykepenger, så det er ingen grunn til at man skal ha sykepenger i steden for pleiepenger. Det går bare av to ulike budsjett, men for mottakeren er det "de samme penga".

Gjest ViViola
Skrevet

Det der er jo fullstendig galt, verken dere eller arbeidsgiver bør tape penger på at dere går på kurs som kommer deres hørende barn til gode.

Jeg tipper det ligger en eller annen ordning for dette et sted, men at ingen enten skjønner den eller orker å forholde seg til den. Og da er det enklere å skrive ut sykemelding, for i et så kort tidsrom er det ingen som etterspør diagnose. Hva skulle legen som skrev ut sykemeldingen ha sagt da, liksom?

Nei, ikke bra, dette gitt.

Gjest togli
Skrevet

Er det ikke folketrygden som betaler det da? Jeg trodde det. Jeg syns det er riktig at man ikke skal tape lønn, selv om man tilfeldigvis har syke- eller funksjonshemmede barn.

Nei, vi må bruke sykemelding :-(

Bedrifter burde heller belønnes for å ansette funksjonshemmede!

Gjest togli
Skrevet

Det der er jo fullstendig galt, verken dere eller arbeidsgiver bør tape penger på at dere går på kurs som kommer deres hørende barn til gode.

Jeg tipper det ligger en eller annen ordning for dette et sted, men at ingen enten skjønner den eller orker å forholde seg til den. Og da er det enklere å skrive ut sykemelding, for i et så kort tidsrom er det ingen som etterspør diagnose. Hva skulle legen som skrev ut sykemeldingen ha sagt da, liksom?

Nei, ikke bra, dette gitt.

Det er desverre prøvd ut i alle instanser da dette jo gjelder alle døve i landet, så det er systemet det er noe feil med..desverre...

Skrevet

Det er jo ofte de med de "dårligste" (dvs lavest betalte) jobbene som er mest uunnværlige på jobb. Har aldri merket noe til om sjefen eller direktøren er vekke, men har noen en jobb som må gjøres hver dag, kan det bli store problemer om noen er borte. Sentralbordet vårt har f.eks. flere ganger måtte leie inn vikarer.

Småbarnforeldrene pleier dele på å være hjemme med syke barn. Det er dumt at bare mora er hjemme i begynnelsen, for da kan faren få mange sykt barn dager i slutten året, og det har han jo ikke tid til!

Foreldrene taper jo på at mor må ta seg fri uten lønn; da er det bedre at faren tar fridager med lønn, og gjør arbeide på overtid senere...

Gjest Minasmind
Skrevet

Det positive er vel at hun får være mer sammen med barna sine og sikkert trives med det. Kanskje hun heller burde jobbe deltid?

Jeg er litt for fleksible ordninger, men det kan sikkert skli litt ut også...

Skrevet

De 10 dagene med sykt barn kan ikke arbeidsgiver gjøre noe med. Foreldrene avgjør selv hvem som skal være hjemme. Og om den ene har store problemer med å være hjemme med barna (pga jobbsituasjon, pendling, helse el) så kan visstnok noen dager overføres til den andre.

Fridager uten lønn kan man ikke ta uten videre, og i hvert fall aldri uten å ha avtalt det på forhånd.

For meg høres det umiddelbart ut som om arbeidstakeren har en utfordring det kan være verd å ta seg en prat om. Det kan jo være slik at hun har et barn som er mye sykt, en far som ikke stiller opp, og for få "sykt barn"-dager. Da bør hun gjøres oppmerksom på muligheten for å overføre fra far, evt få flere på legeerklæring. Det løser jo ikke arbeidsgivers problem, akkurat, men kanskje hun slipper å lure til seg selv ei sykemelding, når det egentlig er barnet som er sykt.

En annen ting hun trenger å ta en prat om er at det ikke er mulig å informere om fridager uten lønn i ettertid. Hun skal da ikke tape inntekt hvis hun er hjemme med sykt barn. Hun skal ikke føle seg forpliktet overfor arbeidsgiver med å registrere det som fridag, hvis barnet faktisk er sykt! Om det er sånn at hun tar ut fridagene pga andre behov, så trenger hun info om at det ikke er i henhold til arbeidstidsavtalen (kan ikke tenke meg noen som har en avtale som er så løs i kantene).

Forstår at det er vanskelig for arbeidsgiver, men det er viktig å passe på hva arbeidsgiver kan gjøre noe med, og hva som er arbeidstakers rettigheter.

Takk for svar. Kontrakten er nok like innholdsløs som min, veldig lite spesifisert og omhandler ikke noe om fri/permisjoner. Men praksisen har vært ganske løs i forhold til fridager, feks når man skal reise vekk. Da ordner vi vikar selv og betaler denne selv. Det legger ikke arb.giver seg oppi, så lenge arbeidsplassen går rundt (nok folk). Ellers har nok denne kollegaen min ekstremt mye dårlig (og misforstått) samvittighet. Hun kjenner arb.giver litt fra før og de er knyttet sammen pga det, og dermed vegrer hun seg veldig for å skape problemer for henne. (sikkert typisk jenteting)

Jeg maser og "krever" at hun skal følge reglene, noe hun syns er litt deilig, for å slippe den dårlige samvittigheten. Men det er helt tydelig at barna er hennes ansvar hjemme - og vil nok helst ikke overlate ansvaret til far (dette styrer hun best selv). ;)

Hun hadde nok vært ferdig med de 10 dagene nå om hun ikke hadde tatt ut fridager og fått en uke sykmelding på seg selv da ungen var syk. Men får bare ta problemet etter hvert som det blir mindre dager. :)

Skrevet

En kommentar til:

Ja.. Tror han generelt har liten respekt for henne(s jobb) dessverre. Hun er en flott jente, så er ikke henne det står og faller på. De bor i "hans" hus, og han bruker "sine" penger til å kjøpe seg nye leketøy (båt, motorsykkel, firhjuling..etc). Det er han som bestemmer hva som skal pusses opp i "sitt" hus, og fargene, og om kjøkkenet skal fornyes etc. Har hun andre synspunkter, blir det feid vekk, det blir som han har bestemt! Tror han har mange sympatiske sider også, for hun er stort sett fornøyd. Men de som er vanskelige, er tydeligvis tunge å gjøre noe med. Hun får det nok ikke enkelt hjemme når hun til slutt må sette ned foten... :-|

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...